Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Veřejné finance Sociální zabezpečení Eva Tomášková Konzultační hodiny: St 9:30 – 10:30 Čt 12:00 – 13:00.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Veřejné finance Sociální zabezpečení Eva Tomášková Konzultační hodiny: St 9:30 – 10:30 Čt 12:00 – 13:00."— Transkript prezentace:

1 Veřejné finance Sociální zabezpečení Eva Tomášková Konzultační hodiny: St 9:30 – 10:30 Čt 12:00 – 13:00

2 Členění mimorozpočtových fondů Státní (účelové) fondy Státní (účelové) fondy o oblasti, které jsou významné pro vládu o oblasti, které jsou významné pro vládu oblasti, kde chce vláda ovlivnit tržní podmínky oblasti, kde chce vláda ovlivnit tržní podmínky Fondy podpory podnikání Fondy podpory podnikání různé vládní agentury, jež podporují podnikání finančním i nefinančním způsobem různé vládní agentury, jež podporují podnikání finančním i nefinančním způsobem dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa Privatizační (majetkové) fondy Privatizační (majetkové) fondy úspěšnost transformace ekonomiky úspěšnost transformace ekonomiky pouze přechodná existence pouze přechodná existence Svěřenecké (pojistné) fondy Svěřenecké (pojistné) fondy prostředky určené na sociální a zdravotní pojištění prostředky určené na sociální a zdravotní pojištění

3 Privatizační fondy Fond národního majetku České republiky Fond národního majetku České republiky technická realizace privatizačních rozhodnutí MF technická realizace privatizačních rozhodnutí MF dočasná správa státních podílů určených k převodu soukromým subjektům dočasná správa státních podílů určených k převodu soukromým subjektům zanikl v roce 2005 zanikl v roce 2005 Pozemkový fond Pozemkový fond správa nemovitostí ve vlastnictví státu správa nemovitostí ve vlastnictví státu vyplácení restitučních náhrad vyplácení restitučních náhrad sloužil ke krytí nákladů z privatizace sloužil ke krytí nákladů z privatizace Fond dětí a mládeže Fond dětí a mládeže hospodaření s majetkem bývalého Svazu socialistické mládeže hospodaření s majetkem bývalého Svazu socialistické mládeže zrušen kvůli nepříznivým hospodářským výsledkům zrušen kvůli nepříznivým hospodářským výsledkům

4 Svěřenecké fondy Sociální pojištění Sociální pojištění Zdravotní pojištění Zdravotní pojištění povinné příspěvky – započítávají se do souhrnné daňové kvóty povinné příspěvky – započítávají se do souhrnné daňové kvóty

5 Sociální zabezpečení řešení důsledků sociálních událostí a rizik a při garanci sociálních jistot řešení důsledků sociálních událostí a rizik a při garanci sociálních jistot Sociální událost – vede k tíživé sociální situaci Sociální událost – vede k tíživé sociální situaci Sociální riziko - „sociální události či sociální příhody, které jsou právem známé, a s nimiž právo řadí vznik, změnu či zánik práv a povinností, pomocí nichž lze těmto událostem předejít či je zmírnit nebo překonat tíživou životní situaci způsobenou takovou událostí.“ (Krebs, 1997) Sociální riziko - „sociální události či sociální příhody, které jsou právem známé, a s nimiž právo řadí vznik, změnu či zánik práv a povinností, pomocí nichž lze těmto událostem předejít či je zmírnit nebo překonat tíživou životní situaci způsobenou takovou událostí.“ (Krebs, 1997) Sociální jistota - např. právo na vzdělání, právo na ošetření v nemoci Sociální jistota - např. právo na vzdělání, právo na ošetření v nemoci paradox sociálního zabezpečení paradox sociálního zabezpečení

