NÁKLADY VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK a MOŽNOSTI JEJICH KONTROLY IODA, z.s. ČVUT Fakulta dopravní
KALKULACE NÁKLADŮ a JEJICH KONTROLA ZADAVATELI VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK STAVEBNÍ OBJEKT vs. DOPRAVNÍ VÝKON Ve STAVEBNICTVÍ -existují ceníky (orientačních a směrných) cen materiálů a stavebních prací -existuje normativní základna pracnosti (množství práce) a spotřeby materiálu jednotlivých stavebních prací uvedených v ceníku -lze na základě výkazů výměr (v projektu) přesně stanovit rozsah prací dodavatele -ke kalkulaci nákladů na realizaci stavby je možno využít širokou datovou základnu společností (ÚRS, Callida, RTS aj.) -existuje (byť jen obecně uznávaná) struktura a metodika kalkulace nákladů -odběratel a dodavatel spolu obvykle uzavírají smlouvu, jejíž součástí je detailní položkový rozpočet -výběrová řízení probíhají obvykle s využitím tzv. slepých (položkových) rozpočtů DODAVATEL STAVBY realizuje stavbu BEZ DOTACÍ. (příp. příjemcem dotací je investor) Pro DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST -NEexistují ceníky (orientačních a směrných) cen dopravních výkonů -NEexistuje normativní základna pracnosti a spotřeby pohonných hmot, energií jednotlivých dopravních výkonů -NEexistuje klasifikace (kategorizace) dopravních prostředků, o kterou by se opírala normativní základna -NEprovádí se soupis prací (svým způsobem obdoba výkazu výměr) anebo je tento často bagatelizován na pouhý rozsah dopravních výkonů -NElze využít žádnou oficiální (ani komerční, ani nekomerční) datovou základnu -NEexistuje žádná legislativně předepsaná metodika kalkulace nákladů -objednatel a dopravce spolu obvykle uzavírají smlouvu (jejíž plnění je navíc často dlouhodobé), ve které deklarují pouze hrubé členění nákladů DOPRAVCE realizuje dopravní výkon JEN DÍKY DOTACÍM.
DOTACE NA ZAJIŠTĚNÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI podle poskytovatele dotace a podle druhu dopravy V roce 2014 byly celkové dotace ve výši téměř cca 20 mld. Kč. Z toho šlo téměř 6 mld. Kč na autobusovou (VLD bez MHD) a necelých 14 mld. Kč na železniční (ŽOD) dopravu.
DOTACE NA ZAJIŠTĚNÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI na železniční osobní dopravu a na autobusovou dopravu V roce 2014 byly celkové dotace do ŽOD ve výši téměř 14 mld. Kč, z čehož 48% bylo z rozpočtu krajů (resp. 70% spolu s dotací MD krajům) a 30% šlo z rozpočtu státu (MD). V roce 2014 byly celkové dotace do VLD (bez MHD) ve výši téměř 6 mld. Kč, z čehož 90% bylo z rozpočtu krajů a 10% z rozpočtu obcí.
Pokud se Vám naše prezentace líbila, budeme rádi, začnete-li také využívat naše webové databáze: a