Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.14 Ekosystém park Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Advertisements

Ptáci v okolí lidských sídel
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Made by David Křikava and Jakub Kanický
NAŠI KRKAVCOVITÍ PTÁCI
Rostliny v okolí lidských obydlí
Další savci lesa.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.14 Anotace: Prezentace popisuje význam lesa, faunu a floru lesa. Vzdělávací oblast: Význam lesů Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk:
Živočichové našich polí PTÁCI 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ptáci okrasných zahrad a parků 1
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Přezimující živočichové
Člověk a jeho svět 4. ročník
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO OKOLÍ LIDSKÝCH OBYDLÍ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Obratlovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_168.
Základní škola a mateřská škola, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ NesoviceCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.3 Houby Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.4 Rostliny - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
 VZHLED VZHLED  ROZŠÍŘENÍ ROZŠÍŘENÍ  ŽIVOT A POTRAVA ŽIVOT A POTRAVA  ROZMNOŽOVÁNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ  ZDROJE ZDROJE Pro zobrazení obrázku- KLIKNĚTE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Jana Dobrá VY_32_Inovace_1.3.15
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.8 Ekosystém les Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Obratlovci obojživelníci.
Ekosystém rybník Živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr.
PTÁCI Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/ Vypracovala: Soňa Koukalová ZŠ a MŠ Mladoňovice
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.1 Ekosystémy České republiky Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Závěrečné opakování Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.2 Živá a neživá příroda Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
POZNÁŠ ? Anotace: Materiál je určený pro práci s interaktivní tabulí.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Živočichové – stavba těla, potravní vazby a druhy
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Ekosystém pole Ptáci Přírodověda 4. ročník
VEVERKA OBECNÁ.
VY_32_INOVACE_06_Rozmanitost přírody-živočichové v lese
Veverka obecná (Sciurus vulgaris)
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
LOUKA živočichové.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Ekosystém les Živočichové
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_17_ lesní zvířata
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_15 15 hmyzožravci autor: Mgr. Helena Žovincová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Ekosystém park Rostliny
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_02_ Ekosystém park - rostliny
VY_52_INOVACE_03_ Ekosystém park - živočichové
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název:VY_32_INOVACE_11_PTÁCI III.
PTÁCI OKOLÍ LIDSKÝCH SÍDLIŠŤ
VY_32_INOVACE_E – Př4 – okolí lidských obydlí
PTÁCI - PĚVCI.
Řád: Pěvci znaky: v krku – hlasové ústrojí→zpěv
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Ekosystém park Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd jako upevňování znalostí o ekosystému park (rostlinách a živočiších našich parků) a seznámení s novými pojmy. Po výkladu žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

Ekosystém park Rostliny a ž ivo č ichové v parcích

Ekosystém park  Park je ekosystém uměle vytvořený člověkem.  Je to zelená plocha ve městech, která slouží k rekreaci lidí.  Parky také zkrášlují životní prostředí ve městech a vytvářejí podmínky vhodné pro růst rostlin a život různých živočichů.  Parky snižují hlučnost městského prostředí, zachycují prach a zvlhčují ovzduší.  V parcích často rostou okrasné - jehličnany, listnaté stromy, keře a byliny.  Žijí zde často původně lesní druhy živočichů.

Rostliny v parcích  Jehličnany (tisy, túje, smrky, jalovce…) v parcích jsou vysazovány pro různá zabarvení jehličí a tvar koruny. Mohou to být stromy i keře.  Listnaté stromy (javory, lípy, jírovce, jilmy…) a keře (zlatice, šeřík, rododendron, kalina…) jsou vysazovány pro rozličné tvary, zabarvení listů, květy a tvary korun.  Okrasné byliny (růže, denivka, narcis, jiřina…) se vysazují nejčastěji pro barevné květy a vůni.  Veškeré rostliny vysazované v parcích by měly být odolné vzhledem ke zvýšenému znečištění ovzduší ve městech.

Živočichové v parcích  Živočichové v parcích jsou původně lesní druhy, které se přizpůsobily soužití s lidmi. - hmyz např.: kobylka zelená, roháč obecný, motýli, mouchy, ruměnice pospolná … - ropucha obecná – nejhojnější obojživelník, živí se hmyzem, žížalami, pavouky, vyráží za soumraku