6 Prvky sociálního zabezpečení Péče o zdraví Péče o zdraví Zabezpečení v nemoci a při úrazu, při invaliditě Zabezpečení v nemoci a při úrazu, při invaliditě Zabezpečení matek v těhotenství a v mateřství Zabezpečení matek v těhotenství a v mateřství Zabezpečení ve stáří Zabezpečení ve stáří Zabezpečení v nezaměstnanosti Zabezpečení v nezaměstnanosti Zabezpečení pozůstalých v případě úmrtí rodinných příslušníků Zabezpečení pozůstalých v případě úmrtí rodinných příslušníků Pomoc rodinám s dětmi Pomoc rodinám s dětmi

7 Principy sociálního zabezpečení univerzalita univerzalita uniformita uniformita komplexnost komplexnost adekvátnost adekvátnost sociální garance sociální garance sociální solidarita sociální solidarita sociální spravedlnost sociální spravedlnost participace participace

8 Metody sociálního zabezpečení Sociální pojištění Sociální pojištění povinné příspěvky povinné příspěvky princip ekvivalence (zásluhové dávky), princip všeobecnosti a univerzálnosti princip ekvivalence (zásluhové dávky), princip všeobecnosti a univerzálnosti soukromé pojištění, někdy se státní podporou soukromé pojištění, někdy se státní podporou Státní sociální podpora Státní sociální podpora hrazeny z daní (není stanovena konkrétní částka) hrazeny z daní (není stanovena konkrétní částka) např. přídavky na děti např. přídavky na děti Podnikové zaopatření Podnikové zaopatření Sociální pomoc Sociální pomoc hrazeno ze státního rozpočtu a z různých neziskových organizací hrazeno ze státního rozpočtu a z různých neziskových organizací ve složitých životních situacích, kdy se občan nedokáže sám o sebe postarat, např. nezaměstnanost, úraz ve složitých životních situacích, kdy se občan nedokáže sám o sebe postarat, např. nezaměstnanost, úraz princip solidarity princip solidarity Sociální péče Sociální péče realizaci těchto služeb provádí regionální veřejný sektor či soukromé neziskové organizace realizaci těchto služeb provádí regionální veřejný sektor či soukromé neziskové organizace Spoření Spoření v rámci dobrovolného smluvního důchodového pojištění v rámci dobrovolného smluvního důchodového pojištění

9 Dávky sociálního zabezpečení Dávky zásluhové Dávky zásluhové závisí na výši předchozího příjmu závisí na výši předchozího příjmu princip ekvivalence a princip solidarity princip ekvivalence a princip solidarity pouze peněžní forma (např. náhrady při pracovních úrazech) pouze peněžní forma (např. náhrady při pracovních úrazech) Dávky univerzální (tzv. plošné dávky) Dávky univerzální (tzv. plošné dávky) nezávisí na předchozím příjmu (porodné) nezávisí na předchozím příjmu (porodné) mohou mít formu peněžní i naturální (např. ve zdravotnictví) mohou mít formu peněžní i naturální (např. ve zdravotnictví) Dávky individualizované (tzv. adresné dávky) Dávky individualizované (tzv. adresné dávky) poskytovány dle určitého kritéria potřebným občanům v individuální výši poskytovány dle určitého kritéria potřebným občanům v individuální výši Dávky kombinované Dávky kombinované kombinace zásluhových a univerzálních dávek, např. starobní důchody kombinace zásluhových a univerzálních dávek, např. starobní důchody posilovat zásluhovou složku posilovat zásluhovou složku

10 Modely sociálního zabezpečení Klasický model sociálního pojištění (Bismarckův model sociálního pojištění) Klasický model sociálního pojištění (Bismarckův model sociálního pojištění) nevylučoval sociální pomoc, ale nezahrnoval státní zaopatření nevylučoval sociální pomoc, ale nezahrnoval státní zaopatření nebyl součástí státního rozpočtu nebyl součástí státního rozpočtu zásluhovost (zásluhové dávky) a sociální solidarita (univerzální dávky) - byly poskytovány jen výjimečně (zdravotní péče) zásluhovost (zásluhové dávky) a sociální solidarita (univerzální dávky) - byly poskytovány jen výjimečně (zdravotní péče) Klasický model sociální pomoci ( Liberální či anglosaský model) Klasický model sociální pomoci ( Liberální či anglosaský model) vylučoval metody sociálního pojištění a metody státního zaopatření vylučoval metody sociálního pojištění a metody státního zaopatření zdokonaloval předchozí systém „chudinské péče“ zdokonaloval předchozí systém „chudinské péče“ důraz na individualizované dávky určené jen pro prokazatelně potřebné občany důraz na individualizované dávky určené jen pro prokazatelně potřebné občany

11 Modely sociálního zabezpečení Moderní model sociálního pojištění (Konzervativní model sociálního pojištění) Moderní model sociálního pojištění (Konzervativní model sociálního pojištění) z příspěvků na sociální zabezpečení z příspěvků na sociální zabezpečení zásluhové dávky, dávky univerzální (na zdravotní péči a u přídavků na děti) a dávky poskytované v rámci sociální pomoci zásluhové dávky, dávky univerzální (na zdravotní péči a u přídavků na děti) a dávky poskytované v rámci sociální pomoci (důchodové, nemocenské, úrazové, v nezaměstnanosti, rodinné, zdravotní péče) (důchodové, nemocenské, úrazové, v nezaměstnanosti, rodinné, zdravotní péče) Moderní liberální model sociální pomoci Moderní liberální model sociální pomoci rozšířen o zavedení prvků sociálního pojištění (starobního, pozůstalostního, v nezaměstnanosti, úrazového a v některých státech i univerzálního zdravotního). rozšířen o zavedení prvků sociálního pojištění (starobního, pozůstalostního, v nezaměstnanosti, úrazového a v některých státech i univerzálního zdravotního). nevyužívají se, příp. využívají ve velmi málo příspěvky na sociální zabezpečení nevyužívají se, příp. využívají ve velmi málo příspěvky na sociální zabezpečení Beveridgeův model sociálního národního pojištění Beveridgeův model sociálního národního pojištění

12 Modely sociálního zabezpečení Univerzální model státního zaopatření Univerzální model státního zaopatření modifikace klasického modelu sociální pomoci modifikace klasického modelu sociální pomoci využívá pouze univerzální dávky nezávislé na výdělku využívá pouze univerzální dávky nezávislé na výdělku je většinou financován ze státního rozpočtu je většinou financován ze státního rozpočtu Skandinávský sociálně demokratický model Skandinávský sociálně demokratický model zahrnuje jak princip sociální solidarity, tak také princip ekvivalence, přičemž se snaží zabezpečit všechny obyvatele zahrnuje jak princip sociální solidarity, tak také princip ekvivalence, přičemž se snaží zabezpečit všechny obyvatele dávky poskytované v rámci tohoto modelu jsou univerzální dávky a zásluhové dávky dávky poskytované v rámci tohoto modelu jsou univerzální dávky a zásluhové dávky odmítá daňové ráje odmítá daňové ráje

13 Financování sociálního zabezpečení Přímé Přímé povinné příspěvky + část daňového výnosu povinné příspěvky + část daňového výnosu dávky sociálního zabezpečení dávky sociálního zabezpečení Nepřímé Nepřímé daňové úlevy u individuálních důchodových daní a důchodových daní korporací daňové úlevy u individuálních důchodových daní a důchodových daní korporací daňové výdaje daňové výdaje Prostředky na financování sociální zabezpečení Prostředky na financování sociální zabezpečení v parafiskálním mimorozpočtovém fondu sociálního zabezpečení v parafiskálním mimorozpočtovém fondu sociálního zabezpečení ve veřejných rozpočtech ve veřejných rozpočtech Sociální kvóta Sociální kvóta

14 Systémy financování soc. zabezpečení Průběžné financování Průběžné financování Příčiny deficitnosti tohoto systému: Příčiny deficitnosti tohoto systému: Demografické příčiny (stárnutí obyvatel, nízká porodnost) Demografické příčiny (stárnutí obyvatel, nízká porodnost) Rozsáhlý sociální program (široká „nabídka“ dávek sociálního zabezpečení) Rozsáhlý sociální program (široká „nabídka“ dávek sociálního zabezpečení) Potřeba valorizace dávek Potřeba valorizace dávek Růst nákladů institucí poskytujících služby sociálního zabezpečení Růst nákladů institucí poskytujících služby sociálního zabezpečení Růst povinných příspěvků na sociální zabezpečení, což má za důsledek: Růst povinných příspěvků na sociální zabezpečení, což má za důsledek: Snižování čisté mzdy zaměstnanců Snižování čisté mzdy zaměstnanců Zvyšování nezaměstnanosti Zvyšování nezaměstnanosti Nízká tvorba nových pracovních míst Nízká tvorba nových pracovních míst Malé domácí úspory Malé domácí úspory Vládní populismus Vládní populismus

15 Systémy financování soc. zabezpečení Kapitálové financování Kapitálové financování kapitalizovaný fond sociálního zabezpečení na pojišťovacím principu kapitalizovaný fond sociálního zabezpečení na pojišťovacím principu respektuje princip ekvivalence a zásluhovosti respektuje princip ekvivalence a zásluhovosti stát dohlíží nad hospodařením těchto pojišťoven a vymezuje způsoby zhodnocení stát dohlíží nad hospodařením těchto pojišťoven a vymezuje způsoby zhodnocení posiluje odpovědnost jednotlivce a stimuluje jej ke spoření na stáří (příspěvky ze státního rozpočtu, daňové výhody) posiluje odpovědnost jednotlivce a stimuluje jej ke spoření na stáří (příspěvky ze státního rozpočtu, daňové výhody)

16 Vícepilířový systém financování SZ Veřejný pilíř Veřejný pilíř minimální prostředky na stáří a případná rizika minimální prostředky na stáří a případná rizika všeobecný program zdravotní péče, všeobecný program zdravotní péče, všeobecný program sociální pomoci, všeobecný program sociální pomoci, univerzální dávky soc. zabezpečení, univerzální dávky soc. zabezpečení, státem garantovaná min. výše starobního důchodu, státem garantovaná min. výše starobního důchodu, povinné pojištění povinné pojištění princip neekvivalence a solidarity princip neekvivalence a solidarity průběžný systém financování (povinné příspěvky, dávky) průběžný systém financování (povinné příspěvky, dávky) Povinný soukromý pilíř Povinný soukromý pilíř povinné spoření občanů v kapitalizovaném fondu pojišťovny povinné spoření občanů v kapitalizovaném fondu pojišťovny odluka sociálního zabezpečení od státu a zrušení mezigeneračního přerozdělování odluka sociálního zabezpečení od státu a zrušení mezigeneračního přerozdělování princip ekvivalence (zásluhové dávky) princip ekvivalence (zásluhové dávky) Dobrovolný soukromý pilíř Dobrovolný soukromý pilíř dobrovolné soukromé pojištění dobrovolné soukromé pojištění princip ekvivalence a jsou používány zásluhové dávky princip ekvivalence a jsou používány zásluhové dávky

17 Situace v ČR v oblasti SZ Sociální zabezpečení je příjmem státního rozpočtu, přičemž je zahrnuto v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí, odděleně se sleduje pouze část plynoucí na důchodové pojištění. Sociální zabezpečení je příjmem státního rozpočtu, přičemž je zahrnuto v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí, odděleně se sleduje pouze část plynoucí na důchodové pojištění. Metody sociálního zabezpečení: Metody sociálního zabezpečení: sociální pojištění sociální pojištění sociální péče sociální péče sociální pomoc sociální pomoc Oblasti sociálního zabezpečení: Oblasti sociálního zabezpečení: Důchodové pojištění Důchodové pojištění Nemocenské pojištění (včetně pojištění pro případ mateřství a invalidity) Nemocenské pojištění (včetně pojištění pro případ mateřství a invalidity) Pojištění v nezaměstnanosti Pojištění v nezaměstnanosti Péče o rodinu Péče o rodinu Sociální péče, tzv. záchranná sociální síť (např. péče o opuštěné děti, hendikepované občany apod.) Sociální péče, tzv. záchranná sociální síť (např. péče o opuštěné děti, hendikepované občany apod.) Zdravotní pojištění (dostupnost základní zdravotní péče) Zdravotní pojištění (dostupnost základní zdravotní péče) Princip ekvivalence v kombinaci s principem solidarity Princip ekvivalence v kombinaci s principem solidarity

18 Dvoupilířový systém financování sociálního zabezpečení Veřejný pilíř Veřejný pilíř průběžné financování průběžné financování Dobrovolný soukromý pilíř Dobrovolný soukromý pilíř starobní pojištění starobní pojištění Sociální zabezpečení je financováno: Sociální zabezpečení je financováno: povinným příspěvkem na sociální zabezpečení a povinným příspěvkem na státní politiku zaměstnanosti povinným příspěvkem na sociální zabezpečení a povinným příspěvkem na státní politiku zaměstnanosti povinným veřejným zdravotním pojištěním povinným veřejným zdravotním pojištěním

19 Sazby pojistného v ČR Pramen: socialni-pojisteni-co-vsechno-je-dobre-vedet/ - 39k - 16 duben

20 Sazby sociálního pojištění v zemích EU *státy, kde je pouze jedna sazba pro zdravotní a sociální pojištění dohromady Pramen: "Sozial Kompass Europa", Herausgeber: Bundesministerium fur Gesundheit und soziale Sicherung - Bundesrepublik Deutschland

21 Věk odchodu do důchodu v ČR Pramen:

22 Věk odchodu do důchodu Pramen: letosnim-roce/

23 Starobní důchod Je složen ze dvou částí: Je složen ze dvou částí: základní výměr základní výměr jedná se o pevnou částku ve výši Kč měsíčně jedná se o pevnou částku ve výši Kč měsíčně procentní výměra procentní výměra částka je vypočtena jako 1,5 % z výpočtového základu za každý celý rok pojištění, minimálně však 770 Kč měsíčně. částka je vypočtena jako 1,5 % z výpočtového základu za každý celý rok pojištění, minimálně však 770 Kč měsíčně. Starobní důchody jsou valorizovány, jestliže inflace překročí 5 %. Starobní důchody jsou valorizovány, jestliže inflace překročí 5 %. Průměrný důchod v ČR dosahuje necelých Kč (rok 2006), průměrná čistá mzda činí 12500, tj. 58,4 %. Průměrný důchod v ČR dosahuje necelých Kč (rok 2006), průměrná čistá mzda činí 12500, tj. 58,4 %. Průměrné penze dosahuje cca 44 % občanů, průměrné mzdy však jen cca 30 % občanů. Průměrné penze dosahuje cca 44 % občanů, průměrné mzdy však jen cca 30 % občanů. Občan, který měl hrubý měsíční příjem přes dostane penzi ve výši Občan, který měl hrubý měsíční příjem přes dostane penzi ve výši velmi výrazný nepoměr mezi penzí a původní mzdou u občanů různých příjmových skupin (občané s podprůměrnou mzdou dostávají starobní důchod ve výši 90 % původního výdělku, naopak důchod občanů s nadprůměrnými příjmy je v ČR jedna z nejnižších ze zemí OECD) velmi výrazný nepoměr mezi penzí a původní mzdou u občanů různých příjmových skupin (občané s podprůměrnou mzdou dostávají starobní důchod ve výši 90 % původního výdělku, naopak důchod občanů s nadprůměrnými příjmy je v ČR jedna z nejnižších ze zemí OECD)

