Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_329_Říše rostliny Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Ing. Lenka Dohnalová Průřezové téma Člověk a životní prostředí Tématický celek Ročník 1. Datum tvorby 4. 9. 2012 Datum a místo ověření 23.11. 2012, biologie 1.C Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Prezentace je určena pro výklad nové látky, která je zaměřená na rostlinnou říši. Zpracovaný materiál se dá využít i při opakování učiva. Učební materiál umožňuje přehlednější a snadnější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova stélkaté rostliny, cévnaté rostliny, kořen, stonek, list, květ, plod, semeno, oplození opylení, suché plody, dužnaté plody, nahosemenné rostliny, krytosemenné rostliny Metodický pokyn Učební materiál je vhodný pro výklad nového učiva v hodině, k opakování učiva i k samostudiu. Při výkladu látky je možné využívat živý rostlinný materiál donesený do hodiny nebo zařadit vycházku do školního parku. Na konci učebního materiálu jsou umístěné otázky k procvičení probraného učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Říše: Rostliny
Anatomie rostlin studuje stavbu a tvar rostlinného těla a jeho částí podle stavby těla rozlišujeme rostliny stélkaté cévnaté
Stélkaté rostliny vyskytuje se u řas, mechorostů a gametofytu kapraďorostů neobsahuje cévní svazky pokožku s průduchy a kutikulou nerozlišujeme ji na kořen, stonek a listy
stélka je jednobuněčná mnohobuněčná buňky jsou stejné, mají zachovanou dělivou schopnost buňky jsou rozdělené na dělivé a trvalé
zástupci: řasy játrovky mechy pláštěnka, valeč koulivý, řetízovka, zelenivka, zrněnka, šroubatka, žabí vlas játrovky porostnice mnohotvárná, kapraďovka sleziníková, pobřežnice obecná mechy rašeliník, ploník, měřík, trávník, bělomech sivý
plavuně přesličky kapradiny plavuň vidlačka, vraneček brvitý přeslička rolní, přeslička lesní, přeslička bahenní kapradiny kapraď samec, papratka samičí, hasivka orličí, osladič obecný, nepukalka vzplývavá
Rostliny cévnaté => mnohobuněčné organismy, jejichž tělo je rozlišeno na následující části 1) vegetativní zajišťují život kořen, stonek, listy 2) generativní produkují gamety, umožňují rozmnožování květ, semeno, plod
I. Kořen (radix) převážně podzemní orgán nenese listy neomezený růst pomoci vrcholového meristému funkce upevňovací – upevnění rostliny v půdě absorpční – příjem vody a minerálních látek syntetická – produkce aminokyselin, alkaloidů, růstových regulátorů zásobní – ukládání látek zásobních
metamorfózy kořene: a) kořenové hlízy b) dužnaté kořeny a bulvy - jiřina, orsej, vstavač …. b) dužnaté kořeny a bulvy - mrkev, křen, řepa, ředkev … c) vzdušné kořeny - tropické a sugtropické rostliny d) dýchací kořeny (pneumatofory) - bažinatých rostlin
e) stahovací kořeny f) asimilační kořeny g) kořeny parazitů u cibulovin (tulipány, narcisy …) f) asimilační kořeny kotvice (vodní rostlina) g) kořeny parazitů jmelí, ochmet, kokotice …. f) chůdovité kořeny u rostlin na sypkých substrátech (smrky, kukuřice …) i) příčepivé kořeny k přichycená na podklad břečťan ….
hospodářský význam kořene: zelenina mrkev, petržel, celer píce krmná řepa surovina pro průmysl řepa cukrovka, čekanka výroba léčiv rulík, reveň, hořec, andělika
II. Stonek (kaulom) nadzemní orgán nese listy, pupeny a reprodukční orgány funkce stonku mechanická nese listy a květy vodivá spojení mezi listy a kořenovým systémem (transportní a asimilační proud) asimilační zásobní
typy stonků: 1. byliny – dužnatý nezdřevnatělý stonek lodyha – stonek s listy, jednoletý stvol – bezlistý stonek ukončen květem, květenstvím stéblo – dutý článkovaný stonek trav a kolénky (uzlinami)
2. dřeviny – vnitřní pletiva stonku dřevnatí strom – dřevnatý, nerozvětvený stonek (kmen) keř – dřevnaté stonky se větví hned od země polokeř – dřevnatí pouze spodní část stonku, horní je bylina a každý rok odumírá keříky – malé keře
metamorfózy stonku: oddenky oddenkové hlízy bazální hlízy kosatec, sasanka, pýr …. oddenkové hlízy brambor, topinambury ….. bazální hlízy mečík, ocún, ředkvička …. stonkové nebo lodyžní hlízy kedluben, u epifytů
brachyblasty trny a kolce fylokládia stonky sukulentů úponky ovocné dřeviny, jinan, modřín …. trny a kolce trnka, hloh, plená hrušeň …. fylokládia asparágus stonky sukulentů kaktusy, pryšce …… úponky vinná réva …..
hospodářské využití stonku: zelenina ředkvičky, kedlubny ….. pícnina trávy koření oddenky zázvoru, kůra skořice průmyslová surovina len, konopí, cukrová třtina, chinin, korek, kaučuk, pryskyřice, balzámy …..
