Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Vývojová psychologie 3. ročník Prepuberta a puberta Mgr.Irena Kudláčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vývoj člověka - postnatální
Pozitivní hodnocení sebe
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Emoce (city).
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Žena a sport.
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Rozmnožovací soustava
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Biologické děje v dospívání
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Autor: Vendulka Kudlíková Název materiálu: VY_52_INOVACE_03_Dospívání_vk1 Vzdělávací oblast/obor/okruh:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zákony vývoje.
Žlázy s vnitřní sekrecí II.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
Komunikace učitele se žáky
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Rozmnožovací soustava
Rekreologie a věk Michaela ŘEPOVÁ
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Vývojová psychologie 3. ročník Prepuberta a puberta Mgr.Irena Kudláčková

Dospívání - věkové období 10 – 12 a 15 – 17 let - dochází k pohlavnímu dozrávání - začíná prudkými a nápadnými změnami v tělesné oblasti a v chování dítěte. Toto období dělíme na prepubertu a pubertu. VÝVOJ V OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ

PREPUBERTA Jedná se o krátkou fázi před pohlavním dozráváním Zahrnuje přibliže střední školní věk (2. st. ZŠ, 10 – 11 let a 12 – 14 let) Přípravné období, ve kterém se naznačují změny, které plně propuknou v pubertě

Zrychlený růst – zejména končetiny. Trup zůstává stále stejný, dětský. „Samá ruka, samá noha“ Tělesný růst mění proporcionalitu organismu narušuje pohybovou uhlazenost pohyby jsou nesouměrné, nešikovné, trhané ( neví, co s rukama a nohama) Tělesná oblast

Psychická oblast Duševní neklid – projevuje se zvýšeným sebepozorováním a prvními pokusy o sebehodnocení V prepubertě se děti věnují většinou svému zevnějšku.

Sociální oblast Vztahy mezi chlapci a děvčaty – dost rozporné. Nejsou si navzájem zcela lhostejní. Začátek uvolňování vztahu mezi dětmi a rodiči Výraznější snaha o nezávislost a vzrůstající kritičnost způsobují odmítavý postoj k plnění povinností a respektování příkazů rodičů.

PUBERTA Období mezi a rokem. 1.projevy pohlavního dozrávání – pohlavní zralost (schopnost plodit a otěhotnět) Dochází k celé řadě změn v oblasti tělesné, ale i psychické. Na konci období mluvíme o pohlavní zralosti, tedy o zralosti tělesné, nemůžeme však stále ještě hovořit o zralosti psychické. Psychické dozrávání pokračuje a končí v následujícím období (adolescence).

Průběh puberty je závislý na: Pohlaví klimatických podmínkách dědičných dispozicích způsobech výživy zdravotních podmínkách jednotlivců Děvčata pohlavně dozrávají o 2 roky dříve než chlapci.

prudký růst organismu – zejména kosterní a svalová soustava) dotvářejí je prvotní pohlavní znaky (vnější a vnitřní genitálie) rozvoj druhotných (sekundárních) pohlavních znaků ( odlišná stavba mužské a ženské kostry, hmotnost, odlišný tvar mužské a ženské pánve, ženské tělo se zaobluje, ochlupení ) nesouměrnost částí organismu Tělesná oblast

- pohybová neuhlazenost - snížení tělesné výkonosti - vyšší unavitelnost

cca 9 – 10 let: nárůst pánevních kostí a rozšiřování pánve větší ukládání tuků v oblasti pánve a bříška zvětšování mléčné žlázy (růst prsů) zvětšování zevních pohlavních orgánů – estrogen – zvětšování vnitřních rodidel (vaječníků), produkce vajíček – menstruace (průměrně kolem 12.roku) Vývoj pohlavního dozrávání - DÍVKY

Vývoj pohlavního dozrávání - CHLAPCI cca 11 – 12 let:- - Testosteron – dozrávání mužských pohlavních orgánů - terciální pohlavní znaky – rozšiřování hrudníku, nárůst hrtanu (mutace), nárůst vousů - poluce – samovolný výron semene

Poruchy pohlavního dozrávání a) opožděný pohlavní vývoj pocit méněcennosti životní pesimismus ztráta aktivity (straní se společnosti) b) předčasný pohlavní vývoj před 10. rokem pocity méněcennosti v ojedinělých případech se jedinec může cítit nadřazeně a může docházet k šikaně, agresi, apod., většinou je spíše člověk zdecimován

Vnímání - přesnější, bohatší na podrobnosti, stává se systematičtější, plánovitější a záměrnější smyslové orgány dosahují vrcholu své výkonnosti zdokonaluje se úmyslná pozornost – pozorování Psychická oblast

Myšlení rok - rozvoj myšlenkových operací – abstrakce a zobecňování rok – rozvoj úsudků. Schopnost řešit nové problémy. Pubescent nejen pozná, ale také hodnotí, srovnává, začíná chápat co je správné a co nikoliv, přemýšlí nad láskou a nenávistí, spravedlností a nespravedlností - abstraktní myšlení. Pro nedostatek zkušenností nejsou jeho stanoviska ještě objektivní. Snaha samostatně řešit problémy - častá unáhlenost v závěrech.

