Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

RADÍ Jak bezpečně nakupovat Klára Trněná Odborná právní poradkyně SOS - Asociace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "RADÍ Jak bezpečně nakupovat Klára Trněná Odborná právní poradkyně SOS - Asociace."— Transkript prezentace:

1 RADÍ Jak bezpečně nakupovat Klára Trněná Odborná právní poradkyně SOS - Asociace

2 KUPNÍ SMLOUVA  Podle data uzavření se řídí:  Starým občanským zákoníkem (40/1964 Sb.)  Do  Novým občanským zákoníkem (89/2012 Sb.)  Od  Uzavírána denně  Nemusí být písemná

3 Nákupy na internetu  Pozor na podvodné obchody  Zjistit si reference (spotřebitelské zkušenosti)  Použít platbu na dobírku  Neskočit na podezřele nízké ceny!  Před objednávkou čtěte smluvní podmínky  Podmínky reklamace  Podmínky odstoupení…

4 Podomní a pouliční prodej  Často nekalé praktiky  Těžko jim to lze dokázat!  Co je ve smlouvě, je závazné!  ČTĚTE SMLOUVY A SMLUVNÍ PODMÍNKY!  Podomní prodej může obec/město zakázat  Smlouvy jsou i přesto platné!  Informujte po návštěvě obchodníka městskou policii

5 Odstoupení od smlouvy  Do 14 dnů od převzetí zboží  Spotřebitel zboží vrátí do 14 dnů od odstoupení  Prodávající peníze vrátí do 14 dnů od odstoupení  nemusí, pokud ještě nedostal zboží (nebo spotřebitel neprokáže odeslání)  O možnosti odstoupit od smlouvy musí být spotřebitel poučen  Jinak se lhůta pro odstoupení prodlužuje na 1 rok a 14 dnů

6 Nákupy v kamenných provozovnách  Od těchto smluv není možné odstoupit do 14 dnů  Výměna nebo vrácení zboží  Jen na dobré vůli prodejce a za splnění jeho podmínek!

7 Reklamace  Reklamovat neprodleně!  Prodávající musí reklamaci přijmout v kterékoliv své provozovně  Musí vydat reklamační protokol  Musí reklamaci vyřídit nejpozději do 30 dnů  Jinak -> odstoupení od smlouvy

8 Záruka  Odpovědnost za vady, které se vyskytnou během 24 měsíců  U zhotovení věci na zakázku také 24 měsíců  Nelze zkrátit  Pouze u věcí použitých na minimálně 12 měsíců  Může být i delší = záruka za jakost (smluvní)  Prodlužuje se o dobu v opravě  Nevztahuje se na opotřebení či mechanické poškození.  Výměna věci či součásti věci -> neběží nová lhůta!

9 Reklamace potravin  Záruční doba – obecně – dle OZ  Záruční doba – „spotřebujte do“  Záruční doba – „minimální trvanlivost“

10 Záruční doba – obecně – dle OZ  § 2167 nového občanského zákoníku – 24 měsíců ( víno) pokud z povahy věci nevyplývá něco jiného (např. zboží podléhající rychlé zkáze apod.) - nepříliš častá situace  věci, na kterých není uvedeno datum použitelnosti/spotřeby

11 Spotřebujte doXMinimální trvanlivost  „spotřebujte do“ – tzv. datum použitelnosti  takto označovány potraviny podléhající rychlé zkáze (např. salámy, sýry atd.)  po tuto dobu má potravina své vlastnosti a je zdravotně nezávadná (při správném skladování)  reklamace – dle povahy věci, po dobu uvedenou  spotřebitel musí prokázat vadu při převzetí  po uplynutí této doby nelze výrobek dále prodávat

12 Spotřebujte do

13 Minimální trvanlivost  „datum minimální trvanlivosti“  minimální doba, po kterou si potravina zachovává své specifické vlastnosti a je zdravotně nezávadná  reklamace – dle povahy věci, po dobu uvedenou na obale  spotřebitel musí prokázat vadu při převzetí  po uplynutí této doby lze výrobek prodat jen takto označený a prodej musí být oddělený  nelze reklamovat pro vadu, pro kterou byl výrobek zlevněn