Živočichové v parcích  Ptáci - holub věžák – hnízdí na půdách a balkonech domů, žije v hejnech, živí se semeny a zbytky lidské potravy, jeho trus narušuje stavby, sochy… - hrdlička zahradní – podobá se holubovi, živí se semeny a zbytky lidské potravy, je krotká - strakapoud velký – hnízdí v dutinách, živí se hmyzem a semeny jehličnanů - straka obecná – má černobílé zbarvení a dlouhý ocas, je schopna živit se čímkoliv včetně odpadků (hmyz, měkkýši, drobnými obratlovci nebo většími mršinami, semeny a různými plody), vybírá z hnízd vejce a mláďata, bývá proto označována za škodnou, nelibozvučný zpěv - kos černý – nejznámější parkový pták, živí se žížalami, hmyzem a ovocem, patří mezi pěvce - dalšími pěvci parků jsou: brhlík lesní, drozd zpěvný, sýkora koňadra, sýkora modřinka, zvonek zelený, vrabec domácí…

Živočichové v parcích  Savci - netopýr hvízdavý – létající savec s křídly, létá za soumraku a v noci, ve dne spí, při letu se řídí sluchem, obývá ptačí budky, budovy, živí se hmyzem - ježek západní – hmyzožravec, přiživuje se slimáky, žížalami, hlodavci, ptáky, žábami, vejci a plody, potravu hledá čichem, tělo má chráněno bodlinami - veverka obecná – hlodavec, rovnováhu udržuje ocasem, žije v dutinách stromů, na zimu si dělá zásoby semen šišek, hub, ptačích vajec a různých plodů, např. oříšky, ale občas si pochutná i na čerstvé míze - potkan obecný – hlodavec, ocas má lysý a kratší než tělo, tvoří kolonie, všežravec (semena trav a obilovin či zeleniny, ptačí vejce nebo maso)

strakapoud šeřík kos túje veverkaafrikán 1. Poznáš následující rostliny a živočichy? Napiš k obrázkům názvy.

2. Doplň věty.  Park je ekosystém ______________ člověkem.  Je to zelená plocha ve městech, která slouží k ______________.  Parky také zkrášlují životní prostředí ve městech a vytvářejí podmínky vhodné pro __________________________.  Parky snižují hlučnost městského prostředí, zachycují ______ a zvlhčují ________.  V parcích často rostou okrasné - _____________________________.  Rostliny jsou do parků vysazovány pro jejich vůni, ______________ korun, listů a květů. uměle vytvořený rekreaci lidí růst rostlin a život různých živočichů prachovzduší jehličnany, listnaté stromy, keře a byliny tvary a barvy

3. Poznáš mě podle popisu? A.Jsem nejhojnějším obojživelníkem, živím se hmyzem, žížalami, pavouky, vyrážím za soumraku. B.Hnízdím na půdách a balkonech domů, žiji v hejnech, živím se semeny a zbytky lidské potravy, můj trus narušuje stavby, sochy… C.Mám černobílé zbarvení a dlouhý ocas, jsem schopna živit se čímkoliv včetně odpadků, vybírám z hnízd vejce a mláďata, bývám proto označována za škodnou, nehezky zpívám. D.Jsem nejznámějším parkovým ptákem, živím se žížalami, hmyzem a ovocem, patřím mezi pěvce. E.Jsem létající savec s křídly, létám za soumraku a v noci, ve dne spím, při letu se řídím sluchem, obývám ptačí budky, budovy, živím se hmyzem. F.Jsem hmyzožravec, přiživuji se slimáky, žížalami, hlodavci, ptáky, žábami, vejci a plody, potravu hledám čichem, tělo mám chráněno bodlinami. ropucha obecná holub věžák straka obecná kos černý ježek západní netopýr hvízdavý

Jehličnany v parcích jalovec smrk pichlavý modrý či stříbrný túje (zeravy) tis červený

Listnaté stromy a keře v parcích tavolašeřík rododendron

Okrasné byliny v parcích růže krokus narcis hyacin t tulipán denivka jiřinka afrikán listopadka měsíček

Ptáci v parcích straka obecná

Ptáci v parcích - pěvci brhlík lesní drozd zpěvný zvonek zelený vrabec domácí sýkora koňadra

veverka obecná Savci v parcích

Použité zdroje  ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět : přírodověda pro 4. ročník. Brno : Nová škola, ISBN  ČÍŽKOVÁ, Věra, BRADÁČOVÁ, Lenka, HÍSEK, Květoslav. Přehledy živé přírody pro 3. – 5. ročník. Turnov: ALTER, ISBN  STŘIHAVKOVÁ, Hana, SÍBRT, František. Přírodopis pro 5. ročník ZŠ. Praha: SPN, ISBN  KARWATH, André. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ka%29.jpg  KRÜGER, Mike. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Erdkr%C3%B6te.jpg  SZCZEPANEK, Marek. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: arek_Szczepanek%29.jpg  GARG, J.M.. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: er_domesticus%29-_Female_in_Kolkata_I_IMG_3787.jpg  RAY EYE. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: C3%BCsseldorf_Hofgarten_edit.jpg  Obrázky z galerie klipart