Stavba slova Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Hana Třetinová Číslo a název klíčové aktivity:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba slova.
Advertisements

SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
ODVOZOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Elektronická učebnice - I
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Nauka o slovní zásobě Cvičení
Český jazyk Vzor hrad (les) Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
SLOVA PŘÍBUZNÁ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Český jazyk Ročník :
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
POROVNÁVÁNÍ ČÍSEL DO 50 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_294_2TR_M Autor:
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Přírodověda 4. ročník Ekosystém potoků a řek Živočichové OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov.
Ekosystém rybník Živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_01 _Slova příbuzná, stavba slova I. část Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4.,5. ročník Šablona projektu:
Ekosystém okolí lidských obydlí Rostliny Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres.
SLOVA PŘÍBUZNÁ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Slatina, okres Nový Jičín, příspěvková organizace AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_Tvary slov.
Opakování učiva ze 4.ročníku lov vý-lov -iště vylov-it předpona-kořen-část příponová Obr. 1 Stavba slova [1]
STAVBA SLOVA Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.9 Předložky a předpony Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Dobrá Jana Český jazyk 4. ročník
LISTNATÉ STROMY A JEJICH PLODY
VY_32_Inovace_4.1.7 Slova příbuzná Český jazyk a literatura 3. ročník
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Ekosystém rybník Rostliny
Digitální učební materiál
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_02 _Slova příbuzná, stavba slova II. část Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4.,5. ročník Šablona projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_25_Tvary stejného slova
Ekosystém les Houby Přírodověda 4. ročník
Vyšší rostliny Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov
ŘEČ JE NEJDOKONALEJŠÍ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDEK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_15_Slova příbuzná a jiné tvary slov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Číslo v digitálním archivu školy
VY_32_INOVACE_14_Stavba slova
Souhlásky znělé a neznělé
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Prezentace je určena k seznámení se slovy příbuznými a kořenem slova.
Ekosystém park Rostliny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org.
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589-
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Plazi – druhohorní předchůdci
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Stavba slova Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Hana Třetinová Číslo a název klíčové aktivity:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Interní číslo: VY_32_INOVACE_CJ.HT.5.12

Stavba slova Kořen – je ta část slova, která je stejná u všech slov svým významem příbuzných ( za – hrád – ka, za – hrad - ník). Předpona – je ta část slova, která je připojena před kořen a mění význam slova (vý – let, ná – let, od – let, pře – let ). Přípona – je ta část slova, která je připojena za kořen a mění význam slova (let – iště, let – ec, let – ový, let – uška). Koncovka – je ta část ohebného slova, která se jen v různých tvarech mění. Může stát samostatně za kořenem (růž / e), nebo je součástí přípony (za – hrád – k / a).

předponakořenpřípona / koncovka hrad hrad b / a zahrad / a před zahrád k / a zahrad ník zahrad ni ctv/ í

1. Úkol Rozlište předpony a předložky : ( Od)táhl, (od)tebe, (od)mlouvala, (od)rána, (od)pověď, (bez)zubů, (bez)zubý, (bez)pečný, (bez)cenný, (bez)přátel, (nad)skočili, (nad)domem, (nad)poručík, (nad)jezd, (nad)hlavami, (před)stavení, (před)cestou, (před)ložit, (před)povídat, (před)kinem, (pod)lavicí, (pod)chod, (pod)lezu, (pod)poručík, (pod)postelí, (o)mluvit, (bez)ceny.

2. Úkol Vysvětlete stavbu slov a pojmenujte jejich jednotlivé části; vyberte slova, která mají jen kořen nebo kořen a koncovku : Nástěnka, žákyně, výstavba, růže, prastarý, muž, náměstí, podchod, zavařenina, město, železářství, ženatý, skok, zábava, cukrárna, stolička, traktorista, strom, skála, výrazný, smrček, lísteček, závodník, výskok.

3. Úkol Opište do sešitu a v uvedených slovech vyznačte barevně kořen, předponu a příponovou část (s koncovkou) : Vodník, prales, zub, cvičit, porybný, ledovec, prastarý, listnatý, lyžařka, vylovený, praděd, vlas, rozhlas, viset, myška.

4. Úkol K uvedeným slovům utvořte alespoň tři příbuzná slova : cesta: ______________________________________ škola: ______________________________________ letět: ______________________________________ být: ______________________________________ jet: ______________________________________

5. Úkol Rozhodněte, které z dvojic obsahují slova příbuzná: Vodník – podvodník, dopis – popisný, česnek – český, listí – listnatý, běžet – utíkat, jízda – jízdenka, stavba – stavitel, strava – stravenka, místo – mísa, lesklý – prales, rybí – rybník, lepidlo – samolepka, bota – botník, sivý – hlasivky.

6. Úkol Vymyslete co nejvíce příbuzných slov k uvedených kořenům : - klíč -: ______________________________________ - voz -: ______________________________________ - věd -: ______________________________________ - sek -: ______________________________________ - let - : ______________________________________

7. Úkol Opište a doplňte tabulku podle vzoru : Slova příbuzná kořen slovapodstatné jménopřídavné jménosloveso Vzor : - les -lesníklesnatýzalesnit - vtip - - střel - - věš - - rod - - chov -

8. Úkol V každém řádku vyberte slovo, které do skupiny slov nepatří : myšlenka, myška, myšlení, vymyšlený, namyšlená měsíc, městský, náměstí, město učitel, učitelský, neslučitelný, učit, vyučit 9. Úkol Doplňte a opište. Ke každému podtrženému slovu napište dvě slova příbuzná a vyznačte jejich kořen : l_žařská větrovka, plná m_sa, červené v_no, ob_tný přívěs, můj s_novec, teplý z_mník, sladké l_zátko, hrubá p_tlovina, hlas_tý v_křik, mas_tá strava, odb_la půlnoc, pl_šový medv_dek, sp_sovatel

CITACE : DOČKALOVÁ, Mgr. Lenka. Český jazyk 5 nově. Pracovní sešit pro 5. ročník, 1. díl.Vydání 2. Brno : Nová škola,s.r.o., s. ISBN