Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Assessment centrum. Co je AC speciální diagnostická metoda speciální diagnostická metoda Používá se pro výběr uchazečů o práci Používá se pro výběr uchazečů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Assessment centrum. Co je AC speciální diagnostická metoda speciální diagnostická metoda Používá se pro výběr uchazečů o práci Používá se pro výběr uchazečů."— Transkript prezentace:

1 Assessment centrum

2 Co je AC speciální diagnostická metoda speciální diagnostická metoda Používá se pro výběr uchazečů o práci Používá se pro výběr uchazečů o práci Její součástí je psychodiagnostika a modelové situace Její součástí je psychodiagnostika a modelové situace

3 Co je AC Assessment- hodnocení Assessment- hodnocení cíl: vybrat nejvhodnější uchazeče na příslušnou pozici (zpravidla ze skupiny, která již prošla předvýběrem) (nejlepší nemusí znamenat nejvhodnější) cíl: vybrat nejvhodnější uchazeče na příslušnou pozici (zpravidla ze skupiny, která již prošla předvýběrem) (nejlepší nemusí znamenat nejvhodnější)

4 Jak AC probíhá 1. Stanovení cíle AC – tzn. Kriterií výběru (to závisí na požadavcích firmy, její kultuře charakteru prac. místa apod.) 2. Předvýběr uchazečů do AC 3. AC 4. Hodnocení, vyhotovení zpráv o jednotlivých uchazečích a doporučení k výběru

5 Kompetenční model Zahrnuje kriteria výběru Zahrnuje kriteria výběru např.:např.: Specialista Specialista Generalista Generalista Týmová práce Týmová práce Přesvědčivost a vytrvalost Přesvědčivost a vytrvalost Diverzita Diverzita Orientace na zákazníka Orientace na zákazníka Ochota ke změně Ochota ke změně Orientace na cíl Orientace na cíl Podnikatelské předpoklady Podnikatelské předpoklady

6 Výstup AC – Kompetenční profil

7 Výhody kompetenčního modelu sjednocuje jazyk pozorovatelů a hodnotitelů a usnadňuje shodu sjednocuje jazyk pozorovatelů a hodnotitelů a usnadňuje shodu je konkrétní, adresný je konkrétní, adresný objektivní a etický objektivní a etický dává možnost zobrazit účastníka ve své struktuře kompetencí dává možnost zobrazit účastníka ve své struktuře kompetencí umožňuje vzájemné srovnávaní účastníků i skupin umožňuje vzájemné srovnávaní účastníků i skupin

8 Kdo se AC účastní Moderátor Moderátor Zadavatel Zadavatel Hodnotitelé – interní a externí Hodnotitelé – interní a externí Účastníci Účastníci

9 Struktura AC Uvítání a informace o programu Uvítání a informace o programu Psychodiagnostika Psychodiagnostika Individuální pohovory Individuální pohovory Individuální modelové situace Individuální modelové situace Skupinové modelové situace Skupinové modelové situace Ukončení Assessment Centra Ukončení Assessment Centra Porada hodnotitelů Porada hodnotitelů Vyhotovení hodnotících zpráv Vyhotovení hodnotících zpráv

10 Příklad harmonogramu 09,00-09,20 Zahájení. Seznámení s programem. 09,20-12,20Skupinové modelové situace 12,20-13,00 Oběd ( ve jdou na přípravu první dva lidé: 15-20min. ) 13,20-14,40Individuální modelové situace 14,45-15,00 Společná zpětná vazba. Zakončení. 15,00-17,00 Porada interních a externích hodnotitelů

11 Individuální a skupinové modelové situace Každá z nich je více zaměřena na 1-2 sledované schopnosti/dovednosti Každá z nich je více zaměřena na 1-2 sledované schopnosti/dovednosti Každá schopnost by měla být sledovatelná ve více modelových situacích Každá schopnost by měla být sledovatelná ve více modelových situacích Pestrá škála metod Pestrá škála metod Hodnotitelé – záznamové archy – rozlišit popis od pocitu a interpretace Hodnotitelé – záznamové archy – rozlišit popis od pocitu a interpretace

12 Psychodiagnostika Výkonové testy (Wechsler, Raven, Vídeň. maticový test) Výkonové testy (Wechsler, Raven, Vídeň. maticový test) Osobnostní testy (ICL, MBTI, IHAVEZ, FIRO, MMPI) Osobnostní testy (ICL, MBTI, IHAVEZ, FIRO, MMPI) Testy speciálních oblastí (např. dotazníky motivace, výkonová orientace apod.) Testy speciálních oblastí (např. dotazníky motivace, výkonová orientace apod.)

13 Kdy je AC vhodné? Velmi důležité pozice (manažerské) Velmi důležité pozice (manažerské) Pozice, kde jsou zapotřebí specifické dovednosti (např. piloti) Pozice, kde jsou zapotřebí specifické dovednosti (např. piloti) Obecně pozice, kde hrají větší roli „měkké“ dovednosti Obecně pozice, kde hrají větší roli „měkké“ dovednosti

14 Výhody AC Kombinace metod – větší validita, odhalení tendencí k sociálně žádoucímu chování Kombinace metod – větší validita, odhalení tendencí k sociálně žádoucímu chování Kombinace hodnotitelů – jistější úsudek Kombinace hodnotitelů – jistější úsudek Přímá interakce jednotlivých uchazečů, týmová práce Přímá interakce jednotlivých uchazečů, týmová práce Porovnatelnost díky současnému hodnocení Porovnatelnost díky současnému hodnocení Zpětná vazba (zpráva i pro neúspěšné uchazeče) Zpětná vazba (zpráva i pro neúspěšné uchazeče)

15 Nevýhody Náročnost a cena Náročnost a cena Čas Čas Určité skupiny osob mohou mít zábrany např. před skupinovými modelovkami Určité skupiny osob mohou mít zábrany např. před skupinovými modelovkami

16 Chyby v myšlení a vnímání Haló efektHaló efekt Efekt nadměrného kontrastuEfekt nadměrného kontrastu Efekt středové tendenceEfekt středové tendence Efekt shovívavosti, mírnostiEfekt shovívavosti, mírnosti Efekt autoprojekceEfekt autoprojekce Efekt stereotypuEfekt stereotypu Efekt slepotyEfekt slepoty

17 Development centrum (DC) AC použité pro rozvojové účely AC použité pro rozvojové účely Cílem je identifikace rozvojového potenciálu Cílem je identifikace rozvojového potenciálu Nebo trénink specifických (např. manažerských) dovedností Nebo trénink specifických (např. manažerských) dovedností Výstup: např. zpráva a rozvojový plán Výstup: např. zpráva a rozvojový plán


Stáhnout ppt "Assessment centrum. Co je AC speciální diagnostická metoda speciální diagnostická metoda Používá se pro výběr uchazečů o práci Používá se pro výběr uchazečů."

Podobné prezentace


Reklamy Google