Motýli Hmyz Holometabolia vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
Advertisements

HMYZ s proměnou dokonalou
Denní motýli.
HMYZ s proměnou dokonalou
ZOOLOGIE ŘÁD: MOTÝLI.
Upraveno (pro ZŠ) z materiálu:
Urči název a zařaď do příslušné skupiny hmyzu
Hmyz Motýli.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTÝLI.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis
Pří_082_Rozmanitost přírody_Noční motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_52_INOVACE_PŘ _Dvoukřídlí,motýli,prac
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Hmyz s proměnou dokonalou
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
Bezobratlí.
Martina Čejková Petr Harmach
Motýli Noční a denní.
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
Motýli.
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_329
Biologická olympiáda II.
Poznávačka : HMYZ.
Řád: Motýli Bělásek řeřichový (Anthocharis cardamines)
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Hmyz s proměnou dokonalou
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo přílohy: VY_52_INOVACE_02_MOTÝL Autor:Mgr. Libuše Stonawská Předmět:Přírodověda Třída: 4. ročník Šablona projektu:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Veronika Kurišová Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.ZOO4 Vytvořeno:14.
Lišejníky Složené organismy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Dvoukřídlí Hmyz Holometabola vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Blechy, chrostíci Hmyz Holometabola vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Hmyz Jak vypadá a jak se dělí?. Členovci  - představují největší kmen živočišné říše  - ve větvi prvoústých dosáhli největšího stupně dokonalosti.
Strunatci Úvod, Pláštěnci, Bezlebeční vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Denní motýli (hmyz). Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Veronika Kurišová Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_V.ZOO3.
Plavuně, přesličky Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Kapradiny Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Ptáci zástupci 2 Dravci, sovy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Brouci Třída: Hmyz vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Ostnokožci Živočichové vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Obratlovci úvod; Kruhoústí
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_130_Hmyz - motýli
Stavba rostlinného těla
VY_32_INOVACE_40_Hmyz s proměnou dokonalou
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_25_PRVOUKA
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
Motýli Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
MOTÝLI VY_32_INOVACE_XVII-C-19.
Řád: Motýli sací ústrojí se sosákem Živí se rostlinnými šťávami
Výukový materiál VY_52_INOVACE_16_HMYZ-V LESE
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola, Hradec Králové
VÝZNAM MOTÝLŮ.
DENNÍ MOTÝLI.
Hmyz.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

Motýli Hmyz Holometabolia vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Motýli v ČR přes 2500 druhů larvy – housenky 2 páry křídel – kryty šupinkami – překrývají se dělení: denní a noční (podle aktivity) sosák Obr. 1: Detail šupinek na křídle Obr. 2: Sosák motýla

Úkol č. 1 1.Připravte mikroskopický preparát z části křídla motýla. 2. Seškrábněte šupiny na podložní sklíčko, pozorujte jejich tvar a nakreslete Obr. 3: Šupiny na křídlech

1) DENNÍ MOTÝLI

Babočky Babočka paví oko hojná kresba na křídlech (paví peří) černé housenky Odkud získala babočka své jméno? Obr. 4: Babočka paví oko Odpověď Podle kresby na křídlech připomínající paví peří.

Babočka kopřivová Babočka admirál hojná; housenky na kopřivách tažná Obr. 5: Babočka kopřivová tažná v ČR 1 generace, na podzim odlétá

Otakárci Otakárek fenyklový Otakárek ovocný housenky na miříkových rostlinách Otakárek ovocný Obr. 7: Otakárek fenyklový housenky na trnce, ovocných stromech Obr. 9: Housenka otakárka fenyklového Obr. 8: Otakárek ovocný

Perleťovci zástupci: Perleťovec stříbropásek, malý na polních nebo lesních cestách zástupci: Perleťovec stříbropásek, malý Obr. 10: Perleťovec stříbropásek Obr. 11: Perleťovec malý

Okáči zástupci: Okáč luční Okáč bojínkový hnědá křídla se skvrnami na loukách zástupci: Okáč luční Okáč bojínkový Obr. 12: Okáč luční

Modrásci zástupce: Modrásek jetelový drobní pohlavní dvojtvárnost vývoj v mraveništích zástupce: Modrásek jetelový Obr. 14: Housenka modráska Housenka vylučuje sladkou tekutinu – mravencům chutná – přenesou do mraveniště - housenka požírá larvy mravenců Obr. 13: Modrásek jetelový - samec

Bělásci zástupci: Bělásek zelný Bělásek řeřichový housenky na rostlinách – škodí někdy pohlavní dvojtvárnost zástupci: Bělásek zelný Bělásek řeřichový Obr. 16: Housenky běláska Obr. 15: Bělásek zelný

