Číslo projektuOP VK 1.5 25549863 Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ETIKA ODPOVĚDNOSTI Karolina Krajcová C4B.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.04/Be.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Husserlova teorie přirozeného světa
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
 Tomáš Pešl C4B  Martin Heidegger  Život  Díla  Otázky  Zdroje.
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Filozofie empirismu, racionalismu
Husserlova teorie přirozeného světa Maryna Zheleznyak.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Martin Heidegger. Rok narození 1889 –C–C–C–Ch. Chaplin –L–L–L–L. Wittgenstein –A–A–A–A. Schickelgruber.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Sociologie ?.
Existencionalismus, neorealismus
Humanistická a existenciální psychologie
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FILOsOFIE A VĚDA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
EXISTENCIALISMUS 10. března 2016, Pavel Trtílek.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Humanistická a existenciální psychologie
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie 20.století (fenomenologie a existencialismus) Ročník4. Jméno autoraBc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit filozofické myšlení fenomenologie a existencialismu. Datum tvorby

filozofický směr 20.století

 1 z nejvlivnějších filozofických teorií 20. století  Staví se proti vnějškovému popisu skutečnosti  Snaží se zkoumáním jevu dojít k jeho podstatě  Přijímá realitu jako souhrn faktů – fakt není něco, co je prostě dáno, musíme ho sami nějak konstituovat  Než se stane část reality faktem, musí projít našimi zkušenostními akty = část reality nás musí nějak zaujmout (mít pro nás význam)

 Zakladatel fenomenologie  Německý filozof  Formuluje návrat k věcem samým obnovou přírodní čisté zkušenosti  Každé poznání = věc zkušenosti - není omezena jen na smysly – důležitá je i vnitřní zkušenost

 Je třeba se zbavit předsudků, „vyzávorkovat“ je – vyřadit je z naší pozornosti = fenomenologická redukce  Je nutno poznávat fenomény  Filozofie je věda o podstatách, ostatní vědy – empirické (vědy o faktech)  Dílo: Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filozofii

 Aplikovali fenomenologickou metodu na různé oblasti filozofického zkoumání  Max Scheler (1874 – 1928)  Martin Heidegger (1889 – 1976)  Nicolai Hartmann (1882 – 1950)  Jan Patočka (1907 – 1977)

filozofický směr 20.st.

 Dánský myslitel  Předchůdce existencialismu  Vůle si žádá rozhodnutí: člověk musí volit – je svoboden  Svoboda = úkol, povinnost. Je prokazovaná už tím, že jsme. Je to základní součást naší existence.

 Každý náš čin = zvláštní rozhodnutí  Nikdy nevíme co se stane, jen si dopředu bláhově promítáme své tužby a představy  Je nám dána předrozumová důvěra v existenci prostoru, do něhož v každém okamžiku vstupujeme a o němž naprosto nic nevíme.  Bez důvěřivosti by nebyla možná existence

 1 z prvních kritiků odcizení, stádního způsobu života a nezúčastněného prožívání  Cesta k plné existenci – 3 stadia: 1. estetické 2. etické 3. náboženské

 Filozofický směr 20.st.  Existence jako způsob bytí  Francouzská větev – označení existencialismus  Německá větev – filozofie existence  Zkušenost 1. světové války, kde se člověk stal pouhou ideovou součástkou, rozvoj industriální společnosti ( s jejími negativními důsledky - odcizení, blahobyt…)

 Lidská existence je vždy individuální, je možností, není uzavřená, je nadána specifickou časovostí ( existence teď) a je vždy existencí ve světě (existence tady) a mezi jinými lidmi ( svoboda jiného je hranicí mé svobody)  Existence je spojena s volbou a odpovědností  Je konečná ( bytí ke smrti)

 Nositelé naší existence = Dasein (zde-bytí, pobyt) – nemluvil nikde o člověku, člověk je spíše místem, kde se děje událost bytí  Starost = základní existenciál (rys Dasein)  Mít u sebe svou budoucnost znamená vědět o své konečnosti a o své smrti – člověk je bytost směřující ke své smrti  Zdá se, že jsme zastupitelní a nic nemá význam, nemáme potuchy o skutečné váze naší konečnosti a časovosti  Dílo: Bytí a čas

 Zdůrazňuje mezní životní situaci v níž je člověk konfrontován s otázkou smysluplnosti a nesmysluplnosti ( prožitek smrti blízkého, utrpení, boj a pocity viny)  Existence člověka – 3 složky: Dasein, vědomí a duch, jejich protějškem je svět

 Člověk dělá sám sebe – existence jako svůj projekt, co teprve budeme  Člověk je odsouzen ke svobodě, volí i tím, že volit odmítne  Je zodpovědný za svou volbu  Svět bez boha- bůh neexistuje  Dílo: Bytí a nicota, Za zavřenými dveřmi

 Jsme zařazeni do zmatku náhod, které nemůžeme ovlivnit  V ničem není možné nalézt smysl  Naše existence je absurdní  Absurdní nelze změnit, ale lze ji vzdorovat – přistoupíme na její hru  Je zbytečné trápit se beznadějí  Dílo: Cizinec, Mor, Mýtus o Sysifovi, Člověk v revoltě

 Co je cílem fenomenologie?  Kdo byl zakladatelem fenomenologie?  Co je základní součást lidské existence podle Kierkegaarda?  Stručně charakterizuje existencialismus.  Uveďte alespoň dvě díla Alberta Camuse.

 BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN  DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN  New York World-Telegram and the Sun Newspaper Photograph Collection. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ureau,_faisant_face_%C3%A0_gauche,_cigarette_de_tabagisme.jpg ureau,_faisant_face_%C3%A0_gauche,_cigarette_de_tabagisme.jpg  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Herbert Wetterauer.. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Neils Christian Kierkegaard. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Arne List. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  User: Pernak. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: