KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Říjen 2007 Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor GALAXY SÉRIE 2007 Anketa – spokojenost závodníků.
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2011 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
Hlediska hodnocení při výzkumech veřejného mínění  A) Podle oblastí (stav/očekávání)  Životní prostředí  Školství  Životní úroveň  Zdravotnictví 
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Výstavba větrné elektrárny v lokalitě Varnsdorf-Špičák RCA Research.
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
20 otázek o výzkumech, na které by se novináři měli ptát National Council of Public Polls, USA S. R. Gawiser, G. E. Witt (3. vydání)
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
SC & C – Marketing & Social Research 1 Marketingový a sociologický výzkum Držitel certifikátu ISO 9001: člen ESOMAR Praha 19. srpna 2011.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro KARLOVARSKÝ KRAJ období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2013 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro KRAJ VYSOČINA období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
VÝZKUM POSLECHOVOSTI ROZHLASOVÝCH STANIC (Výsledky II/ III/2006)
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Segmentace občanského chování občanů v ČR jako nástroj pro přesnější zacílení občanského vzdělávání.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro ZLÍNSKÝ KRAJ období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Komunální volby v Brně 2014 Kvantitativní přístupy v politologii Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
KRAJSKÉ VOLEBNÍ PREFERENCE
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
TÉMA PRŮZKUMU: Volební preference (červenec 2016) REALIZÁTOR: SANEP s.r.o. VÝBĚR RESPONDENTŮ: kvótní výběr TYP OTÁZEK: multiplechoice REPREZENTATIVITA:
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR LIBERECKÝ KRAJ
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
KRAJSKÉ VOLBY BŘEZEN OBSAH METODOLOGIE VÝSLEDKY PRŮZKUMU PANEL BOOK KONTAKTY KRAJSKÉ VOLBY.
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR JIHOMORAVSKÝ KRAJ
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR ZLÍNSKÝ KRAJ
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Místní demokracie a participace na veřejném životě
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
Projekt Mapa školy Jihlava,
Závěrečná zpráva ze sociologického výzkumu
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Abeceda a volby Peter Spáč
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
METODOLOGIE VOLEBNÍ PREFERENCE – LEDEN 2016 SANEP s.r.o. kvótní výběr
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
OBSAH METODOLOGIE VÝSLEDKY PRŮZKUMU KOMENTÁŘ PANEL BOOK KONTAKTY.
volby Volební systémy v demokratických zemích
Sociologický výzkum II.
Zapomenutý volič a skryté nerovnosti
Co říká česká veřejnost?
Společně pro Telč – Piráti a Zelení
Transkript prezentace:

KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR JIHOČESKÝ KRAJ 5. 9. 2016

Metodika výzkumu Zadavatel výzkumu ČESKÁ TELEVIZE Realizátor výzkumu MEDIAN, s r.o. a STEM/MARK a.s. Charakteristika výzkumu Reprezentativní výzkum populace oprávněných voličů v Jihočeském kraji Způsob výběru respondentů Kvótní výběr podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště , okres Reprezentativita Vzorek je reprezentativní pro dospělou populaci kraje podle kvótních proměnných (viz výše) také podle pracovního statusu, minulého volebního chování a křížené kategorie věku x vzdělání (dovážení dat). Doba sběru dat a zpracování dat 8. 8. 2016 - 3. 9. 2016 Finální velikost výběrového souboru 1223 respondentů Způsob sběru dat Kombinace CAPI (osobní dotazování s využitím notebooků) a CATI (telefonické dotazování na mobilní telefony a pevné linky) v poměru cca 30:70 Chápání výstupů Výsledky výzkumu je třeba vztahovat k termínu sběru dat a chápat je jako aktuální volební potenciál (nikoli volební model). Nejedná se tedy v žádném případě o prognózu výsledku voleb. Kontrola dat Výzkum prochází intenzivními kontrolami. 100 % nahrávek CAPI rozhovorů podléhá náslechům. CATI rozhovory jsou předmětem náslechů při realizaci. Kromě toho jsou realizovány další kontroly tazatelů a validity dat.

