Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PTÁCI (Aves).
Advertisements

Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová
PTÁCI.
Ptáci Aktivita č. 4: Ptáci Prezentace č. 8 Autor: Pavla Plšková
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Ptáci.
PTÁCI Hana Dundrová Pro 5. třídu ZŠ.
Digitalizace výuky Příjemce
Třída: Ptáci Aves Ornitologie.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
SAVCI - charakteristika
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Digitalizace výuky Příjemce
Třída: PTÁCI Aves. Třída: PTÁCI Aves.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Plazi-želvy a krokodýli
Ptáci.
Stavba těla ptáků
Ptáci autor: David Hainall.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu procvičení předchozího.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Obecná charakteristika
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ptáci - opakování.
Dýchací soustava2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a obecnými znaky třídy.
SAVCI.
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Trávicí soustava.
Ptáci (Aves).
Vnitřní ústrojí psa domácího
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
SAVCI Mammalia.
Plazi.
Ptáci I. Aves.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Strunatci Úvod, Pláštěnci, Bezlebeční vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Strunatci - pokožkové deriváty Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie živočichů Datum vytvoření13.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Obratlovci Pětilístek: páteř
OPAKOVÁNÍ – ZOOLOGIE 7.
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
Obratlovci úvod; Kruhoústí
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Stavba těla savců.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Zoologie bezobratlých a obratlovců
zpracovaný v rámci projektu
PTÁCI Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ptáci.
SAVCI - charakteristika
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
Třída: PTÁCI.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Ptáci Původ Stavba těla.
Vejcorodí-řád PTAKOŘITNÍ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Rozmnožování a chování ptáků
Transkript prezentace:

Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007

Ptáci vývojové pokračování vymřelých plazů plazi se schopností létat – ptakoještěři prapták archeopteryx Obr. 1: Archaeopteryx

Hlavní znaky u většiny schopnost letu, opeření dokonalé smysly, zobák srdce ze 4 částí (2 předsíně, 2 komory) jsou teplokrevní Proč je pro ptáky výhodné 4 dílné srdce? Dokážou již udržovat stálou tělesnou teplotu – teplokrevní.

Kůže ptáků je velmi suchá jediná kožní žláza - žláza kostrční - u ptáků vodních K čemu ptákům slouží kostrční žláza? promazávání peří, nesmáčí se Obr. 4

Pero mrtvý derivát pokožky; Stavba : osten, brk, prapor, o prapor je tvořen postranními větvemi s paprsky zachycenými háčky výměna peří = pelichání Obr. 2: Pero

Typy peří obrysová o patří sem pera krycí, letky na křídlech a rýdovací (ocasní) pera o nevyrůstá rovnoměrně ale v pruzích – pernice o holé plochy - nažiny prachová – tepelná izolace Obr. 3

Pernice a nažiny: A - hřbetní, B - břišní strana, Typy peří: C - letka, D - krycí pero E - krycí pero s paostnem F - vlasové pero G - štětinové pero I - prachové pero Stavba pera: 7 – prapor 8 - osten 9 - brk 10 - větve 11 - paprsky 12 - háčky Obr. 3

Kostra dlouhé kosti duté - vyplněny vzduchem vysoký hřeben na hrudní kosti – upínání létacích svalů běhák - vzniká srůstem nártních a zánártních kůstek Jaká je výhoda dutých kostí? kostra ptáků má malou hmotnost - létání Obr. 5: Kostra

běhák hřeben hrudní kost Kostra ptáka

Trávicí soustava zobák, vole 2 typy žaludku o žlaznatý (potrava smíšena s trávicí šťávou) o svalnatý (potrava rozmělněna svaly) kloaka – společný vývod TS, VS a PS Obr. 6: Trávicí soustava

Vylučovací soustava párové ledviny a močovody moč hustá, bělavý povlak na trusu – kyselina močová – do kloaky Obr. 7: Ptačí trus

Dýchací soustava nozdry plíce propojené se vzdušnými vaky – zasahují do dutých kostí Obr. 8: Vzdušné vaky

Nervová soustava rozvoj koncového mozku rozvoj mozečku – ústředí pohybu Obr. 9: Mozek ptáka

Cévní soustava podobná savcům 4 dílné srdce počet tepů/min = (až 700) tělní teplota: °C Obr. 10: Schéma krevního oběhu

Pohlavní soustava oplození uvnitř těla samice vejce – skořápka, blanitý obal, bílek, žloutek zahřívání tělem samice doba rozmnožování - hnízdění Obr. 11: Stavba vajíčka

Smyslová soustava zrak – dobře vyvinuto barevné vidění; oko kryto třemi víčky, třetí víčko – mžurka sluch – nejdokonalejší sovy Obr. 12: Mžurka

Mláďata dle příjmu potravy krmivá (nidikolní) – mláďata se líhnou holá, slepá, nemohoucí, rodiče je musí krmit (pěvci) nekrmivá (nidifugní) – rodí se vidoucí a opeřená, ihned si sama hledají potravu (hrabaví) ze skořápky se mláďata dostávají sama – vaječný zub na zobáku

Použité zdroje a literatura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha: Scientia, ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, s. Obr. 1: URL Obr. 2: vlastní zdroje Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6: URL Obr. 7: URL Obr. 8: URL Obr. 9: URL Obr. 10: URL Obr. 11: URL Obr. 12: URL