Guidance Store System Vybrané kapitoly z logistiky MS Dynamics NAV Skorkovský Tato modifikace prezentace je určena studentům PIS2 na ESF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Advertisements

Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Inquiries 06C8 AutorLadislava Pechová Období.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_17.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 1 Introduction to Navision 4.00 ESF –MU, Czech Republic Jaromír Skorkovský, MS., PhD.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Introduction to MS Dynamics NAV XVII. Ing.J.Skorkovský,CSc. MASARYK UNIVERSITY BRNO, Czech Republic Faculty of economics and business administration Department.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Doplnění kurzu TRADE Skorkovský. Náhrady Zboží M1 Inter = 0Cond = 0 Zboží M2 Inter = 0Cond = 0 M2 může nahradit M1 M1 nemůže nahradit M2 Zboží M1 Inter.
Doplnění kurzu TRADE Skorkovský. Náhrady Zboží M1 Inter = 0Cond = 0 Zboží M2 Inter = 0Cond = 0 M2 může nahradit M1 M1 nemůže nahradit M2 Zboží M1 Inter.
Introduction to MS Dynamics NAV XXVII. (Production) Ing.J.Skorkovský,CSc. MASARYK UNIVERSITY BRNO, Czech Republic Faculty of economics and business administration.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 PAYMENT + INVOICE Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Introduction to MS Dynamics NAV XXVII. (Requisition worksheet) Ing.J.Skorkovský,CSc. MASARYK UNIVERSITY BRNO, Czech Republic Faculty of economics and business.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Název školyStřední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno PředmětKonverzace.
Only use Verdana throughout your whole presentation! No other font shall be used! Running text is in „Dark Grey“ with „Red“ as an accent color (see below).
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 TYPES OF BUSINESS LETTERS Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_32_Guess_the_job.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
GE - Vyšší kvalita výuky
Introduction to MS Dynamics NAV XXII.(Budgets)
Autor: Mgr. Kateřina Suková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název vzdělávacího materiálu
What do you have to think about when planning something?
GE - Vyšší kvalita výuky
Datum: Projekt: Kvalitní výuka
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Digitální učební materiál
Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum :
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Introduction to MS Dynamics NAV XVIII. (Reminders)
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
Introduction to MS Dynamics NAV XXVII. (Production)
Basic production algorithms and its main concepts
Živá fáze.
:30 Replies to Complaints 1 V– 2nd semester.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Mainframe History Marek Ďuriš Mainframe History 12/28/2018
Introduction to MS Dynamics NAV (Return Management)
PAST CONTINUOUS MINULÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
Jídlo (Food, Meals) B2 Tematická oblast Angličtina: ústní zkouška
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Revison of the 2nd semester
Inquiry 1.V – 1. semestr ©Lenka Lexová.
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Introduction to MS Dynamics NAV (Non stock Items-Neskladové zboží)
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Costing methods in MS Dynamics NAV XXXI. (Inventory Costing)
Costing methods in MS Dynamics NAV (Inventory Costing-basics)
Introduction to MS Dynamics NAV XIX. (Return Management)
Introduction to MS Dynamics NAV XXV. (Analysis)
Exercise 1.
Ing.J.Skorkovský,CSc. MASARYK UNIVERSITY BRNO, Czech Republic
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
Transkript prezentace:

Guidance Store System Vybrané kapitoly z logistiky MS Dynamics NAV Skorkovský Tato modifikace prezentace je určena studentům PIS2 na ESF MU

Standard Item Card (could be product or material)

Purchased Products and Item Ledger Entries (položky zboží) Quantity on hand (stav na skladě- kalkulované pole)

Kalkulované pole a položky (transakce - pohyby nad kartami ) Přiklad : Pole Částka = Přiklad : 100 milionů transakcí (věcných položek nad účty hlavní knihy) Karta zákazníka Saldo Může být kdekoliv a nad jakýmkoliv polem a počítá to součty, průměry,…a okamžitě se to spočítá při otevření okna, ve kterém se kalkulované pole zobrazuje ERP

Kalkulované pole a položky (transakce -pohyby nad kartami ) Přiklad : Pole Množství = Přiklad : 100 milionů transakcí (položek zboží nebo položek ocenění ) Může být kdekoliv a nad jakýmkoliv polem a počítá to součty, průměry,…a okamžitě se to spočítá při otevření okna, ve kterém se kalkulované pole zobrazuje ERP Karta zboží Množství Cena pořízení Pole Částka nákladů =

Nastavení skladu Po registraci (zaúčtování) skladového pohybu se automaticky hodnota zásob zapíše do hlavní knihy (změní se hodnota na relevantních účtech)

