teorie DELIKVENTNÍCH SUBKULTUR A NEUTRALIZAČNÍ TECHNIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ JEVY VE SPOLEČNOSTI Mgr. Vladimír Velešík.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Pěstounská péče na přechodnou dobu - výchovné a emocionální problémy Praha, 20. června 2016 doc. PhDr. Albín Škoviera.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Definice tématu II Robert Zbíral
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Správa sociálního zabezpečení
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Název projektu: Moderní škola
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
GENDER.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
teorie sociální dezorganizace a diferenciálních asociací
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Filozofické disciplíny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Společnost a její typologie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Kultura, socializace a jedinec
Děti odsouzených rodičů
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Když vás potká vyhoření
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

teorie DELIKVENTNÍCH SUBKULTUR A NEUTRALIZAČNÍ TECHNIKY DIVIŠOVÁVENDULA KRIMINÁLNÍ POLITIKA 11.11. 2015

teorie subkultur navazuje na teorii napětí (rozpor mezi kulturou a strukturou) dále na CS - lidé v dezorganizovaných oblastech jiné morální standardy tyto hodnoty „kulturně přenášeny“ posun do oblasti lidských vztahů (interakce) určité sociální skupiny - hodnoty a postoje, které umožňují/podporují kriminalitu

albert cohen Delinquent Boys: The Culture of the Gang (1955) kritika čistě individualistických vysvětlení (např. psychoanalýza) ale i výlučně teorie (sub)kulturního přenosu ale také dichotomie ind. x (sub)kulturní přenos - spojení obou vysvětlení? teorie subkulturního přenosu neúplná - otázka vzniku subkultury inspirace Mertonovou teorií napětí - ale odklon od důrazu na materiální hodnoty zabývá se zejména delikvencí mladistvých v rámci nižší třídy (working-class) - prostředí bránící vertikální mobilitě inspirace také teorií diferenčních asociací - delikvence jako kolektivní záležitost jak subkultury vznikají? co je udržuje v chodu?

albert cohen II základní předpoklady: (1) lidské jednání jako neustálá snaha řešit problémy než je vyřešen - napětí, ale omezený čas a prostředky + očekávání okolí problémy vždy relativní - „referenční rámec“ někdy neexistuje adekvátní řešení - to způsobeno ref. rámcem možné přijetí ilegálních způsobů dosahování cíle - ale otázka viny (2) ale různé prostředky dosahování cílů v závislosti na třídě

albert cohen III tlaky ke konformitě - řešení problémů závisí na reakci vlastní ref. skupiny hodnoty střední třídy dominantní → problém přizpůsobení - statusová frustrace možné odpovědi na problém přizpůsobení (problem of adjustment) „college boy“ „stable corner boy“ „delinquent boy“

albert cohen IV vznik subkulturního řešení - interakcí s jedinci se stejnými problémy přizpůsobení (tyto problémy samy o sobě nejsou postačující podmínkou) - řešení vzniká cestou postupných vzájemných kroků zúčastněných sdílení (subkulturních) norem těmi, kdo z nich mají prospěch zisk statusu v této skupině typicky doprovázen ztrátou statusu mimo skupinu negativní vztah k „out-groups“ se může stát pozitivním kritériem členství možné i řešení v individuální rovině nemožnost původní hodnoty zcela potlačit → úzkost → utváření reakce (reaction formation) - přehnaná reakce utváření reakce předpokládá vinu/stud a odmítnutí něčeho předtím žádaného

albert cohen V znaky delikventní subkultury: ne-utilitářská - (x Merton - materiální orientace) zlomyslná negativistická všestrannost krátkodobý hédonismus autonomie skupiny

albert cohen VI delikvence může vznikat i jinak - ale skupinové řešení je efektivnější způsob řešení problému i jiné motivace vstupu do subkultury než sdílený problém (jeho řešení) delikvence v rámci všech tříd i obou pohlaví, ale v pracující třídě společné jádro motivace neřeší, proč určitý jedinec přijme delikventní řešení a jiný ne řeší jen jeden typ motivace a otázku vzniku delikvence

Delikvence střední třídy otázka, jak vysvětit delikvenci mladistvých ze střední třídy T. Parsons - socializace ovlivněná především postavou matky - „maskulinní protest“ prodloužená závislost dítěte na rodičích

KRITIKA teorie A. cohena předpoklad všeobecné rozšířenosti hodnot střední třídy - ignoruje kulturní diverzitu automatické propojení delikventních chlapců z dělnické třídy s proti- středostavovskou kulturou názor, že hodnoty střední třídy jsou pro tyto chlapce irelevantní, ale odpor k narušování „outsiderů“ ze střední třídy (racionální a utilitářské chování) (Kitsuse a Dietrick 1959) dělnická třída jako sama o sobě vyvolávající ilegální chování (Miller 1958) opírání se o oficiální statistiky (Cohen to v monografii přiznává)

richard cloward & LLOYD OHLIN II Delinquency and Opportunity (1960) nutnost dvou teorií - (1) proč velký počet lidí páchá kriminalitu a (2) proč v tom pokračují a jak se toto chování přenáší snaha spojit teorii anomie (původ deviace) s diferenciální asociací (přenos) ‚nelegitimní struktury příležitosti‘ (aspirace mladých mužů z dělnické třídy x dostupné příležitosti) lidé se socializací učí víře v meritokracii ale v reálném světě nedostatek adekvátních pracovních pozic spojených s vyšším statutem oběťmi hlavě příslušníci nižší třídy - když vidí příčinu v nespravedlivé společnosti → možná delikventní cesta

