Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rodičovská svépomocná skupina: jedna z možností pomoci neklidným dětem Petra Škrdlíková – Lenka Lacinová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rodičovská svépomocná skupina: jedna z možností pomoci neklidným dětem Petra Škrdlíková – Lenka Lacinová."— Transkript prezentace:

1 Rodičovská svépomocná skupina: jedna z možností pomoci neklidným dětem Petra Škrdlíková – Lenka Lacinová

2 Východiska Působení na komunikaci a výchovu hyperaktivních dětí skrze práci s rodiči a učiteli. Působení na komunikaci a výchovu hyperaktivních dětí skrze práci s rodiči a učiteli. Jistý, informovaný, empatický rodič zvládne nesnáze s výchovou neklidného dítěte úspěšněji. Jistý, informovaný, empatický rodič zvládne nesnáze s výchovou neklidného dítěte úspěšněji.

3 Východiska Informovanost učitelů napomůže lepšímu pochopení specifickým nesnázím dětí se syndromem ADHD nebo dětí s hyperaktivními prvky chování a tím pádem i úspěšnějšímu zvládání nesnadných situací ve škole. Informovanost učitelů napomůže lepšímu pochopení specifickým nesnázím dětí se syndromem ADHD nebo dětí s hyperaktivními prvky chování a tím pádem i úspěšnějšímu zvládání nesnadných situací ve škole.

4 Aktivity Klubu rodičů a přátel neklidných a hyperaktivních dětí Rodičovské skupiny Rodičovské skupiny Koordinace odborné pomoci, zprostředkování kontaktů na specialisty Koordinace odborné pomoci, zprostředkování kontaktů na specialisty Individuální poradenství Individuální poradenství Semináře pro učitele Semináře pro učitele

5 Aktivity Klubu rodičů a přátel neklidných a hyperaktivních dětí 2 Přednášková činnost pro laickou veřejnost Přednášková činnost pro laickou veřejnost Arteterapie pro děti Arteterapie pro děti Muzikoterapie pro děti Muzikoterapie pro děti Nácvik sociálních a emočních dovedností (paralelně pracují skupiny dětí a rodičů) Nácvik sociálních a emočních dovedností (paralelně pracují skupiny dětí a rodičů)

6 Přednášková činnost pro laickou veřejnost

7 Muzikoterapie pro děti

8 Nácvik sociálních a emočních dovedností

9 Rodičovská skupina: základní cíle Posílit u členů skupiny vědomí vlastních rodičovských kompetencí Posílit u členů skupiny vědomí vlastních rodičovských kompetencí Objevit nebo obnovit zdroje rodičovství Objevit nebo obnovit zdroje rodičovství Poskytnout rodičům informace, které umožní rozeznat příčiny neklidu u dítěte a v rodině Poskytnout rodičům informace, které umožní rozeznat příčiny neklidu u dítěte a v rodině Nabídnout jiné vzorce interakce – nejen racionálně, ale i zážitkovým způsobem Nabídnout jiné vzorce interakce – nejen racionálně, ale i zážitkovým způsobem

10 Rodičovská skupina: základní cíle 2 Poskytnout prostor pro sdílení zkušeností a vzájemnou podporu rodičů s obdobnými potížemi s výchovou dětí Poskytnout prostor pro sdílení zkušeností a vzájemnou podporu rodičů s obdobnými potížemi s výchovou dětí A v neposlední řadě umožnit v náročném životě s hyperaktivním dítětem rodičům vytvořit si čas pro pravidelný odpočinek a relaxaci u čaje, kávy a sušenek A v neposlední řadě umožnit v náročném životě s hyperaktivním dítětem rodičům vytvořit si čas pro pravidelný odpočinek a relaxaci u čaje, kávy a sušenek

11 Rodičovská skupina

12 Rodičovská skupina – základní údaje Frekvence setkávání: 1x za 14 dní Frekvence setkávání: 1x za 14 dní Počet setkání: 7 Počet setkání: 7 Délka setkání: cca 3 – 4 hodiny Délka setkání: cca 3 – 4 hodiny Počet účastníků: max 10 Počet účastníků: max 10 Uzavřená skupina Uzavřená skupina Po čase tzv. revival skupiny, setkání absolventů rodičovských skupin (po půl roce, roce opakovaně) Po čase tzv. revival skupiny, setkání absolventů rodičovských skupin (po půl roce, roce opakovaně)

