Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_T e.1.14 Technologické procesy - mělnění a krájení Vytvořeno: Ověřeno: Třída: PV1

2 Obecné základy potravinářské technologie Vzdělávací oblast:Základy technologie Předmět:Technologie Ročník:1. ročník Autor:Mgr. Sedláčková Pavla Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky: učebnice, názorné pomůcky Klíčová slova:nože, kuty, kráječe, mlýnky,… Anotace: tento učební materiál je určen pro žáky oboru potravinářská výroba, v předmětu technologie.

3  Při této operaci se větší část suroviny mechanickými zásahy dělí na menší části.  Jedním z nejednodušších úkonů je ruční krájení nožem.  Používá se u citlivějších plodů v konzervárenství – broskve, nebo při dělení – bourání masa.

4  Kromě krájení nožem se používá řezání pilou, sekání sekáčky – obojí při bourání masa JUT (jatečně upravených těl).  Různá strojní zařízení se používají při dělení na drobnější části – krouhání zelí, řezání cukrovky.  Kostkovačky – krájení zeleniny na kostky  Krájení brambor na lupínky, hranolky,…

5  Strouhání brambor ve škrobárnách na třenku – získávání škrobu.  Řezání a mělnění masa při výrobě masových produktů – kutr, řezačka.  Mletí obilí – mlecí stolice.  Drcení olejnatých semen.

6 1. Zmenšení velikosti. 2. Mechanické poškození –tkáně a buněk – další možnosti ve výrobě.

7 Kráječe a kutry

8  1. Jaký je nejjednodušší nástroj krájení?  Nůž.  2. Jaké jiné zařízení znáš pro mělnění a krájení?  Kutry, řezačky, mlýnky, struhadla, pily,…  3. Uveď význam mělnění a dělení.  Zmenšení velikosti, mechanické poškození buněk a tkání.

9 Použité zdroje ALTERA J., ALTEROVÁ, L., Technologie potravinář, nakladatelství Svoboda servis, Praha, 2005, ISBN 8O a-prodejny-stroje-pro-zpracovani Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google