Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci"— Transkript prezentace:

1 Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci Doc. Ing. Celestýn Scholz, PhD. 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

2 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů Vodíkový program TUL čistý H2 Projekt GAČR řešitel (TUL, ČVUT, SZU, UJEP) Sponzor: DPmML „PSM pro spalování vodíku – pohonná jednotka budoucnosti“ Projekt VZ – MŠMT řešitel TUL Sponzor: Tedom, Škoda-Auto Část: „Vodíkový motor“ ETAPA 1 Jednoválec 0.6 dm3 ETAPA 2 Šestiválec 12 dm3 ETAPA 3 Jednoválec 2 dm3 ETAPA 4 Tříválec 1.2 dm3 Nízkotlaká injektáž vodíku do válce (10-18 bar) Vysokotlaká injektáž vodíku do válce ( bar) Směsi (H2 + CNG) Výzkumné centrum Josefa Božka Část: „Nová koncepční řešení, alternativní paliva“ 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

3 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů Vrtání/ zdvih mm / 114.3mm Otáčky min-1 Kompresní poměr Tlak injektáže 18 bar Objem válce 0.6 dm3 ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

4 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

5 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 1 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

6 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 2 Počet válců 6 Vrtání/ zdvih mm / 150 mm Otáčky min-1 Kompresní poměr Tlak injektáže 10 bar Objem motoru 12 dm3 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

7 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 2 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

8 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 2 CNG H2 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

9 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 3 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

10 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 4 Vysokotlaký injektor – 100 bar Hoerbiger Valve Tec 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

11 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 4 Počet válců 3 Vrtání/ zdvih 76,5 mm / 86,9 mm Otáčky min-1 Kompresní poměr 10, Tlak injektáže 100 bar Objem motoru 1.2 dm3 ETAPA 4 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

12 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů ETAPA 4 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

13 Katedra vozidel a motorů PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Zdroj vysokotlakého plynného vodíku Uzavírací ventil (L), do vedení 20MPa Od svazku H2 N2 Vedení 20 MPa 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

14 Katedra vozidel a motorů PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ A B C D ODBĚRNÉ MÍSTO Vysokotlaké vedení REDUKČNÍ VENTIL ELMG. FILTR 3-CEST. UZAVÍRACÍ VENTIL H2 ZP k motoru Odběrné místo 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

15 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů BEZPEČNOST Objem – 2025 m3 Stropní ventilátory 3x 5000 m3/h Vrata – 2x 6m2 Šíření vodíku při úniku 0.32 g/s na pracovišti bez místního odsávání digestoři. Kontury objemových koncentrací vodíku ve vzduchu, max. hodnota 4%. 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

16 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů BEZPEČNOST Vodíkový monitorovací systém Hmotový spektrometr – model H - SENSE Limit detekce : 0 – ppm 0,1….100% obj. Rychlost detekce: 4 Hz Přesnost: < 1ppm ionizační zdroj detektor H2 separace v hmotovém filtru 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

17 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů Závěr Vodíkový program na pracovišti TUL: zaměření na spalování H2 v pístových spalovacích motorech, příprava směsi výhradně ve válci motoru (přímá injektáž paliva) počátek v roce 1997 – projekt GAČR, sponzor DPmML v současnosti - VZ FS, sponzor Š-Auto (cíl OA na H2 v roce 2011) - VCJB, sponzor Tedom (směs H2 s metanem) Připravenost pracoviště (infrastruktura, technika, zkušenosti) na spolupráci v programech EU 2nd Czech Hydrogen Day - Řež

18 Katedra vozidel a motorů
Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů Děkuji za pozornost 2nd Czech Hydrogen Day - Řež


Stáhnout ppt "Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci"

Podobné prezentace


Reklamy Google