2) NOČNÍ MOTÝLI

Lišaj smrtihlav náš největší motýl kresba podobná lebce housenky s růžkem dobří letci (50km/h) Obr. 17: Lišaj smrtihlav Neusedají na květy, šťávy vysávají při zastavení nad květy. Obr. 18: Housenka lišaje

Martináči největší motýli Evropy oka na křídlech housenky na ovocných stromech zástupce: Martináč hrušňový Proč se martináč nazývá hrušňový? a) housenky na hrušních b) housenky v hruškovitém zámotku Obr. 19: Martináč hrušňový zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Martináč_hrušňový

Můry zástupci: Stužkonožka modrá, dubová zavalité, chlupaté tělo housenky lysé zástupci: Stužkonožka modrá, dubová Obr. 20: Stužkonožka modrá Obr. 20: Stužkonožka dubová

Přástevník medvědí složená křídla – hnědá - maskování spodní křídla – červená housenky rychle běhají Obr. 22: Přástevník medvědí Obr. 23: Přástevník medvědí housenka

Bourec morušový chován pro hedvábné vlákno housenky se jím omotávají při zakuklení vlákno až 3 km 1kg hedvábí = 50 000 kokonů Obr. 25: Bourec morušový - kokon Obr. 24: Bourec morušový Obr. 26: Bourec morušový housenka

Bekyně mniška škůdce jehličnanů housenky ožírají jehlice potrava živočichů (brouci, ptáci) Obr. 27: Bekyně mniška Obr. 28: Bekyně mniška housenka

Mol šatní housenky požírají vlněné tkaniny škůdci v domácnostech Obr. 29: Mol šatní Obr. 30: Mol moučný housenka

Zavíječ paprikový v domácnostech, znehodnocují potraviny živí se sušenými plody, moukou Obr. 32: Zavíječ paprikový larva Obr. 31: Zavíječ paprikový

Obaleč jablečný červivost jablek velikost 2 cm Obr. 33: Obaleč jablečný Obr. 34: Obaleč jablečný larva

Rozřaď níže uvedené zástupce do skupin. Mol šatní Babočka paví oko Lišaj smrtihlav Babočka admirál Bělásek zelný Zavíječ paprikový Obaleč jablečný Okáč luční Perleťovec malý Otakárek fenyklový Denní motýli Noční motýli

Urči zástupce na obrázku. Přástevník medvědí Babočka paví oko Lišaj smrtihlav Okáč luční Otakárek fenyklový Modrásek jetelový Mol šatní

Opakování 1) Jaké druhy baboček znáš? 2) Vyjmenuj některé škůdce z řad nočních motýlů. 3) Který zástupce motýlů má černé housenky? 4) Housenka jakého denního motýla způsobuje velké škody? 5) Jaký je význam motýlů v přírodě? babočka paví oko, admirál, kopřivová obaleč jablečný, zavíječ paprikový, mol šatní, bekyně mniška babočka paví oko běláska zelného Význam estetický, významní opylovači.

Použité zdroje a litaratura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha: Scientia, 1997. 121. ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, 1999. 128 s Obr. 1: <URL http://www.osel.cz/_popisky/111_/1113367926.jpg> Obr. 2: URL <http://img3.rajce.idnes.cz/d3/2/2241/2241006_261368c0e0ed2f36e1c9591865b5ebba/images/motyli_sosak.jpg> Obr. 3: URL <http://www.gymnasiumkladno.cz/foto/1011_mikrosvet_8.jpg> Obr. 4: URL <http://i.idnes.cz/10/013/c460/MRK293865_0807_cerna_hora_556_r.jpg> Obr. 5: URL <http://nd01.jxs.cz/539/561/5242e43396_43865934_o2.jpg> Obr. 6: URL <http://img3.ceskatelevize.cz/program/porady/10254240223/foto09/01.jpg> Obr. 7: URL <http://www.priroda.cz/pozadi/otakarek_fenyklovy.jpg> Obr. 8: URL <http://www.treking.cz/priroda/otakarek-ovocny3.jpg> Obr. 9: URL <http://fotoblog.in/galerie/albums/motyli-lepidoptera/4886095.jpg> Obr. 10: URL <http://zivotniprostredi.koprivnice.org/image.php?idx=546&mw=800&mh=629> Obr. 11: URL <http://fotoblog.in/galerie/zen/i.php?a=motyli-lepidoptera&i=Perletovec_maly.jpg> Obr. 12: URL <http://www.jynx-t.net/priroda/Data/Images/Okac-lucni_2.jpg> Obr. 13: URL <http://www.213.cz/Hlavninahledyvelke/Modrasek_jetelovy_samec.jpg>

Obr. 14: URL <http://www. lepiforum

Obr. 25: URL <http://www. gymta