Tvorba odrůd rostlin samosprašných

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

metody založené na specifické kombinační návaznosti (tj
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Reprodukční mechanismy
Teorie selekce.
SELEKCE METODY PLEMENTBY
GENETIKA POPULACÍ 9 KVANTITATIVNÍCH ZNAKŮ
Dědičnost monogenních znaků
Plemenářská práce v chovu prasat
J. Kolář - Biologické rytmy a fotoperiodizmus rostlin 5: Experimenty testující selekční výhody cirkadiánních rytmů.
Třídění umělé selekce podle způsobů provádění;
Základy genetiky.
Markery asistovaná selekce
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
Dědičnost kvantitativních znaků
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
ONEMOCNĚNÍ Z HLEDISKA GENETIKY
Dědičnost monogenní znaků
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Genetické algoritmy [GA]. Historie:  1960: I. Rechenberg – první odborná práce na toto téma „Evolution strategies“  1975: John Holland – první genetický.
Markery asistovaná selekce - MAS
Možnosti regenerace in vitro – zdroje explantátů
Šlechtitelství.
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Aplikace průtokové cytometrie ve šlechtění rostlin
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Příbuzenská, liniová a čistokrevná plemenitba
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
1 Název práce: Šlechtitelský program lesních dřevin Zpracovali: Tauchman, Bače.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Praktikum z genetiky rostlin JS 2014 Genetická analýza a genetické markery Genetická analýza a identifikace počtu genů odolnosti k padlí u ječmene. Určení.
Praktikum z genetiky rostlin JS Genetické mapování mutace lycopodioformis Arabidopsis thaliana Genetické mapování genu odolnosti k padlí.
Reprodukční systémy rostlin
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_17 Název materiáluŠlechtitelství.
Základní aspekty šlechtění a semenářství Odrůda, šlechtění, genetická diverzita, genová centra, uchovávání genových zdrojů.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Selekční systémy a šlechtění cizosprašných
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Metody tvorby genetické variability Hybridizace, mutageneze, polyploidie, haploidie, somaklonální variabilita, transgenoze,
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. Selekce = výběr Charles Darwin ( ) Darwinova evoluční teorie počítá s výběrem a rozmnožováním lépe.
Šlechtění hospodářských zvířat Doc. Ing. Karel Mach, CSc.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Selekční systémy a šlechtění cizosprašných Cizosprašné rostliny, specifika šlechtění, hromadná selekce, kmenová selekce, metoda rezerv,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvorba genetické variability hybridizací
Selekční systémy II – šlechtění samosprašných rostlin
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Šlechtění vegetativně množených rostlin
Tvorba genetické variability mutagenezí
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Opakovatelnost (koeficient opakovatelnosti) Korelace genetická, prostřeďová a fenotypová Karel Mach.
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
6. cvičení Selekce.
Genetické markery ve šlechtění rostlin
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Transkript prezentace:

Tvorba odrůd rostlin samosprašných

Autogamie Obecné důsledky: Nezávislost na opylovačích Homozygotizace genotypu Definovatelná variabilita potomstev Důsledky pro šlechtění a semenářství Relativně rychlé ustálení vlastností potomstev selektovaných rostlin na požadované úrovni Relativně snadné semenářství

Důsledky autogamie P: Aa x Aa (1.0) F1: 1AA : 2Aa : 1aa (0.5)

Důsledky autogamie S každou generací samoopylení Vzrůstá homozygotnost v potomstvech Vzrůstá hodnota F (koeficient inzuchtu) Snižuje se rozsah fenotypové variability v rámci formujících se linií Rychlost stabilizace závislá na Počáteční stupeň heterozygotnosti Počet generací samoopylení

Samosprašné druhy Pšenice obecná (Triticum aestivum) Ječmen obecný (Hordeum vulgare) Oves setý (Avena sativa) Rýže (Oryza sativa) Mák setý (Papaver somniferum) Rajče (Lycopersicon esculentum) Fazol (Phaseolus sativus) Hrách setý (Pisum sativum) …

Kleistogamie Extrémní případ samosprašnosti K oplození dochází již před otevřením květů

Systém šlechtění samosprašných Obecné schéma Tvorba genetické variability Ustálení vlastností na požadované úrovni prostřednictvím homozygotizace Průběžné zkoušení v poloprovozních a provozních podmínkách Výsledek Uniformní a stálé liniové odrůdy

Liniové odrůdy Výsledek opakovaného samoopylení, případně dihaploidizace Čistá linie Homozygotní Geneticky homogenní Čistá – multiliniová - odrůda geneticky heterogenní

Využití linií Tradiční typ odrůdy u samosprašných Výchozí genetický materiál pro tvorbu hybridních odrůd

Linie v minulosti Johannsen – teorie čistých linií (1903) selekce ve směsi mění charakter potomstva rozdíly ve velikosti semen ve štěpících generacích se přenáší na potomstvo výběr v rámci linií nemá význam pro zlepšení úrovně potomstva variabilita uvnitř linie je způsobena vlivy vnějšího prostředí Nielsson-Ehle Linie nelze snadno odlišit na základě vlastností kvantitativního charakteru

Johannsenovy čisté linie fazolu Linie A Linie B Upraveno podle - Briggs a Walters (2001)

Způsoby navození variability Hybridizace vybraných rodičů P: 2n x 2n …. F1: 2n F2: 2n … štěpící Dihaploidizace haploidních rostlin F2: n + kolchicin … 2n… homozygotní

Postupy získání dihaploidů P: aaBB x AAbb F1: AaBb AB Ab aB ab kolchicin F2: AABB AAbb aaBB aabb ¼ ¼ ¼ ¼

