Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
Druhy smyslového vnímání
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
SUROVINY 3. ročník oboru Cukrář, Pekař třída CP3 153, Ing
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: VĚCI KOLEM NÁS
Vliv osvětlení a jasu na člověka
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Ondřej Zeman, 5.B ZŠ Fryšták
Smysly člověka (všeobecně)
Smysly.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Technologie Ročník:III.
SMYSLY.
Jakost potravin.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
1.Šablona:III/2Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_TOS_351 Jméno autora:Václav Kulhánek Datum vytvoření: Předmět:TOS Tematická oblast:Baristika Téma:Degustace.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
VÝŽIVA „Patrně jediný způsob, jak si zachovat zdraví, je jíst, co ti nechutná, pít, co se ti oškliví, a dělat, co se ti nechce.“ Mark Twain.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
Senzorická analýza Katedra kvality zemědělských produktů Ing. Lenka Zárubová.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Tělesa a látky- vlastnosti látek Autor Jitka.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Hodnocení jakosti mouky:
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
VY_32_INOVACE_29_Lidské smysly
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_18_CHUŤ
POSUZOVÁNÍ JAKOSTI JATEČNÉHO MASA
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Věcné učení VY_32_INOVACE_10_11_smysly člověka (chuť)
VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť
Základní škola, Hradec Králové
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Transkript prezentace:

Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/

Slide 1 MODUL 1 Hygiena živočišných produktů Senzorické hodnocení potravin

Slide 2…atd OBSAH 1-3 Úvod 4-5 Nástroje smyslového vnímání 6-9 Charakteristika Chuť Čich Zrak Hmat Vlivy při hodnocení 33 Konec prezentace

Slide 2…atd Senzorické vyšetření potravin

Slide 2…atd Senzorická analýza je důležitá vědní disciplína, vyvolává, měří, analyzuje a interpretuje vlastnosti a charakteristiky potravin či surovin, které jsou postřehnutelné lidskými smysly:  zrakem  čichem  hmatem  sluchem  chutí

Smyslové vnímání se uskutečňuje prostřednictvím smyslových orgánů Složení:  Receptor (čidlo)  Soubor receptorů  Nervové dráhy  Centrální nervová soustava Vzruchy jsou zpracovány na vjemy

Senzorická analýza Charakteristika: Metoda je součástí procesu kontroly jakosti a bezpečnosti potravin

Smyslové zkoušky Smyslové zkoušky jsou subjektivní. Výsledek je ovlivňován:  zkušeností  cvikem  dispozicí posuzovatele

Senzorická jakost potravin Je jednou z nejdůležitějších pro spotřebitele. O úspěchu potraviny na trhu rozhoduje:  zdravotní nezávadností  cena

Chuť Čtyři základní chutě :  Sladká  Slaná  Hořká  Kyselá

Vnímání chutí sladká je vnímaná na špičce jazyka slaná a kyselá Je vnímána na bocích jazyka hořká Je vnímána kořenem jazyka

Další rozlišované chutě  Trpká  Kovová Chuť umami (glutamátová) Je vyvolávána zvýrazňovači chutí, např. glutaman sodný. Zkouší se pro obor masa a masných výrobků.

Čich Příjemné vjemy: Vůně vnímaná nadechnutím do nosní dutiny

Aroma vnímané, pokud do nosní dutiny přicházejí z dutiny ústní Nepříjemné vjemy se označují jako Zápach

Čichový smysl se při hodnocení potravin uplatňuje zároveň s chutí v komplexním vjemu, který se nazývá Flavour

Zrak Oko je schopné rozeznat:  Intenzitu světla  Odstín barvy  Světlost  Sytost zbarvení

Zrakové vjemy jsou pro senzorickou analýzu velmi důležité. Dávají informaci o potravině. Zjišťujeme:  Barvu  Tvar  Velikost  Povrch

Hmat Slouží k identifikaci vlastností:  Křehkost  Elasticita  Tvrdost

Hmatové smysly informují o těchto vlastnostech :  Povrch (hladký či drsný)  Tvar částic  Velikost těles

Vlivy při senzorickém hodnocení 1. Objektivní činitelé a) Optimální podmínky při hodnocení  Místnost  Osvětlení  Teplota místnosti  Příprava vzorků  Čistota vzduchu b) Volba správných metod vyhodnocování

Zkušební prostory

Vlivy při senzorickém hodnocení 2. Subjektivní činitelé a) Hodnotitel b) Doba a délka hodnocení c) Vlastní senzorické hodnocení

Vlivy při senzorickém hodnocení 2. Subjektivní činitelé a) Hodnotitel b) Doba a délka hodnocení c) Vlastní senzorické hodnocení

Skupiny hodnotitelů Podle stupně vzdělání a senzorických schopností rozdělujeme hodnotitele do 3 skupin.

1.Skupina Neškolené 2.skupina Krátce zaškolené 3.Skupina Expert posuzovatel

Požadavky na hodnotitele:  nekouřit alespoň 1 hod. před degustací  nekouřit v přestávkách mezi degustacemi  nejíst 1 hod. před posuzováním silně kořeněná jídla  Nepít větší množství alkoholických nápojů

Citlivost a schopnost posuzovat závisí na denní době. Vždy se udává přesná hodina analýzy. Nejvhodnější doba k senzorické analýze:  za 2-3 hodiny po nástupu do práce  za 1-2 hodiny po obědě

Před hodnocením musejí být všechny zúčastněné osoby řádně instruovány o postupu při analýze. Délka posuzování: Pokud to není nezbytně nutné, nemělo by posuzování trvat déle než 2 – 3 hodiny včetně přestávek.

Délka přestávek: Mezi jednotlivými zkouškami se při degustacích doporučují 20–30 minutové přestávky. Při hodnocení barvy nebo textury mohou být přestávky kratší, protože hodnocení je méně namáhavé než hodnocení chuti a vůně.

Počet vzorků: Při degustaci se nedoporučuje podávat více než 4-6 vzorků najednou. Při stanovení senzorických profilů se hodnotí jen 2-3 vzorky. Mezi degustacemi dvou po sobě následujících vzorků je třeba počkat sekund po spolknutí předchozího vzorku.

Chuťový neutralizátor: Podává se mezi jednotlivými vzorky. Podle zkoumaného vzorku je to nejčastěji:  Voda  Slabý hořký čaj  Neslazená káva  Bílý chléb  Pečivo  Vodka aj.

Záznam o hodnocení: Příjmení: ………………..… Jméno:..………………… Specializace: ………………….. Datum: ………………….. Hodina:..………………... Pokusná řada: ………………….. Zdravotní stav: ………………….. Druh hodnocených vzorků:

Vzorky potravin a surovin živočišného původu

Děkujeme za pozornost MVDr.Michaela Jobová MVDr.Hana Vrajová