PLAZI Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_42_Pr7_plazi Tématický celek: Člověk a příroda Autor: Mgr. Jitka Vaňková leden 2012
Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku základní školy, tematický okruh Plazi, téma stavba těla plazů, zástupci. Využití: Materiál lze využít k výkladu nového učiva nebo k opakování. Žáci vidí kostru těla, obrázky, zástupců, mohou si procvičit pochopení látky doplňovacím cvičením. Materiál žáka motivuje k vlastní aktivitě. Žák pracuje pod vedením učitele, materiál umožňuje okamžitou kontrolu. Materiál byl vytvořen pro použití na interaktivní tabuli ActivBoard, žáci mohou s materiálem pracovat na notebooku nebo PC dle vlastního tempa. ANOTACE:
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA §j§jsou zcela přizpůsobeni suchozemskému způsobu života §o§objevili se v už prvohorách §m§maximální rozvoj v druhohorách – velké formy §p§proměnlivá teplota těla – vázaná na prostředí
STAVBA TĚLA §s§suchá pokožka – zrohovatělé šupiny – periodicky se svléká (hadí košilka) §ž§želvy mají krunýř – ze 2 částí §p§pigmentové buňky – zbarvení - BARVOMĚNA Obr. 1 Obr. 2
§k§kostra je celá kostěná §l§lebka je napojena na páteř 2 obratli – atlas ačepovec → kloubní spojení → pohyb hlavy §s§snadno odlamují ocas – částečná regenerace §k§končetiny mohou chybět §d§dýchání – plíce – nozdry Obr. 3
§d§drobné zuby – zachycení potravy – kořist polykají vcelku §ž§želvy jsou bezzubé §s§slinné žlázy §j§jedové žlázy – hadi §r§různý jazyk §s§slepé střevo Obr. 4
§s§srdce – 2 předsíně, 1 komora → krev se mísí, krokodýli 4 části srdce - přepážka §p§párové ledviny §v§v játrech se tvoří nerozpustná kyselina močová – vylučují ji v koncentrované bílé tuhé formě (zadržování vody) §k§kloaka Obr. 5
§m§mozek z 5 oddílů §v§velké oči – víčka a mžurka §č§čočka má schopnost a aa akomodace – zaostřuje §s§sluch – bubínek, střední a vnitřní ucho §J§J§J§Jacobsonův orgán = jamka v dutině patra sčichovou sliznicí, je spojena s ústní dutinou, do které jsou zanášeny jazykem podněty z vnějšího prostředí §t§t§t§termoreceptory – vnímají změnu teploty (kořist) – u některých hadů
Obr. 6 Jacobsonův orgán
§g§gonochoristé §v§vnitřní oplození (penis) §s§samice klade velká vejce s blanitou (hadi) nebo vápenitou (želvy) skořápkou §n§někteří rodí živá mláďata §c§chybí larvální stádium
STAROBYLÉ VYMŘELÉ SKUPINY §o§ovládli všechna prostředí – r rr ryboještěři, ptakoještěři, veleještěři (dinosauři) §p§podle obživy: DRAVÍ – Tryceratops BÝLOŽRAVÍ – Brychyosaurus, Stegosaurus, Triceratops §n§na konci II. vymírají – dopad meteoritu → erupce → popílek → nedostatek slunečního záření → málo potravy ???
ŽELVY §z§zkrácené tělo §k§krunýř z kostěných destiček – přirostlý k páteři, kryt rohovinou §z§zatažitelná hlava a nohy → ochrana §d§dravé i býložravé §n§na souši i ve vodě, většinou tropy a subtropy
§Ž§ŽELVA BAHENNÍ – J Evropa, vzácně i J Morava §Ž§ŽELVA OBROVSKÁ – až 1,5 m a 300 kg §K§KAJMANKA SUPÍ – největší sladkovodní – až 100 kg §K§KARETA PRAVÁ – mořská, lovena pro želvovinu
KROKODÝLI §t§tělo je kryto rohovitými štítky – podložené kostěnými destičkami §p§protažená hlava §m§mohutný ocas - plavání §č§čtyřdílné srdce §v§vejce kladou na břehu
§K§KROKODÝL NILSKÝ – téměř zcela vyhuben, až 6 m §A§ALIGÁTOR AMERICKÝ – Mississippi, 4 m §G§GAVIÁL INDICKÝ – dlouhý čenich, zduřenina
JEŠTĚŘI §m§mohou snadno odlomit část svého ocasu - ochrana před predátory. Odlomený ocas znovu doroste (regenerace). §ž§žijí na zemi, na stromech i ve vodě
§J§JEŠTĚRKA OBECNÁ – nejhojnější, na teplých slunných místech, živí se hmyzem §J§JEŠTĚRKA ŽIVORODÁ– menší, hnědá, na vlhčích místech, vejcoživorodá §J§JEŠTĚRKA ZELENÁ– v teplých suchých oblastech na jižní Moravě. Silně ohrožena. §S§SLEPÝŠ KŘEHKÝ – nemá končetiny, lámavý ocas dorůstá jen zčásti, vejcoživorodý
§G§GEKON §A§AGAMA §L§LEGUÁN CCHAMELEON – žije na stromech – má ovíjivý ocas a srostlé prsty, dlouhý vymrštitelný jazyk, velké oči. Barvoměna. §V§VARAN – v Africe a v Austrálii, až 4 m
ZAKROUŽKUJ SPRÁVNOU MOŽNOST plazi patří mezi studenokrevné živočichy anone objevili se v třetihorách a rychle se rozrůznili anone někteří mají zcela chrupavčitou kostru anone mají zvláštní čichový orgán – jacobsonův orgán anone mohou vnímat teplotu pomocí termoreceptorů anone hadi loví škrcením nebo usmrcením jedem ano ne
Obr. 7
Obr.8
Obr.9
Stegosaurus Obr. 10 Obr. 11
Obr. 13
Obr. 12
Obr. 14
Obr. 15
Obr. 16
Obr. 17
Obr. 18
Zdroje §Obr. 1,: dy_a_zajimavosti_ze_sveta_hadu03.jpgObr. 1,: dy_a_zajimavosti_ze_sveta_hadu03.jpg §Obr. 2: § Obr. 3: f1c65/images/kostra_hada.jpg f1c65/images/kostra_hada.jpg §Obr. 4: 4: §Obr. 5: 5: §Obr. 6: 6: §Obr. 7: 7: §Obr.8: §Obr. 9: §Obr. 10: §Obr. 11:
Zdroje §Obr. 12,: ANEB-PARANOIDNI-PORUCHY-OSOBNOSTI-upraveno-zjednodusenoObr. 12,: ANEB-PARANOIDNI-PORUCHY-OSOBNOSTI-upraveno-zjednoduseno §Obr. 13: §Obr. 14: §Obr. 15: §Obr. 16: §Obr. 17: §Obr. 18: D.jpeg D.jpeg