III. List (fylom) funkce fotosyntetická - asimilační transpirační – odpařování vody výměna plynů mezi rostlinou a okolím heterofylie = různolistost (břečťan)
metamorfózy listu: cibule listové trny dužnaté listy zásobní orgán u jednoděložných rostlin sněženky, cibule, tulipány … listové trny kaktusy, pcháč, bodlák … dužnaté listy u sukulentů zásobárna vody
listy masožravých rostlin listové úponky k přichycování rostliny k opoře hrachor, vinná réva … listy masožravých rostlin k lákání a chytání hmyzu rosnatka, bublinatka, láčkovka … kořenové listy plní funkci kořenů vodní kapradina nepukalka
hospodářský význam listů: zelenina zelí, kapusta, salát, cibule, špenát koření vavřín, majoránka pochutina čajovník léčivky máta, durman, náprsník průmyslové rostliny tabák, sisal pícniny jetelotravní směsky
IV. Květ (flos) soubor rozmnožovacích orgánů funkce typy květů generativní rozmnožování typy květů pravý květ – krytosemenné rostliny nepravý květ (šištice) – nahosemenné rostliny
opylení přenos pylových zrn z tyčinek na pestík typy květů podle způsobu opylení samosprašné – květy opylené vlastním pylem cizosprašné – květy opylené cizím pylem
oplození následuje po opylení splynutí pohlavních buněk oplozené vajíčko se přemění v semeno
květenství soubor květů na květním stonku hroznovité postranní stonky nepřevyšují stonek hlavní rozkvétají vzestupně (↑ akropetálně) nebo dostředivě (→← centripetálně) hrozen, lata, chocholík, okolík, složený okolík, klas, jehněda, palice, úbor, strboul
vrcholičnaté postranní stonky převyšují stonek hlavní rozkvétají sestupně (↓ bazipetálně) nebo odstředivě (↔ centrifugálně) vrcholík, vidlan, vijan, vějířek
hospodářský význam květu: léčivky (lípa, heřmánek) koření (hřebíček – poupata hřebíčkovce, šafrán – blizny šafránu) zelenina (květák – zdužnatělá květenství) součást krmiva kosmetické přípravky (violka, jasmín, růže …) výroba piva (samičí květy chmele) produkce nektaru (med) estetický význam
V. Semeno (semen) mnohobuněčný útvar vzniká po oplození vajíčka chrání a vyživuje zárodek nejmenší semena u vstavačovitých rostlin (orchideje) největší semena má palma Lodoicea seychellarum až 18kg a dozrává 7-10 let
hospodářský význam: potravina nápoje technické suroviny - obilniny, luskoviny nápoje - káva, kakao, pivo (výroba sladu) technické suroviny - semena olejnatých rostlin, chlupy osemení bavlníku
VI. Plod (fructus) vzniká ze semeníku po oplození funkce typy plodů výživu a ochranu semen rozšiřování semen typy plodů pravé vznikají přeměnou pestíku nepravé vznikají přeměnou plodolistů a jiných částí květu
rozdělení plodů: 1. suché plody a) pukavé měchýřek lusk blatouch, orlíček, pivoňka, čemeřice aj. lusk hrách, fazol, sója aj. šešule a šešulka šešule → hořčice, řepka aj. šešulka → penízek, kokoška aj. tobolka prvosenka, mák, zvonek aj.
b) nepukavé nažka oříšek obilka pryskyřník, sasanka, pampeliška, slunečnice, jasan aj. oříšek líska, lípa aj. obilka ječmen, pšenice, jílek, pýr aj.
c) poltivé struk dvounažka tvrdka ohnice aj. javor, kmín aj. hluchavka aj.
2. dužnaté plody bobule angrešt, rybíz, vinná réva aj. peckovice švestky, třešně, meruňky aj. malvice jabloň, hrušeň, jeřáb aj.
bezsemenné plody (partenokarpické) souplodí soubor plodů vzniklých z jednoho květu jahoda, malina, ostružina …. bezsemenné plody (partenokarpické) plody vznikly bez oplození nemají semena ananas, banán, stolní vinná réva souplodí
hospodářský význam: ovoce zelenina koření technické suroviny - jablko, švestka zelenina - okurka, rajče koření - pepř, kmín technické suroviny - vlákna z oplodí kokosovníku, olej z oliv, léčivé látky z máku
Zástupci cévnatých rostlin I. nahosemenné rostliny a) cykasy - Cycas revoluta b) jinany - jinan dvoulaločý c) jehličnany - jedle bělokorá, smrk ztepilý, modřín opadavý, borovice lesní, borovice vejmutovka, tis červený, jalovec obecný, zerav západní …..
II. krytosemenné rostliny a) dvouděložné - šácholan hvězdovitý, leknín bílý, sasanka hajní, blatouch bahenní, mák vlčí, vlaštovičník větší, hluchavka bílá, trnovník akát ….. b) jednoděložné - tulipán, lilie, narcisy, kukuřice roční, proso seté, pšenice setá, lipnice roční, srha laločnatá, vstavač kukačka, datlovník ….
Opakování Vyjmenujte zástupce, kteří mají stélku. Vyjmenujte, jaký je rozdíl mezi rostlinami stélkatými a rostlinami cévnatými. Vyjmenujte, které části těla rostliny jsou vegetativní a které generativní. Vysvětlete, co je to oplození a opylení.
5. K uvedeným pojmům přiřaďte správné tvrzení kořen stonek pneumatofory list květ plod tobolka malvice suché plody fructus flos kaulom dýchací kořeny dužnaté plody radix fylom