Výběrové systémy Hromadný výběr Individuální výběr Odstraňování nežádoucích rostlin Osivo vybraných jedinců se vysévá v další generaci ve směsi Účinná v podmínkách pěstování Význam v udržovacím šlechtění Individuální výběr Potomstva vybraných jedinců se hodnotí odděleně Je základem rodokmenové metody - pedigree

Hromadný výběr Předpoklad Nedostatky Užitná hodnota vybraných rostlin dána fenotypovým projevem Nedostatky Potomstvo vybraných jedinců neustále štěpí neboť nedochází k odstraňování heterozygotů Nelze se vracet k předchozím generacím

Individuální výběr de Vilmorin (1858) Izolační přístupu ke šlechtění: užitnou hodnotu (úroveň genotypu) jedince je možno hodnotit na základě jeho potomstva vzniklého samoopylením

Individuální výběr Základní principy selekce Jedinec je posuzován na základě svého potomstva Pro založení následné generace se vybírají pouze jedinci z potomstev s odpovídající užitnou hodnotou

Individuální výběr Jedinec je posuzován na základě svého potomstva

Metody šlechtění samosprašných Rodokmenová metoda Směšovací metoda Kombinace rodokmenové a směšovací Zpětné křížení Dihaploidní šlechtění

Rodokmenová metoda - pedigree Základní metoda šlechtění samosprašných Opakovaný individuální výběr Stupně selekce v rámci pedigree KM – kmenové matky (základní výběrová školka – rostliny F2 generace) km – kmeny – potomstva kmenových matek V – výběry – potomstva kmenů a výběrů

Potomstva F1 a F2 generace

Kmeny – km (km1 – km3) Potomstva kmenových matek a nejlepších rostlin v rámci nejlepších kmenů hodnotí se individuálně, na jednořádkových až dvouřádkových parcelkách Nevyhovující kmeny se odstraňují Z vyhovujících kmenů nejlepší rostliny a jejich potomstva tvoří základ dalších stupňů selekce Testování po 3 generace (do F5)

Výběry Potomstva vybraných linií (F5) Průběh staničních zkoušek + množení Hodnocení výkonnosti a uniformity linií Nevyhovující potomstva se odstraňují

Upraveno podle - Brawn and Caligari (2008) Pedigree Upraveno podle - Brawn and Caligari (2008)

Pedigree F1 – uniformní rostliny F2 – kmenové matky F3 – F5 – potomstva kmenů F6 – staniční zkoušky linií F7 – polní pokus s opakováním + množení linií F8 – F10 – mezistaniční zkoušky F11 – F12 – oficiální odrůdový pokus

Výhody a nevýhody pedigree Vyloučení nevhodných genotypů již v počátku selekce Projevuje se vliv ročníku Přesná posloupnost linií (přesnější selekce) Nevýhody Složitá evidence Nutnost zkušeností Finanční náročnost

Směšovací metody Homozygotizace probíhá ve směsných potomstvech Během směsných generací probíhá přirozená selekce Pěstování v selekčním prostředí Hodnotí se konkurenční schopnost rostlin Po ustálení se kandivary množí a testují individuálně

Směšovací metody Preference průměrných genotypů na úkor výnosných a odolných (přirozená selekce - konkurence) Reprodukce všech rostlin z generace Nutno provádět v polních podmínkách Nelze odhadnout strukturu populace

Kombinace perigree x ramsch F1 – uniformita F2 – výběrová školka F3 – kmeny F4 – ramsch F5 – výběr linií F6 – F12 - stejný postup jako pedigree

Upraveno podle - Brawn and Caligari (2008) Pedigree + ramsch Upraveno podle - Brawn and Caligari (2008)

Zpětné křížení P: rr x RR Bc1F1 – Bc5F1: Rr x rr Bc5F2 – Bc5F3: 1RR : 2Rr : rr1 samoopylení samoopylení a selekce

Dihaploidní šlechtění Cíl Urychlení procesu homozygotizace a tím krácení doby šlechtění Prostředky Dihaploidizace haploidních jedinců pomocí kolchicinu Selekce vhodných genotypů, množení a testování

Dihaploidní šlechtění Význam Zkrácení procesu homozygotizace na jednu generaci Heterozní šlechtění (rychlé získání homozygotního materiálu)

Haploidní rostliny Vznik Spontánní (v přírodě) Indukovaná (in vitro) Partenogenetický vývoj haploidní rostliny Eliminace sady chromozomů otcovské rostliny po křížení (vzdálená hybridizace) Indukovaná (in vitro) Androgeneze (přímá a nepřímá) Gynogeneze

Androgeneze Přímá androgeneze Nepřímá androgeneze Embryogeneze přímo z mikrospory nebo mladé pylové buňky Nepřímá androgeneze Indukce haploidního kalusu Embryogeneze z buněk haploidního kalusu

Androgeneze in vitro Faktory ovlivňující indukci haploidů Druhová specifika Vhodnost genotypu Stáří a podmínky kultivace donora Stadium vývoje květů a pylu Předpůsobení poupat, prašníků či pylu Kultivační podmínky

Androgeneze in vitro Předpůsobení stimulující embryogenezi Stres nízkou nebo vysokou teplotou 3 – 10°C (Datura, Nicotiana) 35°C Capsicum Máčení ve vodě (hypoxický stres) Centrifugace prašníků, aplikace vakua nebo kolchicinu (mění orientaci a uspořádání mikrotubulů) Hladovění – změny polohy jádra

Eliminace chromozómů otce nekompatibilita cytoskeletu zygoty a centromerického kinetochoru otcovských chromozómů. Kdy? Hordeum vulgare x H. bulbosum Triticum aestivum x Zea mays, Sorghum sp. Avena sativa x Zea mays