NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ TEMA : dělení se zbytkem - procvičování ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
A NOTACE A CITACE Žáci si zopakují pojmy „ násobek čísla“ a „číslo je dělitelné číslem“. Je třeba, aby správně rozlišovali pojmy „dělenec, dělitel, neúplný podíl a zbytek“ Příklady k procvičování –lze vytisknout jako pracovní listy Učebnice Matematiky pro 3. ročník, 3. díl Autoři: RNDr. Růžena Blažková, Csc.; RNDr. Milena Vaňurová, Csc.; RNDr. Květoslava Matoušková, Csc.; Hana Staudková Vydáno v nakladatelství Alter v roce 2006 Můj početník –pracovní sešit k matematice pro 3. r. ZŠ Autoři: RNDR. Miloslav Frýzek, Dagmar Sejkorová Nakladatelství Fortuna, Praha, 2004 Pracovní sešit z matematiky 3, Sbírka úloh Autor: Ladislav Horník Nakladatelství Pansofia, Praha, 1995
Ř ÍKEJ PODLE VZORU : 4. 5 = 20 Číslo 20 je násobkem čísla 4 a čísla 5. Zopakuj si násobky čísel 2 až 10.
M ŮŽEŠ TAKÉ ŘÍCI : 20 : 4 = 5 20 : 5 = 4 Číslo 20 je dělitelné číslem 4 a číslem 5. Zopakovali jste si násobky čísel 2 až 10?
Z OPAKUJ SI POJMY : 9 : 2 = 4 (1) dělenec dělitel neúplný podíl zbytek Nezapomeň: Zbytek musí být vždy menší než dělitel!
D OPLŇ NEÚPLNÝ PODÍL A ZBYTEK : a a : 3 zbytek
D OPOČÍTEJ ZBYTEK : : 4 =
D OPLŇ NEÚPLNÝ PODÍL A ZBYTEK : : 6 = Neúplný podílzbytek
N EÚPLNÝ PODÍL SPOJ SE SPRÁVNÝM ZBYTKEM : 29 : 3 = 33 : 4 = 39 : 5 = 53 : 8 = 53 : 10 =
N ÁSLEDUJÍCÍ ÚLOHA JE PRO ZASMÁNÍ – DOKONČENÍ V TAJENCE : „M AMI, UVAŘ NĚCO, CO MI BUDE CHUTNAT.“ „A CO BY TO MĚLO BÝT, ABY TI TO CHUTNALO ?“ „N EVÍM, TO POZNÁM, ……………………………………..“
V YPOČÍTEJ PŘÍKLADY. V TABULCE V DANÉM ŘÁDKU OZNAČ PÍSMENO PODLE VELIKOSTI ZBYTKU. dělenecdělitelneúplný podíl zbytek ARUBUROZA PATŽOFONY UTIKELAVO RUKANELIO NECUHABRA TRUJOKAGA BESUDOXAM LEDASINUS PEBNUJOVR VÍTEHODRC JTJT EUEU THTH SASA YKYK KUKU LPLP UYUY SRSR
ŘEŠENÍ: „M AMI, UVAŘ NĚCO, CO MI BUDE CHUTNAT.“ „A CO BY TO MĚLO BÝT, ABY TI TO CHUTNALO ?“ „N EVÍM, TO POZNÁM, AŽ TO BUDU JÍST“