Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Měření internetového dění Jan Fait. Typy měření Google Analytics Browser history Scraping & Crawling Cookie tracking Social Media Listening Výzkumné úkoly.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Měření internetového dění Jan Fait. Typy měření Google Analytics Browser history Scraping & Crawling Cookie tracking Social Media Listening Výzkumné úkoly."— Transkript prezentace:

1 Měření internetového dění Jan Fait

2 Typy měření Google Analytics Browser history Scraping & Crawling Cookie tracking Social Media Listening Výzkumné úkoly UI & UX Testování Pop-up survey On-Exit survey Feedback widget Paywall survey Přirozené chování Navozené chování Deklarované chování

3 Přirozené chování Navozené chování Deklarované chování CaseCookie trackingTestování průchodnosti webu Pop-up dotazník na stránce No, je přirozené a tak se dá predikovat Je toho hodně = dobrá validita Mohu řídit situaci a nastavit měření dalších proměnných Experimentální prostředí => mohu srovnávat Je to levné Jednoduché Získám jen data, vznikající přirozeně a nic víc Hodně nerelevantních dat Lidé se soustředí na věci, jež by jinak přehlíželi Menší vzorek Externí motivace Nízká odezva i s incentivem Často otravné Omezená délka Jen na vlastním Klady a zápory

4 Přirozené chování Skrytá nebezpečí a neschopnost sběr plně řídit, ale zato potenciálně bohatá odměna.

5 Scraping & Crawling Scrapovat jde každá stránka, která se aktivně nebrání. Je to šedá zóna, cíl scrapingu se může bránit právně, ale až na výjimky to nedělá. NástrojeNároky Náklady Znalost HTML a trocha improvizace OutWitHub Google Refine R Statisical Computing Python, PHP, Ruby, …. Nízké, ale málo přípravy = hodně čištění Každá webová stránka má strukturu, která se opakuje Tuto strukturu průměrně schopný uživatel odhalí Vytvoří či užije hotový nástroj, který prochází sérii odkazů Dá tomuto nástroji rozkrytou strukturu Určí formát výstupu = jak krájet to, co nástroj nasbírá

6 Všechny jemu podobné strojově shromáždíme a určíme strukturu, ve které chceme dostat jejich obsah CASE : Taháme hodnocení z Pomocí nástroje OutWit Hub stahujeme hodnocení hotelových pobytů v Praze na Booking.com Prozkoumáme strukturu zdrojového kódu a najdeme link, který odkazuje na stránku hodnocení hotelu Za pár hodin máme čistý datafile N=48500

7 Browser history Uživatele, kteří se účastní výzkumu požádáme o sdílení historie procházení pomocí specializovaného open-source nástroje NástrojeNároky Náklady Těžko přesvědčit o bezpečnosti, Těžko umožnit cenzuru na straně uživatele BrowsingHistoryViewRekrutace, odměna cca 50Kč Pošleme uživateli samorozbalovací skript Ten projde historie prohlížečů a vytvoří jeden soubor Uživatel jej sám odešle zpět agentuře

8 Google Analytics & Dotazování Je milion a jeden způsob jak Vám GA mohou pomoci zjistit data o návštěvnících. Výzkumné agentury je mohou využívat jako další input, ale děje se to velmi zřídka. NástrojeNároky Náklady Je těžké dobře využívat všechny jejich funkce Integrace je trochu těžší Google & Universal Analytics Různé plugins Specialista a jeho „údržba“ Použití Custom Labels pro integraci demografik z Google Analytics s vtěleným dotazníkem nebo widgetem. (např. UserReport) Pop-up integrovat lze, ale obtížně, protože jej často voláme externím skriptem. Při výzkumu využíváme GA spíše jako zdroj informací o návštěvníkovi, nikoli o jeho interakci se stránkou.

