Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY."— Transkript prezentace:

1 Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY

2  Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV. ročník SŠ Tematický celek: opakování mluvnického učiva ročníku Klíčová slova : rétorika, proslov, přednáška, diskuse Forma: výklad Datum vytvoření:

3 Řečnický styl  styl oficiálních veřejných projevů  funkce přesvědčovací  přímý kontakt s posluchači  využití neverbálních prostředků  působí na rozum i cit  styl oficiálních veřejných projevů  funkce přesvědčovací  přímý kontakt s posluchači  využití neverbálních prostředků  působí na rozum i cit

4 Rétorika  řečnické umění  vznik ve starověkém Řecku a Římě  zakladatel řecký filozof Aristoteles – spis Rétorika  funkce řečníka – poučovat, přesvědčovat, argumentovat, získávat, hodnotit, působivě se vyjadřovat  řečnické umění  vznik ve starověkém Řecku a Římě  zakladatel řecký filozof Aristoteles – spis Rétorika  funkce řečníka – poučovat, přesvědčovat, argumentovat, získávat, hodnotit, působivě se vyjadřovat

5 Řečnické projevy  spisovný jazyk  citově zabarvené prostředky, obrazná pojmenování…  neverbální prostředky  Uveďte příklady obrazných pojmenování.  Co rozumíme pojmem neverbální prostředky?  spisovný jazyk  citově zabarvené prostředky, obrazná pojmenování…  neverbální prostředky  Uveďte příklady obrazných pojmenování.  Co rozumíme pojmem neverbální prostředky?

6 Řečnické útvary  Projevy: - politické - soudní - duchovní - příležitostné - naučné - kulturní - vědecké  Projevy: - politické - soudní - duchovní - příležitostné - naučné - kulturní - vědecké

7 Kompozice řečnických projevů Úvod: - oslovit posluchače - motivovat, vzbudit zájem - seznámit s tématem Úvod: - oslovit posluchače - motivovat, vzbudit zájem - seznámit s tématem Stať: - rozvést myšlenky - argumentovat Závěr: - shrnout hlavní myšlenky - poděkovat za pozornost

8 Projev politický  úvaha s hodnotícími prvky  naznačuje perspektivu, možný vývoj  staví na argumentaci  někdy se přizpůsobuje názorům posluchače / populismus /  např. projevy stranické, prezidentské, parlamentní…  Jaké znáte druhy argumentací?  úvaha s hodnotícími prvky  naznačuje perspektivu, možný vývoj  staví na argumentaci  někdy se přizpůsobuje názorům posluchače / populismus /  např. projevy stranické, prezidentské, parlamentní…  Jaké znáte druhy argumentací?

9 Proslov  druh projevu – menší rozsah  zaměřen na menší počet posluchačů  menší míra oficiálnosti  např. proslov ředitele školy na maturitním plese  Napište proslov na maturitní ples, který přednesou zástupci 4. ročníků.  druh projevu – menší rozsah  zaměřen na menší počet posluchačů  menší míra oficiálnosti  např. proslov ředitele školy na maturitním plese  Napište proslov na maturitní ples, který přednesou zástupci 4. ročníků.

10 Přednáška  spojuje rysy odborného a řečnického stylu  zaměřena na fakta  jazyk neutrální  přesnost, věcnost, ale i snaha zaujmout  psána s ohledem na posluchače – náročnost, zábavnost…  např. přednáška na vysoké škole, populárně zaměřená přednáška pro laické publikum  spojuje rysy odborného a řečnického stylu  zaměřena na fakta  jazyk neutrální  přesnost, věcnost, ale i snaha zaujmout  psána s ohledem na posluchače – náročnost, zábavnost…  např. přednáška na vysoké škole, populárně zaměřená přednáška pro laické publikum

11 Diskuse  založena na dialogu  diskutující vyjadřují své názory  vnímají názory ostatních, lépe se v problematice orientují  potřeba diskusi vést a respektovat daná pravidla  Zvolte si aktuální téma, které vás zajímá a pokuste se o něm ve třídě diskutovat.  založena na dialogu  diskutující vyjadřují své názory  vnímají názory ostatních, lépe se v problematice orientují  potřeba diskusi vést a respektovat daná pravidla  Zvolte si aktuální téma, které vás zajímá a pokuste se o něm ve třídě diskutovat.

12 Shrnutí  působíme na rozum i cit posluchačů  využíváme spisovného jazyka  začleníme argumentaci  udržujeme kontakt s posluchačem  útvary – projev, proslov, přednáška, diskuse  působíme na rozum i cit posluchačů  využíváme spisovného jazyka  začleníme argumentaci  udržujeme kontakt s posluchačem  útvary – projev, proslov, přednáška, diskuse

13 Použité zdroje - SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura: ucelená, přehledná, osvědčená příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na střední a vysoké školy. Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, ISBN - SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura: ucelená, přehledná, osvědčená příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na střední a vysoké školy. Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, ISBN


Stáhnout ppt "Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY."

Podobné prezentace


Reklamy Google