Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

KMEN: STRUNATCI Chordata
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Žížala obecná Kroužkovec Máloštětinatec Opaskovec.
TRIBLASTICA.
KROUŽKOVCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KROUŽKOVCI Válcovité článkovité na koncích zašpičatělé tělo Pokožka
Kmen: Kroužkovci.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
Triblastica:1) Ploštěnci- Plathelminthes
VY_32_INOVACE_9B11 KROUŽKOVCI morfologie a anatomie
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
ZOOLOGIE KMEN: KROUŽKOVCI
Kmen: KROUŽKOVCI (Annelida)
KROUŽKOVCI (Annelida)
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_9B7 PLOŠTĚNCI, HLÍSTI morfologie a anatomie
KROUŽKOVCI.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kmen: Kroužkovci tělo ze stejných článků (kromě prvního a posledního)
kmen: ANNELIDA (kroužkovici)
Kroužkovci.
Kroužkovci.
kmen: HLÍSTI (Nematoda)
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela VY_52_INOVACE_20_Přírodopis 6. ročník_Kroužkovci zástupci Téma: Kroužkovci zástupci CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
2 třídy: 1. Opaskovci – Máloštětinatci(žížala, nítěnka) Pijavice(Pijavka, Chobotnatka) 2. mnohoštětinatci (Nereidka)
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
MĚKKÝŠI.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Bezobratlí Členovci.
POLYCHAETA 19. července 2013 VY_52_INOVACE_210217
CLITELLATA 19. července 2013 VY_52_INOVACE_210218
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK Kroužkovci Název školy
Kostra kroužkovců a členovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
Kmen: Měkkýši /Mollusca/
Kmen Ploštěnci.
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika kroužkovců Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Kroužkovci – charakteristika kmene Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu „Kroužkovci - charakteristika kmene“. Je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. V uzavřených položkách žáci zaškrtávají v nabídce odpovědí interaktivním perem, na otevřené položky odpovídají ústně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se posuneme tlačítkem akcí. Materiál je doplněn pracovním listem / testem, včetně autorského řešení. Lze jej použít pro samostatnou práci, domácí přípravu nebo pro testování znalostí. Test je vhodné použít v závěru vyučovací jednotky, je možné jej vytisknout a zpracovávat v listinné podobě. Materiál je určen k interaktivní výuce.

kmen: KROUŽKOVCI (Annelida) Obr. 1

-mořští, sladkovodní, druhotně suchozemští -asi 18 tis. druhů, v ČR asi 200 -červovitý vzhled -stejnocenné tělní články = homonomní segmentace -vnějšímu členění odpovídá vnitřní členění -články oddělené blanitými přepážkami = dissepimenty -coelom Obr. 2

Každý článek obsahuje (výj. první a poslední článek): -1 pár coelomových váčků -1 pár nervových zauzlin -metanefridie -původně i 1 pár pohlavních orgánů -dissepimenty prochází: -břišní a hřbetní céva -podélné spojky NS Schéma tělního článku kroužkovců Obr. 4 -u některých jsou pohl. orgány přítomny jen v některých článcích (opaskovci)

Povrch těla: -tenká kutikula (z kolagenu) – krytí -kožně svalový vak –pokožka obsahuje slizové žlázy a smyslové b. –hladká svalovina – okružní, podélná, příčná -coelomové váčky vyplněné tekutinou → zevnitř napínají kožně svalový vak = hydroskelet („kapalinová kostra“) -nejlépe vyvinut u pijavic

TS: trubicovitá -jednoduchá -ústa – za 1. článkem → hltan → střevo → řitní otvor -typhlosolis CS: uzavřená -hřbetní céva – proud krve zezadu dopředu, má též fci ♥ -břišní céva – opačný směr -spojené kruhovými spojkami -u některých – hemoglobin 1, 2 – metanefridie 3 – kutikula (kolagen) 4 – okružní svalovina 5 – podélná svalovina 6 – peritoneum 7 – trávicí trubice 8 – břišní céva 9 – nervový pruh 10 – coelomová dutina Obr. 3

