Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OCHRANA EXPONÁTŮ V MUZEÍCH A GALERIÍCH
Advertisements

Vliv hluku na lidské zdraví
Osvětlování školních tělocvičen
Světlo Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Podstata a základní vztahy
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
ENERGETICKÉ A EKOLOGICKÉ SYSTÉMY BUDOV 2
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
NÁVRH OSVĚTLENÍ V MUZEÍCH A GALERIÍCH
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
Optické vlastnosti oka
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Melatonin a časový systém lidského organismu Helena Illnerová Fyziologický ústav.
1 OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY Soubor prostředků k vytvoření požadovaného světelného prostředí (sv. zdroje, svítidla, předřadníky, zapalovače, zařízení pro napájení,
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
BODOVÁ METODA VÝPOČTU OSVĚTLENOSTI
Elektroenergetika 3 Obsah části Elektrické světlo A1B15EN3
Fotometrie Fotometrie je část optiky, která zkoumá světlo z hlediska jeho působení na zrakový orgán. Veličiny, které určují velikost tohoto působení na.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Podstata a základní vztahy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_VOLBA.
Přehled elektromagnetického záření
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Světelná technika Svítidla.
Helena Illnerová Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Světelná technika Fotometrie.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Pasivní (parametrické) snímače
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
POSTUP NÁVRHU OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Fotometrie Střední odborná škola Otrokovice
BOZP – Práce s počítačem
Světlo - - veličiny, jednotky
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Monitory Plazma – OLED - SED
Světlo.
Zdroje světla.
Měření osvětlení na škole Odpovídá normám? Jan Zajíček, Adam Kiška
EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan.
ABY NAŠE OČI NETRPĚLY, JE TŘEBA, ABYCHOM TRÁVILI SVŮJ ČAS V PROSTŘEDÍ, KTERÉ JE VHODNĚ OSVĚTLENÉ. OSVĚTLENÍ JEDNOTLIVÝCH PROSTOR SE ŘÍDÍ TĚMITO NORMAMI:
Projekt osvětlovací soustavy Zásady zpracování. 1. Detailní popis využití vybraného prostoru Zvolení alespoň 5 různých prostor z hlediska vykonávaných.
Světelná technika Řízení akčních členů. 2 3 Využití elektrických zdrojů světla Veřejné osvětlení Osvětlení v domácnostech Osvětlení v dopravě Průmyslové.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Zářivková svítidla 1.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Jednotky světla a osvětlení Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 až 720 nm – Ultrafilaové → gama záření.
Světlo a šíření světla Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Tato prezentace byla vytvořena
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
VNITŘNÍ HODINY V NÁS Helena Illnerová, Fyziologický ústav AV ČR
MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby 12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby 11 vnitřního povrchu duté plochy 3.
SVĚTLOMĚRNÉ PŘÍSTROJE
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Zrak a optické klamy.
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
HODNOCENÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI OSVĚTLENÍ (ČSN EN )
Světelná technika Fotometrie.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
FOTOMETRICKÉ VELIČINY
Transkript prezentace:

Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Článek na TZB-info: http://www.tzb-info.cz/1303-umele-osvetleni-vnitrniho-prostredi Küller R…: Health and behavior of children in classrooms with and without windows. Journal of Environmental Psychology, 1992; 12(4): 305-17. doi:10.1016/S0272-4944(05)80079-9. Abstrakt: Cílem studie bylo posoudit účinky světla na produkci stresových hormonů, výkon ve třídě, tělesný růst a pracovní schopnosti žáků. Do studie bylo zahrnuto asi 90 žáků, kteří byli ve svém školním prostředí zkoumání po dobu jednoho školního roku. Žáci bylI umístěni ve čtyřech třídách, které se lišily způsobem osvětlení (denní nebo umělé zářivkami). Výsledky ukázaly, že existuje sezónní proměnlivost s větší produkcí stresových hormonů v létě. Žáci umístěni v učebně bez přirozeného denního světla, které bylo nahrazeno fluorescenčním zdrojem, vykazovali výrazné odchylky od přirozené denní a sezónní proměnlivosti. Vysoké hladiny kortizolu v ranní době byly spojeny se společenskostí, zatímco nízké hladiny podporovaly individuální koncentraci. Meziroční tělesný růst byl nejmenší u dětí s nejvyššími úrovněmi ranním kortizolu. Má se za to, že produkce kortizolu měl vliv na zdravotní dispozice. Lze dojít k závěru, že je třeba se vyhýbat trvalému užívání učeben bez dostatečného denního osvětlení. Engwall M: Lighting, sleep and circadian rhythm: An intervention study in the intensive care unit. Intensive & critical care nursing : the official journal of the British Association of Critical Care Nurses. 2015. Elektronické vydání před tiskem. Doi: 10.1016/j.iccn.2015.07.001 Abstrakt: U pacientů na jednotkách intenzivní péče (JIP), může docházet k narušení jejich cirkadiánních rytmů. Ve výzkumném projektu byly na výzkumných JIP nastaveny různé světelné podmínky. Část I výzkumu měla za cíl porovnat vliv světelných podmínek ve různých pokojích. Výsledky ukázaly rozdíly ve prospěch pacientů v intervenční místnosti (n = 48, p = 0,004), ve které byly nastaveny podmínky kopírující přirozenou cykličnost světla v porovnání s místností, ve které byl v nočních hodinách nastaven větší jas (n = 52). Cílem části II výzkumu bylo popsat subjektivní vjemy pacientů. Pacienti byli dotazováni na tyto aspekty: 'Vliv osvětlení na spánek pacientů', 'Dopad osvětlení / světla na denní rytmus' a ‚uklidňující účinek osvětlení' , Většina z nich měla zkušenosti z poruchami spánku a polovina měla noční můry / znaky narušení cirkadiánního rytmu. Naopak v intervenční místnosti byli téměř všichni pacienti spokojeni s přirozeně cyklickým nastavením světelných podmínek, které spolu s denním světlem podporovaly jejich denní rytmus.