Zpráva hodnota zásob a její vytvoření

Standard Item Card ( e.g.Consumables ) - Inventory Valuation

Základní rovnice Hodnota skladu = Počáteční saldo hodnoty skladu + Hodnota všech přírůstků-Hodnota všech úbytků Komplikace : pohyby ve skladech jsou v čase, množstvích a hodnotách různé a) MS Dynamics NAV vytvoří položky a položky ocenění reprezentující skladové transakce (množství a spojené náklady) b) MS Dynamics NAV zaúčtuje hodnotu na relevantní účty hlavní knihy a tyto zápisy jsou vidět nejen na věcných položkách, ale i na modifikovaných položkách zboží a položkách ocenění. Této akci se říkání vyrovnání í s hlavní knihou (reconciliation with G/L)

Hodnota skladu Určení hodnoty skladu V programu Navision se nákupní cena a cena nákladů na zboží dostává do systému (položek zboží a věcných položek) ve dvou fázích : a)Kdykoliv se vytvoří položka zboží (nákup,příjem, prodej,výdej) a tyto položky se dostanou do položek zboží a do položek ocenění (přímé a nepřímé náklady, přecenění (revaluation), zaokrouhlení a odchylka) b)Následně se musí přenést údaje z položek zboží do hlavní knihy (věcných položek) Bod b) je řešen dvěma způsoby : 1.Dávkovými úlohami Adjustace nákladů-položky zboží a Účtování nákladů na zboží (viz periodické aktivity v oblasti Zásob. 2.Zaškrtnutím políčka Automatické účtování nákladů a Účtování očekávaných nákladů v nastavení Zásob - záložka Obecné Prakticky se se to dá popsat následující rovnicí : Hodnota skladu = Počáteční hodnota skladu + Hodnota všech přírůstků – Hodnota všech úbytků

Účtování o hodnotě skladu ve dvou fázích První fáze (registrace množství) Úprava položek ocenění, které ještě nebyly adjustovány- výsledek dávky neovlivňuje hlavní knihu. Druhá fáze (registrace hodnoty)

Předkontace logistických operací - příklady Nákup131100| | Adjustace132100| Nákup, Příjem Prodej | Prodej (spotřeba) | Výdej (adjustace) Transfer | |

Nákupní proces Nákupní objednávka Prodejní objednávka Důvod k nákupu – požadavek 30 ks Karta zboží Množství Čas Minium=5 Zásoby k dnešku jsou pod minimem Návrhy doplnění Nákupní objednávka Sešity požadavků PO1 10 ks +20 ks = 30 ks

Nákupní proces Prodejní objednávka Důvod k nákupu Karta zboží Množství Čas Minium=5 Zásoby k dnešku jsou pod minimem Návrhy doplnění Nákupní objednávka Sešity požadavků 10 ks

Dostupnost skladové položky v čase

Nákupní proces Nákupní hlavička Nákupní řádky

Nákupní proces Nákupní objednávka 10 ks Zaúčtovaná nákupní faktura 10 ks Zaúčtovaná nákupní příjemka 10 ks Historie

Nákupní proces- po provedeném zaúčtování nákupní objednávky Karta zboží Položky zboží Hlavní kniha Věcné položky

Dostupnost skladové položky v čase po provedeném částečném nákupu 10 ks

Creation of the new Item Card a)vyberte si karu již vytvořenou b)Úpravy->Vybrat ->Ctrl-C (uložení do paměti) c)F3->Ctrl- V a následně přepsat číslo na zcela nové číslo d)dodat Základní měrnou jednotku a upravit na nulou všechny ceny na záložce Fakturace

Creation of the new Item Card

Item Card and Entries (Item Ledger and Value Entries ) - položky zboží a položky ocenění Item Card AvailabilityInventory Value Reservation Location Order Tracking

Stock Availability Reasons for reordering (replenishment) – Sales Order (CR) – Production Order – Transfer Order – Both of above Sales Order Production Order Transfer Order Components Item Card Availability Gross Requirement (hrubý požadavek)

Stock (Item) Availability by Period Sales Line Sales Order Header

Suggested replenishment using standard Requisition Work Sheet (Sešit požadavků) Order Tracking Sales Order

Stock (Item) Availability by Period

Stock (Item) Availability by Period (after partial Purchase Order is issued) and after RQWSHT started again

Stock (Item) Availability by Period (after another partial Purchase Order has been booked) What we have at our disposal at the given point of time. This goes beyond the quantity on hand and includes such a factors as allocations, meaning quantities, that have been already put aside or reserved for specific purposes

Stock (Item) by Location (after another partial Purchase Order has been booked)

Stock (Item) Availability by Location

Stock Reservation (from Sales Order Line) Sales Order Reservation form before action is taken Reservation form after partial action was taken

Stock Reservation (from Sales Order Line) Sales Order Reservation entries Purchase Order Item Card

Stock Reordering Policy Once the program has detected the need for replenishment, it uses reordering policy to calculate the lot size per planning period, which you define in Reorder Cycle Field. Depending of chosen value in Reordering policy field your replenishment rules for calculation is driven by Order Modifiers and other fields on right hand side of the form (Safety Stock, Maximum, Reorder Point,..)