Volební účast a volební potenciál kandidujících stran a hnutí

Deklarovaná volební účast V01. Zúčastnil(a) byste se krajských voleb, kdyby se konaly v příštím týdnu? i Krajských voleb v Jihočeském kraji se chce „určitě účastnit“ necelá třetina oprávněných voličů a dalších 20 % říká „spíše ano“. Zkušenosti z voleb druhého řádu přitom ukazují, že z nejistých účastníků přijde k urnám jen část. Volební účast by se tedy reálně mohla pohybovat zhruba na úrovni roku 2012. Kraj stejně jako tehdy patří z hlediska ochoty k volební účasti spíše k nadprůměrným. Ochota k účasti stoupá s věkem a vzděláním – ale to jen mírně. N = 1223 respondentů

Pevnost přesvědčení o výběru strany V02b. Jste zcela rozhodnut(a), že byste v případě své účasti v krajských volbách v současnosti volil(a) právě tuto stranu? i Jen 38 % respondentů nevylučujících účast je zcela rozhodnuto o výběru strany. Ne všichni jsou si přitom jisti účastí. Celkově si tak je pouze 24 % respondentů nevylučujících účast zcela jisto účastí i výběrem strany. Podpora stran se může v následujících týdnech výrazně měnit. Výsledek voleb tedy nelze predikovat a i tvorba volebního modelu (pravděpodobný výsledek v době dotazování) by byla velmi nestabilní. Aktuální volební realitu stran tak lépe popisují volební potenciály jednotlivých stran, které jednotlivé subjekty mohou a nemusí naplnit. N = 756 respondentů nevylučující účast

Aktuální volební potenciál stran, hnutí a koalic – Jihočeský kraj Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik % hlasů by daná strana mohla v kraji v současnosti teoreticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni voliči, kteří vážně zvažují její volbu a nevylučují účast. Volební potenciál je nutno chápat pro každou stranu odděleně. Suma volebních potenciálů není 100 %. Volební potenciál není odhadem výsledku voleb – záleží na tom, jak ho daná strana naplní. N= 756 respondentů (do výpočtu potenciálů vstupují voliči nevylučující účast uvádějící min. jednu stranu) Statistická odchylka činí +/- 1 % u malých stran až +/- 3,5 % u velkých stran. Uvedeno TOP 8 stran, celkový seznam v následující tabulce. i Nejvyšší volební potenciál v kraji má ČSSD. Odstup od ANO je však menší než náhodná statistická odchylka. Díky vysokému potenciálu nelze vyloučit ani úspěch KSČM, ODS a koalice Pro jižní Čechy, která sdružuje TOP09 a STAN. Kromě stran uvedených v grafu mohou o zastupitelstvo bojovat i Piráti a teoreticky koalice SPD+SPO. ČSSD má nejvyšší potenciál v malých obcích. ANO může těžit z toho, že mezi voliči nad 60 let má takřka stejný potenciál jako ČSSD a KSČM. Vysokoškoláci chtějí často volit strany, které se v pořadí potenciálů umístily na 4-8. místě.

Aktuální volební potenciál stran, hnutí a koalic – Jihočeský kraj Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik % hlasů by daná strana mohla v kraji v současnosti teoreticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni voliči, kteří vážně zvažují její volbu a nevylučují účast. Volební potenciál je nutno chápat pro každou stranu odděleně. N= 756 respondentů (respondenti vstupující do výpočtu). Statistická odchylka činí +/- 1 % u malých stran až +/- 3,5 % u velkých stran. Strany byly v dovozené otázce dotazovány se jménem krajského lídra – zvyšuje rozpoznání hnutí lokálních osobností. POŘADÍ KANDIDUJÍCÍ STRANY, HNUTÍ A KOALICE AKTUÁLNÍ VOLEBNÍ POTENCIÁL (%) 1. Česká strana sociálně demokratická 30,0 2. ANO 2011 29,0 3. Komunistická strana Čech a Moravy 20,0 4. PRO JIŽNÍ ČECHY - Starostové, HOPB a TOP 09 18,5 5. Občanská demokratická strana 18,0 6. Křesťanská a demokratická unie - Československá strana lidová 12,0 7. Jihočeši 2012 11,0 8. Strana zelených 8,5 9. Česká pirátská strana 7,0 10. Koalice Svoboda a přímá demokracie - Tomio Okamura (SPD) a Strana Práv Občanů 5,0 11. - 12. Jihočeští hasiči 4,0 Úsvit – Národní koalice 13. - 14. Ne ilegální imigraci - peníze raději pro naše lidi 3,5 Strana svobodných občanů 15. Strana soukromníků ČR 3,0 16. - 23. Dělnická strana sociální spravedlnosti - NE imigrantům, STOP nepřizpůsobivým a diktátu EU! Strany s aktuálním volebním potenciálem nižším než 3 % Koalice Republikánů Miroslava Sládka, Patriotů České republiky a HOZK Moravané Národní demokracie Nová generace Politické hnutí PRO 2016 Sdružení pro republiku - Republikánská strana Čech, Moravy a Slezska Volte Pravý blok

