Gramatika jako proces Dana Hánková AKCENT College s.r.o. 28. setkání AUČCJ, 27. 2. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ449 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník1. ročník.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_14.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Suggestions VY_22_INOVACE_34 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:VY_32_INOVACE_AJK444 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4. ročník Datum.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_76 NázevSome and any Téma hodinyUžití some and any ve větách PředmětAnglický.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
Hlediska, podle nichž učitelé vybírají učebnice češtiny pro cizince
Structures, tunnels - zeměpis Růžena Dryeová - ZŠ SNP HRADEC KRÁLOVÉ Metodické pokyny pro učitele Předmět: zeměpis Jazyk: AJ Jazyková úroveň: A2 Rok: 2010.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
(a) little, (a) few málo, trochu vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_ 11 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
AUTOR : Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV : VY_32_INOVACE_18_08_A6_Bartonkova TÉMA : Minulý čas – nepravidelná slovesa OBSAH : Minulý čas – nepravidelná slovesa.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Jiří Svoboda Gymnázium dr. A. Hrdličky v Humpolci
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Mgr. Jaroslava Majlišová Název prezentace: (DUMu)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
What do you have to think about when planning something?
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Present perfect nebo past simple
Anglický jazyk – Cvičení na podporu konverzace
Mgr. Jaroslava Majlišová Název prezentace: (DUMu)
VY_32_Inovace_ Will x Going to Project 3
GE - Vyšší kvalita výuky
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Hlušice Název školy: Základní škola a mateřská škola,
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Chebu reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Název vzdělávacího materiálu
aneb vyvážený plán hodiny s prvky konstruktivismu
ANJ - komunikační situace Ročník, obor: 4. ročník, ekonomické lyceum
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Past simple – minulý čas prostý
Present tenses Mgr. Lucia Púčková VY_32_Inovace_19 PL-3
Název školy Střední škola obchodně technická , s. r. o. Číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Transkript prezentace:

Gramatika jako proces Dana Hánková AKCENT College s.r.o. 28. setkání AUČCJ,

2 Komunikativní vyučování Pozornost všem čtyřem dovednostem – cílem je komunikační kompetence (komplexnost) Pozornost potřebám studentů (adresnost a užitečnost) The post-methods era Richards a Rogers, 2001; Hrdlička, 2009

3 Charakteristiky metod Vyučování + ‚Učení‘ Kontext školní třídy Gramatická pravidla a dril Opravování chyb Zaměření na formu Důraz na přesnost a správnost Vyučování – ‚Osvojování‘ Přirozený kontext Ponoření se do jazyka Comprehensible input Zaměření na obsah Důraz na plynulost projevu

4 Gramatika a komunikativní vyučování Obsah sdělení (význam) je prvořadý a kontext je základním východiskem. Gramatiku lze vykládat všemi prostředky, které studentům pomůžou, – podle věku, zájmu, atd. Užití mateřského jazyka je v odůvodněných případech možné. Překlad je možný, pokud jej studenti potřebují, nebo jim pomůže. Cílový jazykový systém se nejlépe naučí při snaze o komunikaci. Každý jednotlivec si konstruuje jazyk sám, často metodou pokusu a omylu. (Richards a Rogers, 2001; srovnání audiolingvální metody a komunikativního vyučování z r. 1983)

5 Způsoby prezentace gramatiky Deduktivní Induktivní Situační Řízené objevování (guided discovery) V rámci hodiny typu PPP (Presentation – Practice – Production) TTT (Test – Teach – Test)

Proč gramatika jako proces?

7 -Coffee? -Please. -Milk? Sugar? -No milk. One sugar. Thanks. -Toast? -No thanks. -Juice? -Mmm. (Thornbury, 2001:3)

8 Sdělujeme a rozumíme víc než říkáme. -Would you like some of this coffee? -Yes, I would like some of that coffee, please. -Do you take milk? Do you take sugar? -I don‘t take milk. But I will take one sugar, thanks. -Would you like some of this toast? -I‘d prefer not to have any of that toast, thanks. -Can I offer you some of this juice? -Yes, I would like some of that juice.

9 K čemu je gramatika? ‚Domluvili jsme se rukama nohama‘: gesto a slovo Vyjádření vzdálenosti: -Sociální -Časové -Prostorové

10 Gramatika jako proces Jazyk jako komplexní dynamický systém – vyvíjí se Obsah je prvotní a určuje formu, tj. gramatiku je třeba vybírat a upravovat podle obsahu Vyjadřování ‚vzdálenosti‘ v komunikaci – výběr jazykových prostředků Proces učení – postupné osvojování v procesu komunikace (interjazyk) – konstrukce jazykového systému není lineární Podpora poskytovaná učitelem se mění

11 V češtině je to trochu jinak … -Coffee? -Please. -Milk? Sugar? -No milk. One sugar. Thanks. -Toast? -No thanks. -Juice? -Mmm. -Kávu? -Prosím. -Mléko? Cukr? -Bez mléka. Jeden cukr. Díky. -Topinku? -Ne, díky. -Džus? -Ehm.