Stock Reordering Policy – Fixed Reorder Quantity The program uses the quantity specified in Reorder Quantity filed as the standard lot size. Notwithstanding, the program may adjust this quantity to meet additional requirements of the specific inventory level. In this case program disables Maximum Qty field. Gross Requirement Reorder Quantity (RQ) Safety Stock Quantity (SSQ) Reorder Point (RP) Projected Available Balance (Stock in Hand) Calculated Quantity Blue + 80 Red320 Blue Blue + 80 Red320 Blue Blue + 80 Red 320 Blue = 400 In this example we are using 2 Stock Locations (Bays): Red and Blue IF SSQ

Stock Reordering Policy – Maximum Quantity The program uses the quantity specified in Maximum Quantity to determine the maximum lot size. The program may adjust this quantity to meet additional requirements of the specific inventory level. If this option is selected, than Reorder Quantity field is disabled (it is use only with Fixed Reorder Quantity option. Gross Requirement Maximum Quantity (MQ) Safety Stock Quantity (SSQ) Reorder Point (RP) Projected Available Balance (Stock in Hand) Calculated Quantity Blue + 80 Red320 Blue Blue + 80 Red320 Blue Blue + 80 Red320 Blue Blue + 80 Red 320 Blue In this example we are using 2 Stock Locations (Bays): Red and Blue Note that for optimal results, you should set up this field so that maximum inventory>reorder point>safety stock.reorder point

Stock Reordering Policy – Maximum Quantity Note that depending on the current inventory at the time, this may result in order proposal quantities that cause the projected available balance to exceed the maximum inventory that you define

Stock Reordering Policy – Lot-for-Lot The program generates an order proposal with a quantity that meets the sum of the requirements that come due within the reorder cycle. If you select this option, the program disables the Reorder Quantity field, which is used exclusively with the Fixed Reorder Qty. option, the Maximum Inventory field, which is used exclusively with the Maximum Qty. option, and the Reorder Point field. Using the reorder point with Lot- for-Lot could result in additional (surplus) replenishment order proposals.Reorder Point Gross Requirement (BLUE) Gross Requirement (RED) Safety Stock Quantity (SSQ) Reorder Cycle Projected Available Balance (Stock in Hand) Calculated Quantity M 80 Blue + 80 Red320 Blue Red In this example we are using 2 Stock Locations (Bays): Red and Blue Where 111 = for Red location

Use of forecast for planning replenishment Requisition Worksheet

Net Requirement; Gross Requirement- definitions Some helps refer for calculation : firstly calculate availability and then Net Requirement Comments : i = period, GR- Gross Requirement, NR= Net Requirement, SS- Safety Stock, PO=Purchase Order, SO – Sales Order Definition 1 : Stock [ i ] = Expected stock [ i ] = Stock calculated for the last date of the previous period + Quantity of already generated PO – Quantity of already generated SO - SS Simplified definition : Stock [ i+1 ] = Stock [ i ] + Expected receipt – Expected delivery – SS GR=NR + Stock [ i+1], Stock availability NR = GR - Stock[ i+1] = GR- Stock[ i ] – receipts + deliveries + SSZ

Order Promising I ATP – based on the inventory reservation system – performing the availability check (calculation of the date of delivery ) CTP – based on WHAT IF scenarios. Earliest date that item will be available If no items that can be available, no inbound orders- purchase, transfer, return, production – it calculates Earliest date, create Order lines and reserve inventory. May be integrated to the production scheduling, transfer and purchase

Order Promising II Part of SO Header Part of SO Lines Entered manually to affect calculation PDD is calculated by Navision if RDD is not entered RDD is entered manually if required by customer and it affects the calculation IF RDD exists THAN RDD = PDD

Order Promising III Shipment Date=SD Planned Shipment Date= Plan SD Output Warehouse Handling Time=OWHT Shipping Time=ST Planned Delivery Date=Plan DD Requested Delivery Date=RDD Promised Delivery Date=PDD Calculated by Navision Manually entered to Navision From Sales Header (can be changed manually) Navision verifies, if by hand entered RDD is realistic,taking into account inventory availability (using backward calculation)

Scenario I Sales Header – a part of it Sales Line REQUESTED Delivery Date not entered Comment : Outbound Warehouse Handling Time = OWMT

Scenario II-1 Sales Order Header Sales Order Line Location Green, PART001 – 30 pc Another possibility to get help in guess of availability is use of CTP =Capable-To-Promise On must be carefully setup up : Check Available period Calculation and Check Available Time Bucket (in Company setting) PART001 TEST

Scenario II-2

Scenario III - 1 Sales Line

Scenario III- 3 Before CTP calculation After CTP calculation

Scenario III- 4 – Requested Delivery date entered manually After CTP calculation Sales Line when accepted Request Worksheet is created is CTP accepted PART is reserved

Scenario III- 5 Request Worksheet to replenish PROD_001 is created ->Purchase Order is created

Scenario III-6 – PC purchased and 50 % of production registered After some stock transfers- bin in standard will be changed and modified to GRID

COLOUR PALETTE BackgroundsPrimary Text Secondary Text AccentAccent Gradients Gradient Upper Levels