Hodnocení kvality života v kraji

Hodnocení kvality života OT01a. Jak hodnotíte celkovou kvalitu života ve vašem kraji? i Jihočeský kraj patří z hlediska hodnocení celkové kvality života spíše k nadprůměrným krajům (známka 2,4). Celkem 58 % respondentů hodnotí celkovou kvalitu života nadprůměrnými známkami (1,2), zatímco v krajích s nejhorší kvalitou života to je jen okolo 35 %. Více spokojeni s kvalitou života jsou mladší lidé, lidé s VŠ vzděláním a nadprůměrnými příjmy. Jihočeský kraj tak patří mezi ty, kde je spokojenost sociálně diverzifikovaná. Z elektorátů stran nespokojeností vybočují pouze voliči KSČM. N = 1223 respondentů

Hodnocení vývoje kvality života OT01b. Jak se změnila kvalita života ve vašem kraji za poslední 4 roky? i Vývoj kvality života v kraji je hodnocen spíše pozitivně – podle 48 % se kvalita života v posledních 4 letech zlepšila a jen podle 11 % zhoršila. Kritičtější v hodnocení vývoje jsou, stejně jako při hodnocení současného stavu, nižší socioekonomické skupiny, potenciální voliči KSČM a lidé, kteří k volbám jít nechtějí. N = 1223 respondentů

Tematické otázky

Důvěra v justici při potírání korupčního jednání či podezření OT02JC. Nakolik důvěřujete justici, že se snaží stíhat a spravedlivě posuzovat korupční podezření či jednání politiků v Jihočeském kraji? i Důvěra v justici v Jihočeském kraji, který v minulosti řešil několik korupčních kauz politiků i nařčení o ovlivňování justice politickou konkurencí, je nízká. Schopnosti spravedlivě stíhat a posuzovat korupční podezření důvěřují méně než 2 z 5 obyvatel kraje. Justici méně důvěřují potenciální voliči KSČM a nižší socioekonomické skupiny, které obecně chovají menší důvěru v řadu institucí. I mezi potenciálními voliči ostatních hlavních stran se však důvěra pohybuje mezi 40 a 50 %. N = 1223 respondentů

Struktura vzorku

Struktura vzorku – Sociodemografie I 100 % Pohlaví   Muž 48 Žena 52 Věková skupina 18-29 let 18 30-44 let 27 45-59 let 25 60 let a více 30 Dosažené vzdělání Základní škola 12 Vyučen / Střední škola bez maturity 38 Středoškolské s maturitou 35 Vysokoškolské 15

Struktura vzorku – Sociodemografie II 100 % VMB   do 999 obyv. 23 1000 – 4999 obyv. 27 5 000 – 19 999 obyv. 18 20 000 – 99 999 obyv. 32 100 000 a více obyv. Okres České Budějovice 30 Český Krumlov 9 Jindřichův Hradec 15 Písek 11 Prachatice 8 Strakonice Tábor 16 Pracovní status zaměstnanec / zaměstnankyně 47 OSVČ / živnostník / podnikatel nezaměstnaný(á) 4 nepracující důchodce student / žák / učeň 6 jiné (rodičovská / mateřská dovolená, v domácnosti, aj.)

Definice volebního potenciálu

Definice Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik procent hlasů by strana mohla v kraji v současnosti hypoteticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří její volbu reálně zvažují a nevylučují účast u voleb. Do volebního potenciálu STRANY A vstupují pouze respondenti, kteří: nevylučují účast u voleb (OT01) A ZÁROVEŇ: uvedou spontánně danou politickou Stranu A jako hlavní preferovanou (OT02), NEBO: uvedou spontánně jinou politickou stranu jako hlavní preferovanou (OT02), ale řeknou, že si v případě své účasti nejsou zcela jisti jejím výběrem (OT03) a mezi dalšími vážně zvažovanými uvedou STRANU A (OT04 a potvrzení v OT05), NEBO: neuvedou spontánně žádnou politickou stranu jako hlavní preferovanou (OT02) a mezi vážně zvažovanými uvedou STRANU A (OT04 a potvrzení v OT05)

