9. Řízená depolymerace Katedra netkaných textilií, Fakulta textilní, Technická Univerzita v Liberci, Jakub Hrůza,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REACH Implementation Project 3.10 (RIP 3.10) Technické pokyny pro identifikaci a volbu názvu v rámci REACH.
Advertisements

TŘÍDĚNÍ ODPADU Nožičková Monika.
Zákon o obalech Česká republika
Imobilizace a stabilizace enzymů.
Instalace pilotní jednotky zplyňování kontaminované biomasy a TAP
Hodnocení elektráren - úkolem je porovnat jednotlivé elektrárny mezi sebou E1 P pE1 P E1 vliv na ŽP E2 P pE2 P E2 vliv na ŽP.
Materiálové a energetické využití plastových odpadů
Polymerní materiály užívané pro totální náhrady kolenního a kyčelního kloubu Jan Vocílka.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Z cyklu: Sonda do hlubin gymplákovi duše Polyethylentereftalát Podle mého PET(P)
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Čističky odpadních vod ČOV
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
PLASTY.
Alkeny.
Sterilizace je proces, který zabezpečuje usmrcení všech životaschopných mikroorganismů včetně spór.
Pyrometalurgická rafinace
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Poznámka: Text, jenž se nachází u každého snímku v poznámkách, by měl být při prezentaci zmíněn ústně.
Kinetika chemických reakcí
Základy chemických technologií 2009 TECHNOLOGICKÉ PROCESY CHEMICKÉ PROCESY:TAKOVÉ TECHNOLOGICKÉ POSTUPY, PŘI KTERÝCH DOCHÁZÍ K CHEMICKÉ PŘEMĚNĚ SUROVINY,
Klára Opatrná Jakub Hofrichter
Kinetika chemických reakcí
RNDr. Ladislav Pospíšil, CSc.
Plasty makromolekulární látky snadné tvarování (za určitých podmínek)
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristika ekosystému
Biodegradovatelné polymery
ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
R E C Y K L A C E P E T L A H V Í.
CZ.1.07/1.1.10/
Plasty Plasty jsou tvořeny makromolekulárními řetězci s opakujícími se základními strukturními jednotkami. Atomy makromolekuly jsou spojeny.
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
RF 1.1. Klasifikace jaderných reaktorů Podle základního jaderného procesu, který probíhá v jaderném zařízení, lze jaderné reaktory rozdělit na dvě základní.
RECYKLACE TERMOPLASTŮ, TERMOSETŮ A PRYŽÍ
ZÁKLADY MAKROMOLEKULÁRNÍ CHEMIE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Alkoholy Výskyt: Dělení: Podle počtu OH skupin: jednosytné a vícesytné
Základy chemických technologií 2014 TECHNOLOGIE…..ANEB JAK SE CO DĚLÁ CHEMICKÁ TECHNOLOGIE - SOUBOR CHEMICKÝCH METOD A POSTUPŮ, KTERÝMI SE REALIZUJE PŘEMĚNA.
Problematika využití papírových obalů Lukáš Lehovec TTZO 2007/2008.
Jaderná elektrárna.
Systém nakládání s nebezpečnými odpady v SYNTHOS Kralupy a.s.. 1 Systém nakládání s nebezpečnými odpady v SYNTHOS Kralupy a.s.
RECYKLACE PETLAHVÍ Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Polymerace 17. prosince 2013 VY_32_INOVACE_130308
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 13 Polymerace TEMA: Chemie -
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Obor: Chemie a chemické technologie Chemik: Co se děje s hmotou při chemických reakcích? Chemický inženýr: Co se děje v aparátech, tj. reaktorech a separátorech?
TECHNOLOGIE POLOVODIČŮ VYTVOŘENÍ PŘECHODU PN. SLITINOVÁ TECHNOLOGIE PODSTATA TECHNOLOGIE ZÁKLADNÍ POLOVODIČ S POŽADOVANOU VODIVOSTÍ SE SPOLEČNĚ S MATERIÁLEM,
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Reaktor na odstranění organických plynných látek D. Jecha
Plasty. Plast je materiál, jehož podstatu tvoří syntetické makromolekulární látky Makromolekuly jsou částice složené z velkého počtu (až tisíců) atomů.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
Vzdělávací materiál: Vlastnosti dentálních plastů
Chemie makromolekulárních látek
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příklad k řešení CHEMICKÁ RECYKLACE PET
ELEKTROCHEMICKÉ VÝROBNÍ PROCESY
Technologická zařízení na zpracování skleněného odpadu
Biodegradabilní polymerní materiály: vlastnosti, aplikace
Řešení problematiky „sucha“ v rámci PO1 OPPIK
Transkript prezentace:

9. Řízená depolymerace Katedra netkaných textilií, Fakulta textilní, Technická Univerzita v Liberci, Jakub Hrůza,

Použití: V případě, kdy je polymer snadno degradabilní a kdy je znečištěn, nebo smísen s jinými polymery (není vhodné jej zpracovat regranulací, nebo textilními postupy). Materiály: PET ( tun odpadu/rok v ČR) PA PU Příklady zdrojů: PET lahve Jiné použité obalové materiály (tkaniny, folie). [Otázka: co znamená výraz „degradabilní materiál“, co znamenají uvedené zkratky? ]

Princip: Řízená depolymerace = rozklad polymeru na monomerní jednotky, ze kterých je vyroben nový polymer, nebo na chemické produkty využitelné pro jiné chemické procesy. Oproti termické depolymeraci má výsledný produkt definovanou kvalitu. Depolymerace probíhá působením tepla a chemických látek při nepřítomnosti kyslíku. Z hlediska chemického se jedná o opačný proces polymeračního procesu polykondenzace. Při polykondenzaci dochází k uvolňování nízkomolekulární látky (např. voda). Pokud je polymeru dodána dostatečná energie a dotyčná látka, řetězce se mohou opět rozdělit na jednotlivé monomery. Příklad: Polykondenzace PET: HOOC-r 1 -COOH + HO-r 2 -OH  HOOC-r 1 -COO-r 2 -OH Depolymerace PET: HOOC-r 1 -COO-r 2 -OH  HOOC-r 1 -COOH + HO-r 2 -OH [Otázka: Jaká je definice polykondenzace?] - H 2 O + H 2 O + energie

Druh depolymeracePoužitá látkaZpracovaný polymer HydrolýzaVoda: H 2 O PA, PET, PU, PS GlykolýzaEtylenglykol: HOCH 2 CH 2 OH PET, PU MetanolýzaMetanol: CH 3 OH PET Druhy depolymerace dle látky působící na polymer: Výsledný produkt: 1.Monomer využitelný pro přípravu nového polymeru 2.Jiné látky využitelné pro chemickou syntézu (často jde o podobný polymer) 3.Uhlíkatý zbytek s obsahem uhlíku 90 – 94 %

Výhody: Velká efektivnost recyklace. Polymer vyrobený z recyklovaných monomerů může mít téměř stejné vlastnosti jako polymer primární (panenský). Možnost zpracování libovolné formy odpadu - vlákna, textil, struny, pásky, jednotlivé plastové výrobky (lahve, obalový materiál…) atd… Možnost zpracování znečištěného a směsného polymeru. Např. u PET lahví etikety a PP víčka. Vysoká variabilita finálního použití. Výsledkem procesu jsou monomerní látky použitelné pro přípravu polymeru a uhlíkatý zbytek s vysokou čistotou, který je použitelný v mnoha odvětvích. Nevýhody:  Komplikovaný a drahý proces  Možnost zpracování pouze některých polymerů  Spotřeba energie

Příklady zpracování: 1. Polyamid PA Obvykle je hydrolyzován, kdy dochází k posunu rovnovážného složení nízko a vysoko molekulárních podílů při teplotě 260 °C za přítomnosti páry, dusíku a katalyzátorů (H 3 PO 4 ) Technologie: 1.Předehřívač páry (teplota 400 °C) 2.Reaktor, zde pára probublává polymerem 3.Kondenzátor – zde se odstraní pára z monomeru 4.Zásobník monomeru (+ voda) 5.Filtry 6.Odstranění nerozložených zbytků

1. Polyester PET a) Hydrolýza Finální výrobky: Kyselina tereftalová (TPA), ethylénglykol (EG) Při tomto procesu se používá voda k rozložení PET na kyselinu tereftalovou a ethylénglykol za přítomnosti kyselin nebo zásad jako katalyzátorů. Pro výsledné produkty hydrolýzy existuje trh. Proces je již aplikován jako poloprovozní zařízení. Avšak rozklad polyesterů, jako je PET, je vodou pomalý a krystalizační procesy jsou těžkopádné. Zkrácení doby hydrolýzy vyžaduje drastické reakční podmínky, jako je vysoký tlak a vysoká teplota. Nevýhodou jsou vysoké náklady, spotřeba energie a odpadní produkty reakce [1].

b) Glykolýza Finální výrobky: Bis-(2-hydroxyethyl)tereftalát (BHET) nebo polyesterové polyoly Při tomto pochodu je PET rozpuštěn glykolem nebo vyššími molekulárními glykoly a přeměněn na bis-(2-hydroxyethyl)tereftalát nebo polyesterové polyoly (APP). Polyesterové polyoly jsou důležitými výchozími materiály pro nejrůznější chemické reakce. Pro glykolýzu nejsou třeba tlaková zařízení. S ohledem na nízké technické výdaje jsou investiční a provozní náklady poměrně nízké. Výhodou glykolu proti metanolu je vyšší bod varu a schopnost rozpouštět PET mnohem snadněji. Další výhodou je relativně vysoký energetický obsah finálních výrobků takže potřebují méně energie pro zpracování na následné výrobky.

c) Metanolýza Finální výrobky: Dimethyltereftalát (DMT), ethylénglykol (EG) Při tomto procesu je PET přeměněn na dimethyltereftalát (DMT) a ethylénglykol (EG) pomocí methanolu. Metanolýza je technicky pokročilejší než hydrolýza. Pro výrobu DMT jsou však potřeba komplikované postupy krystalizace a destilace při vysokém tlaku. Tomu odpovídají vysoké investiční a provozní náklady.