DS: -celým povrchem těla -vodní – žábrami VS: metanefridie – nálevkovitá, kanálek prochází dissepimentem a ústí na povrch na dalším článku - (larvy mají protonefridie = plaménková b. + kanálek) 1, 2 – metanefridie 3 – kutikula (kolagen) 4 – okružní svalovina 5 – podélná svalovina 6 – peritoneum 7 – trávicí trubice 8 – břišní céva 9 – nervový pruh 10 – coelomová dutina Obr. 3 Obr. 4

NS – žebříčková: vpředu -1 pár mozkových (nadhltanových) zauzlin + 1 pár podhltanových zauzlin -spojeno obhltanovým prstencem -v každém dalším článku – 1 pár zauzlin spojení zauzlin -konektivy – podélné spojky -komisury – příčné spojky

Schéma žebříčkovité nervové soustavy kroužkovců Obr. 5

Smysly: -smyslové b. rozptýlené v pokožce -hmat – důležitý –hmatový prstík (prostomium) –hmatové štětiny po celém těle -chemoreceptory – vyhledávání potravy -vodní mají statocystu -zrak nevyvinut, jen u některých – miskovité oči

Rozmnožování: -někteří gonochoristé, jiní hermafroditi -velká regenerační schopnost -oplození vnější i vnitřní -vývin přímý i nepřímý -larva vodních kroužkovců - trochofora -možnost nepohlavního dělení TROCHOFORA - kulovitý tvar - 2 věnce brv - postupné přirůstání článků Obr. 6

Význam kroužkovců: -potrava živočichů (nitěnky) -složka půdního edafonu (žížaly) -parazité (chobotnatka rybí) -lékařství (pijavice) Obr. 7

Systém kroužkovců -podle členění těla a charakteru tělních přívěsků -tř. MNOHOŠTĚTINATCI (Polychaeta) -tř. OPASKOVCI (Clitellata) –podtř. MÁLOŠTĚTINATCI (Oligochaeta) –podtř. PIJAVICE (Hirudinea)

OTÁZKY 1)Vysvětlete termín homonomní článkování těla. 2)Blanité přepážky mezi jednotlivými tělními oddíly se nazývají: a) komisury b) dissepimenty c) prostomia SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 3) Nervová soustava kroužkovců je: a) rozptýlená b) provazcovitá c) žebříčkovitá d) gangliová SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 4) Cévní soustava kroužkovců je: a) otevřená b) uzavřená Popište. SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 5) Jaký je význam kroužkovců? Vysvětlete termín půdní edafon. 6) Co je hydroskelet? 7) Jaký typ svaloviny zajišťuje pohyb kroužkovců? SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)Vysvětlete termín homonomní článkování těla. Homonomní článkování – stejnocenné – všechny články stejné (výj. první = prostomium, poslední = pygidium) 2)Blanité přepážky mezi jednotlivými tělními oddíly se nazývají: a) komisury b) dissepimenty c) prostomia PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Nervová soustava kroužkovců je: a) rozptýlená b) provazcovitá c) žebříčkovitá d) gangliová PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Cévní soustava kroužkovců je: a) otevřená b) uzavřená Popište. - hřbetní céva – proud krve zezadu dopředu, má též fci ♥,břišní céva – opačný směr; spojené kruhovými spojkami; u některých – hemoglobin PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Jaký je význam kroužkovců? Vysvětlete termín půdní edafon. - potrava živočichů, složka půdního edafonu, parazité, medicina -půdní edafon – soubor živých organismů v půdě (vč. mikroorganismů) 6) Co je hydroskelet? -„kapalinová kostra“ - coelomové váčky vyplněné tekutinou → zevnitř napínají kožně svalový vak 7) Jaký typ svaloviny zajišťuje pohyb kroužkovců? - hladká svalovina – okružní, podélná, příčná PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA KROUŽKOVCŮ 1)Vyberte typ tělní dutiny, která se vyskytuje u kmene kroužkovců: a) schizocoel b) pseudocoel c) coelom d) mixocoel 2)Vysvětlete termíny: - homonomní segmentace těla - prostomium - pygidium - dissepimenty 3)Určete typ nervové soustavy kroužkovců. Popište její uspořádání.

