Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 24. 1. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01A_10_Hlísti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biologická prezentace – Ploštěnci Barbora Svobodová
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou pohlavní.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
Roup dětský Roup dětský žije v tenkém střevě dětí i dospělých a způsobuje onemocnění oxyuriózu. U dětí se projevuje únavou, podrážděností, přepadlostí.
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Rotifera a Nematoda 2010.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
HLÍSTI (Hlístice – nejpočetnější skupina těchto bezobratlých živ.)
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_9B7 PLOŠTĚNCI, HLÍSTI morfologie a anatomie
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Triblastika prvoústí se schizocoelní dutinou
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
H L Í S T I C E 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_259.
HLÍSTI.
HLÍSTI.
Hlísti (Cycloneuralia)‏
kmen: HLÍSTI (Nematoda)
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Tělo: Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_16_TEMA Hlístice TÉMA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Hlístice - nematoda Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Ploštěnci, hlístice, vířníci
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_03_Hlísti.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_Hlísti  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Kmen: Hlísti. Dvouvrstevní živočichové, protáhlé, nečlánkované, k oběma koncům se zužující tělo Na povrchu těla je silná kutikula Mají nepravou tělní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
– SAMEC SE NÁPADNĚ LIŠÍ OD SAMICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Hormonální regulace bezobratlých
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Základní škola, Hradec Králové
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
HLÍSTI.
VY_52_INOVACE_03_Vnější a vnitřní parazité- učební text
zpracovaný v rámci projektu
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Kmen: Hlístice (hlísti)
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_10_Hlísti II.(hlístice, strunovci) Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Hlísti II (hlístice, strunovci) Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu „Systém hlístů – třídy: hlístice, strunovci“. Je určen pro výuku biologie v 2. ročníku čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Navazuje na DUM VY_32_INOVACE_01A_9_Hlísti I (charakteristika kmene hlístů). Prezentace je doplněna odkazem na krátké video, do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. V uzavřených položkách žáci zaškrtávají v nabídce odpovědí interaktivním perem, na otevřené položky odpovídají ústně. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Materiál je doplněn pracovním listem / testem, který slouží jako podklad pro samostatnou nebo domácí práci, lze jej využít i při zkoušení. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Kmen: HLÍSTI (Nemathelminthes) OBSAH: -třída: hlístice (Nematoda) -třída: strunovci (Nematomorpha)

třída: HLÍSTICE (Nematoda) -volně i parazité -0,5 mm – několik m (nejpočetnější třída) -v kožně svalovém vaku 4 podélné svalové pruhy → mrskání (viz obr.) Obr. 1 Mrskavý pohyb nahrazuje též peristaltiku střeva 1 – ústní otvor 2 – trávicí trubice 3 – řitní otvor 4 – vylučovací soustava (protonefridie) 5 – varle 6 – obhltanový nervový prstenec 7, 8 – nervové pruhy 9 – vylučovací otvor

jednovrstevná pokožka podélná svalovina střevo pohlavní soustava Příčný řez hlísticí Obr. 2

TS – trubicovitá -ú.ú. – zoubky z kutikuly (3 pysky) -svalnatý hltan (sání) Škrkavka kočičí – přední část Obr. 3 Obr. 4 – přední část těla zubovky (Strongylus vulgaris)

Rozmnožování gonochoristé, dimorfismus (♂ menší) Roup dětský U ♂ zadní část zahnutá (u ♀ přímá) + přídatné kopulační orgány = spikuly (výběžky) ♂ ♀ Obr 5. Obr. 6. Obr. 7.

OTÁZKY 1)Vysvětlete pojem kožně svalový vak. Jaký typ svaloviny u hlístic obsahuje a co je důsledkem této skutečnosti? 2) Jaký typ tělní dutiny mají hlísti? Čím je tvořena jejich vylučovací soustava? 3) Vysvětlete pojmy gonochorismus a pohlavní dimorfismus. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI

Háďátka – v půdě nebo paraziti rostlin; anabióza - h. řepné (kořeny), h. pšeničné (listy, klasy) Obr. 8

Kořen sóji infikovaný cystami háďátek (Heterodera sp.) Obr. 9

Strunice - parazité tělní dutiny hmyzu → využití v biologickém boji proti škůdcům Obr. 10

Strunice Mermis nigrescens Obr. 11

Roupi – cizopasí (členovci, obratlovci) Roup dětský – tlusté a slepé střevo člověka, ♀ kladou vaj. v okolí konečníku → do vzduchu → vdechnutí, spolknutí - možnost autoinfekce (děti); choroba = oxyurióza Obr. 12

Obr. 13 Projevy nákazy: -svědění v okolí konečníku -neklid, nespavost („má roupy“) -bolesti hlavy, neurózy -bolesti břicha → podráždění slepého střeva statistika: nakažený každý 12. člověk na Z., v dětství prodělá nákazu každé 2. dítě

Životní cyklus roupa dětského Obr. 14

OTÁZKY 4) Háďátka jsou: a. výhradně parazité b. často parazité c. pouze volně žijící organismy 5) Vysvětlete životní cyklus roupa dětského, způsob nákazy a prevence, pojem autoinfence. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI

Škrkavky - střeva obratlovců Obr. 15 Škrkavka dětská - ♀ klade vaj. ve střevě → ven → ústy do těla (přír.hnojva, nemytá zelenina) → z vaj. larva → krevní oběh, játra → ♥, plíce → vykašlány, spolknuty s hlenem → střevo → dospívají, rozmnož.se Škrkavka psí (Toxocara canis)

Infekční vajíčko s vyvinutou larvou (škrkavka psí – Toxocara canis) Obr. 16

Obr. 17 Larva škrkavky (larva migrans) pod kůží Odkazy na obrázky – larva migrans v oku: Obr. 18: Obr. 19:

Vlasovec mízní – ucpává mízní cévy a uzliny → zbytnění tkání (sloní nemoc = elefantiáza), larvy = mikrofilárie Vlasovec mízní (Wuchereria bancrofti) Obr. 20

Vlasovec mízní - ucpává lymfatické cévy, znemožňuje odtok přebytečné mízy → → otoky = sloní nemoc (= elefantiáza); tropy, přenos larev – různé druhy komárů (Culex, Anopheles, …) Obr. 21

elefantiáza Obr. 22

Vlasovec psí parazitující v srdci psů a koček (Dirofilaria immitis = srdeční červi) Obr. 23

Dirofilaria Obr. 24

Svalovec stočený (Trichinella spiralis) - prasata, šelmy, potkani, člověk; i v ČR – - zapouzdřené larvy jsou infekční až 10 let, choroba = trichinelóza Obr. 25 Dospělci – střevo Larvy – svalovina Nákaza – syrové maso

Svalovec stočený Obr. 26

OTÁZKY 6) Co je larva migrans? 7) Elefantiázu způsobuje: a. svalovec stočený b. Dirofilaria c. vlasovec mízní 8) Kde a jak se elefantiázou můžeme nakazit? SPRÁVNÉ ODPOVĚDI

třída: STRUNOVCI (Nematomorpha) -podobní hlísticím, vnitřní stavba se liší -pevná kutikula -pseudocoel rozdělený vazivovými přepážkami -zčásti zarostlé střevo (redukce TS) Obr. 27: -nejasná evoluce (zárodečný vývin se podobá druhoústým) -volně žijící (moře i sl.voda), až 1m délka -larvy – parazité vodního hmyzu nebo korýšů Strunovec vodní

Ekologie hlístů: -rozkladači, součást edafonu – vliv na koloběh látek -podíl na čištění vod -parazité (medicína, veterinární medicína) – druhy známé již od starověku -možnost využití v boji proti hmyzím škůdcům

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Kožně svalový vak hlístic vzniká srůstem jednovrstevné pokožky a hladkou svalovinou s podélným průběhem → mrskavý pohyb. 2)Pseudocoel vyplněný tekutinou. 3)Gonochoristé mají oddělená pohlaví (♂ a ♀), u pohlavních dimorfistů se obě pohlaví liší vnějšími znaky. ZPĚT

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) b – Háďátka jsou většinou parazité rostlin, některá žijí volně v půdě. 5) Oplození v tlusté střevě hostitele → ♂ uhynou, ♀ vylézají z konečníku → kladou vajíčka v okolí řitního otvoru → vajíčka unášena vzduchem, ulpívají na předmětech → vdechnutím, spolknutím → další hostitel → v jeho střevě se vyvíjejí a dospívají Prevence = dostatečná hygiena Autoinfekce – opakovaná nákaza jedince sama sebou ZPĚT

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 6) Larva migrans = larva škrkavky, ve střevě se uvolní z obalu infekčního vajíčka, proniká do cév, krví zanesena do plic i jiných orgánů (oka) 7) c – vlasovec mízní (ucpává mízní vlásečnice → hromadění lymfy → otoky) 8) Elefantiáza – v tropech, přenos různými druhy komárů (Culex, Anopheles,…) ZPĚT

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – HLÍSTICE, STRUNOVCI 1) Popište, jaký typ svaloviny se vyskytuje v kožně svalovém vaku hlístic. Co je důsledkem této skutečnosti? 2) Vyberte ze dvou možností: a. Trávicí soustava hlístic je slepá / trubicovitá. b. Hlístice jsou hermafroditi / gonochoristé. c. Vylučovací soustavu hlístic tvoří protonefridie / metanefridie. d. Nervová soustava hlístic je žebříčkovitá / provazcovitá. 3) Popište možné životní strategie háďátek, zařaďte háďátka do zoologického systému.

4) Doplňte: a. Tělní dutina hlístic se nazývá …………………………………….. b. Larva migrans se vyskytuje u …………………………………….. c. Autoinfekce je ……………………………………………………... d. Oxyuriózu způsobuje ……………………………………………... 5) Zhodnoťte ekologický význam hlístů. 6) Doplňte text: Vlasovec mízní způsobuje chorobu nazývanou………………………. Nemoc se projevuje ……………………, které vznikají v důsledku ucpaných ………………………………..Chorobu přenášejí ……………………………. Larva vlasovce se nazývá ……………...

7) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné N (ne): a. Trichinelózu způsobuje vlasovec mízní. b. Larvy svalovce stočeného parazitují ve střevě obratlovců. c. Strunovci jsou vodní živočichové. d. Strunovci mají celistvý nerozdělený pseudocoel. e. Škrkavky jsou hermafroditi. f. U roupů pozorujeme sexuální dimorfismus. g. Trávicí soustava hlístů je slepá, podobná láčce. h. Dirofilárie jsou „srdeční“ červi u psů a koček.

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1) Popište, jaký typ svaloviny se vyskytuje v kožně svalovém vaku hlístic. Co je důsledkem této skutečnosti? - pouze podélný průběh hladké svaloviny (4 pruhy) → mrskavý pohyb 2) Vyberte ze dvou možností: a. Trávicí soustava hlístic je slepá / trubicovitá. b. Hlístice jsou hermafroditi / gonochoristé. c. Vylučovací soustavu hlístic tvoří protonefridie / metanefridie. d. Nervová soustava hlístic je žebříčkovitá / provazcovitá. 3) Popište možné životní strategie háďátek, zařaďte háďátka do zoologického systému. - volně žijící nebo parazité rostlin (háďátko řepné, pšeničné) - kmen: hlísti; třída: hlístice

4) Doplňte: a. Tělní dutina hlístic se nazývá pseudocoel. b. Larva migrans se vyskytuje u škrkavky dětské. c. Autoinfekce je nákaza sebou samým. d. Oxyuriózu způsobuje roup dětský. 5) Zhodnoťte ekologický význam hlístů. - součást půdního edafonu – rozkladači, vliv na koloběh látek - podíl na čištění vod - parazité (medicína, veterina), též parazité rostlin (hospodářské škody) - možnost využití parazitických druhů v boji proti hmyzím škůdcům 6) Doplňte text: Vlasovec mízní způsobuje chorobu nazývanou elefantiáza (sloní nemoc). Nemoc se projevuje otoky, které vznikají v důsledku ucpaných mízních cév.Chorobu přenášejí komáři. Larva vlasovce se nazývá mikrofilárie.

7) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné N (ne): a. Trichinelózu způsobuje vlasovec mízní.N b. Larvy svalovce stočeného parazitují ve střevě obratlovců.N c. Strunovci jsou vodní živočichové.A d. Strunovci mají celistvý nerozdělený pseudocoel.N e. Škrkavky jsou hermafroditi.N f. U roupů pozorujeme sexuální dimorfismus.A g. Trávicí soustava hlístů je slepá, podobná láčce.N h. Dirofilárie jsou „srdeční“ červi u psů a koček.A

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN

ZDROJE POUŽITÝCH OBRÁZKŮ: 1 - GILLE, Uwe. File:Nematoda-Anatomy.svg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: UTHMAN, Ed. File:Pinworms in the Appendix (3).jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BEENTREE. File:Toxocara cati 1 beentree.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FROGGERLAURA AT EN.WIKIPEDIA. File:Strongylus vulgaris.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DELORIEUX FOR JOHANN GOTTFRIED BREMSER. File:Oxyuris vermicularis.jpg[online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DELORIEUX FOR JOHANN GOTTFRIED BREMSER. File:Oxyuris vermicularis female.jpg[online]. [cit ]. Dostupný na WWW: REYTAN AT PL.WIKIPEDIA. File:Evermicularis.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WERGIN, William; SAYRE, Richard. File:Meloidogyne incognita.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ENDO BURTON Y. File:Root cyst nematode infection.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BEENTREE. File:Mermis nigrescens on tettigonia viridissima beentree.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

11 - BEENTREE. File:Mermis nigrescens beentree.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. File:Threadworm.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: REYTAN AT PL.WIKIPEDIA. Soubor:Enterobius vermicularis.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. File:Enterobius vermicularis LifeCycle.gif [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WALKER, Alan R.. File:Toxocara-canis-adults.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FLUKEMAN. File:Toxocara embryonated eggs.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DA OGER, Grook. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: – odkaz na obrázek: ING. BLÁHOVÁ, Hana. Alternativní mdicína Lijo-Ki - Paraziti 2 [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 19 – odkaz na obrázek: ING. BLÁHOVÁ, Hana. Centrum Altemedica - Proč o parazitech nevíme a jaké jsou nejzávažnější nákazy? [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jsou-nejzavaznejsi-nakazy-/ jsou-nejzavaznejsi-nakazy-/ 20 - AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

21 – AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DR. WILLIAMS, Steven A.. File:Elephantiasis.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JOELMILLS AT EN.WIKIPEDIA. File:Heartworm.JPG[online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WALKER, Alan R.. commons.wikimedia.org-File:Dirofilaria-immitis-dog- heart.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FROGGERLAURA AT EN.WIKIPEDIA. File:Trichinella spiralis larvae within muscle.jpg[online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Trichinella larv1 DPDx.JPG [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SALAMANDER03. File:Gordioida.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: