Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Umění a neumění, vědění a nevědění Zdeněk Kratochvíl pro CTS UK, 2015 Nejsem kunsthistorik ani teoretik umění, leč doufám v obecnější poučení S využitím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Umění a neumění, vědění a nevědění Zdeněk Kratochvíl pro CTS UK, 2015 Nejsem kunsthistorik ani teoretik umění, leč doufám v obecnější poučení S využitím."— Transkript prezentace:

1 Umění a neumění, vědění a nevědění Zdeněk Kratochvíl pro CTS UK, 2015 Nejsem kunsthistorik ani teoretik umění, leč doufám v obecnější poučení S využitím nápadů těchto dam a pána: Anne Cheng, Milena Bartlová, Hana Buddeus a Henryk Gajewski Viz Z.K.: Umění a neumění, art+antiques 05/2015, s. 2

2 O čem to bude 1.Letmé představení výdobytků obrazové databáze 2.Stručně o problému kategorizací: 1.Věda a ne-věda 2.Umění a ne-umění 3.Sousední kulturní kategorie 3.Ukázky ne-umění i umění (podrobněji a hypoteticky) 4.Pluralita kategorizací - Hra a iluze 5.Letmá zmínka o odsunu (české antické sbírky)

3 1. Výdobytky obrazové databáze Přechod na Wikimedia Commons umožnil větší otevřenost. Zatím asi 6 tisíc fotek, z toho necelá půlka muzejních. Kromě zařazení do kategorií Wikimedie jsou možná i uživatelská alba, na které pak lze odkazovat z e-knihy, což příjemně ruší „duševní vlastnictví“, viz https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde Zajímá mě souvislost mezi těmito zdroji diverzity (výtvarných památek): Změna etnika, jazyka, náboženství, technologie, výtvarného kánonu (včetně nových žánrů). Zatím to vypadá na cimrmanovský negativní výsledek: uvedené parametry spolu souvisí jakkoli, neukazuje se žádná předností afinita mezi některými z nich.

4 2. 1. Problém kategorizací 1. Věda a ne-věda Pro jednoduchost Popperovsky (vím, že budu nařčen ze zastaralosi, ale pro tenhle účel je to užitečné, navíc nemám rád sociologické chápání ostatních věd): Do oblasti vědy patří falzifikovatelné hypotézy, vše ostatní je mimo oblast vědy. 2. Umění a ne-umění Popperovsky je umění mimo vědu, ovšem společně s čímkoli dalším. Nevím o kritériu, které by suplovalo falzifikaci. Možná proto není všem samozřejmá poznávací role umění. Analogicky k Feyerabendovu pojetí vědy by umění bylo tím, co se vystavuje v galerii. 3. Sousední kulturní kategorie Filosofie - co je a není filosofie není konstantní (předsokratici, ne-scholastické žánry…). Náboženství – nemáme žádnou obecně akceptovanou definici, navíc některá náboženství v sobě obsahují leccos z toho, co my nazýváme umění (nebo dokonce sport). Řemeslo (je to přece „techné“, stejně jako umění).

5 3. Ukázky ne-umění i umění 1. Ve velkém světě https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/EC_in_GoulandrisM https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AM_Naxos 2.Hezky česky https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AAW_Kinsky 3. Restaurátoři, legrace a falza (zpátky do velkého světa) https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Minoan_collections_in_the_Ashmolean_Museum,_Oxford https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ivory_and_Gold_Cretan_Statuette,_Boston_Museum_of_Art.JPG https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AMI_-_Schlangeng%C3%B6ttin.jpg

6 4. Pluralita kategorizací 1. Pluralita kategorizací Jen velice málo kultur vydělilo kategorii „umění“. Číňané prý nevydělovali ani kategorii „náboženství“. Proč si nezahrát hru na to, že umění, filosofie a náboženství jsou různé způsoby ztvárňování iluzí, většinou mimo oblast vědy? (Zatímco věda zkouší nosnost svých iluzí jinak.) Filosofie jako prostor mezi uměním, náboženstvím a vědou. Umění jako hra, která s pomocí řemesla zkouší realizaci a účinek iluzí? 2. Hra a iluze - Henryk Gajewski: Není tak moc důležité, zda tvé iluze jsou pravdivé; podstatné je, že je máš, takže můžeš žít!

7 5. Letmá zmínka o odsunu (české antické sbírky) Šetřit se musí, ať to stojí, co stojí (samozřejmě s výjimkou penězovodů, které vedou do kanálu). Dříve (do ): https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AAW_Kinskyhttps://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AAW_Kinsky Nyní: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AA_Sternberghttps://commons.wikimedia.org/wiki/User:Zde/AA_Sternberg


Stáhnout ppt "Umění a neumění, vědění a nevědění Zdeněk Kratochvíl pro CTS UK, 2015 Nejsem kunsthistorik ani teoretik umění, leč doufám v obecnější poučení S využitím."

Podobné prezentace


Reklamy Google