Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opěrná (kosterní) soustava Soustava kostí, kostních spojení a vazů „Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
zpracovaný v rámci projektu
Tvoří ji páteř a hrudník.
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Nervová soustava vyšších obratlovců
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
Pohybová soustava ZŠ Hejnice - M. Hradil.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Tvar a pohyb těla Kostra.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kosterní soustava Funkce – opora těla - spolu se svaly umožňuje pohyb
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Popis svalových skupin
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Úvod do kosterní soustavy
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
SOUSTAVA OPĚRNÁ páteř.
Mgr.Martina Dundová VY_32_INOVACE_4C_16_Přírodověda Kostra a svaly
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
zpracovaný v rámci projektu
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04_28_Kostra
Ústrojí hmatu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Opěrná soustava - kostra
WORD Tabulky - ohraničení
PŘÍRODOVĚDA JEDOVATÉ ZLOZVYKY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Soustava svalová.
Test popis kostry.
Kostra končetin 8. ročník.
Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
KOSTRA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ AutorMgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_52_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS NázevSoustava opěrná. Kostra PředmětPřírodopis Ročník/y/ ročník Anotace Prezentace slouží jako opora při výkladu o soustavě opěrné. Zabývá se významem kostry pro lidské tělo, spojením kostí a rozdělením kostry na kostru osovou a kostru končetin. Podrobně rozebírá jednotlivé části. Je doplněna schematickými obrázky a animovaným obrázkem – pohyb kolenního kloubu. Může sloužit i k opakování a zkoušení (postupné klikání odpovědí). Druh učebního materiálu Prezentace doplněná pracovním listem Datum vytvoření Datum ověření

Soustava opěrná Kostra chrání důležité orgány (mozek, plíce, srdce) umožňuje pohyb (na kosti se upínají kosterní svaly)  tvoří ji více než 200 kostí  představuje až 1/5 celkové tělesné váhy  v některých kostech se tvoří červené a bílé krvinky a krevní destičky  v kostech se ukládají některé minerální látky (fosfor a vápník), které mohou být v případě potřeby uvolněny vnitřní opěrný systém těla (dává tělu tvar)

Spojení kostí švy (na lebce) chrupavkami srůstem kloubem U novorozenců na některých místech kosti lebky k sobě nepřiléhají, jsou spojeny pouze vazivovou blankou. Klouby jsou pohyblivá spojení dvou či více kostí. kost pánevní – srostlá z kostí kyčelních, sedacích a stydkých páteř s chrupavčitými meziobratlovými ploténkami

Kostra kostra osová: - lebka - páteř - žebra a hrudní kost kostra končetin: - horní končetiny - dolní končetiny

Lebka – kostra hlavy kost temenní kost týlní kost spánková kost klínová kost čelní kost nosní kost čichová zuby kost slzní horní čelist kost lícní dolní čelist

Páteř Páteř tvoří pevný, ale ohebný a pohyblivý celek. Skládá se z obratlů. 1. obratel → atlas (nosič) – nese lebku 2. obratel → čepovec – umožňuje pohyb hlavy kost křížová → 5 obratlů srostlých kost kostrční → obratlů srostlých Obratle mají otvory, kterými prochází mícha. Mezi obratli jsou chrupavčité meziobratlové ploténky (zvyšují pružnost páteře a tlumí nárazy při chůzi). obratle krční (7) obratle hrudní (12) obratle bederní (5) kost křížová kost kostrční meziobratlové ploténky

Hrudník Hrudník (hrudní koš) tvoří hrudní obratle (12) hrudní kost žebra (12 párů) segment hrudníku Žebra jsou upevněna na hrudní části páteře, vpředu se připojují na hrudní kost. Jejich chrupavčité spojení je pružné a umožňuje dýchání. Přímo na hrudní kost se napojuje 7 párů žeber, na ně přirůstají další 3 páry žeber a 2 páry jsou volné.

Kostra horní končetiny pletenec horní končetiny (připojení k osové kostře) volná část klíční kost lopatka kost pažní předloktí kost vřetenní (k palci) kost loketní (k malíčku) kostra ruky zápěstí – 8 zápěstních kůstek záprstí – 5 kůstek záprstních články prstů – palec 2 články, ostatní prsty 3 články ramenní kloub loketní kloub

Kostra dolní končetiny pletenec dolní končetiny (připojení k osové kostře) volná část kost pánevní srostlá z kostí kyčelní, sedací a stydké kost stehenní bérec kost lýtková (vnější kotník) kost holenní (vnitřní kotník) kostra nohy zánártí – 7 kůstek nárt – 5 kůstek články prstů kyčelní kloub kolenní kloub - čéška Na noze se kosti nártní a zánártní mírně zvedají a tvoří za pomoci vazů podélnou a příčnou nožní klenbu. Klenba při našlapování péruje a chrání při stání měkké části v chodidle – nervy, cévy, svaly. Není-li klenba dostatečně vyvinuta, vzniká plochá noha. otisk nohy se správnou klenbou plochá noha

Kolenní kloub Koleno či kolenní kloub je největší a nejsložitější kloub v lidském těle. Spojuje stehenní kost, holenní kost a čéšku. Umožňuje pohyb dolní části nohy a tím chůzi. Kloub je stabilizován vazivovým aparátem a šlachami okolních svalů. čéška šlacha stehenního svalu šlacha čéšky holenní kost stehenní kost lýtková kost meniskus (vazivové chrupavky) kloubní chrupavka kloubní plocha mezi čéškou a stehenní kostí

Zdroje AUTOR NEUVEDEN. Montessori workjobs [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Lidské tělo: Vývoj člověka, jak pracuje lidské tělo, zdraví a nemoc, o duševním zdraví. 1. vyd. Praha: Albatros, AUTOR NEUVEDEN. Notre Dame Football Blog To Share Opinionated Comments [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LILYALLISON. gifsoup [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedie.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis: pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.