Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0559 Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu:Problémy Amazonie Označení materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biofarma Sasov Josef Sklenář Krmná soja prosinec 2009.
Advertisements

Tropický deštný les.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES.
Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
Kácení deštných lesů.
TROPICKÝ LES - PRALES.
Tropický deštný les.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TROPY Život v pralese.
Odlesňování František Funda.
Problémy tropických oblastí
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
AMERIKA přírodní krajiny
Test šetrného spotřebitele. Negativní souvislosti těžby a zpracování hliníku: Plánovaný důl Juriti Velho v Brazílii na povrchovou těžbu Bauxitu si vyžádá.
Iveta Ráčková a Míša Boháčová
Odlesňování.
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
AMERIKA.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Zemědělství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s rozšířením, podmínkami a významem.
Digitalizace výuky Příjemce
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Genové dělo.
Ekosystémy přírodní a umělé
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
KÁCENÍ TROPICKÉHO DEŠTNÉHO LESA
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Biosféra.
Obraz působení člověka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_228_jižní Amerika I. AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM: 7.,
Tropický Deštný Les ‘‘Plíce Země‘‘.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
KÁCENÍ TROPICKÉHO DEŠTNÉHO LESA
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Africké regiony- Země Guinejského zálivu Název sady: Zeměpis.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. Úvod 6% zemského povrchu přibližně 1/5všech lesů největší „lékárna světa“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu:Velkochovy Označení materiálu:
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Projekt do biologie a zeměpisu Gymnázium Jakuba Škody, kvinta B Bartók, Gremlica, Pospíšilová, Pumprlová TROPICKÉ DEŠTNÉ LESY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Úbytek lesů Mizení tropických deštných pralesů, domova pro více jak polovinu živočišných druhů na Zemi, je zřejmě nejvíce patrná ekologická pohroma, které.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Fair trade Označení materiálu:
Živý = živý obal Země (živé organismy na Zemi). = živá příroda + neživá příroda (organismy + neživé přírodniny) - největší ekosystém je celá Země.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Biosféra – Tropické deštné lesy Tomáš Kvasný Zeměpis červen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu pomocí.
Tropické lesy.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová liána místní obyvatelstvo Tropický prales Amazonie.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_11_EKOSYSTÉMY_DEŠTNÝ PRALES ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES v pásu podél rovníku na pevninách i ostrovech
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES v pásu podél rovníku na pevninách i ostrovech
Vegetační pásy Jižní Ameriky
VY_32_INOVACE_Fi_I_10 Název Brazílie
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
TROPICKÉ DEŠTNÉ PRALESY
Jméno autora výukového materiálu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
AMAZON RAINFOREST Presented by Brenda Translate by Vladimir Music: Circle of Life by Elton John.
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Environmentální problémy
GLOBALIZACE.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tropický deštný les.
BRAZÍLIE Obr. 1. BRAZÍLIE Obr. 2 Obr. 3 Hlavní město: Brasilia Hlavní město: Brasilia Největší a nejlidnatější stát Jížní Ameriky Největší a nejlidnatější.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu:Problémy Amazonie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_B.C3A.117 Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Biologie Ročník: C3A Název školy: Gymnázium T. G. Masaryka Zastávka, U Školy 39, Zastávka

Anotace Obsahem materiálu je komplexnější pohled na problematiku kácení amazonského deštného lesa. Obsahem materiálu je komplexnější pohled na problematiku kácení amazonského deštného lesa.

Metodické pokyny Zdůraznit vliv spotřebitele na problémy životního prostředí i ve vzdálených regionech. Role transparentnosti a znalosti výrobního prostředí při rozhodování spotřebitele. Zdůraznit vliv spotřebitele na problémy životního prostředí i ve vzdálených regionech. Role transparentnosti a znalosti výrobního prostředí při rozhodování spotřebitele.

Zdroje Save The Sumatran Orangutan [online]. [cit ]. Dostupné z: Save The Sumatran Orangutan [online]. [cit ]. Dostupné z: Earth Observatory [online]. [cit ]. Dostupné z: Earth Observatory [online]. [cit ]. Dostupné z: Biofarma Sasov [online]. [cit ]. Dostupné z: paradoxy Biofarma Sasov [online]. [cit ]. Dostupné z: paradoxy Rainforest Facts [online]. [cit ]. Dostupné z: Rainforest Facts [online]. [cit ]. Dostupné z: CorpWatch [online]. [cit ]. Dostupné z: CorpWatch [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.1 : Amazonriverbasin basemap [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.2: Campo12Foto [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.3: Steak. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.4: Anneau anti tetee [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.5: Glycine [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.6: DNA Structure+Key+Labelled. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č.7: ostatní zdroje Obrázek č.8: Blairo Maggi [online]. [cit ]. Dostupné z:

Problémy Amazonie

Amazonie je nejrozsáhlejší území tropického deštného lesa na světě Obrázek č.1

Ročně se vykácí plocha vzácného deštného pralesa o velikosti Belgie! Vývoj kácení během období 2000 – 2010 na satelitních snímcích Vývoj kácení během období 2000 – 2010 na satelitních snímcích Vývoj kácení během období 2000 – 2010 na satelitních snímcích Vývoj kácení během období 2000 – 2010 na satelitních snímcích Obrázek č.2

