Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lukáš Petr 5. A Stonek.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Digitalizace výuky Příjemce
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
Orgány vyšších semenných rostlin
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
STONEK.
Rostlinná pletiva.
Krytosemenné rostliny
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Obecná botanika Semena a plody.
ANATOMIE A MORFOLOGIE ROSTLIN
Vegetativní orgány rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Plod (fructus).
Rostlinné orgány - stonek
Morfologie rostlin – plod
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
List (fylom).
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Plody.
List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
Puchratka.
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 2. díl (list)
Rostliny.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Krytosemenné rostliny Lucie Krapková 7. třída. Osnova Zařazení a výskyt Charakteristika Dělení Chryzantéma Dvouděložné rostliny Jednoděložné rostliny.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
STONEK ROSTLINY.
Pohlavní orgány Květ a květenství
Vegetativní orgány Stonek
Vyšší rostliny (Cormobionta)
Vegetativní orgány LIst
Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
AUTOR: Lenka Hrnčířová
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_107_Stonek bylin
Vegetativní rostlinné orgány
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola:. Základní škola Kladruby
Období: září – prosinec 2011
Význam Druhy stonků Byliny, dřeviny Přeměny
ROSTLINY Rozdělení rostlin.
Botanika.
Stonek.
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_329_Říše rostliny Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Ing. Lenka Dohnalová Průřezové téma Člověk a životní prostředí Tématický celek Ročník 1. Datum tvorby 4. 9. 2012 Datum a místo ověření 23.11. 2012, biologie 1.C Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Prezentace je určena pro výklad nové látky, která je zaměřená na rostlinnou říši. Zpracovaný materiál se dá využít i při opakování učiva. Učební materiál umožňuje přehlednější a snadnější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova stélkaté rostliny, cévnaté rostliny, kořen, stonek, list, květ, plod, semeno, oplození opylení, suché plody, dužnaté plody, nahosemenné rostliny, krytosemenné rostliny Metodický pokyn Učební materiál je vhodný pro výklad nového učiva v hodině, k opakování učiva i k samostudiu. Při výkladu látky je možné využívat živý rostlinný materiál donesený do hodiny nebo zařadit vycházku do školního parku. Na konci učebního materiálu jsou umístěné otázky k procvičení probraného učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Říše: Rostliny

Anatomie rostlin studuje stavbu a tvar rostlinného těla a jeho částí podle stavby těla rozlišujeme rostliny stélkaté cévnaté

Stélkaté rostliny vyskytuje se u řas, mechorostů a gametofytu kapraďorostů neobsahuje cévní svazky pokožku s průduchy a kutikulou nerozlišujeme ji na kořen, stonek a listy

stélka je jednobuněčná mnohobuněčná buňky jsou stejné, mají zachovanou dělivou schopnost buňky jsou rozdělené na dělivé a trvalé

zástupci: řasy játrovky mechy pláštěnka, valeč koulivý, řetízovka, zelenivka, zrněnka, šroubatka, žabí vlas játrovky porostnice mnohotvárná, kapraďovka sleziníková, pobřežnice obecná mechy rašeliník, ploník, měřík, trávník, bělomech sivý

plavuně přesličky kapradiny plavuň vidlačka, vraneček brvitý přeslička rolní, přeslička lesní, přeslička bahenní kapradiny kapraď samec, papratka samičí, hasivka orličí, osladič obecný, nepukalka vzplývavá

Rostliny cévnaté => mnohobuněčné organismy, jejichž tělo je rozlišeno na následující části 1) vegetativní zajišťují život kořen, stonek, listy 2) generativní produkují gamety, umožňují rozmnožování květ, semeno, plod

