baroko Univerzální umělecký styl
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis
Obsah Vstup1 Etymologie2 Lokalita3 Období4 Vývoj5 Směry6 Idea7 Charakteristické znaky8 Další znaky9 Projevy, architektura10
Obsah Stavby11 Ukázka staveb obecně12 Mansardová střecha13 Osobnosti architektury a plastiky14 Bernini15 Galerie Bernini II16 Galerie Bernini III17 Galerie Bernini IV18 Malba19 Rembrandt van Rijn20
Obsah Rembrandtova galerie21 Rembrandtova galerie II22 Rembrandtova galerie III23 Rembrandtova galerie IV24 Rubens25 Rubensova galerie26 Rubensova galerie II27 Rubensova galerie III28 Velázquez29 Obrazárna30
Obsah Venušina toaleta31 Caravaggio32 Obrazárna33 Hudba34 Název stránky 3535 Název stránky 3636 Název stránky 3737 Název stránky 3838 Název stránky 3939 Název stránky 4040
vstup 1
etymologie 2 v některých latinských jazycích znamená košatý, nabubřelý, vlnitý, zakřivený, složitý či mušli nepravidelného tvaru původně posměšný název (směšný, nevkusný, bizarní, složitý) kladný až od 19. století
lokalita vznik Itálie rozšíření po celé Evropě (tam, kde svůj vliv uplatňovalo křesťanstvo jak katolické, tak protestantské) první originální evropský sloh v Americe 3
období mezi manýrismem a rokokem vznik koncem 16. století trvání až do začátku století 18. 4
vývoj 5 rané (projevy manýrismu) vrcholné (vznosné baroko) pozdní (projevy klasicismu či rokoka)
dynamický (Jih a katolické země) klasický (Sever a protestantské země) směry 6
protipól světské racionální renesanci snaha ztvárnit tušené, skryté (duševní vypětí, bolest, žal, cit, …) parukový (copový) styl (podle módy nošení paruk nejen u dam vyšších vrstev) idea 7
cit (vyjádřeno mariánským kultem, zobrazením Ježíšovy matky) náboženská tematika monumentalita (velikost tvarů, zdobnost) naturalistická konkrétnost (výraz utrpení ve tváři) křivka (v protikladu k renesanční přímce) Charakteristické znaky 8
jednotný (univerzální sloh): zasahuje do všech oborů umění rozšíření po celém kulturním světě pod vlivem Evropy, tedy i do Ameriky parukový (copový) styl (podle módy nošení paruk nejen u dam vyšších vrstev) znaky 9
Projevy, architektura interiér nábytek (komoda, šatník) zdobení vykládáním dýhami a kovem (intarzie, marketerie) exteriér urbanistika: náměstí s děkovnými sloupy (morové, mariánské) kolonády (Svatopetrská v Římě), mosty, zámky (zdobené sochami v řadách) 10
sakrální stavby (kostely) sekulární stavby (zámky, paláce, radnice, měšťanské domy, typický prvek – mansardová střecha) stavby 11
Stavby obecně sakrálnísekulární 12
Mansardová střecha Nákres……a v reálu 13
Osobnost architektury a plastiky Gian Lorenzo Bernini, italský renesanční (všestranný) umělec urbanismus svatopeterského areálu ve Vatikánu sochy v bazilice fontána 14
Galerie Bernini Svatopeterská kolonádafontána 15
Galerie Bernini II Baldachýn u sv. PetraAnděl s trnovou korunou 16
Galerie Bernini III Vidění sv. TerezieUrban III. 17
Galerie Bernini IV Ludovica AlbertoniSpící Hermafrodita 18
malba portréty figurální motivy (náboženské i mytologické) plnost tvarů, celulitida spleť nahých těl technika šerosvitu (temnosvitu, podmalba asfaltem, z temného pozadí vystupují světlé detaily) autoři a díla Rembrandt (HOL) – Noční hlídka,… Rubens (BEL) – Paridův soud,… Velázquez (SPA) – Infantky,… Caravaggio (ITA) – Povolání sv. Matouše,… 19
Rembrandt van Rijn Holandský malíř, mistr šerosvitu Tvořil v době tzv. zlatého nizozemského věku Slavný už za svého života Časté náměty: autoportréty, skupinové portréty, mytologie, biblické náměty a dokonce vlastní žena Vrstevník (a snad i portrétista našeho Komenského) 20
Rembrandtova galerie Batšeba s dopisem od krále Davida Danae 21
Rembrandtova galerie II Noční hlídkaHodina anatomie 22
Rembrandtova galerie III …že by Komenskýmanželka 23
Představenstvo soukenického cechu 24
Peter Paul Rubens Vlámský malíř považovaný společně se svým „sousedem“ Rembrandtem za jednoho z největších světových malířů historie Mistr dynamických kompozic s množstvím těl (lidských i zvířecích) Pojem „rubensovská kráska“ představuje kyprou děvu plnou celulitidy, žádnou anorektičku 25
Rubensova galerie Únos dcer LeukippovýchVenuše před zrcadlem 26
Rubensova galerie II Paridův soudTři grácie 27
Rubensova galerie III Klanění tří králůPrometheus 28
Diego Velázquez Španělský malíř, vůdčí umělecká osobnost na dvoře krále Filipa IV. Především dvorní malíř královské rodiny Doceněn až později, za impresionismu 29
Obrazárna Infantka MargaritaDvorní dámy 30
Venušina toaleta 31
Caravaggio, Italský malíř Proslavil se realistickým přístupem k zobrazování biblických námětů prostřednictvím modelů z řad prostého lidu (např. modelem pro Marii mu byla natolik známá prostitutka, že to způsobilo skandál v řadách katolické církve) Obrazy mají originální světelnou atmosféru příbuznou holandskému šerosvitu 32
Galerie Povolání MatoušeVzkříšení Lazara 33
bohatá harmonie (nahrazuje renesanční polyfonii), varhany, oratoria, fugy, duchovní hudba (při náboženských akcích) autoři: Bach, Händel, Vivaldi, Monteverdi (nově opera) (a nyní se na rozloučení s barokem zaposlouchejme do Bachových tónů…) hudba 34
Olga Spalová: Malá světová obrazárna, Svoboda, Praha 1971 Léta praxe Použité zdroje