Čeština Day 3, Week 1 Třetí den, první týden. Using the dialog audiofile more ideas Observe the overall intonation of the entire sentence: Vy jste Američan?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady31Číslo DUM.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady39Číslo DUM.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-09-Způsoby cestování Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:VY_32_INOVACE_AJK444 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4. ročník Datum.
Past Tense Simple Past Questions Negatives
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-21-Jídlo a nápoje Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
DESCRIBING A PHOTO, PICTURE, ART, PAST CONTINUOUS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Second conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
(a) little, (a) few málo, trochu vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Have to Název sady: Project 2 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Week 1, class 2 Druhý den, první týden Second day, first week
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
Hlušice Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_15Spojky.
Název vzdělávacího materiálu
I haven´t seen your ID card.
ANJ - komunikační situace Ročník, obor: 4. ročník, ekonomické lyceum
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
Transkript prezentace:

Čeština Day 3, Week 1 Třetí den, první týden

Using the dialog audiofile more ideas Observe the overall intonation of the entire sentence: Vy jste Američan? Jsem Angličan. Think in terms of functions. In what situation do you use the expression? Write THAT out (not an individual word) and do the flashcard thing Once you feel comfortable pronouncing the larger chunks within each sentence, stare at the details.

Review: situace choose the appropriate expression Věra říká: …….. says: Choose: Jsem manažerka. Jsem profesorka. To je moje manželka. Vítám vás v Praze. Těší mě. PRAHA

Review: situace Věra: Vy jste Američan? Neil: Ne, ……………. Choose Já jsem Francouz. Já jsem Němec. Já jsem Čech. Já jsem Angličan.

Neil: Moje manželka … …. je Kanaďanka (Canadian) …. je Češka …. je Američanka. …. je Angličanka. …. je Maďarka … je Slovenka.

Věra říká (says): Neile, ……………………..!! (“Neil”, address form) Choose from below –M–Mluvíte dobře! –T–To je paní Parkerová. –N–Ne, já jsem Věra.

Věra comments on Neil’s Czech: Neile, mluvíte dobře ……! anglicky česky německy arabsky Dobrý den!

Situace: review (on board) You are in a Czech- speaking party and you think you spot an English- speaker. You want to confirm this person’s (female) nationality. How would you do it? You meet a Czech who speaks some English. Tell him his English is good. (use the adverb anglicky)

Vy jste polyglot. Mluvíte česky? Do you speakin Czech = Do you spk Cz? Mluvíteanglicky? (in English) …… rusky? (in Russian) anglicky: c like Eng ts. –sky and -cky (note y is short): adverb for “in an X ethnic way” Handout + kartičky (cards) Ask one another which languages they speak.

Dialog prep: How well people speak Em…. Já js xxx Em….… Já sammy… eh.. semmy.. jsem Neil. Em…. Já js xxx Em….… Já sammy… eh.. semmy.. jsem Neil. Mluvím špatně. I speak badly. Ale ne! Mluvíte pěkně! ……………You speak (lit) prettily Recall the synonym dobře (well) in Vy mluvíte dobře česky.

Je to dobře nebo špatně? Is it good/correct or bad/wrong (lit. well/correctly) (lit. badly/incorrectly) Dobrá den. – Je to špatně. – Je to dobře. Těšim mě. – Je to špatně. – Je to dobře. Vy jste Neil? – Je to špatně. – Je to dobře Já jste Američan. – Je to špatně. – Je to dobře To je můj manželka – Je to špatně. – Je to dobře

Agree to do something or not… Umyjte nádobí! Wash the dishes! Učte se česky! Study Czech! Uvařte kávu! Make coffee! Kupte mi zmrzlinu! Buy me ice cream! (you are not required to learn all these expressions yet, but these are imperative forms) Answers: Positive: Dobře! Okay! Reluctant, but positive: Dobře no…. ……….hm… Refusal (for now): Teď ne. Now no = not now (temporary refusal is the most effective refusal) Observe “no” in Czech is more like yes.

Dialog prep SITUACE A In a friendly situation, be humble: Já mluvím ….. …. dobře česky. …. špatně česky. …. pěkně česky..... perfektně česky. SITUACE B In job-hunting. If necessary, be assertive, more than one possibility. Já mluvím ….. …. dobře česky. …. špatně česky. …. pěkně česky. …. perfektně česky.

Dialog prep Rozumím! I understand! rozumím: Recall já mluvím anglicky. The subject of this verb is já. Recall Mluvíte česky? How do you say “Do you understand?” Rozum…. Rozumíte?