richard cloward & LLOYD OHLIN delikvence také jako kolektivní řešení (anomie, která je obklopuje) různé příležitosti naučit se techniky a motivace (role technik k neutralizaci viny) tři typy kriminální subkultury kriminální - hlavně majetkové zločiny, více soc. organizované prostředí násilná - vyšší dezorganizace, „konfliktní subkultury“, násilné gangy úniková - ilegální konzumace drog - kritika: předpoklad homogenity dělnické třídy, zjednodušené vysvětlení narkomanie, inspirace poměrně strukturovanými gangy v Chicagu (20-30s)

kritika raných subkulturních teorií určitý determinismus - ekonomické a sociální síly (ale role ind. charakteristik a stupeň vystavení subkulturním hodnotám) přílišné napojení na pracující třídu deviace jako fenomén gangů opomíjena role autorit (učitelé, policie, rodiče...) v „nálepkování“ deviantů nevysvětluje, proč mnoho chlapců z kriminality „vyroste“ opomíjí kriminalitu dívek delikvence jako záležitost mladých chlapců z dělnické třídy

RADIKÁLNÍ TEORIE SUBKULTURNÍCH TEORIÍ Birmingham Centre for Contemporary Cultural Studies - 70. léta (radikální neo-marxisté) kultury založené na sociální třídě subkultury - sdílí hlavní hodnoty, ale jiné zaměření některé jsou stálé, jiné existují omezenou dobu druhý typ - velmi viditelné, odlišné kulturní „řešení“ problémů vyplývajících ze socioekonomické pozice styl jako vzdor vůči podřízení dominantním hodnotám - symbolická forma

SUBKULTURNÍ TEORIE A VÝZKUM TERORISMU Simon Cottee (2011): Jihadism as a Subcultural Response to Social Strain: Extending Marc Sageman‘s „Bunch of Guys“ Thesis vzájemná ignorace kriminologie a teroristických studií západní skupiny spřízněné/inspirované al-Kájdou jako kolektivní subkulturní řešení sociálního napětí - jeho kořeny ve frustraci kvůli statusu a identitě Mark Sageman: teze „party chlapů“ („bunch of guys“ thesis) - vznik ter. skupiny na základě interakce osob se stejnými problémy (x indoktrinace) opomíjí strukturální kontext a džihádský subkulturní styl nový soubor hodnot - odklání se od materiálních hodnot (x víra, osobní oběť...) Cohenova teorie dovoluje vysvětlit „expresivní“ zločiny

NEUTRALIZAČNÍ TECHNIKY Sykes Gresham M., Matza David kritizují deterministické přístupy navazují na Sutherlandovu teorie diferenčních asociací důraz více na konkrétní obsah procesu učení kritika A. Cohena: mnozí delikventi pociťují vinu nebo stud respektují zákony dodržující osoby rozlišují mezi svými „oběťmi“ nejsou imunní vůči požadavkům konformity ze strany společenského řádu (rodiče, škola...)

NEUTRALIZAČNÍ TECHNIKY II otázka - proč lidé porušují zákony, ve které věří je možné vyhnout se morální odpovědnosti za kriminální jednání ospravedlnění/racionalizace deviace vnímaná jako oprávněná delikventem x ne právním systémem, společností cílem jednotlivce ochránit před obviňováním sebe i jiných po spáchání aktu ale také umožňují vůbec jeho spáchání snižují efektivitu sociální kontroly delikvent tedy není radikální opozicí vůči zákony-dodržující společnosti

NEUTRALIZAČNÍ TECHNIKY III techniky neutralizace (klíčová komponenta Sutherlandových „definic“) popření odpovědnosti popření újmy popření oběti odsouzení odsuzujících apel k vyšším loajalitám - role svobodné vůle - odpovědnost za své chování

NEUTRALIZAČNÍ TECHNIKY IV Matza: delikvence jako status a delikventi jako „herci“ pohybují se mezi delikventním a konvenčním chováním („drift“) svobodně se rozhodují vydat se jedním nebo druhým směrem popírá existenci specifické deviantní subkultury jen subkultury, jejichž členové se účastní kriminálního chování (ale nemusí) tři fáze v procesu stávání se delikventem: nejistota ohledně vlastní maskulinity a dospělosti, společnost dalších mladých mužů nutnost překonat prvotní socializaci, ochrana před pocitem viny zná techniky neutralizace, pohybuje se mezi delikvencí a konvenčním chováním

použitá literatura Burke, Roger Hopkins. 2009. An Introduction to Criminological Theory. Willan Publishing, pp. 126-141. Cohen, Albert K. 1955. Delinquent Boys: The Culture of The Gang. Glencoe: The Free Press of Glencoe. Cottee, Simon. 2011. Jihadism as a Subcultural Response to Social Strain: Extending Marc Sageman‘s „Bunch of Guys“ Thesis, Terrorism and Political Violence, Vol. 23, pp. 730-751. Sykes, Gresham M., Matza, David. 2009. „Techniques of Neutralization: Theory of Delinquency. In: McLaughlin, Eugene et al. (Eds.). Criminological Perspectives: Essential Readings. 2nd Edition. London: Open University, pp. 231-238. Taylor, Ian et al. 2003 (1973). The new criminology: for a social theory of deviance. London and New York: Routledge, pp. 133-138. Tierney, John. 2006. Criminology. Theory and Context. Harlow: Longman, pp. 101-107.