Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Holocaust.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. březen Mezinárodní den boje spisovatelů za mír.
Advertisements

Židé za 2.světové války….
Z Kolína do Jeruzaléma Hana Greenfieldová.
Holocaust Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
2.Světová válka v próze obrázek
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Současná česká a světová literatura
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Holocaust českých Židů a Romů
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
Arnošt Lustig – život a dílo
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _08_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
KAREL POLÁČEK 9. ročník.
Šárka Nová a Lenka Petráková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
PROJEKTOVÝ DEN PRO 9. ROČNÍK ZŠ ROSICE
2.Světová válka v próze obrázek
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Ota Pavel OB 21. Ota Pavel - vlastním jménem Otto Popper, - * 2. července 1930 v Praze – 31. března 1973 byl český prozaik, novinář a sportovní reportér.
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Arnošt Lustig „Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.“
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Arnošt Lustig Tematická oblast: Česky jazyk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Nicolas.
VY_32_INOVACE_Lul_II_13 Petr Ginz Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI ZA II.SVĚTOVÉ VÁLKY.  genocida= systematické a cílené vyvražďování celých národů: Romové, Židé, národy Pobaltí(= vraždili je.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
VY_32_INOVACE_Lul_II_16 Osvětim I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Spravedliví.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_15 Název Arnošt Lustig Téma hodiny Autoři druhé.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
2.Světová válka v próze obrázek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Předmět: Dějepis Ročník: 9.
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Holocaust v literatuře I. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Antisemitismus a holocaust Ročník třetí Datum tvorby AnotaceZpracování tématu holocaustu v literatuře Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test. Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivní tabuli Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

krátce po válce vycházejí nejprve dokumentární svědectví o holocaustu - vycházejí memoáry, deníky, korespondence mezi známé autory patří Ota Kraus a Erich Schön (Kulka) – Továrna na smrt - kniha zpracovává události, ke kterým došlo za války v Osvětimi komunistický režim po roce 1948 byl antisemitský, proto není židovská tematika vítaná a tyto knihy vycházejí spíše ojediněle Kraus---w-257-h-354.jpg

Jiří Weil Život s hvězdou Weil byl židovského původu, neemigroval, narychlo se oženil s nežidovkou, a tím oddálil povolání do transportu. Po předvolání fingoval sebevraždu a žil do konce války v ilegalitě. Všichni členové jeho rodiny za války zahynuli. kniha nebyla dobře přijata socialistickou kritikou, autor byl označen jako škůdce, nesměl publikovat a byl vyloučen ze svazu spisovatelů hlavní postavou je Josef Roubíček, obyčejný člověk, který žije banálním životem. Žije na okraji Prahy a je omezován protižidovskými vyhláškami

ukázka z knihy Život s hvězdou Vyšel jsem druhého dne na ulici, musel jsem přece chodit nakupovat. Viděl jsem, jak se na mne dívají lidé, zdálo se mi nejprve, že mám rozvázanou tkaničku nebo něco v nepořádku v oděvu, nějak jsem rušil řád, obyčejný a vžitý, byl jsem jakousi skvrnou, která nepatřila do obrazu ulice, a všichni to nějak cítili. A byl jsem sám uprostřed jiných lidí, úplně sám, protože přede mnou lidé ustupovali, zastavovali se, prohlíželi si mě, nepatřil jsem již k nim.... "Nazdar šerife," křičel na mne jakýsi kluk. A všichni se smáli, ale věděli, že se nesmějí mně, smál jsem se také, byla to zábavná věc, chodit s takovým odznakem, byla to maškaráda..." bohumin.cz/images_zbozi/141 3_1_big.jpg /public/galleries/22/21293/we il3.jpg?c22ad07bcc19ddab8b8 d9cd28a1b34ba web.jpg?ccc4faed2d3685eecc6a746e812369e5

Richard Glazar - Treblinka, slovo jako z dětské říkanky autobiografická kniha, směla být vydána až roku 1994 autentické svědectví o Treblince, odkud se mu jako jednomu z mála podařilo za války utéct vypovídal jako svědek v soudním procesu s bývalými dozorci z Treblinky ges/Full_010/6e640ba18599fc20810acf 56825d7daf_treblinka1.jpg

Norbert Frýd vlastním jménem Fried, pocházel z Českých Budějovic v roce 1942 se dostal do Terezína, zde působil jako vychovatel mládeže, významně se podílel na kulturním životě prošel Osvětimí, osvobozen byl v koncentračním táboře v Dachau napsal román Krabice živých - odehrává se ve fiktivním bavorském táboře Gigling (ve skutečnosti je to Dachau) zajímavě popsal různé psychologické profily vězňů, poměry v táboře, i to, jak válka mění lidské hodnoty a vztahy

po uvolnění stalinského režimu dochází celkovému uvolnění poměrů v Československu a téma antisemitismu již není tabuizováno 60. léta - uvolnění i v literatuře, vzrůstá zájem o problematiku holocaustu, jsou natáčeny i filmy /getImage.jsp?docid=1174&id= encyklopedie:obchod-na- korze.jpg

Arnošt Lustig prošel Terezínem, Osvětimí, Buchenwaldem, podařilo se mu uprchnout z pochodu smrti přišel o téměř celou rodinu, téma holocaustu ho provází v jeho tvorbě celý život dílo: Noc a naděje - popisují život Židů v Terezíně, podle nich vznikly dva filmy: Transport z ráje (režisér Zbyněk Brynych) a Démanty noci (režisér Jan Němec) Démanty noci ns/5/52/Arnost_Lustig_a_Marketa_Malisova_- 1_cropped.jpg _big.jpg

hrdinové jsou neheroičtí, často outsideři, děti, starci často jsou hrdinkami ženy- např. Dita Saxová, Nemilovaná (Z deníku sedmnáctileté Pery Sch.)- vypráví o mladé židovské prostitutce, která se snaží přežít za každou cenu. Na konci románu prokousne hrdlo německému důstojníkovi)

nejznámější je novela Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou podle novely natočen stejnojmenný film režisérem Antonínem Moskalykem východiskem příběhu je reálný příběh z Osvětimi, z roku Došlo k zavraždění skupiny bohatých Židů, kterým nacisté výměnou za přístup k jejich zahraničním bankovním kontům slíbili svobo- du v popředí stojí postava nacisty Bedřicha Bremského, který oběti neovládá násilím, působí důvěryhodně a postupně připravuje Židy o jejich úspory manipuluje s jejich strachem, beznadějí.

Ukázka z knihy Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou „Chceme odepsat navzájem likvidaci této výměny z našich položek co nejspolehlivěji. Musíte poslouchat. Než budeme na místě, které vás všechny uspokojí a proti němuž, doufám, nemáte námitek, chci vynaložit nejlepší ze svých schopností, abych tuto cestu pro každého z vás učinil snesitelnou.“ Židé nakonec jdou do plynu poslušně jako ovce, jen jediná ze skupiny - Kateřina - vytrhne esesákovi pistoli a začne kolem sebe střílet.

Ukázka z knihy Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Téměř v téže chvíli z ústí pistole v ruce Kateři­ny Horovitzové vyšlehl nový plamen. Byl to plamínek proti mnoha dýmajícím komínům krematorií všude ko­lem dokola, a na rozdíl od nich také brzy ustal. Ale rovněž tělo holobrádka se skácelo. Cítila své srdce - nic neslyšela, suchý praskot ran vyčpěl, jen věděla a zabíjela. A nebylo to tak nemožné, jak se jí zdálo celý život a celou tuto chví­li, kdy stiskla kohoutek. Nyní vytahovali zprudka pistole z pouzder ostatní němečtí muži; ale někteří to ani nestači­li a jiní je ztratili ve zmatku, který nastal přesunem mno­ha nohou; obojí, aniž vystřelili, ustupovali k prvním dve­řím, aby nezranili své lidi a měli krytá záda a aby dav na­hých mužů, kterým to ani nepřišlo na mysl, nemohl svým přešlapováním uniknout ze svlékárny na vzduch. Jen dva mladíci v uniformách drželi tento bezbranný houf v šachu, aby další dva mohli vytáhnout z podzemí své zraněné druhy. Asi jen proto, že se jim zdálo, jako by Kateřina Horovitzová mohla ještě střílet, odplazili se ven za ostatními.

Otázky Jak se stavěl komunistický režim k holocaustu? Jaká díla vycházela po válce? Co napsal Norbert Frýd? Jaké je nejznámější dílo Arnošta Lustiga? O čem pojednává?

JIŘÍ HOLÝ. Šoa v české literatuře a v kulturní paměti. 1. vyd. Praha: Akropolis, ISBN ARNOŠT LUSTIG. Modlitba pro Kateřina Horovitzovou. 3. vyd. Praha: Mladá fronta, ISBN JIŘÍ WEIL. Život s hvězdou. Praha: Knihovna české prózy, ISBN Zdroje použitých obrázků citovány přímo v textu Materiál stažen Zdroje: