ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NĚMECKORAKOUSKO
Secese Václav Cejpek2 Secese (vídeňská moderna, Jugendstil, art nouveau, modern style) Secese (vídeňská moderna, Jugendstil, art nouveau, modern style) Secese – přelom 19. a 20. stol. Secese – přelom 19. a 20. stol. –Ornamenty –Výrazná barevnost –Dekorace, užité umění architektura… Secese = odštěpení (z lat.), tj. odštěpení od oficiálního akademického umění… Secese = odštěpení (z lat.), tj. odštěpení od oficiálního akademického umění…
Secese v architektuře – Pavilon Wiener Secession Václav Cejpek3
Vídeňská moderna: Adolf Loos (Looshaus) / Gustav Klimt (secese)… aj. Václav Cejpek
Secese v architektuře – Hotel Grand v Brně, obytný komplex Tivoli v Brně Václav Cejpek5
Secese v architektuře – Divadelní fakulta JAMU v Brně, Hlavní (Wilsonovo) nádraží v Praze Václav Cejpek6
Vídeňská moderna - dramatika Hugo von Hofmannsthal Hugo von Hofmannsthal Arthur Schnitzler Arthur Schnitzler –Anatol –Zelený papoušek –Rej (Dokolečka dokola) Václav Cejpek7
Vídeňská moderna - dramatika Hermann Bahr Hermann Bahr Karl Kraus Karl Kraus –Poslední dnové lidstva (Poslední chvíle lidstva) Václav Cejpek8
HUGO VON HOFMANNSTHAL 1874 – 1929 Václav Cejpek
Hofmannsthal –novoromantik (ve Francii symbolismus) –impresionismus –Vídeňská moderna (1890 – 1920) –„slova nemají smysl“ – adaptace cizích látek –dramatické texty: –Jedermann (Kdokoliv) –Elektra –Velké salcburské divadlo světa –Věž (podle Calderóna „Život je sen“) Václav Cejpek
Hofmannsthal operní libreta (pro Richarda Strausse) operní libreta (pro Richarda Strausse) –Růžový kavalír –Ariadna na Naxu Václav Cejpek
Salcburský festival (1920) –spolu s Maxem Reinhardtem Václav Cejpek
MAX REINHARDT 1873 – 1943 herec-režisér-divadelní podnikatel Václav Cejpek
Reinhardt –herec „starých oborů“ –Bratislava, Vídeň, Berlín –režisér, divadelní podnikatel –1902 – 1905 Kleines Theater –1905 ředitel Deutsches Theater –1906 Kammerspiele (Komorní hry) Václav Cejpek
Reinhardt Berlín Berlín Salcburk Salcburk Vídeň (1920 – 1933) Vídeň (1920 – 1933) –Theater in der Josefstadt –Max Reinhardt Seminar Emigrace do USA Emigrace do USA Václav Cejpek15
Reinhardt pružnost programu a inscenačního stylu (eklekticismus jako tvůrčí metoda) pružnost programu a inscenačního stylu (eklekticismus jako tvůrčí metoda) neexistuje univerzální styl pro inscenování všech textů neexistuje univerzální styl pro inscenování všech textů každý text = nový problém, nové řešení každý text = nový problém, nové řešení základ – analýza díla základ – analýza díla přijímá antirealismus a nemusí přitom popřít realismus přijímá antirealismus a nemusí přitom popřít realismus vychází z umění herců – vytváří mu prostor vychází z umění herců – vytváří mu prostor Václav Cejpek
Reinhardt Sen noci svatojánské (12 x) Sen noci svatojánské (12 x) –točna Mirákl Mirákl –Olympia Hall London Král Oidipus Král Oidipus –Großes Schauspielhaus (bývalý cirkus, 5000 diváků) –několikasetčlenný chór Na dně (Gorkij) Na dně (Gorkij) Před východem slunce (Hauptmann) Před východem slunce (Hauptmann) Jedermann Jedermann (…) (…) Václav Cejpek
Reinhardt - Sen noci svatojánské Václav Cejpek18
Reinhardt - Mirákl Václav Cejpek19
Reinhardt Filmová tvorba - Hollywood Filmová tvorba - Hollywood Václav Cejpek20
EXPRESIONISMUS Václav Cejpek
expresionismus –termín poprvé použit ve Francii –označení pro rozdíl mezi malbami Vincenta van Gogha a Paula Gaugina a malbami impresionistů –exprese = výraz –kolem 1910 v Německu Václav Cejpek
Impresionismus: Claude Monet Vodní lilie Impression, soleil levant Dojem, východ slunce Václav Cejpek
Edgar Degas Taneční třída Vincent van Gogh Arlesianka Václav Cejpek
Auguste Renoir Lóže Paul Gaugin Manao tupapau (Duch mrtvých bdí) Václav Cejpek
Paul Gaugin Muž se sekyrou Vincent van Gogh Hvězdná noc Václav Cejpek
expresionismus obrací se k duchovní podstatě člověka obrací se k duchovní podstatě člověka odmítá vnějškový realismus a naturalismus odmítá vnějškový realismus a naturalismus vnější realita má být proměněna a uvedena do souladu s duchovní podstatou člověka vnější realita má být proměněna a uvedena do souladu s duchovní podstatou člověka Václav Cejpek
expresionismus Otto Müller Dvě dívky Anton Kolig Vášeň Václav Cejpek
expresionismus Walter Kaemper autoportréty Václav Cejpek
expresionismus nové umělecké prostředky nové umělecké prostředky –pokřivené linie –přehnané tvary –výrazná barevnost –kontrastnost (černá / bílá) –strohá řeč – jednočlenné věty, výkřiky –úhel pohledu – perspektiva: očima hlavního hrdiny, vysoce subjektivně, vypjatě a přepjatě… –deformace Václav Cejpek
expresionismus Macke Ruský balet Egon Schiele Václav Cejpek
Expresionismus – Edvard Munch (Výkřik) Václav Cejpek
Expresionismus Edvard Munch - Golgota Václav Cejpek33
Portrét matky Václav Cejpek
OSKAR KOKOSCHKA 1886 – 1980 rakouský malíř, grafik, básník, dramatik rakouský malíř, grafik, básník, dramatik první pokusy o expresionistické dramatické texty první pokusy o expresionistické dramatické texty Sfinga a hastroš Sfinga a hastroš Vrah naděje žen Vrah naděje žen –postavy: Muž, Žena, Válečníci, Dívky Václav Cejpek
Kokoschka Václav Cejpek
Kokoschka Autoportrét Autoportrét Autoportrét s loutkou Václav Cejpek
Kokoschka Alma Mahlerová Stojící ženský akt (A. M.) Václav Cejpek
Kokoschka Nevěsta větru Václav Cejpek
Kokoschka Matka s dítětem Václav Cejpek
FRANK WEDEKIND 1864 – 1918 –Procitnutí jara mísí se naturalismus a symbolismus mísí se naturalismus a symbolismus –(Lulu) Duch země Duch země Pandořina skříňka Pandořina skříňka –předchůdce expresionistů Václav Cejpek
WALTER HASENCLEVER 1890 – 1940 –Syn ( ; prem Prag) erbovní drama expresionismu erbovní drama expresionismu vzpoura syna proti otci vzpoura syna proti otci –Antigona adaptace klasického mýtu adaptace klasického mýtu protiválečná hra protiválečná hra láska je důležitá, ale až po nápravě společenských nepravostí láska je důležitá, ale až po nápravě společenských nepravostí Václav Cejpek
Oskar Schlemmer – scéna k představení Svoboda expresionistické linie, vliv Bauhausu Václav Cejpek
Expresionismus v divadle po válce (1918) četné expresionistické inscenace po válce (1918) četné expresionistické inscenace do r – v Německu převládající (silný) styl do r – v Německu převládající (silný) styl Václav Cejpek
GEORG KAISER 1878 – 1945 –Plyn I –Plyn II svět je postižen rozvratem, postupná destrukce svět je postižen rozvratem, postupná destrukce kolektivní hrdina – ztráta individuality, technizace… kolektivní hrdina – ztráta individuality, technizace… Václav Cejpek
LEOPOLD JESSNER 1878 – 1945 –režisér –1919 – 1933 Státní divadlo v Berlíně (ředitel) –schody, pódia –Deutsches Theater Brünn – Macbeth –Richard III. Václav Cejpek
BAUHAUS Václav Cejpek47
Bauhaus Walter Gropius 1883 – 1969 Walter Gropius 1883 – 1969 –1919 založil ve Výmaru Bauhaus – školu výtvarného umění a řemesel (do r. 1933) –architektura a design –avantgarda klasické moderny –snaha zrušit hranici mezi umělcem a řemeslníkem –propojit architekturu, malbu, sochařství… –snaha o jeden společný výraz Václav Cejpek
Bauhaus –1925 přesídlení do Dessau Václav Cejpek
Bauhaus - Gropius „totální divadlo“ (návrh pro Erwina Piscatora– nerealizováno) „totální divadlo“ (návrh pro Erwina Piscatora– nerealizováno) Václav Cejpek
Bauhaus OSKAR SCHLEMMER 1888 – 1943 OSKAR SCHLEMMER 1888 – 1943 –snaha přizpůsobit tělo herce abstraktnímu jevištnímu prostoru –vztah lidského těla a prostoru –měnil tvar hercova těla – pomocí trojrozměrných kostýmů („pohyblivá architektura“) Václav Cejpek
Schlemmer: Postava a linie prostoru Václav Cejpek
Schlemmer: Triadický balet trojvrstevnost trojvrstevnost choreografická jednota tří prvků – kostým-pohyb-hudba choreografická jednota tří prvků – kostým-pohyb-hudba fyzikální atributy prostor-forma-barva fyzikální atributy prostor-forma-barva prostorové vztahy výška-šířka-hloubka prostorové vztahy výška-šířka-hloubka základní geometrické tvary kruh-čtverec- trojúhelník základní geometrické tvary kruh-čtverec- trojúhelník základní barvy červená-žlutá-modrá základní barvy červená-žlutá-modrá 3 tanečníci (M-Ž-M) 3 tanečníci (M-Ž-M) 12 tanců 12 tanců 18 kostýmů 18 kostýmů Václav Cejpek
Schlemmer – Triadický balet tendence k „abstraktnímu divadlu“ tendence k „abstraktnímu divadlu“ Václav Cejpek