PLAZI Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.0768 číslo DUMu: VY_32_INOVACE_42_Pr7_plazi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HATERIE, ŽELVY, KROKODÝLOVÉ
Advertisements

KROKODÝLOVÉ Michala Ošlejšková O6.B
Lucie Ulrichová Plazi.
Plazi.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.15 Anotace:
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Plazi - druhy.
Plazi opakování Pro 7. třídy.
Třída: Obojživelníci znaky:
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Plazi autor: David Hainall.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Plazi Vypracoval: Osička Jan.
Plazi.
Plazi-želvy a krokodýli
Třída PLAZI Obratlovci, kteří již nejsou vývojově vázaní na vodu. Jsou především vejcorodí, kdy bílek nahrazuje vodní prostředí. Vajíčka mají „kožovitou“
VY_32_INOVACE_10_BĚLKOVICE-LAŠŤANY_OBRATLOVCI Mgr. Denisa Krausová Základní škola a Mateřská škola Bělkovice – Lašťany CZ.1.07/1.4.00/
Ještěři Listík František.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_312
1. Přírodopis 7.ročník Plazi - ještěři.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_534_Př8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
RYBY 2 Obojživelníci plazi.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
JEŠTĚŘI
KROKODÝLI.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi - ještěři.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Plazi.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi - opakování.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Řády plazů Přírodopis 7. třída.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: VÝVOJ ZEMĚ ŽIVOTA A ČLOVĚKA
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
zpracovaný v rámci projektu
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Třída: Plazi Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_01
Paryby Základní škola a Mateřská škola
Třída: Plazi znaky: tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Ještěři a hadi Šupinatí plazi.
JEŠTĚŘI ( po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
RISK Plazi ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vy_52_Inovace_38_Hadi Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann.
Ještěři a hadi.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Transkript prezentace:

PLAZI Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_42_Pr7_plazi Tématický celek: Člověk a příroda Autor: Mgr. Jitka Vaňková leden 2012

Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku základní školy, tematický okruh Plazi, téma stavba těla plazů, zástupci. Využití: Materiál lze využít k výkladu nového učiva nebo k opakování. Žáci vidí kostru těla, obrázky, zástupců, mohou si procvičit pochopení látky doplňovacím cvičením. Materiál žáka motivuje k vlastní aktivitě. Žák pracuje pod vedením učitele, materiál umožňuje okamžitou kontrolu. Materiál byl vytvořen pro použití na interaktivní tabuli ActivBoard, žáci mohou s materiálem pracovat na notebooku nebo PC dle vlastního tempa. ANOTACE:

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA §j§jsou zcela přizpůsobeni suchozemskému způsobu života §o§objevili se v už prvohorách §m§maximální rozvoj v druhohorách – velké formy §p§proměnlivá teplota těla – vázaná na prostředí

STAVBA TĚLA §s§suchá pokožka – zrohovatělé šupiny – periodicky se svléká (hadí košilka) §ž§želvy mají krunýř – ze 2 částí §p§pigmentové buňky – zbarvení - BARVOMĚNA Obr. 1 Obr. 2

§k§kostra je celá kostěná §l§lebka je napojena na páteř 2 obratli – atlas ačepovec → kloubní spojení → pohyb hlavy §s§snadno odlamují ocas – částečná regenerace §k§končetiny mohou chybět §d§dýchání – plíce – nozdry Obr. 3

§d§drobné zuby – zachycení potravy – kořist polykají vcelku §ž§želvy jsou bezzubé §s§slinné žlázy §j§jedové žlázy – hadi §r§různý jazyk §s§slepé střevo Obr. 4

§s§srdce – 2 předsíně, 1 komora → krev se mísí, krokodýli 4 části srdce - přepážka §p§párové ledviny §v§v játrech se tvoří nerozpustná kyselina močová – vylučují ji v koncentrované bílé tuhé formě (zadržování vody) §k§kloaka Obr. 5

§m§mozek z 5 oddílů §v§velké oči – víčka a mžurka §č§čočka má schopnost a aa akomodace – zaostřuje §s§sluch – bubínek, střední a vnitřní ucho §J§J§J§Jacobsonův orgán = jamka v dutině patra sčichovou sliznicí, je spojena s ústní dutinou, do které jsou zanášeny jazykem podněty z vnějšího prostředí §t§t§t§termoreceptory – vnímají změnu teploty (kořist) – u některých hadů

