MOTORY Mgr. Martin Tichý
MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Ročník: 2 stupeň ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor - předmět: Řemesla, fyzika Tematický okruh: Spalovací motory Téma (klíčová slova): Zážehový motor, vznětový motor Časová dotace ve výuce: 4 hodiny Název souboru: REMESLA_TIC_2_SPALOVACI_MOTORY Tvůrce DUM: Mgr. Martin Tichý
Motory zážehové (palivo benzín) vznětové (palivo nafta) SPALOVACÍ MOTORY MOTORY
HLAVNÍ ČÁSTI: Pevné části motoru: víko hlavy válců, hlava válců, válce, kliková skříň, spodní víko motoru Klikové ústrojí: písty, ojnice, kliková hřídel Ventilový rozvod: ventily, zdvihátka, vahadla, ventilové pružiny, vačkový hřídel, rozvodová kola Palivový systém: vstřikovací zařízení nebo karburátor, sací potrubí ČTYŘDOBÝ ZÁŽEHOVÝ MOTOR MOTORY
HLAVNÍ ČÁSTI: MOTORY Hlava válců Ventilové pružiny Vahadlo
HLAVNÍ ČÁSTI: MOTORY Kliková hřídel Písty Ojnice
HLAVNÍ ČÁSTI: MOTORY Víko hlavy válců Vačkový hřídel Rozvodová tyčka
HLAVNÍ ČÁSTI: MOTORY Hlava válců Sací a výfukový ventil Blok motoru Vložka válce motoru
PRINCIP ČINNOSTI ČTYŘDOBÉHO ZÁŽEHOVÉHO MOTORU: MOTORY Jeden pracovní oběh (cyklus) se skládá ze čtyř dob (fází): 1. sání - 2. stlačování - 3. výbuch - 4. výfuk
1. DOBA - SÁNÍ MOTORY Píst se pohybuje z horní úvratě do dolní úvratě – ve válci vzniká podtlak V sacím systému se mísí palivo se vzduchem – vzniká zápalná směs Tato směs proudí přes otevřený sací ventil do prostoru válce motoru Ideální poměr zápalné směsi je 14,7 dílů vzduchu ku 1 dílu benzínu (14,7:1)
2. DOBA - STLAČOVÁNÍ MOTORY Píst se pohybuje z dolní úvratě do horní úvratě Oba ventily jsou uzavřené – dochází ke stlačení směsi Stlačováním vzniká zvýšení teploty a tlaku ve válci (400°C/ 1,8 MPa) Zápalná směs je dokonale připravena pro zažehnutí a spálení
3. DOBA – VÝBUCH (EXPANZE) MOTORY Jediná pracovní doba čtyřdobého motoru Zápalná směs je zažehnuta elektrickou jiskrou – ta vznikne mezi elektrodami zapalovací svíčky Oba ventily jsou uzavřené Píst se pohybuje z horní úvratě do dolní úvratě Teplota ve spalovacím prostoru je až 2500°C a tlak 4 - 6,5 MPa
4. DOBA - VÝFUK MOTORY Výfukové plyny začínají proudit otevřeným výfukovým ventilem (rychlostí zvuku) do výfukového kanálu a dále do výfukového potrubí Píst se pohybuje z dolní úvratě do horní úvratě Dochází k výplachu válce a spalovací prostor je opět připraven k sání
JEDEN PRACOVNÍ CYKLUS ČTYŘDOBÉHO MOTORU: MOTORY sání stlačování výbuch výfuk
ROZVODY: MOTORY Vačkový hřídel zajišťuje otvírání a zavírání ventilů ve správném pořadí Vačkový hřídel je pomocí ozubeného řemenu nebo řetězu spojen s klikovým hřídelem = rozvody vačkový hřídel, rozvody Podle technologického řešení rozlišujeme rozvody typu: SV, OHV, OHC, DOHC rozvody vačkový hřídel
TYPY ROZVODŮ – PODLE UMÍSTĚNÍ VAČKOVÉHO HŘÍDELE: MOTORY V.H. = vačkový hřídel
DĚKUJI ZA POZORNOST MOTORY
V prezentaci jsou použity vlastní fotografie pořízeny při stážích žáků 6. – 9. ročníku ve školním roce 2012/2013 na SPŠ v Ostrově nad Ohří. Vlastní materiály vytvořené k těmto stážím MOTORY