SR99 Tunnel Project, Washington Ražba pomocí EPBS http://www.wsdot.wa.gov/Projects/Viaduct/
Základní data Investor: Washington State Department of Transportation (WSDOT) Projekt: SR99 Tunnel Project Alaskan Way Viaduct replacement tunnel , Seattle, Washington, USA Zhotovitel: Seattle Tunnel Partners (joint venture between Dragados USA, Inc. and Tutor Perini Corporation) Dodání EPBS: Léto 2013 Plánované dokončení ražeb: 2015
Alaskan Way Viaduct replacement tunnel Ražený silniční tunel dlouhý 3,3 km nahrazující dnes nevyhovující vedení silniční tah (State route 99) přes centrum Seattlu tzv, Alaskan Way Viaduct Začátek ražby 30.července 2013 Plánované dokončení ražby prosinec 2015 Dokončení ražeb: Jaro 2017 (23.3. příprava na prorážku)
Alaskan Way Viaduct replacement tunnel Řez tunelem Trasa tunelu
Alaskan Way Viaduct replacement tunnel Nahrazuje patrový silniční tah přes centrum postavený v roce 1953. V roce 2001 zemětřesení Nisqually s magnitudem 6,8 poškodilo tento silniční viadukt, oprava stála 14,5 mil. USD. Nicméně nerovnoměrné sedání pokračovalo. V roce 2005 bylo statiky doporučeno jej do dvou let uzavřít. V roce 2009 se rozhodlo o vybudování tunelu v hodnotě 2,8 mld. USD
Alaskan Way Viaduct replacement tunnel Nahrazovaná trasa
Alaskan Way Viaduct replacement tunnel Nahrazovaná trasa
Alaskan Way Viaduct replacement tunnel Bourání viaduktu, začátek říjen 2011
Alaskan Way Viaduct replacement tunnel Oprava po zemětřesení
EPBS Výrobce: Hitachi Zosen Corporation, Osaka,Japonsko Délka: 99 m Váha: 6100 t Průměr řezné hlavy: 17,5 m (v té době největší na světě) Přeprava: rozebrán na 40 ks, lodní Cena: 80 mil. USD Pojmenován: Bertha (po prvé starostce Seattlu)
Výroba EPBS Ohýbání ocelových plátů Sestavování hnací části řezné hlavy
Výroba EPBS Sestavování řezné Montáž v suchém doku hlavy
Výroba EPBS Spojovací šrouby Začátek instalace
Výroba EPBS
Výroba EPBS Doprava do Seattlu
Postup ražby Krok 1
Postup ražby Krok 2
Postup ražby Krok 3
Postup ražby Krok 4
Začátek ražby
Cílová šachta
Problémy s ražbou Stávka v přístavu (odvoz rubaniny) Špatně navržené řezné nástroje Přehřívání stroje vedlo až k jeho poruše - těsnění ložisek Vznik propadů na povrch terénu Celkem zpoždění 817 dnů Navýšení ceny 223 mil. USD
Průběh ražeb
Průběh ražeb
Místo hlavního poškození stroje
Šachta pro vyzvednutí
Pohled do šachty
EPBS v šachtě
Jeřáb pro vytažení EPBS
Začátek prorážky
Po prorážce do šachty
Vytahování EPBS po částech
Vytahování EPBS po částech
Řezná hlava po odmontování
Oprava na povrchu
Hotový tunel
Monitoring