Jednotky světla a osvětlení Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 až 720 nm Ultrafilaové → gama záření Infračervené záření → rádiové vlny Kandela: měrná svítivost zdroje Historicky svítivost definované svíčky Žárovka 100 W…asi 120 cd, indikační LED dioda… asi 0,5 cd Jas…cd/m2 Lumen: světelný tok v definovaném prostorovém úhlu (1 lm = 1 cd × 1 sr) Lux: intenzita osvětlení, světelný tok na jednotku plochy (1 lux = 1 lm/m2) Činitel denní osvětlenosti: poměr intenzity osvětlení v interiéru a exteriéru, posuzován na srovnávací rovině Č. d. o. = 0,5 až 3,5 % Sr … steradián, prostorový úhel

Fyziologie vidění Rohovka Čočka Sítnice Zraková nervová dráha Tyčinky a čípky Fotochemická reakce očního pigmentu (rhodopsinu) po absorpci světla; resyntéza rhodopsinu je podkladem adaptace na tmu. Zraková nervová dráha

Světlo a zdraví Fyziologie vidění Kritický detail V závislosti na stupni adaptace: zrakový komfort, zrakový diskomfort, zraková únava Zrakový diskomfort a zraková únava může vést ke snížení celkové odolnosti organismu, chybám při výkonu činnosti, u vnímavých osob ke zhoršení psychických a neurologických symptomů. Kritický detail Kritérium zrakové náročnosti práce Synchronizace denních rytmů Změny sociálního chování: ranní světlo podporuje socializaci, odpolední soustředěnost na řešení úkolů (Küller, 1992)

Cirkadiánní synchronizace Sítnice → melanopsin → zrakový nerv → hypothalamus → syntéza melatoninu Funkce Synchronizace biorytmů Antioxidační a antistresový účinek Přispívá ke zkrácení doby nutné pro usnutí a ke zmírnění subjektivního pocitu únavy v důsledku časového posunu (Zdravotní tvrzení EFSA) Disruptory melatoninu Rušivé světlo Transkontinentální lety Léky (beta-blokátory) Věk Melatonin a beta-blokátory: např. Stoschitzky K. et al.: Influence of beta-blockers on melatonin release. Eur J Clin Pharmal., 1999; 55(2):111-5.

Zdroje Chromatičnost Přirozené (100.000 lx až cca 2.000 lx) teplota, která odpovídá teplotě absolutně černého tělesa, vyzařujícího světlo stejného spektrálního složení (K) Vnímání v závislosti na světelných podmínkách a zdravotním stavu Přirozené (100.000 lx až cca 2.000 lx) Umělé (50 až 500 lx) Teplotní Žárovky (wolfram) Halogenové žárovky: princip fotochemické reakce halogenového plynu po zahřátí baňky wolframovým vláknem Výbojové Zářivky (Hg) na principu luminiscence na pevné vrstvě stínítka Výbojky na principu obloukové lampy klasické(Hg, Na) LED, xenon… Chromatičnost běžné žárovky v prodeji 2700 K.

Technika osvětlování Přímé (bodové), polopřímé, nepřímé Přirozené, umělé, kombinované (trvale denní + uměléú Sdružené osvětlení je nejčastějším technickým řešením Celkové a místní

Hygienické limity Priorita denního osvětlení Práce se zrakovou náročností, pokud se jedná o práci náročnou na rozlišování detailů Se jedná o práci ve zvláštních světelných podmínkách (jas, kontrast) Pokud se jedná o práci se zobrazovacími jednotkami (monitory) Vyžaduje se pracovní přestávka 5 až 10 min. každé 2 hod. Posuzovaná hlediska Intenzita a rovnoměrnost osvětlení (lx nebo č. d. o.) Kritický detail Riziko oslnění Nadměrným jasem Nadměrným kontrastem