9 CASE : Google Analytics validuje vzorek Google Analytics validuje svými demografickými a zájmovými kategoriemi vzorek rovnou v dotazovacím systému. Funguje i obráceně. V online výzkumu zjistíme jak Google vidí daný vzorek respondentů. Pak jej můžeme srovnat s daty, která máte vy na svých stránkách => validace cílové skupiny

10 Social Media Listening Zejména pomocí aplikací a dostupných API pro každou z velkých sociálních sítí. NástrojeNároky Náklady Ovládat API a stíhat updaty Poradit si nestrukturovanými daty APIs Setup V zásadě tři cesty Vytvoříte aplikaci, kterou uživatelé autorizují a vy sbíráte jejich interakci s aplikací včetně social media dat Využijete hotový monitorovací engine od specializované firmy Využíváte API – dotazovací nástroj každé ze sítí s určitou periodou. Vážení social media dat na populaci zatím nikdo přesvědčivě neprovádí. Ale často k němu není důvod.

11 CASE : Perpetuum jako ukázka aplikace Princip aplikace je mocný nástroj pro všechny, kteří mají obsah, který uživatelé chtějí. Pro ostatní sice pěkná možnost, ale zůstane nevyužita. Bohatá data pro sociodemografickou & zájmovou analýzu + kontakt na faše fanoušky na FB. Podobnou API nabízí Google+, Twitter, LinkedIn

12 Browser HistorySocial MediaScraping Velké objemy Celý internetový život Lze kombinovat s dotazníkem ex-post Zájmová segmentace Insighty zdarma = nemusíte se ptát a lidé to stejně řeknou Výnosy z rozsahu Síťová povaha dat Velké objemy Minimální náklady sběru Agentura musí mít důvěru Spousta zbytečných dat => Pro syndikované výzkumy Trochu retro metoda Vždy vypovídá jen o publiku na social médiích Insighty jsou nejsou kvantitativně zakotvené Trollové & Zombíci & Žvanilové. Omezené možnosti publikace dat a celkově právní stránka Omezit se na jednu stránku většinou nestačí => rozdíly ve struktuře Srovnání

13 Navozené chování Měřím snadno vše, co si dopředu nastavím, ale vytvářím situaci, která nemusí být přirozená => nevzniká vždy v moment, kdy by měla.

14 Výzkumné úkoly …ve speciálním prohlížeči, který zaznamenává veškerou aktivitu a po ukončení zobrazuje dotazník. Analýza může být repre pokud máme dostatek uživatelů ochotných prohlížeč užívat. NástrojeDůležité Náklady Dostatek zakázek na udržení aktivity Zpracování je už trochu BigData Úkol musí být dostatečně obecný UX Laboratoř nebo Smaragd Vývoj prohlížeče Incentivy pro distribuci Respondent si má například na webu „vybrat dovolenou“ Prohlížeč zapisuje veškeré jeho akce = URL, pozice a cíl kliků Analytik z dat vidí jakou si vybral dovolenou a vytvoří cesty, kterými se uživatel ubíral k cíli Po dokončení úkolu kombinuje s dotazníkem

15 CASE: Souběžné sledování …zkoumali jsme návaznost mezi sledováním televize a vyhledáváním na internetu Víkendový mediální deník Víkendová historie prohlížení ve Smaragdu Výpočet souběhu a kategorizace obsahu Internet a televize mají 1/3 časový překryv. 21% vyhledává produkty na základě reklamy, 7% si ověřuje informace ze zpráv,…

16 Deklarované chování Jednoduchý sběr, pevně určuji strukturu vytvářených dat. Levné ale velmi problematické z hlediska User experience.

17 Pop-up Dodnes standard sběru dat např. u NetMonitoru, webových soustav Microsoftu, WallStreetJournal, čas od času skoro všude. NástrojeDůležité Náklady Nevkládat kód do stránek staticky, nýbrž jako Uživatel musí mít možnost odmítnout Javascript Minimální. Programování dotazníku Návratnost se mění v závislosti na charakteru stránky. U vysoce specializovaných je vyšší, ale stále v řádu jednotek procent. Důležité dobře nastavit zpoždění = nemá cenu hodnotit obsah po 15 vteřinách Špatná User Experience Rovnou začněte dotazovat. Získávání souhlasu je nepovinné, ale možnost ihned odmítnout ano. Použijte ztmavení stránky= lightbox Nikdy více než 5 otázek. Raději single choice. Ukažte kolik zbývá.