Důvodem úbytku pralesa je: Obrázek č.3

Jak je to možné? člověk mě krmí sójou člověk mě pěstuje ve vykáceném pralese Obrázek č.4 Obrázek č.5

Geneticky modifikovaná sója (roundup ready) pěstovaná monokulturně na vykácených plochách pěstovaná monokulturně na vykácených plochách hlavní součást krmiva ve velkochovech dobytka hlavní součást krmiva ve velkochovech dobytka odolává totálnímu herbicidu (roundupu) odolává totálnímu herbicidu (roundupu) obtížně zničitelná v případě obměny plodin obtížně zničitelná v případě obměny plodin vývoz do Evropy, Asie a Severní Ameriky – 65% spotřeby vývoz do Evropy, Asie a Severní Ameriky – 65% spotřeby Obrázek č.6

Proč se sója dováží do Evropy, když si ji můžeme vypěstovat i u nás? Neplatí se z ní dovozní clo (paradox: přebytky obilí se z EU vyváží do Jižní Ameriky jako rozvojová pomoc) Jak to, že se původní rolníci vzdali své půdy tak snadno? Vlastnictví zde není chápáno jako v západní civilizaci. Nadnárodní koncerny mají vazby na politiku. Vyvlastňování, nákupy půdy pod cenou, soudy, postřiky z letadel.

Jak mohu pomoci já? Jak mohu pomoci já? Omezení konzumace masa, 6krát týdně to opravdu není potřeba. Omezení konzumace masa, 6krát týdně to opravdu není potřeba. Nákup masa z ekologických chovů, sami si pěstují krmivo, tedy i sóju. Navíc bobovité rostliny dodávají půdě dusík, který se pak nemusí doplňovat uměle. Nákup masa z ekologických chovů, sami si pěstují krmivo, tedy i sóju. Navíc bobovité rostliny dodávají půdě dusík, který se pak nemusí doplňovat uměle. Nákup lokálních potravin obecně (biokluby, biobedýnky, krávomaty) zajistí to odbyt a práci lidem, které můžeme snadno navštívit a zkontrolovat. Nákup lokálních potravin obecně (biokluby, biobedýnky, krávomaty) zajistí to odbyt a práci lidem, které můžeme snadno navštívit a zkontrolovat. Obrázek č.7

Další negativní vlivy našeho biftečku Pesticidy, herbicidy a jiné dobroty se splachují do Amazonky Pesticidy, herbicidy a jiné dobroty se splachují do Amazonky Domorodci jsou nuceni se stěhovat do měst, kde žijí v bídě video Killing factory Domorodci jsou nuceni se stěhovat do měst, kde žijí v bídě video Killing factoryKilling factoryKilling factory Nesmyslná spotřeba ropy při přepravě přes oceán Nesmyslná spotřeba ropy při přepravě přes oceán Tisíce živočišných a rostlinných druhů vymírají Tisíce živočišných a rostlinných druhů vymírají Snížení produkce kyslíku Snížení produkce kyslíku Vypalováním se zvyšuje skleníkový efekt (za 24 hodin se spalováním uvolní tolik CO 2 jako kdyby bylo letecky přepraveno 8 milionů lidí z Londýna do New Yorku) Vypalováním se zvyšuje skleníkový efekt (za 24 hodin se spalováním uvolní tolik CO 2 jako kdyby bylo letecky přepraveno 8 milionů lidí z Londýna do New Yorku)

Jak zajistit zisk bez odlesňování? Při využití pralesa na chov dobytka a pěstování sóji je zisk $60/akr Při využití pralesa na chov dobytka a pěstování sóji je zisk $60/akr Při prodeji vytěženého dřeva získáme $400/akr Při prodeji vytěženého dřeva získáme $400/akr Při ekologicky udržitelném pěstování léčivých rostlin, ovoce, ořechů, kaučukovníku a kakaovníku je výtěžek $2400/akr Při ekologicky udržitelném pěstování léčivých rostlin, ovoce, ořechů, kaučukovníku a kakaovníku je výtěžek $2400/akr video Projekty na záchranu pralesaProjekty na záchranu pralesa

BLAIRO MAGGI – Guvernér brazilského státu Mato Grosso, ve kterém dochází k nerozsáhlejšímu kácení, je zároveň majitel největší firmy produkující sóju! „ To me, a 40 per cent increase in deforestation doesn't mean anything at all, and I don't feel the slightest guilt over what we are doing here.“ „ To me, a 40 per cent increase in deforestation doesn't mean anything at all, and I don't feel the slightest guilt over what we are doing here.“ Obrázek č.8

Opakování Jaká je situace v dalších tropických deštných lesích Indonésie a Afriky? Jaká je situace v dalších tropických deštných lesích Indonésie a Afriky?  V Indonésii lesy ustupují plantážím palmy olejné  V Africe jsou káceny pro vzácná dřeva Co znamená zkratka FSC a čím se tato organizace zabívá Co znamená zkratka FSC a čím se tato organizace zabívá  Forest Stewardship Council – toto označení zaručuje, že bylo dřevo a výrobky z něj, vypěstováno v trvale udržitelném lese