Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací motory zážehové - prezentace Jméno autora: Ing. Klára Valouchová Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Seznamuje s principem činnosti zážehových spalovacích motorů Číslo materiálu VY_32_INOVACE_58Va Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
přeměňují chemickou energii na mechanickou práci, ve válci motoru se spaluje směs benzínu a vzduchu, uvolněnou energií dojde k prudkému zvýšení tlaku a objemu plynů ve válci, vlivem vysokého tlaku dochází pomocí klikového mechanismu k přeměně posuvného pohybu pístu na rotační, válec je v horní části uzavřen hlavou válce, ve které jsou umístěny ventily, zapalovací svíčka a kanály pro přívod vzduchu nebo směsi a pro odvod spalin.
použití: benzínové motory – osobní automobily, lehké pracovní stroje, ruční motorové nářadí, plynové motory – palivo (propan butan, zemní plyn, vodík), upravené spalování, rozdělení: 2-dobé – pracovní oběh proběhne za jednu otáčku klikového hřídele 2-dobé 4-dobé – pracovní oběh proběhne za dvě otáčky klikového hřídele = 4 zdvihy pístu, poté se opakuje. 4-dobé
1. sání a komprese – píst jde nahoru, směs je nasávána sacím kanálem do prostoru pod píst a současně je stlačována nad pístem, 2. expanze a výfuk - před horní úvratí přeskočí jiskra, nastává zážeh a expanze, při které je píst tlačen dolů, dochází k otevření výfukového kanálu, odchodu spalin a současně k přepouštění směsi z klikové skříně do prostoru nad píst. [1][1]
1.sání - píst jde dolů, sání směsi přes sací ventil, 2.komprese – píst se pohybuje nahoru, sací i výtlačný ventil jsou uzavřeny, dochází ke stlačení směsi (zvětšuje tlak i teplotu), těsně před horní úvratí je směs zapálená elektrickou jiskrou, 3.expanze – oba ventily jsou uzavřené, směs shoří, vzniklé plyny expandují – píst jde dolů, 4.výfuk – píst se pohybuje nahoru, výfukový ventil je otevřený a spaliny jsou vytlačeny.
dopravuje nebo vstřikuje přesně stanovené množství paliva do válce motoru, přípravu směsi zajišťuje karburátor nebo vstřikovače: karburátor – kapalné palivo je rozprášeno v proudu vzduchu nasávaného motorem, vstřikovače – dopravuje palivo přímo do vstřikovacího válce, před sací ventil nebo do sacího potrubí.
k mazání motorů se používá olej, který: zabraňuje zadření třecích ploch součástí motoru, odvádí teplo z motoru, chrání součásti motoru proti korozi, odvádí nečistoty z mazaných míst, zvyšuje těsnost součástí (u pístních kroužků zabraňuje pronikání plynů ze spalovacích motorů).
k odvádí část tepla, které vzniká spalováním paliva v motoru, rozeznáváme chlazení: kapalinové – teplo se odvádí prostřednictvím kapaliny proudící okolo stěn spalovacího motoru, vzduchové – teplo se odvádí z motoru přímo vzduchem chladícími žebry (pevná část hlavy a válce).
1. SCHIERWAGEN, A.. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License, Creative Commons na WWW: odvádí část tepla, které vzniká spalováním paliva v motoru. 2. AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: