Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VĚDA A VĚDECKÝ PŘÍSTUP Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 14. 2. 2007.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VĚDA A VĚDECKÝ PŘÍSTUP Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 14. 2. 2007."— Transkript prezentace:

1 VĚDA A VĚDECKÝ PŘÍSTUP Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu

2 VĚDA „K čemu je člověku věda?“ ….je produktem kvalit lidského druhu v jedné oblasti a zároveň náhradou za jeho nemohoucnost v oblastech jiných…. …. věda je nástrojem. Nese proto všechny znaky svého tvůrce…. ….je možné s ní zacházet zručně, se znalostí a snahou o zdokonalení, ale stejně tak i povrchně a nedbale….

3 CÍLE VĚDY Lidem je vlastní silná a prakticky neustálá touha porozumět světu a své každodenní zkušenosti. Lidem je vlastní silná a prakticky neustálá touha porozumět světu a své každodenní zkušenosti. JEDNÍM Z HLAVNÍCH POSLÁNÍ JE POMOCI ČLOVĚKU INTERPRETOVAT REALITU a porozumět jí! JEDNÍM Z HLAVNÍCH POSLÁNÍ JE POMOCI ČLOVĚKU INTERPRETOVAT REALITU a porozumět jí! Obyčejná lidská zvědavost, touha hledat a nacházet odpovědi na otázky – hlavní cíle vědeckého poznání. Popis – predikce – vysvětlení. Obyčejná lidská zvědavost, touha hledat a nacházet odpovědi na otázky – hlavní cíle vědeckého poznání. Popis – predikce – vysvětlení.

4 METODY POZNÁNÍ Metoda autority Metoda autority Metoda tradice Metoda tradice Metoda a priori Metoda a priori Potřebuje sociální pedagog znát metodologii pedagogického výzkumu? Nestačí mu k řešení praktických problémů „selský rozum“ nebo studium příručky, vztahující se obsahově k tomuto problému?

5 Vlastnosti metody vědy Systematičnost a organizovanost Systematičnost a organizovanost Empirická povaha vědy Empirická povaha vědy Objektivita a verifikovatelnost Objektivita a verifikovatelnost

6 FÁZE VÝZKUMU Fáze orientační, badatel hledá oblast vlastního bádání. Fáze orientační, badatel hledá oblast vlastního bádání. Fáze vymezující téma a problém výzkumu. Fáze vymezující téma a problém výzkumu. Fáze hledání a vymezení teoretického východiska. Studium literatury, definice proměnných. Fáze hledání a vymezení teoretického východiska. Studium literatury, definice proměnných. Fáze zpracování projektu výzkumu. Fáze zpracování projektu výzkumu. Fáze předvýzkumu. Fáze předvýzkumu. Fáze realizace vlastního výzkumu a sběru dat. Fáze realizace vlastního výzkumu a sběru dat. Fáze zpracování dat získaných výzkumem. Fáze zpracování dat získaných výzkumem. Fáze analýzy a interpretace. Fáze analýzy a interpretace. Fáze zpracování závěrů z výzkumu. Fáze zpracování závěrů z výzkumu. Fáze zpracování výzkumné zprávy. Fáze zpracování výzkumné zprávy. Fáze obhajoby výzkumné zprávy. Fáze obhajoby výzkumné zprávy.

7 ZÁKLADNÍ POJMY Problém, hypotéza, výzkumná metoda, výzkumná technika, plánování výzkumu, projekt výzkumu: Problém, hypotéza, výzkumná metoda, výzkumná technika, plánování výzkumu, projekt výzkumu: - vymezení oblasti - vhled do problematiky - upřesnění a formulace výzkumného problému - analýza výzkumného pole –proměnné - stanovení hypotéz - vymezení základního souboru – výzkumného vzorku - výběr vhodných metod a technik - časový harmonogram - formy zpracování výzkumu - organizační, personální a materiální zajištění - finanční rozvaha - využití výstupů – cíl výzkumu

8 INFORMAČNÍ PŘÍPRAVA ČLÁNKY, KNIHY, VÝZKUMNÉ ZPRÁVY ČLÁNKY, KNIHY, VÝZKUMNÉ ZPRÁVY KNIHOVNY A INFORMAČNÍ STŘEDISKA KNIHOVNY A INFORMAČNÍ STŘEDISKA ČASOPISY – ČASOPISY – BIBLIOGRAFIE – soupis literatury BIBLIOGRAFIE – soupis literatury REŠERŠE REŠERŠE DATABÁZE – EBSCO, PROQUEST (ERIC) DATABÁZE – EBSCO, PROQUEST (ERIC) BIBLIOGRAFICKÁ NORMA BIBLIOGRAFICKÁ NORMA

9 ÚKOL Problém – nesnáz – nápad (rozdíl mezi tématem a problémem)! Nalézt alespoň téma! Problém – nesnáz – nápad (rozdíl mezi tématem a problémem)! Nalézt alespoň téma! Prostudovat literaturu z oboru a přinést s sebou výzkumnou zprávu (jakýkoliv článek z odborné literatury). Prostudovat literaturu z oboru a přinést s sebou výzkumnou zprávu (jakýkoliv článek z odborné literatury).


Stáhnout ppt "VĚDA A VĚDECKÝ PŘÍSTUP Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 14. 2. 2007."

Podobné prezentace


Reklamy Google