I. Kořen (radix) převážně podzemní orgán nenese listy neomezený růst pomoci vrcholového meristému funkce upevňovací – upevnění rostliny v půdě absorpční – příjem vody a minerálních látek syntetická – produkce aminokyselin, alkaloidů, růstových regulátorů zásobní – ukládání látek zásobních

metamorfózy kořene: a) kořenové hlízy b) dužnaté kořeny a bulvy - jiřina, orsej, vstavač …. b) dužnaté kořeny a bulvy - mrkev, křen, řepa, ředkev … c) vzdušné kořeny - tropické a sugtropické rostliny d) dýchací kořeny (pneumatofory) - bažinatých rostlin

e) stahovací kořeny f) asimilační kořeny g) kořeny parazitů u cibulovin (tulipány, narcisy …) f) asimilační kořeny kotvice (vodní rostlina) g) kořeny parazitů jmelí, ochmet, kokotice …. f) chůdovité kořeny u rostlin na sypkých substrátech (smrky, kukuřice …) i) příčepivé kořeny k přichycená na podklad břečťan ….

hospodářský význam kořene: zelenina mrkev, petržel, celer píce krmná řepa surovina pro průmysl řepa cukrovka, čekanka výroba léčiv rulík, reveň, hořec, andělika

II. Stonek (kaulom) nadzemní orgán nese listy, pupeny a reprodukční orgány funkce stonku mechanická nese listy a květy vodivá spojení mezi listy a kořenovým systémem (transportní a asimilační proud) asimilační zásobní

typy stonků: 1. byliny – dužnatý nezdřevnatělý stonek lodyha – stonek s listy, jednoletý stvol – bezlistý stonek ukončen květem, květenstvím stéblo – dutý článkovaný stonek trav a kolénky (uzlinami)

2. dřeviny – vnitřní pletiva stonku dřevnatí strom – dřevnatý, nerozvětvený stonek (kmen) keř – dřevnaté stonky se větví hned od země polokeř – dřevnatí pouze spodní část stonku, horní je bylina a každý rok odumírá keříky – malé keře

metamorfózy stonku: oddenky oddenkové hlízy bazální hlízy kosatec, sasanka, pýr …. oddenkové hlízy brambor, topinambury ….. bazální hlízy mečík, ocún, ředkvička …. stonkové nebo lodyžní hlízy kedluben, u epifytů

brachyblasty trny a kolce fylokládia stonky sukulentů úponky ovocné dřeviny, jinan, modřín …. trny a kolce trnka, hloh, plená hrušeň …. fylokládia asparágus stonky sukulentů kaktusy, pryšce …… úponky vinná réva …..

hospodářské využití stonku: zelenina ředkvičky, kedlubny ….. pícnina trávy koření oddenky zázvoru, kůra skořice průmyslová surovina len, konopí, cukrová třtina, chinin, korek, kaučuk, pryskyřice, balzámy …..

III. List (fylom) funkce fotosyntetická - asimilační transpirační – odpařování vody výměna plynů mezi rostlinou a okolím heterofylie = různolistost (břečťan)

metamorfózy listu: cibule listové trny dužnaté listy zásobní orgán u jednoděložných rostlin sněženky, cibule, tulipány … listové trny kaktusy, pcháč, bodlák … dužnaté listy u sukulentů zásobárna vody

listy masožravých rostlin listové úponky k přichycování rostliny k opoře hrachor, vinná réva … listy masožravých rostlin k lákání a chytání hmyzu rosnatka, bublinatka, láčkovka … kořenové listy plní funkci kořenů vodní kapradina nepukalka

hospodářský význam listů: zelenina zelí, kapusta, salát, cibule, špenát koření vavřín, majoránka pochutina čajovník léčivky máta, durman, náprsník průmyslové rostliny tabák, sisal pícniny jetelotravní směsky

IV. Květ (flos) soubor rozmnožovacích orgánů funkce typy květů generativní rozmnožování typy květů pravý květ – krytosemenné rostliny nepravý květ (šištice) – nahosemenné rostliny

opylení přenos pylových zrn z tyčinek na pestík typy květů podle způsobu opylení samosprašné – květy opylené vlastním pylem cizosprašné – květy opylené cizím pylem

oplození následuje po opylení splynutí pohlavních buněk oplozené vajíčko se přemění v semeno

