Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Co je kognitivní psychologie? Lat. cognoscere – vědět, znát Behaviorizmus (S-R) Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Co je kognitivní psychologie? Lat. cognoscere – vědět, znát Behaviorizmus (S-R) Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní."— Transkript prezentace:

1 Co je kognitivní psychologie? Lat. cognoscere – vědět, znát Behaviorizmus (S-R) Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní obrat“ – zaměření na střední článek „O“

2 Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU

3 Zrakové vnímání – zrakový aparát Oko (čočka – sítnice) Zraková dráha Mozek – zraková kůra (týlní lalok) Obraz na sítnici: dvourozměrný („malířské plátno“), převrácený Výsledný vjem: trojrozměrný (obvykle), nepřevrácený Činnost okohybných svalů: sakadické pohyby

4 Asocianizmus – „atomistický“ výklad vnímání, myšlení – řetězení asociací na základě styčnosti (v prostoru, v čase), podobnosti, kontrastu, příčiny- následku, … Gestaltizmus (tvarová psychologie) – „celostní“ výklad vnímání a myšlení; základní vztah figura-pozadí; zákon dobrého tvaru (pregnantnosti) na principu blízkosti, podobnosti, uzavření …

5 Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí

6

7 Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti

8

9 Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - blízkosti

10 Zrakové vnímání – iluze

11 Zrakové vnímání – klamy

12 Zrakové vnímání – pareidolie

13 Hermann Rorschach ( ) Projektivní testy Vnímání - osobnost

14 Zrakové vnímání – pareidolie

15

16 Projekce a interpretace – Barvy života

17 Zrakové vnímání – vnímání prostoru Obraz na sítnici je dvourozměrný. Vjem reality je však trojrozměrný, navíc dovedeme odhadovat vzdálenosti, poměrné velikosti objektů aj. O co se při tomto odhadování opíráme? „Nápovědi“ zrakového vnímání – monokulární, binokulární

18 LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA + GRADIENT TEXTURY

19 ATMOSFÉRICKÁ PERSPEKTIVA

20 STÍNOVÁNÍ

21 INTERPOZICE (PŘEKRÝVÁNÍ)

22 OBVYKLÁ VELIKOST Tendence ke konstantnosti vnímání objektů

23 Hermann von Helmholtz – nevědomá percepce

24 Binokulární vidění – binokulární paralaxa, stereoskopie

25 Eye-tracking Sakadické pohyby (sakády – fixace)

26 Klinický výzkum – např. případy navráceného zraku, …

27 POHYB (vizuální detekce pohybujícího se objektu je rychlejší než klidového)

28 Co vědí o vnímání architekti?

29 Bezpočet dalších aplikací– doprava, vojenství

30 VNÍMÁNÍ BAREV Sítnice: tyčinky – černobílé vidění, čípky – barevné vidění Čípky: 3 druhy – „modré“, „zelené“, „červené“ Negativní paobrazy

31

32

33 Komplementární barvy

34 Konstantnost vnímání barev

35 Konstruktivistické vs. přímé výklady vnímání Konstruktivistické – ovlivnění vjemu sestupnými procesy např. zrakové klamy (nevědomé vnímání); konstantnost vnímání, vliv emocí (ROR, experiment Brunera, …)

36 „ekologická teorie“ J. Gibsona – i přes to, že se obraz na sítnici proměňuje, existují jeho invariantní charakteristiky (ty jsou strukturální – např. gradient textury); význam pohybu, interakce poznávající-okolí optický tok (např.: jízda autem)

37 Rorschachův test stojí na předpokladu, že: a)Způsob vnímání nestrukturovaných podnětů souvisí s fungováním paměti. b)Způsob vnímání nestrukturovaných podnětů souvisí s osobnostními charakteristikami. c)Způsob vnímání nestrukturovaných podnětů souvisí se způsobem řešení problémů. d)Způsob vnímání nestrukturovaných podnětů souvisí s jazykovou výbavou.


Stáhnout ppt "Co je kognitivní psychologie? Lat. cognoscere – vědět, znát Behaviorizmus (S-R) Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní."

Podobné prezentace


Reklamy Google