18 Exit survey Technologie Exit-Intent umožňuje předvídat opuštění stránky na základě chování na ní. Rodina metod IntentRecognition na základě strojového učení odhaduje, co uživatel udělá… NástrojeDůležité Náklady Nevkládat kód do stránek staticky, nýbrž jako Ladit pro různé prohlížeče Javascript Minimální. Programování dotazníku Zpoždění je zde něco jako filtr => může uživatel hodnotit stránku, na které by 5 vteřin? Také špatná User Experience Exit survey je možné oznámit dopředu na banneru. Oznamujte ji ale jen těm, kteří ji skutečně uvidí. => Žádné možná Rozlišujte zavření stránky, zavření prohlížeče nebo tlačítko zpět Dotazník zobrazený při odchodu ze stránky. Stejný příběh jako pop-up. Teoreticky přichází ve správný moment, ale behaviorálně je stejně nepříjemný.

19 Feedback & Peelback Widget … NástrojeDůležité Náklady Uživatel má mít šanci se dozvědět kam jej widget zavede Dotazník by neměl být dlouhý Jquery plugin Vývoj prohlížeče Incentivy pro distribuci Návratnost je však stále nízká Peelback vzbuzuje větší zvědavost = může obsahovat dynamický obsah Méně otravné než pop-up Vyhněte se automatickému scrollu widgetu, který uživatele „honí“ po stránce

20 Dotazník jako součást paywallu Princip Google Consumer Survey vlastně říká, že konzumaci obsahu lidé mohou zaplatit tím, že vyplní dotazník. Návratnost zatím velkou neznámou. NástrojeDůležité Náklady Spolehlivost demografik podle kterých vybírám respondenty Integrace informace z cookie Lze použít i jednodušeji než u Consumer Surveys, ale jen pro vlastní účely => není možnost dělat sampling podle demografik. Buď vlastní vývoj nebo Google Consumer Survey

21 Pop-up & ExitWidgetsPaywall Survey Způsoby jak omezit špatnou UX Je to vážně jednoduché Dobrá UX Vymakanější aplikace pro propojení s GA => možnost samplingu Možnost rovnou zobrazit otázku => větší návratnost Větší návratnost Navázáno na cíl uživatele na stránce => cílení OK UX Špatná UX Když nepropojím s GA, musím přesbírávat abych vytvořil repre vzorek. Malá návratnost Jinak vlastně nic Ne vždy mám na co se ptát => za mi paywall musí někdo platit Technologicky náročnější => sampling zvládnou jen ti, co mají informace z cookies Srovnání

22 Best practice pro dotazování na stránce Embbed raději než pop-up. Vnořené dotazníky jsou lepší pro vás i uživatele. Krátce a jednoduše. Rychlé single choice otázky + volný feedback. Vše co můžete zjistit pomocí integrace s GA nebo z cookies byste neměli dotazovat (demografika, odkud přišel, …) Začněte hned dotazovat. Neptejte se na souhlas, ale vždy poskytněte možnost okamžitě odmítnout. Opakované nabízení dotazníku vede k odchodu. Sliding widgets a opakovaný pop- up při aktuální nebo další návštěvě jsou cestou ke frustraci. Když už pop-up nebo exit, tak se správným timingem (ne brzy po příchodu, ne při krátké návštěvě) Dotazujte až když návštěvník dosáhl svého cíle. (Pokud víte, že jej dosáhl). To jest po nebo při placení.

23 Výzkumnická klasika pro online Chceme měřit offline fenomén online metodou? Máme nároky na reprezentativitu k nějaké populaci? Když ano, víme jaká ta populace je ve skutečnosti? Jsou weby, na které se zaměřujeme „ujeté“?

24 Jan Fait Researcher STEM/MARK Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Měření internetového dění Jan Fait. Typy měření Google Analytics Browser history Scraping & Crawling Cookie tracking Social Media Listening Výzkumné úkoly."

Podobné prezentace


Reklamy Google