květenství soubor květů na květním stonku hroznovité postranní stonky nepřevyšují stonek hlavní rozkvétají vzestupně (↑ akropetálně) nebo dostředivě (→← centripetálně) hrozen, lata, chocholík, okolík, složený okolík, klas, jehněda, palice, úbor, strboul

vrcholičnaté postranní stonky převyšují stonek hlavní rozkvétají sestupně (↓ bazipetálně) nebo odstředivě (↔ centrifugálně) vrcholík, vidlan, vijan, vějířek

hospodářský význam květu: léčivky (lípa, heřmánek) koření (hřebíček – poupata hřebíčkovce, šafrán – blizny šafránu) zelenina (květák – zdužnatělá květenství) součást krmiva kosmetické přípravky (violka, jasmín, růže …) výroba piva (samičí květy chmele) produkce nektaru (med) estetický význam

V. Semeno (semen) mnohobuněčný útvar vzniká po oplození vajíčka chrání a vyživuje zárodek nejmenší semena u vstavačovitých rostlin (orchideje) největší semena má palma Lodoicea seychellarum až 18kg a dozrává 7-10 let

hospodářský význam: potravina nápoje technické suroviny - obilniny, luskoviny nápoje - káva, kakao, pivo (výroba sladu) technické suroviny - semena olejnatých rostlin, chlupy osemení bavlníku

VI. Plod (fructus) vzniká ze semeníku po oplození funkce typy plodů výživu a ochranu semen rozšiřování semen typy plodů pravé vznikají přeměnou pestíku nepravé vznikají přeměnou plodolistů a jiných částí květu

rozdělení plodů: 1. suché plody a) pukavé měchýřek lusk blatouch, orlíček, pivoňka, čemeřice aj. lusk hrách, fazol, sója aj. šešule a šešulka šešule → hořčice, řepka aj. šešulka → penízek, kokoška aj. tobolka prvosenka, mák, zvonek aj.

b) nepukavé nažka oříšek obilka pryskyřník, sasanka, pampeliška, slunečnice, jasan aj. oříšek líska, lípa aj. obilka ječmen, pšenice, jílek, pýr aj.

c) poltivé struk dvounažka tvrdka ohnice aj. javor, kmín aj. hluchavka aj.

2. dužnaté plody bobule angrešt, rybíz, vinná réva aj. peckovice švestky, třešně, meruňky aj. malvice jabloň, hrušeň, jeřáb aj.

bezsemenné plody (partenokarpické) souplodí soubor plodů vzniklých z jednoho květu jahoda, malina, ostružina …. bezsemenné plody (partenokarpické) plody vznikly bez oplození nemají semena ananas, banán, stolní vinná réva souplodí

hospodářský význam: ovoce zelenina koření technické suroviny - jablko, švestka zelenina - okurka, rajče koření - pepř, kmín technické suroviny - vlákna z oplodí kokosovníku, olej z oliv, léčivé látky z máku

Zástupci cévnatých rostlin I. nahosemenné rostliny a) cykasy - Cycas revoluta b) jinany - jinan dvoulaločý c) jehličnany - jedle bělokorá, smrk ztepilý, modřín opadavý, borovice lesní, borovice vejmutovka, tis červený, jalovec obecný, zerav západní …..

II. krytosemenné rostliny a) dvouděložné - šácholan hvězdovitý, leknín bílý, sasanka hajní, blatouch bahenní, mák vlčí, vlaštovičník větší, hluchavka bílá, trnovník akát ….. b) jednoděložné - tulipán, lilie, narcisy, kukuřice roční, proso seté, pšenice setá, lipnice roční, srha laločnatá, vstavač kukačka, datlovník ….

Opakování Vyjmenujte zástupce, kteří mají stélku. Vyjmenujte, jaký je rozdíl mezi rostlinami stélkatými a rostlinami cévnatými. Vyjmenujte, které části těla rostliny jsou vegetativní a které generativní. Vysvětlete, co je to oplození a opylení.

5. K uvedeným pojmům přiřaďte správné tvrzení kořen stonek pneumatofory list květ plod tobolka malvice suché plody fructus flos kaulom dýchací kořeny dužnaté plody radix fylom