Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Doc. Ing. Celestýn Scholz, PhD. Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008 www.kvm.tul.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Doc. Ing. Celestýn Scholz, PhD. Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008 www.kvm.tul.cz."— Transkript prezentace:

1 Doc. Ing. Celestýn Scholz, PhD. Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež

2 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež Vodíkový program TUL čistý H 2 Projekt GAČR řešitel (TUL, ČVUT, SZU, UJEP) Sponzor: DPmML „PSM pro spalování vodíku – pohonná jednotka budoucnosti“ Projekt VZ – MŠMT řešitel TUL Sponzor: Tedom, Škoda-Auto Část: „Vodíkový motor“ ETAPA 1 Jednoválec 0.6 dm3 ETAPA 2 Šestiválec 12 dm3 ETAPA 3 Jednoválec 2 dm3 ETAPA 4 Tříválec 1.2 dm3 Nízkotlaká injektáž vodíku do válce (10-18 bar) Vysokotlaká injektáž vodíku do válce ( bar) Směsi (H 2 + CNG) Výzkumné centrum Josefa Božka Část: „Nová koncepční řešení, alternativní paliva“

3 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež Vrtání/ zdvih 82.55mm / 114.3mm Otáčky 1500 min-1 Kompresní poměr8- 12 Tlak injektáže 18 bar Objem válce0.6 dm3 ETAPA 1

4 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež ETAPA 1

5 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež ETAPA 1

6 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež ETAPA 2 Počet válců6 Vrtání/ zdvih 130 mm / 150 mm Otáčky 2000 min-1 Kompresní poměr12 Tlak injektáže 10 bar Objem motoru12 dm3

7 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež ETAPA 2

8 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež CNG H2H2 ETAPA 2

9 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež ETAPA 3

10 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež ETAPA 4 Vysokotlaký injektor – 100 bar Hoerbiger Valve Tec

11 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež ETAPA 4 Počet válců3 Vrtání/ zdvih 76,5 mm / 86,9 mm Otáčky 4750 min-1 Kompresní poměr10,3 Tlak injektáže 100 bar Objem motoru1.2 dm3 ETAPA 4

12 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež ETAPA 4

13 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Zdroj vysokotlakého plynného vodíku Uzavírací ventil (L), do vedení 20MPa Od svazku H 2 N2N2 Vedení 20 MPa

14 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež PALIVOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ REDUKČNÍ VENTIL ELMG. VENTIL FILTR 3-CEST. UZAVÍRACÍ VENTIL H2H2 ZP k motoru AB C D ODBĚRNÉ MÍSTO Vysokotlaké vedení Odběrné místo

15 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež BEZPEČNOST Objem – 2025 m 3 Stropní ventilátory 3x 5000 m 3 /h Vrata – 2x 6m 2 Šíření vodíku při úniku 0.32 g/s na pracovišti bez místního odsávání digestoři. Kontury objemových koncentrací vodíku ve vzduchu, max. hodnota 4%.

16 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež Vodíkový monitorovací systém Hmotový spektrometr – model H - SENSE Limit detekce : 0 – ppm 0,1….100% obj. Rychlost detekce: 4 Hz Přesnost: < 1ppm ionizační zdrojdetektor H2 separace v hmotovém filtru BEZPEČNOST

17 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež Závěr Vodíkový program na pracovišti TUL: zaměření na spalování H 2 v pístových spalovacích motorech, příprava směsi výhradně ve válci motoru (přímá injektáž paliva) počátek v roce 1997 – projekt GAČR, sponzor DPmML v současnosti - VZ FS, sponzor Š-Auto (cíl OA na H 2 v roce 2011) - VCJB, sponzor Tedom (směs H 2 s metanem) Připravenost pracoviště (infrastruktura, technika, zkušenosti) na spolupráci v programech EU

18 Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Doc. Ing. Celestýn Scholz, PhD. Technická univerzita v Liberci – Fakulta strojní Katedra vozidel a motorů 2 nd Czech Hydrogen Day - Řež 23.09.2008 www.kvm.tul.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google