Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceLiteratura – rozbor tematického plánu Klíčová slovaLiterární dílo, plán tematický, kompoziční a jazykový, téma, děj, postava, čas a prostředí PředmětČeský jazyk a literatura Autor, spoluautorPhDr. Jaroslav Svoboda JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník Mechanik seřizovač, Podnikání Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední snímek Tematický plán literárního díla 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_34_691
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje L I T E R Á R N Í D Í L O Literární dílo je jednotou obsahu a formy. OBSAH = souhrn skutečností, o nichž dílo vypovídá. (děj, postavy, prostředí, autorův záměr a jeho postoje, názory, společenský dopad díla,…) FORMA = způsob, jak je umělecké dílo ztvárněno P L Á N Y L I T E R Á R N Í H O D Í L A 3 TematickýKompozičníJazykový
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tematický plán literárního díla Složky tematického plánu : 1. Téma - osobitě zpracovaný námět – autorova volba, jeho pohled na určitou skutečnost, hlavní téma (ústřední), nejdůležitější – jím je určováno celé dílo vedlejší téma je podřízeno hlavnímu, podle témat se literatura dělí např. na historickou, válečnou, přírodní, současnou,… Často je vyjádřeno téma již samotným názvem díla : Eduard Bass: Cirkus Humberto J. Škvorecký : Tankový prapor epizoda – větší tematický úsek (celek, příběh, dějový úsek,vložený do hlavního děje, např. Viktorčin příběh v Babičce B. Němcové 2. Děj - vše, co se v díle odehrává – může být jednoduchý děj( v pohádce, v pověsti, v písni…- má jednu dějovou linii složitý děj – má děj hlavní a děje vedlejší – odbočky ( epizody) 3.Postava – aktér = člověk zachycený v literárním díle – obraz člověka vedle lidí i personifikovaná zvířata(včelka Mája, Ferda-mravenec, cínový vojáček,… někdy : abstraktní jevy – Dobro. Zlo, Rozum, Pýcha,… nadpřirozené bytosti : drak, víla, vodník,-…
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje může jí být i sám vypravěč – autobiografické dílo obvykle však téma člověka, jeho vztahy k jiným lidem, jeho osud, jeho činy, Postava je uvedena: a) jejím popisem, b) její charakteristikou - 1. přímou – přímé konstatování vlastností, 2. nepřímou – tzv. situační – vlastnosti se projeví v jednání za určité situace, např. při požáru,… 3. charakteristika jménem ( nomen – omen: baron Prášil), někdy i jazykem- mluvou ( např. postavy Strakonického dudáka). Rozdělení postav: většinou podle toho, jakou mají úlohu v díle :postava hlavní - protagonista (literární hrdina), postavy vedlejší, postava epizodická ( vystupuje pouze v epizodě – např. Viktorka v Němcové Babičce). Význam postavy autor často naznačí tím, že její jméno uvede v názvu díla – titulní postava ( F. L. Věk od A. Jiráska, Maryčka Magdonova od P. Bezruče. Postavy kladné x záporné, protikladné( anděl x ďábel, praktik x idealista. Pokud vlastnosti jedné postavy zároveň shrnují vlastnosti určité skupiny lidí, hovoříme o literárním typu – např. typ lakomce, pokrytce, typ žárlivce- Othello, Harpagon. Některé literární postavy se staly proslulými tak, že dnes samy označují jistý typ člověka( Don Quijote, Švejk).
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 4. Děj se odehrává v určitém čase a v prostředí. Čas a prostor mohou být přirozené – reálné (připomínají běžnou skutečnost) – K. Poláček: Bylo nás pět – příběhy ze života dětí, fantastické – fiktivní( nereálná místa a prostředí, fikční svět časté obrovské časové přesuny do minulosti, budoucnosti,… - literatura sci-fi, - přirozené a fantastické prvky se někdy prolínají ( např. v pohádkách, mýtech), - někdy jsou čas a prostor přesně vymezeny, někdy jsou neurčité, idealizované. 5. Vypravěč - mluvčí díla - může mít různou formu: obvykle se ztotožňuje s autorem, s jednající postavou, vypravuje a komentuje události, uvádí a charakterizuje postavy. a) vypravěč autorský- tradiční, vševědoucí o všem je informován, do děje však přímo nezasahuje( od děje má etický odstup), stojí nad ostatními postavami, 3 b) osobní – personální – vystupuje z anonymity, má charakter určité postavy – hlavní nebo typy vedlejší, je přímým účastníkem děje, c) neosobní vypravěč - tzv. „oko kamery“ – vliv filmové techniky – záznam situací, chování, výroků postav bez autorova komentáře
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje lyrický subjekt - mluvčí básnického díla – vyjadřuje své vlastní vztahy k určitým osobám, k přírodě, k vlasti, domovu, národu,… vlastní city, pocity, nálady,… používá většinou ich – formu, je-li méně objektivní, pak užívá er- formu. Vyprávěcí způsoby : ich- forma ( v 1. os. sg. - forma důvěrnější) er- forma (v 3. os.) 6. Titul ( z lat. titulus = nápis, návěstí, jméno) - nadpis díla = důležitá součást díla, pojmenovává ho, většinou jde o hutné sdělení obsahu a autorova záměru. a) naznačuje tematiku – Jirásek : Temno, b) postavy – Němcová : Babička, Jirásek: Vojnarka, c) zvířecího hrdinu - Medvídek Pú, d) prostředí- Hálek : Na statku a v chaloupce, e) žánr – Neruda: Povídky malostranské, f) postoj k tématu - Simmel: Láska je jen slovo, Akronym - složený z počátečních písmen nebo slabik víceslovného pojmenování např. Jar. Havlíček : Helimadoe název složen ze začátečních 5 ženských jmen - hrdinek díla.
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Někdy je využíváno i doplňku – podtitulu – vedlejšího titulu: J. K. Tyl: Strakonický dudák aneb Hody divých žen B.Němcová: Babička aneb Obrazy venkovského života Před začátkem vlastního díla - první kapitoly - je užito motto ( naznačuje základní ideu díla, je předznamenáním díla ), např. B. Němcová : Babička „ Dávno, dávno již tomu, co jsem se posledně dívala do té milé mírné tváře, co jsem zulíbala to bledé líce, plné vrásků, nahlížela do modrého oka, v němž se jevilo tolik dobroty a lásky; dávno tomu, co mne posledně žehnaly staré její ruce! – Není více dobré stařenky! Dávno již odpočívá v chladné zemi!...“
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje Marie Sochrová Teorie literatury pro střední školy Do dlaně pro SŠ Fragment 2002 ISBN