Řeč - zdokonalují se vyjadřovací schopnosti v hovorové řeči - obrovská slovní zásoba - užívání abstraktních slov - vytváření vlastních slov (vykostit, pařit, smažit, smažka, diskofil,....) Paměť - odpor k biflování - logická paměť je upřednostňována před mechanickou - úmyslná paměť převládá nad neúmyslnou

Pozornost - začátkem puberty je velmi narušena koncentrace pozornosti ( Zájem o sebe samého, velká šíře zájmů... ) - koncem období proces pozornosti můžeme srovnat s dospělým člověkem.

Představivost a fantazie - do 14. roku - vliv eiditismu – přechází až do bdělého snění Bdělé snění – má důležitý význam - může být motivačním činitelem - dítě se odreagovává - ve veliké míře se projevuje konstruktivní fantazie (tvořivost) Snižuje se kvalita paměťních představ.

Osobnost pubescenta Celkové zaměření pubescenta – introvertované. Zaměření na vlastní vnitřní prožívání – sebepozorování, sebehodnocení. Nová tělesná potřeba – pohlavní pud. - Zpočátku se objevuje nepravidelně, ale intenzivně. U chlapců jsou sexuální vzrušení prudší než u děvčat. - Zájem o sexuální otázky – vyhledávají informace o sexu, o pohlavním ústrojí. - Čas na přiměřené poučení v oblasti sexuality.

Emoce City ke stejnému pohlaví - vztahy „na život a na smrt“(„ nejlepší kámošky..) - velmi křehké, většinou nevydrží City k opačnému pohlaví 1.fáze – erotické cítění Často intenzivní zájem o osobu opačného pohlaví, ale jedná se o tzv.jednostranný vztah. Období idolů. 2.fáze – flirtování Oboustranné vztahy – období prvních lásek Při výběru partnera rozhoduje spíše vnější vzhled než povahové vlastnosti.

City k sobě samému - Introverze, sebepozorování, sebepodceňování. Ke konci období se spokojíme sami se sebou – optimističtější pohled na život.

Vyšší city Morální - smysl pro spravedlnost, pro pravdu - netolerance "úletů“ dospělých, ale u sebe ji vyžadují Intelektuální - rozšiřuje se škála citů - nárůst poznatků ve škole i mimo ni

Sociální city a) k dopělému – od oblíbenosti k nenávisti b) k vrstevníkům – nejdůležitější součást jeho života c) k sobě – jedinec se potácí mezi pozitivním a negativním prožíváním. Buď má přehnané sebevědomí, egoistické projevy („machruje“) nebo má velké komplexy méněcennosti, které mohou vyústit až k pokusům o sebevraždu

Estetické city - Jedinci mají rádi vše, co lze pojit s pohybem. Vyplývá to z jejich potřeby pohybu Hudba – taneční, rocková, grunge, hip-hop - utváří se skupiny se společným zájmem. Silná příslušnost k dané skupině. Filmy – vyhledávané jsou filmy o sobě (o hrdinách ve stejném věku), romantické filmy, fantazy Tvořivost a fantazie – rádi vytváří nějaké výrobky. Malují ( graffitti, atd.), fotografují, vytvářejí webové stránky,...vychází z touhy sebeprosazení se. Četba – jiná u dívek, jiná u chlapců. Idoly. Pokusy o vlastní tvorbu, deníky, básně... Pohyb - tanec, street dance, aerobic, kluci skate, in-line, bike....fotbal, floorbal.... Pubescenti si vytváří skupiny, kde se cítí být hrdými a platnými členy.

Toto všechno se později projevuje jako období druhého vzdoru. (Období 2.negativismu) Podstatou 2.vzdoru je záměrně se odlišit, dělat věci jinak než tak, jak se ode mne očekává. Touha po samostatnosti. Na projevech negativismu se podílí: Rozvoj vlastností vůle Cílevědomost Samostatnost Vytrvalost

Výchovné metody Absolutně nevhodná je autoritativní výchova.Vede k tzv.paradoxní fázi. Dělá přesně opak toho, co se po něm chce – více ho láká zkusit co nesmí a je to horší. Špatná je i příliš volná výchova – žádné mantinely. Může vést k vytvoření nevhodných vlastností člověka.

Zdroje: VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie I. Praha. Karolinum, magic-ring.blog.cz prozeny.blesk.cz bassilo.it najmama.aktuality.sk prozeny.cz web.quick.cz margarita11.blog.cz liveportal.cz lucymaroszova.blog.cz vykladzive.cz mladazena.maminka.cz ona.idnes.cz

Zdroje: zijemenaplno.cz sms.cz snidane.nova.cz bety.czzenyprozeny.cz kafe.cz technet.idnes.cz