Obr. 6 Jacobsonův orgán

§g§gonochoristé §v§vnitřní oplození (penis) §s§samice klade velká vejce s blanitou (hadi) nebo vápenitou (želvy) skořápkou §n§někteří rodí živá mláďata §c§chybí larvální stádium

STAROBYLÉ VYMŘELÉ SKUPINY §o§ovládli všechna prostředí – r rr ryboještěři, ptakoještěři, veleještěři (dinosauři) §p§podle obživy: DRAVÍ – Tryceratops BÝLOŽRAVÍ – Brychyosaurus, Stegosaurus, Triceratops §n§na konci II. vymírají – dopad meteoritu → erupce → popílek → nedostatek slunečního záření → málo potravy ???

ŽELVY §z§zkrácené tělo §k§krunýř z kostěných destiček – přirostlý k páteři, kryt rohovinou §z§zatažitelná hlava a nohy → ochrana §d§dravé i býložravé §n§na souši i ve vodě, většinou tropy a subtropy

§Ž§ŽELVA BAHENNÍ – J Evropa, vzácně i J Morava §Ž§ŽELVA OBROVSKÁ – až 1,5 m a 300 kg §K§KAJMANKA SUPÍ – největší sladkovodní – až 100 kg §K§KARETA PRAVÁ – mořská, lovena pro želvovinu

KROKODÝLI §t§tělo je kryto rohovitými štítky – podložené kostěnými destičkami §p§protažená hlava §m§mohutný ocas - plavání §č§čtyřdílné srdce §v§vejce kladou na břehu

§K§KROKODÝL NILSKÝ – téměř zcela vyhuben, až 6 m §A§ALIGÁTOR AMERICKÝ – Mississippi, 4 m §G§GAVIÁL INDICKÝ – dlouhý čenich, zduřenina

JEŠTĚŘI §m§mohou snadno odlomit část svého ocasu - ochrana před predátory. Odlomený ocas znovu doroste (regenerace). §ž§žijí na zemi, na stromech i ve vodě

§J§JEŠTĚRKA OBECNÁ – nejhojnější, na teplých slunných místech, živí se hmyzem §J§JEŠTĚRKA ŽIVORODÁ– menší, hnědá, na vlhčích místech, vejcoživorodá §J§JEŠTĚRKA ZELENÁ– v teplých suchých oblastech na jižní Moravě. Silně ohrožena. §S§SLEPÝŠ KŘEHKÝ – nemá končetiny, lámavý ocas dorůstá jen zčásti, vejcoživorodý

§G§GEKON §A§AGAMA §L§LEGUÁN CCHAMELEON – žije na stromech – má ovíjivý ocas a srostlé prsty, dlouhý vymrštitelný jazyk, velké oči. Barvoměna. §V§VARAN – v Africe a v Austrálii, až 4 m

ZAKROUŽKUJ SPRÁVNOU MOŽNOST plazi patří mezi studenokrevné živočichy anone objevili se v třetihorách a rychle se rozrůznili anone někteří mají zcela chrupavčitou kostru anone mají zvláštní čichový orgán – jacobsonův orgán anone mohou vnímat teplotu pomocí termoreceptorů anone hadi loví škrcením nebo usmrcením jedem ano ne

Obr. 7

Obr.8

Obr.9

Stegosaurus Obr. 10 Obr. 11

Obr. 13

Obr. 12

Obr. 14

Obr. 15

Obr. 16

Obr. 17

Obr. 18

Zdroje §Obr. 1,: dy_a_zajimavosti_ze_sveta_hadu03.jpgObr. 1,: dy_a_zajimavosti_ze_sveta_hadu03.jpg §Obr. 2: § Obr. 3: f1c65/images/kostra_hada.jpg f1c65/images/kostra_hada.jpg §Obr. 4: 4: §Obr. 5: 5: §Obr. 6: 6: §Obr. 7: 7: §Obr.8: §Obr. 9: §Obr. 10: §Obr. 11:

Zdroje §Obr. 12,: ANEB-PARANOIDNI-PORUCHY-OSOBNOSTI-upraveno-zjednodusenoObr. 12,: ANEB-PARANOIDNI-PORUCHY-OSOBNOSTI-upraveno-zjednoduseno §Obr. 13: §Obr. 14: §Obr. 15: §Obr. 16: §Obr. 17: §Obr. 18: D.jpeg D.jpeg