12 Vstup zakázán Zákaz vstupu Nevstupovat

13 Čím pro nás může být ‚gramatika jako proces‘ inspirativní? Uvědomit si, že učení není lineární a aditivní proces a pokus a omyl jsou jeho přirozenou součástí Oprostit se od relativně mechanického vyplňování cvičení v učebnici, která jsou zaměřená jen na jeden jev Zařadit cvičení, kdy studenti přemýšlejí o gramatice a vybírají formu na základě významu/obsahu, který chtějí vyjádřit – jako nezbytný krok v osvojování jednotlivých jazykových jevů a předpoklad využití v komunikačních cvičeních Noticing grammar Grammar interpretation activities

14 Aktivity na rozvíjení gramatiky jako procesu Neúplný kontext, nezvyklé schéma: neúplná informace zvyšuje nároky na přesnost gramatiky (information gap, schema bending) Vysoké nároky na přesnost (high incentive for precision): řešení problému, vyjádření osobních postojů - personalisation, prvky hry Přítomnost opor (low pressure): slovní zásoba, čas na přípravu, psaní, zopakování úkolu - task repetition Důkladná/pozitivní zpětná vazba (high feedback, scaffolding)

15 Form-focus versus meaning-focus (1) T What did you do at the weekend, Ana? S I go to the mountains. T Oh, really? Did you go alone? S No, I go with my friend. T How nice. What did you do? S We go skiing.

16 Form-focus versus meaning-focus (2) T What did you do at the weekend, Ana? S I go to the mountains. T Not go. What‘s the past of go? S goed? T No, it‘s irregular. Look (napíše na tabuli): go - went S I went to the mountains. T Good. Juan, what did you do at the weekend?

17 Form-focus versus meaning-focus (3) T What did you do at the weekend, Ana? S I go to the mountains. T Last weekend, I mean. S Last weekend, I …erm … went to the mountains. T Did you go alone? S No, I go with my friend. T You went with your friend? S Yes, I went with my friend.

18 Obsah a forma společně (!) Aby si student povšiml, jakým způsobem gramatika ovlivňuje obsah sdělení, musí textu nejdříve rozumět. Studenti si musí uvědomit, proč volba konkrétní struktury, a ne jiné, je důležitá. Pouze opakovaný výskyt cílové struktury v textu nebo v průběhu aktivity nestačí. Teprve explicitní uvědomění si souvislosti významu a formy může mít dlouhodobý efekt, pokud jde o restrukturování studentova interjazyka. Proto jsou důležité činnosti zaměřené na interpretaci gramatiky (grammar interpretation activities); v počátečním stadiu bez nutnosti produkce cílového jazyka. (Thornbury, 2001:40; R. Ellis)

19 Příklad HOLÁ, L. New Czech Step by Step. Lesson 6, s. 64: Co dělal Petr? Co dělala Eva? – minulý čas

20 Shrnutí Fáze procesu učení Model podle Scrivenera (2005:254): na co je třeba myslet při gramatické hodině co je třeba (u)dělat a jak strukturovat hodinu

21 1 Velký kontakt s jazykem prostřednictvím čtení a poslechu input 2 Pozornost zaměřená na užití cílových jazykových jevů 3 Porozumění formě (vč. výslovnosti), významu, a užití (typické situace, konverzace, kontexty) jaz. jevu intake 4 Řízené procvičení s omezenou přítomností jiných jevů output 5 Procvičení nových jevů v řízené ústní komunikaci 6 Užití nových jevů v ústní a písemné komunikaci v různých kontextech 7 Zapamatování jevů

22 Role učitele Poskytuje vstupní informace (input) Účastní se interakcí Usnadňuje učení se jednotlivým položkám (item learning) Usnadňuje objevování typických příkladů (pattern detection) Vytváří příležitosti pro produkci studentů (output) Poskytuje zpětnou vazbu (Thornbury, 2001:56)

23 Závěr Posun od transmise ke konstrukci a skutečnému zaměření na studenta: Rozvoj studijních dovedností a komunikačních strategií Autonomní učení Samostatné užívání jazyka v komunikačních situacích

24 Literatura HOLÁ, L. New Czech Step by Step. Praha : Akropolis, SCRIVENER, J. Learning Teaching. Oxford : Macmillan, HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Praha : Karolinum, RICHARDS, J.C.; ROGERS, T.S. Approaches and Methods in Language Teaching. Second Edition. Cambridge : CUP, THORNBURY, S. How to Teach Grammar. Harlow : Longman, THORNBURY, S. Uncovering Grammar. Oxford : Macmillan, 2001.

25 Děkuji Lídě Holé za cenné připomínky a rady

26 Děkuji za pozornost Dana Hánková