Otázky použité při konstrukci volebního potenciálu (1/2) OT01. V říjnu se budou konat volby do krajských zastupitelstev. Někteří lidé se jich účastní, řada dalších k těmto volbám nechodí či nemůže jít. Zúčastnil (a) byste se krajských voleb, kdyby se konaly v příštím týdnu? 1) Určitě ano → na OT02 2) Spíše ano → na OT02 3) Spíše ne → na OT02 4) Určitě ne → přeskakuje na další blok 5) Neví → na OT02 OT02. Kterou stranu, hnutí či koalici byste v krajských volbách nejspíše volil (a), kdyby se volby konaly v příštím týdnu? (otevřená otázka) Pokud respondent uvede kandidující stranu → na OT03 97) nevím, zatím nejsem rozhodnut (a) → na OT04 98) nemohu si vzpomenout na název strany → na OT04 99) odmítá uvést → na OT04 999) nevolí / určitě by nešel volit → přeskakuje na další blok OT03. Jste zcela rozhodnut (a), že byste v případě své účasti v krajských volbách v současnosti volil (a) právě tuto stranu?  1) Zcela rozhodnutý/á – jinou stranu bych teď nevolil(a) → přeskakuje na další blok 2) Takřka rozhodnutý/á – ale zvažoval(a) bych i jiné strany / stranu → na OT04 3) Nejsem rozhodnutý/á – uvedená strana je jen jedna ze zvažovaných → na OT04

Otázky použité při konstrukci volebního potenciálu (2/2) OT04 (Znění pro OT02<97). Uvedl(a) jste, že byste nyní zřejmě volil(a)…………. O jakých dalších stranách, hnutích či koalicích vážně uvažujete a je reálná šance, že byste je volil(a)? OT04 (Znění pro OT02=97,98,99). Neuvedl(a) jste žádné kandidující hnutí či stranu. O jakých stranách, hnutích či koalicích vážně uvažujete a je reálná šance, že byste je volil(a)?   Respondentovi jsou postupně a v náhodném pořadí čteny jednotlivé názvy kandidujících politických subjektů, a to včetně lídra kandidátky. Respondent vybere všechny strany, které by zvažoval. Pokud uvedl(a), že zvažuje volbu více stran: OT05. Uvedl (a) jste více stran či hnutí, jejichž volbu byste zvažoval (a). O kterých z nich uvažujete skutečně vážně a mají opravdu reálnou šanci, že byste je v současnosti mohl (a) volit? Výběr ze seznamu zvažovaných stran seřazených v náhodném pořadí

Definice Volební potenciál neobsahuje hypotetické sympatizanty: Do aktuálního volebního potenciálu strany vstupují jen lidé, kteří potvrdí, že reálně a vážně zvažují volbu dané strany (OT04 a OT05) – tedy skuteční aktuální potenciální voliči (ne všichni lidé, pro které je daná strana přijatelná, hypoteticky volitelná apod.). Suma volebních potenciálů není 100 %: Člověk, který vážně zvažuje volbu STRANY A a STRANY B je potenciálním voličem obou z nich. Ukazatel aktuálního volebního potenciálu je nutno chápat pro každou stranu odděleně. Statistická chyba: I volební potenciál je tzv. výběrový ukazatel = číslo spočítané z reprezentativního vzorku respondentů, které vztahujeme na celou populaci. I on tedy obsahuje nejistotu v podobě kvantifikovatelné statistické chyby. Ta je však menší než např. u klasických volebních modelů. Jak je ukazatel konstruován: Volební potenciál strany A předpokládá, že všichni respondenti vážně zvažující stranu A a nevylučující volební účast, půjdou k volbám a budou stranu A volit. Ukazatel předpokládá, že všichni ostatní lidé se zachovají nejpravděpodobnějším způsobem avizovaným ve výzkumu. Vzorec na výpočet aktuálního volebního potenciálu tedy vypadá takto: *Všichni respondenti avizující účast u voleb (určitě ano + spíše ano) + všichni další potenciální voliči Strany A, kteří nevylučují účast u voleb a strana by je v případě plného využití volebního potenciálu k účasti „přiměla“. POTENCIÁLNÍ VOLIČI STRANY A VOLEBNÍ POTENCIÁL STRANY A VŠICHNI RESPONDENTI, KTEŘÍ BY SE ZA DANÉ SITUACE ÚČASTNILI VOLEB*

Volební potenciál – výhody selekčního kritéria Popisuje realisticky volební situaci velmi nestálých voličů. Jen 31 % pravděpodobných voličů je 1,5 měsíců před krajskými volbami rozhodnuto o výběru stran i o účasti, zbylí zvažují více stran a/nebo váhají s účastí. Jakkoli konstruovaný volební model (nejpravděpodobnější výsledek v době dotazování) tak je velmi nestálý a ovlivněný metodikou tvorby. Strany ve zkoumané realitě mají potenciální voliče, kteří mohou rychle měnit názor. Lépe zachycuje postavení krajsky specifických stran. Ne všichni respondenti znají kandidující strany, hnutí a koalice. Výběr top strany jednou otázkou tuto znalost předpokládá. Výběr tzv. funnelem (představení stran a postupná selekce vážně zvažovaných) umožňuje respondentovi seznámit se a porovnat kandidující subjekty. Dotazování probíhalo se jménem lídra kandidátky, aby respondenti mohli identifikovat hnutí postavené na silné krajské osobnosti apod. Zachovává se logika média jako zprostředkovatele volebních argumentů. Mizí paradox, že kritériem výběru pro debatu, která spolurozhoduje o volebním zisku, je samotný ukazatel odhadu zisku v hypotetických volbách (volební model). Naopak, do debaty se dostávají strany a hnutí, které mají největší šanci (potenciál) uspět právě když budou například přesvědčivě argumentovat v debatách. Nenutí nerozhodnuté respondenty k výběru jedné strany. Tento výběr často probíhá podle situačních aspektů (aktuální síla kampaně apod.), je ovlivněn metodikou výzkumu (např. spontánní otázka / karty) a může být časově nestálý (týden před debatou by ze dvou zvažovaných stran vybral jinou než den po debatě).

Volební potenciál – výhody selekčního kritéria Nediskriminují se malé strany, které často mají potenciál na překročení 5% hranice, ale volební model jejich nejpravděpodobnější aktuální zisk může situovat těsně pod 5% hranici, což může být chybně a předčasně chápáno jako signál malých šancí na vstup do PSP. Nediskriminuje strany, které jsou reálně zvažované, ale nejsou tzv. top-of-mind uváděnou při „donucení“ k jedné odpovědi např. ve spontánní otázce. Do ukazatele vstupuje více respondentů než v klasickém volebním modelu (i váhající a nejistí voliči), potenciál je tak zatížen menší statistickou chybou než volební model. Může neutralizovat sociálně desirabilní odpovědi („Styděl bych se říct, že chci asi volit stranu X, ale mezi dvěma reálně zvažovanými ji uvedu.“), které vychylují výzkumy oproti anonymním volbám.

Dotazník – kvalita života v kraji a tematické otázky OT01a. Jak hodnotíte celkovou kvalitu života ve vašem kraji? Oznámkujte ji jako ve škole známkami 1= výborná, až 5=velmi špatná.   1. Výborná 2 3 4 5. Velmi špatná OT01b. Jak se změnila kvalita života ve vašem kraji za poslední 4 roky? 1. Velmi se zlepšila 2. Spíše se zlepšila 3. Nezměnila se 4. Spíše se zhoršila 5. Velmi se zhoršila OT02JC. Nakolik důvěřujete justici, že se snaží stíhat a spravedlivě posuzovat korupční podezření či jednání politiků v Jihočeském kraji? 1. Zcela důvěřuji 2. Spíše důvěřuji 3. Spíše nedůvěřuji 4. Vůbec nedůvěřuji

Informace o sběru a zpracování dat

Výzkumné agentury Na základě zkušeností z krajských a senátních voleb 2012 a voleb do Poslanecké sněmovny PČR 2013 ČT realizovala výzkumy volebního potenciálu na úrovni krajů se dvěma renomovanými společnostmi pro výzkum trhu a veřejného mínění. MEDIAN STEM/MARK Hlavním důvodem angažování těchto dvou agentur je: možnost využít dvě na sobě nezávislé tazatelské sítě v rámci jednoho výzkumu dlouhodobé zkušenosti s výzkumy podobného typu a předchozí dlouhodobá spolupráce s ČT obě agentury mají zkušenost s metodikou CAPI i CATI i s děleným sběrem dat prováděným paralelně dvěma společnostmi členství ve sdružení SIMAR, které zaručuje kvalitu a nejvyšší odborné standardy v oblasti výzkumu trhu ani jedna z agentur nebyla v poslední době spojena s politickými subjekty a stranami obě společnosti poskytují výrazně nadstandardní kontrolu provedených rozhovorů, disponují dostatečně širokou a strukturovanou sítí zkušených tazatelů a jsou schopny zajistit extenzivní dohled nad jejich prací

Informace o sběru a zpracování dat VZOREK V každém kraji byl dotazován reprezentativní vzorek dospělé populace, a to minimálně 1 200 respondentů (každá agentura realizovala min. 600 rozhovorů). Kvótní výběr podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a okresu. Data jsou ale reprezentativní pro populaci daného kraje i z hlediska pracovního statusu respondentů, minulého volebního chování a křížené kategorie věk x vzdělání (dovážení dat). DOTAZNÍK Délka 8 minut, obsahuje základní demografické otázky, otázky pro konstrukci volebního potenciálu a ad hoc otázky pro zjištění postojů k regionálním a krajově specifickým tématům. METODA SBĚRU DAT Data sbírána kombinací metod osobního dotazování CAPI (Computer-Assisted-Personal-Interview) a telefonického dotazování CATI (Computer-Assisted-Telephone-Interview), a to v poměru 30:70. Každá z agentur realizovala min. 180 rozhovorů CAPI a 420 rozhovorů CATI. Ke kombinaci metod sběru dat ČT přistoupila na základě zkušeností z posledních voleb a také na základě doporučení sdružení SIMAR a odborné veřejnosti. KONTROLA DAT Zvolené metodika umožňuje zpětnou kontrolu téměř 100 % provedených rozhovorů, a to ve formě přímého náslechu prováděného rozhovoru (CATI) či poslechu audionahrávky (CATI a CAPI).

Postupy zajišťující kvalitu sběru dat Kontroly rozhovorů Všechny rozhovory (v metodách CAPI i CATI) jsou nahrávány. Náslechy a kontrola nahrávek odhalí případná pochybení tazatele. Kontrolováno je 100 % nahrávek z osobních rozhovorů. Rozhovory, které neprojdou kontrolami, jsou vyřazovány. Eliminování vlivu tazatelů Jeden CAPI tazatel může v kraji sebrat maximálně 15 rozhovorů – podílí se tedy maximálně na 1,25 % celkového vzorku. Vliv jednotlivého tazatele na výsledky je tedy minimální. Tazatel nesmí dotazovat respondenty, které důvěrně zná. Nedotazuje ve vlastní obci, pokud je omezené velikosti a je velká šance, že jej zná většina potenciálních respondentů v dotazovaném území. Dotazování nesmí probíhat na místech s koncentrací specifických respondentů (před specifickými obchody, v hospodě, před kostelem, apod.). V datech je kontrolován tzv. interviewer efekt (specifičnost výsledků tazatelů). Rozložení sběru do většího území Paralelní osobní a telefonický sběr dat dvěma agenturami umožňuje v rámci kraje zasáhnout výrazně větší a různorodější území. V rámci jednoho kraje tak pocházejí rozhovory ze 150 – 370 obcí a měst (dle regionální struktury kraje). Zasažení větší části populace Kombinace více metod sběru (CAPI, CATI) zvyšuje zasažitelnost různých částí populace. Trochu jiní lidé jsou dostupní a ochotní odpovídat telefonicky a jiní naopak osobně. Telefonický výzkum probíhá z cca 80 % na mobilní telefony a z cca 20 % na pevné linky, aby nedocházelo k vychýlení výzkumu nerovnoměrností penetrace moderních technologií. Důkladná reprezentativita Při kontrolách reprezentativity nejsou zohledňovány jen základní sociodemografické znaky (pohlaví, věk, vzdělání, okres, velikost obce), ale i další znaky související úzce s volebními preferencemi (pracovní status respondenta, minulé volební chování, věk x vzdělání). Vzorek je reprezentativní pro populaci kraje ze všech těchto ohledů. Eliminování vlivu specifických obcí V obci do 4 999 obyvatel není sbíráno více než 15 rozhovorů, aby se obecně snížil vliv možného výběru specificky malé obce na celkové výsledky. Sběr dat v delším období Sběr dat v kraji není bleskový, ale zasahuje delší období (více než 3 týdny). Tím se vyrovnává zastižitelnost různých typů lidí, která je jinak omezena sběrem v omezené časové době.