Dialog prep Trochu rozumím. A bit ……………… (= I understand a bit) trochu: adverb denoting quantity. antonym: hodně (a lot), všemu (everything) Her name is V. B. I think She is talking about Czech Dobrý den, já jsem Věra Benešová. Mluvíte česky? Nemluvíte? Já nemluvím anglicky! Dobrý den, já jsem Věra Benešová. Mluvíte česky? Nemluvíte? Já nemluvím anglicky!

Dialog prep Tady je kufr. here is (the/a) suitcase. Identify what is nearby: Tady je… lampa stůl (desk) počítač (computer) tabule (blackboard) mobil your classmate (name)

Dialog prep: Distance Tady je auto Over here…. Tam je auto. Over there ….

Dialog prep Neil says in this situation…. ….. je Věra. Tady je V. Tam je V. ….. je kufr …… je moje manželka. ….. je Praha

Dialog prep: outside vs. inside Kde je auto? Where ………..? Auto je venku. The car is outside. Auto není vevnitř. inside

Dialog prep venku nebo vevnitř? ……….. or inside Je paní Parkerová venku nebo vevnitř? Je Věra venku? Je Neil venku? Jste venku? Kde je auto? Kde je kufr?

Dialog prep Máte kufr? Do you have a suitcase? Ano, mám. ……. I do (lit. I have) Observe Máte: recall jste, mluvíte Máte: the subject is vy (you) Mám: recall jsem, mluvím, rozumím Mám: the subject is já (I)

Dialog prep Figure out what else Neil might say: “Mám …..” mobil notebook CD (cédéčko) auto manželku False friend – notebook means a laptop

Dialog prep Neil: Mám manželku. Compare: To je moje manželka. Just note this for now.

DIALOG Neil: Učím se jen rok. [I’ve been studying/I study] only [for a year] Trochu rozumím, ale mluvím špatně. Věra: Ale ne! Mluvíte pěkně! Máte kufr? Neil: Ano, mám. Samozřejmě. Tady je. ………………………… of course ………………… Věra: Dobře. Pojďme. Auto čeká venku. Good/okay Let’s go. ….. waits ….. Pojďme: Another instance of the palatal d. Note in this form ď is devoiced

Find the appropriate functions 1 (jedna) Mluvíte pěkně! 2 (dva) Učím se česky. 3. (tři) Rozumím. 4. (čtyři) Mluvím špatně. 5. (pět) Dobře. (two functions) 6. (šest) Máte kufr? 7. (sedm, often pronounced sedum) Samozřejmě. 8. (osm, often pronounced osum) Tady je. 9. (devět) Trochu! 10. (deset) …. je venku. 11. (jedenáct) Ale ne! a. Compliment on someone`s speech. b. Say you understand. c. Say it is correct. d. Say you agree. e. Ask someone if s-he has a suitcase. f. React to something obvious. g. You found something here! h. The hostess is trying to push food. Stop her! ch. Be humble about your speaking ability i (í) Tell someone/something is outside. j (jé)Report the language you are studying. k (ká) Disagree.

Vocab you need to learn Trochu rozumím, ale mluvím špatně. Mluvíte pěkně! Máte kufr? Ano, mám. Tady je kufr. Tam je kufr. Dobře! Auto je venku.

Notice you had these forms so far Forms of the verb “to be” (Já) jsem, (vy) jste, to je Věra Benešová (Já) mám kufr, (vy) máte kufr. Other verbs: To speak: (Já) mluvím, (vy) mluvíte To understand: (Já) rozumím (form missing for vy!) Do you understand? – Rozumí? – Rozumíte? – Rozumím?

te vs. tě A deer was running fast through the clover, it was a deer that was running fast through the clover Jelen letěl jetelem, jetelem letěl jelen

Kultura: Visiting a Czech household What do you bring? – For the host/hostess/kids – For yourself What do you do when entering? If you are offered the second helping and if you don`t want a lot, use jen symbolicky (only symbolically) But would it help?

The rest of the alphabet (abeceda) I (měkké i) j (jé) k (ká) L (el) M (em) N (en) O (ó) P (pé) Q (kvé) R (er) Ř (eř) S (es) T (té) U (ú) V (vé) W (dvojité vé) X (iks) Y (ypsilon or tvrdé y) Z (zet) Ž (žet) Ž – as in vision Jak se to speluje? car computer alcohol Prague