PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Předmět psychologie a jeho historický vývoj
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
B.F. Skinner.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI PŘEDMĚT A FUNKCE PSYCHOLOGIE
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Psychologie Rok 2013.
Analytická psychologie
OSOBNOST.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Stanislav Grof Marešová, V8A
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Transpersonální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Psychologie – předvědecká fáze I
PSYCHOLOGICKÉ ŠKOLY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.05.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Goniometrické rovnice (1) (17). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MOTIVACE.
Transpersonální psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Základy psychologie.
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy společenských věd

Obsah Experimentální psychologie1 Behaviorismus2 Psychoanalýza3 Analytická psychologie4 Tvarová psychologie5 Humanistická psychologie6 Hlubinná psychologie7 Nehumanistická psychologie8 Neobehaviorismus9 Kognitivní psychologie10

Obsah Humanistická psychologie11 Transpersonální psychologie12 Psychotropní látky13 Psychologické směry - procvičování14

o Wilhelm Wundt ( ) o německý fysiolog, psycholog a filosof o založil v Lipsku 1879 první experimentální laboratoř o zkoumá na podkladech experimentů oblast duševních pochodů Experimentální psychologie 1

o John Watson ( ) o psychologie je chápána jako věda o chování o snaha opustit zkoumání subjektivních pocitů a zaměřit se zkoumání chování člověka o chování člověka je chápáno jako reakce na podněty o jeden z nejvýraznějších psychologických směrů o behavioristé přeceňují roli výchovy, neuznávají vrozené psychické dispozice a zcela vyřazují z úvahy vnitřní duševní pochody jako vědou nezkoumatelné Behaviorismus 2

o Sigmund Freud ( ) o zkoumá vztah mezi minulými zkušenostmi člověka a jeho současnými problémy (upozorňuje tím na vliv nevědomí na chování člověka) o podle Freuda je člověk vystaven pudům jako základním determinantám svého chování a to zejména pudu sexuálnímu a agresivnímu o nevědomí má vliv na naše chování - mezi důležité ukazatele nevědomých procesů patří sen, vtip a tzv. chybné úkony Psychoanalýza 3

o Carl Gustav Jung ( ) o vytvořil teorii o kolektivním nevědomí lidstva, jež je souborem tzv. archetypů (archetypy - předobrazy jsou chápány jako univerzální symboly a podklady, ze kterých se vytvořila naše kultura) o odklon od Freudovy teorie pudů a materialismu Analytická psychologie 4

o Max Wertheimer ( ) a Wolfgang Köhler ( ) o teorie gestaltismu: psychologické jevy vystupují jako celek o strukturu a vlastnosti těchto celků nelze odvodit z jednotlivých částí o nelze oddělit biologické / psychologické / sociální jevy a procesy Tvarová psychologie 5

Humanistická psychologie o Abraham Maslow ( ) a Carl R. Rogers ( ) o oproti behaviorismu - zdůrazňování tvořivosti o oproti psychoanalýze - zdůrazňování vědomí a sebeuvědomování 6

o patří k dnešním proudům psychologie o vychází z klasické psychoanalýzy, analytické psychologie, individuální psychologie a neopsychoanalýzy o lidské projevy jsou složitou souhrou vědomých a nevědomých procesů o vychází z Freudových teorií a praxe s neurotickými pacienty Hlubinná psychologie 7

o patří k dnešním proudům psychologie o zabývá se chováním člověka - vnější prostředí a chování organismu ovlivňuje vnitřní organismus Neohumanistická psychologie 8

o Edward Tolman ( ) o radikální behaviorismus, obnovení Watsonova učení, silná především v USA o patří k dnešním proudům psychologie o na základě analýzy vztahů mezi podněty z okolí a chováním organismu vznikají určité pochody uvnitř jedince, které tyto podněty zprostředkovávají Neobehaviorismus 9

o George Kelly ( ) o patří k dnešním proudům psychologie o za rozhodující jsou považovány poznávací procesy, kterými se vytváří vnitřní obrazy (modely) vnějšího světa o skrze modely je člověk schopen sebereflexe a vytváření své hodnotové orientace Kognitivní psychologie 10

o patří k dnešním proudům psychologie o vznikla v USA o směr v rozporu s hlubinnou analýzou o věnuje se tomu, jak člověk vnímá sám sebe, jak prožívá, co se kolem něj děje (sebevyjádření, pravá identita) o potřeba zlidšťovat okolí člověka za účelem projevování identity Humanistická psychologie 11

o Stanislav Grof (1931) - Američan českého původu o patří k dnešním proudům psychologie o zabývá se mimořádnými změněnými stavy vědomí vznikajícími meditací, požitím psychotropních látek, mystickými praktikami a rituály o terapie byla nejprve zakládána na experimentech s LSD, po jeho zákazu bylo nahrazeno technikou holotropního dýchání Transpersonální psychologie 12

Psychotropní látky 13

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY Experimentální psychologie Behaviorismus Transpersonální psychologie Humanistická psychologie Kognitivní psychologie Neobehaviorismus Neohumanistická psychologie Hlubinná psychologie Humanistická psychologie Tvarová psychologie Analytická psychologie Psychoanalýza EXPERIMENTY VÝCHOVA MEDITACE, PSYCHOTROPNÍ LÁTKY ČLOVĚK POZNÁVACÍ PROCESY, MODELY RADIKÁLNÍ BEHAVIORISMUS CHOVÁNÍ ČLOVĚKA VYCHÁZÍ Z FREUDOVÝCH TEORIÍ ZDŮRAZŇOVÁNÍ TVOŘIVOSTI TEORIE GESTALTISMU KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ VLIV NEVĚDOMÍ, PUDY 14 Sigmund FREUD Wilhelm WUNDT John WATSON XXX K. G. JUNG S. GROF George KELLY XXX Edward TOLMAN A. MASLOW a Carl R. ROGERS M. WERTHEIMER a W. KÖHLER XXX

DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, atrakce-dwi-/xman- styl.aspx?c=A090320_142839_xman-styl_fro pacienty-se-zelenym-zakalem Použité zdroje