Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou (výběr by měl odůvodnit). Materiál slouží ke zkoušení, k zopakování celku. Otázky mohou být součástí testu. Souhrnné otázky, Světelné jevy Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 02/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.01_souhrnne_otazky_sv etelne_jevy Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
Při dopadu světelných paprsků na rozhraní dvou prostředí se úhel odrazu rovná úhlu dopadu.
a) ROVNOBĚŽNÉ b) KOLMÉ NA DOPADAJÍCÍ c) RŮZNOBĚŽNÉ
a) přímý, zvětšený, zdánlivý b) přímý, zdánlivý, stranově převrácený c) převrácený, skutečný
Červená přímka je paprsek jdoucí přes střed křivosti. Zelená přímka je parsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou. Modrá přímka je paprsek jdoucí přes ohnisko.
Paprsek jdoucí přes střed křivosti se odráží po stejné přímce zpět. Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou se odráží přes ohnisko. Paprsek jdoucí přes ohnisko se odráží rovnoběžně s optickou osou. OBRAZ JE PŘEVRÁCENÝ, ZMENŠENÝ.
A) NA VZDÁLENOSTI PŘEDMĚTU OD ZRCADLA. B) NA VELIKOSTI SVĚTELNÉHO ZDROJE. C) NA VELIKOSTI DUTÉHO ZRCADLA.
Fialová přímka je paprsek směřující do středu křivosti. Červená přímka je paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou. Zelená přímka je paprsek směřující do ohniska.
Paprsek směřující do středu křivosti, se odráží po stejné přímce zpět. Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou se odráží, jakoby vycházel z ohniska. Paprsek směřující do ohniska se odráží rovnoběžně s optickou osou. OBRAZ JE ZDÁNLIVÝ, PŘÍMÝ A ZMENŠENÝ.
A)1.dvojdutá, 2.ploskodutá, 3.vypuklodutá, 4.dvojvypuklá, 5.ploskovypuklá, 6.dutovypuklá. B)1.dvojvypuklá, 2.ploskovypuklá, 3.dutovypuklá, 4.dvojdutá, 5.ploskodutá, 6.vypuklodutá.
a) Paprsek č.1 b) Paprsek č.3 c) Paprsek č.2 d) Paprsek č.4
a) SPOJKA b) ROZPTYLKA
Mezní úhel: úhel, při kterém nastane lom do rozhraní. Úhel je přibližně 42 ° (pro variantu sklo-vzduch). Úplný odraz nastane, zvětšuje-li se nadále úhel dopadu ( >42°).
Krátkozraké oko vidí dobře blízké předměty. Nedokáže zaostřit při pohledu na vzdálené předměty. Obraz vzdáleného předmětu vznikne před sítnicí. Upravuje se brýlemi s rozptylkami.
Dalekozraké oko vidí dobře vzdálené předměty. Není schopno zaostřit při pohledu na blízké předměty. Obraz blízkých předmětů vznikne až za sítnicí. Tuto vadu oka upravují brýle se spojkami.
A) LUPA B) DALEKOHLED C) MIKROSKOP D) FOTOAPARÁT
A) MIKROSKOP B) DALEKOHLED C) LUPA
optické prostředí 2.optický přístroj 3.část mikroskopu 4. dané pravidlo, výrok 5. část oka 6. spojná soustava u mikroskopu, dalekohledu.. s k l o d a l e k o h l e d t u b u s z á k o n s í t n i c e o b j e k t i v
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ] [cit.: ]
1) Žák odpovídá na zadané otázky. 2) Žák sám tvoří odpověď. 3) Žák má na výběr, vybere správnou odpověď a výběr odůvodní. 4) Otázky slouží ke zkoušení jednotlivce. 5) K zopakování učiva ve třídě. 6) Můžou být součástí testu.