4) Cévní soustava kroužkovců je: a) otevřená b) uzavřená 5) Jakým směrem vede krev hřbetní céva a jakým směrem břišní céva? Jsou vzájemně spojeny? 6) V těle kroužkovců nacházíme svalovinu: a) pouze hladkou b) pouze příčně pruhovanou c) hladkou i příčně pruhovanou d) svalovina se u kroužkovců nevyskytuje 7) U kroužkovců je významná funkce hydroskeletu. Co je hydroskelet a k čemu slouží? U které skupiny kroužkovců je nejlépe vyvinut?

8) Larvy se vyskytují: a) u všech kroužkovců b) pouze u vodních kroužkovců c) pouze u suchozemských kroužkovců d) nevyskytuje se u žádné skupiny kroužkovců 9) Jaký význam mohou mít kroužkovci? 10) Vysvětlete, co je trochofora a popište ji. 11) Nepohlavní způsob rozmnožování u kroužkovců: a) se nikdy nevyskytuje b) vyskytuje se jen u některých kroužkovců c) vyskytuje se u všech kroužkovců vedle pohlavního rozmnožování d) vyskytuje se u všech kroužkovců jako výhradní typ rozmnožování

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Vyberte typ tělní dutiny, která se vyskytuje u kmene kroužkovců: a) schizocoel b) pseudocoel c) coelom d) mixocoel 2)Vysvětlete termíny: - homonomní segmentace těla - stejnocenné článkování těla - prostomium – příď těla, vzniká srůstem článku - pygidium – záď těla, poslední článek - dissepimenty – blanité přepážky mezi jednotlivými tělními články 3)Určete typ nervové soustavy kroužkovců. Popište její uspořádání. - žebříčkovitá; vpředu: 1 pár nadhltanových a 1 pár podhltanových ganglií – spojeno obhltanovým prstencem; v každém článku po 1 páru tělních ganglií, spojeny příčnými spojkami (komisurami) a podélnými spojkami (konektivy), které procházejí dissepimenty

4) Cévní soustava kroužkovců je: a) otevřená b) uzavřená 5) Jakým směrem vede krev hřbetní céva a jakým směrem břišní céva? Jsou vzájemně spojeny? - hřbetní céva – odzadu dopředu, břišní céva naopak; vzájemně propojeny obloukovitými spojkami v každém článku těla 6) V těle kroužkovců nacházíme svalovinu: a) pouze hladkou b) pouze příčně pruhovanou c) hladkou i příčně pruhovanou d) svalovina se u kroužkovců nevyskytuje 7) U kroužkovců je významná funkce hydroskeletu. Co je hydroskelet a k čemu slouží? U které skupiny kroužkovců je nejlépe vyvinut? - coelomové váčky vyplněné tekutinou, vypínají zevnitř tělo kroužkovců; nejlépe vyvinut u pijavic

8) Larvy se vyskytují: a) u všech kroužkovců b) pouze u vodních kroužkovců c) pouze u suchozemských kroužkovců d) nevyskytuje se u žádné skupiny kroužkovců 9) Jaký význam mohou mít kroužkovci? - jsou součástí půdního edafonu (provzdušňování půdy, rozkladači), jsou potravou jiných živočichů, někteří jsou parazité (chobotnatka rybí, pijavice), dříve medicínský význam (pijavice) 10) Vysvětlete, co je trochofora a popište ji. trochofora = larva vodních koružkovců (mnohoštětinatých); kulovitý tvar, 2 věnce brv, postupné dorůstání tělních článků 11) Nepohlavní způsob rozmnožování u kroužkovců: a) se nikdy nevyskytuje b) vyskytuje se jen u některých kroužkovců c) vyskytuje se u všech kroužkovců vedle pohlavního rozmnožování d) vyskytuje se u všech kroužkovců jako výhradní typ rozmnožování

OBRÁZKY: 1 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: archiv autora 3 - PHILCHA. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: REYTAN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LOOIE496. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PHILCHA. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BUGALLO SÁNCHEZ, Luis Miguel. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN PFLEGER, Václav. Měkkýši. Praha: Artia, 1988, ISBN PFLEGER, Václav; PRADÁČ, Jiří. Krása lastur. Praha: Academia, 1981, ISBN ACKER, Fabian a kol. Rostliny a bezobratlí. Praha: Albatros, 1989, ISBN , překlad Obrtel, Radoslav.