početí, těhotenství a porod jako traumatizující zkušenosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
přednosta doc. MUDr. Milan Košťál, CSc.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Porodnost Soukromá obchodní akademie SOAPA, s.r.o. Opletalova 4, Jablonec nad Nisou.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Antikoncepce Jana fišerová EU-ICT-ČAZ-8-11.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Rodina.
„Rodina na prahu 21.století“ Rodina na cestě změn a růstu Taťjana Horká – soukromá psychiatrička a psychoterapeutka pro děti, dorost a dospělé. Pracoviště.
Těhotenství + prenatální vývin 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ JEDINCE.
Návykové látky, závislosti
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Porod mimo zdravotnické zařízení
Těhotenství, dětství a dospívání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Stravovací zvyklosti živočichů Sociální učení: Potrava.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Reprodukční zdraví a plánované rodičovství
Interrupce jako trauma
Antiarytmický a antifibrilační účinek flumazenilu.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
Spontánní porod, nové směry ve vedení porodu
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Těhotenství (gravidita) 8. ročník
Průběh porodu a šestinedělí
UMĚLÉ PŘERUŠENÍ TĚHOTENSTVÍ
Trénink týmu porodního sálu
Aids.
LÁSKA ANO – DĚTI JEŠTĚ NE!
(Presenium) Jiří Vítovec
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
PRÁVO PROTI DOMÁCÍMU NÁSILÍ ZAHRANIČNÍ ÚPRAVY NĚMECKO.
Vývojová psychologie Prenatální období.
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Péče o těhotnou s dvojčaty od diagnózy k porodu MUDr. Michaela Soušková IVF Clinic, U.S.G. POL.
Škodlivé faktory v těhotenství III.část Anotace: Prezentace je závěrečnou částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Poukazuje na fyzikální a psychosociální.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_18_Porod Autor Mgr. Tereza Pasecká.
Škodlivé faktory v těhotenství II.část. Anotace: Prezentace je další částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Jsou zde uvedeny základní škodlivé.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E 12/01 Porod.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Vývoj jedince Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_17_Vývoj jedince Téma: Přírodověda.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Sexualita, sociologie těla
Porodní asistentka regulované povolání
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník Porod Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo v digitálním archivu školy
SOS dětské vesničky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Pedie Co mají společné?.
Neonatologie v České republice (a v Mostě)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
Transkript prezentace:

početí, těhotenství a porod jako traumatizující zkušenosti rané trauma početí, těhotenství a porod jako traumatizující zkušenosti www.franz-ruppert.de 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

seřazení početí těhotenství porod proces vzniku vazby po porodu rané trauma a trauma matky traumaterapie a methoda „konstelace záměru“ prevence u raných traumat 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

akt početí akt sexuálního pudu, akt lásky nebo znásilnění? chtěné či nechtěné dítě? ambivalence u matky a otce? upřednostnění chlapce či děvčete? 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

čas těhotenství embryo si vytvoří v děloze svůj vlastní svět (plodová voda, placenta, pupeční šňůra) dítě ovlivňuje matčin organismus ve smyslu jeho užívání pro sebe matka to toleruje, nebo se vůči tomu brání následek: plnohodnotné těhotenství, předčasný porod, samovolný potrat nebo potrat je li matka v průběhu těhotenství vystavena tlaku, přenáší se tento tlak a stres také na dítě je li matka traumatizována během těhotenství, nebo v důsledku těhotenství samotného, je dítě stejně tak traumatizováno. 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

porodní proces přirozenou cestou: uvolňování vysokých dávek stresových hormonů u dítěte a matky působí aktivujícím a pro společnou vazbu příznivým způsobem pupeční šňůra kolem krku: dítě ztrácí orientaci uvíznutí dítěte při porodu: známka nekooperace mezi dítětem a matkou porod pomocí kleští a vakuové pumpy jako existenční trauma porod císařským řezem 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

porody na klinice stres (časový tlak, chybějící intimita) na porodním sále zabrání uvolňování oxytocinu který umožňuje rychlý průběh porodu použití prostředků ovlivňujících porodní stahy uvádí jejich přirozený průběh do chaosu dítě se tak rychle dostane do existenčně ohrožujícího stavu existenčně ohrožující stav dítěte vede rychle k použití císařského řezu i proti vůli matky (což v Německu dnešní doby činí až 30 procent) 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

doba bezprostředně po porodu intimní fáze vzniku vazby mezi dítětem a matkou na úrovni smyslů: očního a tělesného kontaktu, čichu, chuti, hlasu důležitost bezprostředního a kontinuálního emočního a tělesného kontaktu mezi matkou a dítětem důležitost bezprostředního kojení poporodní vyšetření dítěte negativně ovlivňují průběh procesu vzniku vazby mezi dítětem a matkou 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

předčasný porod jako trauma normální doba těhotenství: 40 týdnů předčasný porod: před 37. týdnem a s méně než 2.500 gr porodní váhy v dnešní době mohou přežít děti narozené již v 24 týdnu vysoké riziko trvalých tělesných a psychických poškození doba v inkubátoru 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

další traumata po porodu odložení dítěte (např. adopce) zanedbání dítěte (např. nedostatečná potrava, nebo ochrana před horkem nebo chladem, nedostatečná hygiena) lékařské operace násilí na dítěti (bití, sexuální násilí etc.) 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

rané trauma a traumata matky početí, těhotenství a porod se mohou pro dítě a matku stát traumatizující, pokud matka byla již předtím traumatizovaná. 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

čtyři druhy psychických traumat existenční trauma (např. pokus o potrat během těhotenství) trauma ze ztráty (např. dítě ztratí matku při porodu) symbiotické trauma (dítě se není schopno vázat na svoji traumatizovanou matku) trauma z narušení vazeb v systému (např. vznikne li dítě ze znásilnění) 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

přírodními katastrofami traumatizace přírodními katastrofami traumatizace lidským násilím traumatizace sexualitou traumatizace prvotní vazby a lásky 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

disociace (rozštěpení) v člověku následkem traumatizace část přežití traumatizovaná část zdravá část 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

„konstelace záměru“ definice vlastního záměru může poukazovat na raná traumata ukazuje na symbiotická zapletení se s matkou pomáhá posílit zdravé části a rozvolnit strategie přežití 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

po traumatizující zkušenosti integrace rozštěpení po traumatizující zkušenosti Trauma- Gefühle zulassen Illusionen erkennen und aufgeben Gesunde Anteile stärken Sich stabilisieren und neue Freiheiten nutzen 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

prevence raných traumatizací jasné rozhodnutí jestli dítě ano, či ne. kontakt a komunikace matky a otce s dítětem již během těhotenství větší důvěra (stávajících se) matek k vlastním pocitům a schopnostem méně intervencí ze strany lékařského porodního systému větší sociální a psychologická podpora ze strany porodních asistentek a zkušených matek místo stálých vyšetření gynekologů porod jako akt rození a ne jako operace žádné rušivé zásahy během procesu vzniku vazby mezi matkou a dítětem po porodu konfrontace a hluboká práce s vlastními traumaty dříve než se žena stane matkou konfrontace a hluboká práce s traumaty dříve než se muž stane otcem 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

literatura v češtině Franz Ruppert : trauma a rodinné konstelace, Portál 2008 Franz Ruppert: symbióza a autonomie, Portál 2011 06.10.2017 © Prof. Dr. Franz Ruppert

2nd International Conference Announcement 10.-12. October 2014 in Munich 2nd International Conference Healthy Relationsships and the Constellation of the Intention www.healthy-autonomy.de