24 Výše důchodu vůči předchozí mzdě v ČR Pramen: - 40k

25 Relace důchodu k předchozí mzdě v ČR Pramen: - 40k

26 Výše státní penze v zemích OECD

27 Pramen: OECD, Pensions at a Glance: Public Policies Across OECD Countries, 2005 Edition, ISBN © OECD 2005

28 Pramen: Eurostat, Statistik kurz gefasst, Themenkreis 3, 6/2004 "Der Sozialschutz in Europa"

29 Hlavní problémy sociálního pojištění vysoká nivelizace důchodů, která nemotivuje k vyšší ekonomické aktivitě vysoká nivelizace důchodů, která nemotivuje k vyšší ekonomické aktivitě vysoká míra příjmové solidarity vysoká míra příjmové solidarity nedostatečná připravenost systému na stárnutí populace nedostatečná připravenost systému na stárnutí populace nárůst počtu předčasných starobních důchodů v předchozích letech a s tím související stagnace reálného odchodu do důchodu nárůst počtu předčasných starobních důchodů v předchozích letech a s tím související stagnace reálného odchodu do důchodu nepřiměřeně velký rozsah náhradních dob pojištění nepřiměřeně velký rozsah náhradních dob pojištění nedostatečný rozvoj nositele pojištění vlivem rozpočtového uspořádání a dlouhodobého poddimenzování finančních prostředků nedostatečný rozvoj nositele pojištění vlivem rozpočtového uspořádání a dlouhodobého poddimenzování finančních prostředků (http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove _systemy/situace_v_cr/) (http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove _systemy/situace_v_cr/)http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove _systemy/situace_v_cr/http://www.finance.cz/home/penzijni_pripojisteni/duchodove _systemy/situace_v_cr/

30 Povinné veřejné zdravotní pojištění Poplatníci: Poplatníci: zaměstnanci, zaměstnanci, zaměstnavatelé za své zaměstnance, zaměstnavatelé za své zaměstnance, osoby samostatně výdělečně činné, osoby bez zdanitelných příjmů a osoby samostatně výdělečně činné, osoby bez zdanitelných příjmů a stát za nevýdělečné osoby. stát za nevýdělečné osoby. Veřejné zdravotní pojištění je příjmem parafiskálního fondu (rozpočtů zdravotních pojišťoven) Veřejné zdravotní pojištění je příjmem parafiskálního fondu (rozpočtů zdravotních pojišťoven) Pojistné - 13,5 % z úhrnu příjmů zaměstnance za kalendářní měsíc, popř. 13,5 % z 45 % příjmu z podnikání u osob samostatně výdělečně činných a 13,5 % z částky 3556 Kč u pojištěnců, za něž pojistné platí stát. Pojistné - 13,5 % z úhrnu příjmů zaměstnance za kalendářní měsíc, popř. 13,5 % z 45 % příjmu z podnikání u osob samostatně výdělečně činných a 13,5 % z částky 3556 Kč u pojištěnců, za něž pojistné platí stát.

31 Povinné veřejné zdravotní pojištění Hospodaření ZZP je vyrovnané až mírně přebytkové, hospodářský výsledek VZP je záporný již několik let. Hospodaření ZZP je vyrovnané až mírně přebytkové, hospodářský výsledek VZP je záporný již několik let. VZP zažívá postupný odliv pojištěnců k jiným zdravotním pojišťovnám. VZP zažívá postupný odliv pojištěnců k jiným zdravotním pojišťovnám. Věrni VZP zůstávají lidé důchodového věku, kteří tvoří největší část pojištěnců (cca 80 % pojištěnců VZP je starších 60-ti let). Věrni VZP zůstávají lidé důchodového věku, kteří tvoří největší část pojištěnců (cca 80 % pojištěnců VZP je starších 60-ti let). zvyšování průměrné doby pracovní neschopnosti, kdy v roce 1989 činila 17,1 dne, v roce ,39 a v roce ,45 dne zvyšování průměrné doby pracovní neschopnosti, kdy v roce 1989 činila 17,1 dne, v roce ,39 a v roce ,45 dne

32 Srovnání pracovní neschopnosti ČR a ostatních zemí Pramen: Český statistický úřad

33 Pramen:WHO (World Health Organization) - The World Health Report 2005

34 Děkuji za Vaši pozornost. Děkuji za Vaši pozornost.


Stáhnout ppt "Veřejné finance Sociální zabezpečení Eva Tomášková Konzultační hodiny: St 9:30 – 10:30 Čt 12:00 – 13:00."

Podobné prezentace


Reklamy Google