Přiřaď k podstatnému jménu správný pád: k tatínkovi pod listím u stromu vedle domu na návsi přes švihadlo Jirko! za dveřmi balónky odlétly na dopis na rostlinách každý den do skladu kočku slepicím Kůzlátka! Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zapiš za podstatné jméno do závorky jeho pád. V síti ( ) se chytila kouzelná rybka ( ). Před naším domem ( ) stojí vzrostlý strom ( ). Bratrovi ( ) jsem připravila svačinu ( ) do tašky ( ). Ve vjezdu ( ) do dvora ( ) se objevila auta ( ). Děti ( ), rozlučte se s babičkou ( )! Na tu dobrotu ( ) se všem sbíhaly sliny ( ). Na obrázku ( ) jsme viděli cizokrajného motýla ( ) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Napiš podstatná jména v množném čísle: okno hříbě počítač stůl stádo hrneček láhev židle v lodi na koni s houskou v sešitě ke štěněti v tašce od výrobce bez člověka okna hříbata počítače stoly stáda hrnečky láhve židle v lodích na koních s houskami v sešitech ke štěňatům v taškách od výrobců bez lidí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přepiš podstatná jména do jednotného čísla: mláďata učitelé žáci koberce klávesnice ruce chlapci sloni s koťaty konec návštěv na koláčích mezi obláčky barevní motýli před ohradami ze sídlišť po jezerech mládě učitel žák koberec klávesnice ruka chlapec slon s kotětem konec návštěvy na koláči mezi obláčkem barevný motýl před ohradou ze sídliště po jezeru Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přiřaď podstatná jména k jejich rodům: komín, nádraží, cíl, přízemí, kolmice, slunce, hokejista, silnice, přátelé, program, obuv, hmotnost, jitrocel, výzdoba, house, lvíčata, fotografie, slova, koberce, dopoledne Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
A jak to má být správně? komín nádraží cíl přízemí kolmice slunce hokejista silnice přátelé program obuv hmotnost jitrocel výzdoba fotografie house lvíčata slova koberce dopoledne Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Některá podstatná jména jsou v chybném tvaru. Najdi je a oprav. Včera jsem s mamince pekla koláčích. Na jara se všechno zazelenalo. Moje sestry každému všechno řekne. Z kina se hrnuly davech lidů. Kuchařky daly do polévku hodně zelenině. Z toho mráček pršet nebude. Do třídě se nahrnuli žáky z jiné školy. O prázdnin pojedeme s rodičích k moři. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Máš to správně? Včera jsem s maminkou pekla koláče. Na jaře se všechno zazelenalo. Moje sestra každému všechno řekne. Z kina se hrnuly davy lidí. Kuchařky daly do polévky hodně zeleniny. Z toho mráčku pršet nebude. Do třídy se nahrnuli žáci z jiné školy. O prázdninách pojedeme s rodiči k moři. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Napiš podstatná jména ve větách ve správném tvaru: Na (pole) ………….... jsou lány s (obilí) …………. Nad (skály) ………….. krouží dva (jestřáb) …………. Dej to (Petr) ………… do (taška) ………… Jeli jsme z (Praha) ………do (Karlovy Vary) ………………..... Vítězství našich (hokejista) ……………. bylo zasloužené. Máme záhony s (pórek) …………. a se (zelí) ………… (Včela) ………… poletují nad (květiny) ……………… V (jezera) …………….. je vidět až na dno. poli i polích obilím skalami jestřábi Petrovitašky Prahy Karlových Varů hokejistů pórkem zelím Včely květinami jezerech Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Každému patří tři věci. Seřaď je tak, aby: na 1. místě bylo podstatné jméno r. mužského, na 2. místě r. ženského a na 3. místě r. středního. Dítě má lopatku, sítko a kyblíček. Správce parku má koště, rýč a lopatu. Učitel má křídy, kalendář a ukazovátko. Opravář má kleště, kladivo a šroubovák. Prodavač prodává sýr, pečivo a mouku. Zelinář má zelí, mrkev a květák. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podařilo se ti slova takto seřadit? Dítě má kyblíček, lopatku a sítko. Správce parku má rýč, lopatu a koště. Učitel má kalendář, křídy a ukazovátko. Opravář má šroubovák, kleště a kladivo. Prodavač prodává sýr, mouku a pečivo. Zelinář má květák, mrkev a zelí. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Roztřiď podstatná jména rodu středního podle jejich vzorů: poupě, křeslo, náměstí, parkoviště, bláto, Labe, přízemí, slovo, zvíře, zrcadlo, sídliště, rajče, údolí, nebe, štěně, zdraví Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Máš to správně? křeslo bláto slovo zrcadlo parkoviště Labe sídliště nebe poupě zvíře rajče štěně náměstí přízemí údolí zdraví Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Roztřiď podstatná jména rodu ženského podle jejich vzorů: lavice, řeči, dlaně, šťávy, neděle, starosti, aktovky, větve, skupiny, otepi, knihovny, tabule, konve, pece, hmotnost, večeře Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
šťávy aktovky skupiny knihovny lavice neděle tabule večeře dlaně větve konve pece řeči starosti otepi hmotnost A jak je to správně? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Roztřiď podstatná jména rodu mužského podle jejich vzorů: počítač, malíř, člověk, obrázek, čáp, host, kuchař, sněhulák, obchod, vítěz, úkol, cíl, jitrocel, chlapec, koberec, komín Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Správné řešení: člověk čáp host sněhulák obrázek obchod úkol komín malíř kuchař vítěz chlapec počítač cíl jitrocel koberec Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Použitá literatura a zdroje: Šulc, P. a kol.: Procvičování z češtiny pro 4. třídu ZŠ 62. vyd. Praha: Pierot ISBN Mikulenková, H. a kol.: Český jazyk díl. 1.vyd. Olomouc: Prodos ISBN Štěrbová L., Bednářová L.: Čeština pro 4. ročník základní školy – pracovní sešit 3. vyd. Úvaly: Jinan EAN Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.