14 Minimální Trvanlivost

15 … a co takové brambory????  neuvedeno datum minimální trvanlivosti  není zboží podléhající rychlé zkáze  při správném skladování  doba přiměřená povaze věci

16 MásloXRoztíratelný Směsný tuk apod.  máslo - mléčný výrobek obsahující výhradně mléčný tuk ve formě emulze vody a tuku (80 %)  roztíratelný směsný tuk – obsahují rostlinný tuk, popř. směs mléčného a rostlinného tuku

17 Čokoláda  hořká čokoláda - kakaová sušina (35%), kakaové máslo (18%), třtinový cukr, vanilku  jedinou tolerovanou umělou přísadou je sójový lecitin pro lepší konzistenci čokolády  ne - mléčný tuk, ztužený tuk, kokosový tuk, palmojádrový tuk  nejlepší čokolády – 60 – 75% kakaa  mléčná čokoláda – navíc sušené mléko

18 DOZOR NAD OBLASTÍ POTRAVIN  Ministerstvo zemědělství  Ministerstvo zdravotnictví  Státní zemědělská a potravinářská inspekce  Státní veterinární správa  Česká obchodní inspekce

19 JAK NAKUPOVAT  Kontrolujte trvanlivost  otázka, zda zboží do uvedené doby spotřebujete  Čtěte složení  Zvažte, zda si nepřiplatit  párek s nižším procentem masa může být levnější než párek s vysokým obsahem, ale ve skutečnosti zkonzumujete jen předraženou mouku a ve výsledku jich můžete sníst více a nedostanete tolik výživových složek jako z masa

20 JAK NAKUPOVAT  Nebojte se zeptat  Hledejte alternativy  pomazánková „másla“ mohou být jak značková, tak neznačková; ve většině případů jsou privátní značky obchodních řetězců levnější s identickým složením a chutí  Mějte připravený nákupní seznam

21 JAK NAKUPOVAT  Spočítejte si, zda se vám nákup vyplatí  čas strávený na cestě, peníze vynaložené na cestu  Pozor na akce a slevy  akce 3+1 zdarma - opravdu zboží zvládnete spotřebovat?  cena, uváděná jako sleva se často neliší od normální slevy v jiném obchodě  Pozor na poznámky pod čarou  omezený odběr  sleva při nákupu více kusů

22 NEKUPUJTE!  rozmražené potraviny  potraviny nesprávně skladované  např. mimo chladicí box  nafouklé chlazené potraviny a konzervy  např. jogurty  může se jednat o zdravotně závadnou potravinu

23 NEKUPUJTE!  nečitelně nebo nesrozumitelně označené potraviny  vakuově balené výrobky, jejichž obal netěsní  potraviny s poškozeným obalem,plesnivé či s patrnými změnami barvy  dobře si výrobek prohlédněte  prasklá vejce

24 NEKUPUJTE!  rozmyslete si nákup prošlých potravin  znečištěné pečivo  nahnilou nebo vykrájenou zeleninu  mražené zboží změněného tvaru nebo obsahující mnoho ledu

25 UCHOVÁVÁNÍ POTRAVIN  balit potraviny  zabránění osychání  uchovávat v suchu  vlhkost vede k vlhnutí a příp. hrudkování (sůl)  pozor na příliš nízké teploty  vedou ke změnám látek a porušení buněčných stěn (např. sládnutí brambor)  řiďte se pokyny na obalech

26 INFORMACE O PORADENSTVÍ  Na webových stránkách  Telefonní linka v době od 09:00 – 18: Kč/ min.  E-poradna -  Osobní poradna - hlavní poradna v Brně, Mečová 5 - denně od 9:00 – 18:00

27 GOS Garance ochrany spotřebitele Držitelé dodržují Kodex garance ochrany spotřebitele

28 DĚKUJEME ZA POZORNOST!!!


Stáhnout ppt "RADÍ Jak bezpečně nakupovat Klára Trněná Odborná právní poradkyně SOS - Asociace."

Podobné prezentace


Reklamy Google