Baroko Univerzální umělecký styl. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Baroko.
Advertisements

Baroko Baroko je umělecko-kulturní směr, který vládl v Evropě mezi roky 1600 a Vznikl v Itálii a rozšířil se po celé Evropě a v jejích koloniích.
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Baroko.
Doba Charakteristika Znaky
Itálie Francie Španělsko
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
17. a první polovina 18. století
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
RENESANCE A HUMANISMUS
Baroko Malířství Společnost.
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Nizozemské malířství 17. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
BAROKO.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
SECESE.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Manýrismus V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_251.DEJ.01 Baroko.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Empír Charakteristika uměleckého směru. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Gotika Bolfíková Nikola.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
BAROKO významní představitelé
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Transkript prezentace:

baroko Univerzální umělecký styl

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis

Obsah Vstup1 Etymologie2 Lokalita3 Období4 Vývoj5 Směry6 Idea7 Charakteristické znaky8 Další znaky9 Projevy, architektura10

Obsah Stavby11 Ukázka staveb obecně12 Mansardová střecha13 Osobnosti architektury a plastiky14 Bernini15 Galerie Bernini II16 Galerie Bernini III17 Galerie Bernini IV18 Malba19 Rembrandt van Rijn20

Obsah Rembrandtova galerie21 Rembrandtova galerie II22 Rembrandtova galerie III23 Rembrandtova galerie IV24 Rubens25 Rubensova galerie26 Rubensova galerie II27 Rubensova galerie III28 Velázquez29 Obrazárna30

Obsah Venušina toaleta31 Caravaggio32 Obrazárna33 Hudba34 Název stránky 3535 Název stránky 3636 Název stránky 3737 Název stránky 3838 Název stránky 3939 Název stránky 4040

vstup 1

etymologie 2 v některých latinských jazycích znamená košatý, nabubřelý, vlnitý, zakřivený, složitý či mušli nepravidelného tvaru původně posměšný název (směšný, nevkusný, bizarní, složitý) kladný až od 19. století

lokalita vznik Itálie rozšíření po celé Evropě (tam, kde svůj vliv uplatňovalo křesťanstvo jak katolické, tak protestantské) první originální evropský sloh v Americe 3

období mezi manýrismem a rokokem vznik koncem 16. století trvání až do začátku století 18. 4

vývoj 5 rané (projevy manýrismu) vrcholné (vznosné baroko) pozdní (projevy klasicismu či rokoka)

dynamický (Jih a katolické země) klasický (Sever a protestantské země) směry 6

protipól světské racionální renesanci snaha ztvárnit tušené, skryté (duševní vypětí, bolest, žal, cit, …) parukový (copový) styl (podle módy nošení paruk nejen u dam vyšších vrstev) idea 7

cit (vyjádřeno mariánským kultem, zobrazením Ježíšovy matky) náboženská tematika monumentalita (velikost tvarů, zdobnost) naturalistická konkrétnost (výraz utrpení ve tváři) křivka (v protikladu k renesanční přímce) Charakteristické znaky 8

jednotný (univerzální sloh): zasahuje do všech oborů umění rozšíření po celém kulturním světě pod vlivem Evropy, tedy i do Ameriky parukový (copový) styl (podle módy nošení paruk nejen u dam vyšších vrstev) znaky 9

Projevy, architektura interiér nábytek (komoda, šatník) zdobení vykládáním dýhami a kovem (intarzie, marketerie) exteriér urbanistika: náměstí s děkovnými sloupy (morové, mariánské) kolonády (Svatopetrská v Římě), mosty, zámky (zdobené sochami v řadách) 10

sakrální stavby (kostely) sekulární stavby (zámky, paláce, radnice, měšťanské domy, typický prvek – mansardová střecha) stavby 11

Stavby obecně sakrálnísekulární 12

Mansardová střecha Nákres……a v reálu 13

Osobnost architektury a plastiky Gian Lorenzo Bernini, italský renesanční (všestranný) umělec urbanismus svatopeterského areálu ve Vatikánu sochy v bazilice fontána 14

Galerie Bernini Svatopeterská kolonádafontána 15

Galerie Bernini II Baldachýn u sv. PetraAnděl s trnovou korunou 16

Galerie Bernini III Vidění sv. TerezieUrban III. 17

Galerie Bernini IV Ludovica AlbertoniSpící Hermafrodita 18

malba portréty figurální motivy (náboženské i mytologické) plnost tvarů, celulitida spleť nahých těl technika šerosvitu (temnosvitu, podmalba asfaltem, z temného pozadí vystupují světlé detaily) autoři a díla Rembrandt (HOL) – Noční hlídka,… Rubens (BEL) – Paridův soud,… Velázquez (SPA) – Infantky,… Caravaggio (ITA) – Povolání sv. Matouše,… 19

Rembrandt van Rijn Holandský malíř, mistr šerosvitu Tvořil v době tzv. zlatého nizozemského věku Slavný už za svého života Časté náměty: autoportréty, skupinové portréty, mytologie, biblické náměty a dokonce vlastní žena Vrstevník (a snad i portrétista našeho Komenského) 20

Rembrandtova galerie Batšeba s dopisem od krále Davida Danae 21

Rembrandtova galerie II Noční hlídkaHodina anatomie 22

Rembrandtova galerie III …že by Komenskýmanželka 23

Představenstvo soukenického cechu 24

Peter Paul Rubens Vlámský malíř považovaný společně se svým „sousedem“ Rembrandtem za jednoho z největších světových malířů historie Mistr dynamických kompozic s množstvím těl (lidských i zvířecích) Pojem „rubensovská kráska“ představuje kyprou děvu plnou celulitidy, žádnou anorektičku 25

Rubensova galerie Únos dcer LeukippovýchVenuše před zrcadlem 26

Rubensova galerie II Paridův soudTři grácie 27

Rubensova galerie III Klanění tří králůPrometheus 28

Diego Velázquez Španělský malíř, vůdčí umělecká osobnost na dvoře krále Filipa IV. Především dvorní malíř královské rodiny Doceněn až později, za impresionismu 29

Obrazárna Infantka MargaritaDvorní dámy 30

Venušina toaleta 31

Caravaggio, Italský malíř Proslavil se realistickým přístupem k zobrazování biblických námětů prostřednictvím modelů z řad prostého lidu (např. modelem pro Marii mu byla natolik známá prostitutka, že to způsobilo skandál v řadách katolické církve) Obrazy mají originální světelnou atmosféru příbuznou holandskému šerosvitu 32

Galerie Povolání MatoušeVzkříšení Lazara 33

bohatá harmonie (nahrazuje renesanční polyfonii), varhany, oratoria, fugy, duchovní hudba (při náboženských akcích) autoři: Bach, Händel, Vivaldi, Monteverdi (nově opera) (a nyní se na rozloučení s barokem zaposlouchejme do Bachových tónů…) hudba 34

Olga Spalová: Malá světová obrazárna, Svoboda, Praha 1971 Léta praxe Použité zdroje