13 Vedení rodičovských skupin Jedná se o svépomocné skupiny rodičů, nikoliv o skupinovou psychoterapii Jedná se o svépomocné skupiny rodičů, nikoliv o skupinovou psychoterapii Autentická osoba – matka hyperaktivního dítěte Autentická osoba – matka hyperaktivního dítěte Psycholog – nikoliv v autoritativním postavení odborníka, ale opět důraz na autenticitu (psycholožka – matka) Psycholog – nikoliv v autoritativním postavení odborníka, ale opět důraz na autenticitu (psycholožka – matka) Pravidla skupiny – diskrétnost, mlčenlivost o dění na skupině (viz obecná pravidla skupinové práce) Pravidla skupiny – diskrétnost, mlčenlivost o dění na skupině (viz obecná pravidla skupinové práce)

14 S jakou zakázkou nejčastěji rodiče docházejí do skupiny? Nezvladatelné chování dítěte v rodině Nezvladatelné chování dítěte v rodině Problémy s chováním dítěte ve škole Problémy s chováním dítěte ve škole Potřeba konkrétních návodů pro výchovu hyperaktivního dítěte Potřeba konkrétních návodů pro výchovu hyperaktivního dítěte

15 Typický účastník rodičovské skupiny Žena – matka Žena – matka Středoškolsky, ale spíše vysokoškolsky vzdělaná Středoškolsky, ale spíše vysokoškolsky vzdělaná Citlivá, jemná, empatická Citlivá, jemná, empatická Křehčí tělesné konstituce Křehčí tělesné konstituce Vyčerpaná Vyčerpaná

16 Typický účastník rodičovské skupiny 2 S velkými nároky na vlastní výkon S velkými nároky na vlastní výkon Vysoce motivovaná Vysoce motivovaná S představou o fungování výchovy „po dobrém“ S představou o fungování výchovy „po dobrém“ Obětující se pro dobro dítěte Obětující se pro dobro dítěte Většinou vychovávaná ve svém dětství přísně, chladně Většinou vychovávaná ve svém dětství přísně, chladně

17 Čeho chceme prací ve skupině dosáhnout? Pochopení souvislostí a možných příčin neklidu v rodině Pochopení souvislostí a možných příčin neklidu v rodině Sebereflexe Sebereflexe Posílení sebevědomí a vlastní hodnoty Posílení sebevědomí a vlastní hodnoty

18 Čeho chceme prací ve skupině dosáhnout? 2 Zmenšení rozporu mezi nerealistickými představami o mateřství, dítěti a skutečností Zmenšení rozporu mezi nerealistickými představami o mateřství, dítěti a skutečností Přijetí vlastní nedokonalosti („dost dobrá matka“ nikoliv „dokonalá matka“) Přijetí vlastní nedokonalosti („dost dobrá matka“ nikoliv „dokonalá matka“)

19 Čeho chceme prací ve skupině dosáhnout? 3 Prohloubení empatie nejen k dítěti Prohloubení empatie nejen k dítěti Přijetí rodičovské role (rodič jako velký a zodpovědný, dítě jako malé a vedené) Přijetí rodičovské role (rodič jako velký a zodpovědný, dítě jako malé a vedené)

20 Témata jednotlivých setkání Proč vzniká neklid? Proč vzniká neklid? Co to vlastně je hyperaktivita? Co to vlastně je hyperaktivita? Původní rodina – dětství – výchova – vztah k rodičům Původní rodina – dětství – výchova – vztah k rodičům Partnerství, manželství (my jako rodiče, my jako manželé) Partnerství, manželství (my jako rodiče, my jako manželé)

21 Témata jednotlivých setkání 2 O dítěti, jeho možnostech a limitech O dítěti, jeho možnostech a limitech Vyjadřování negativních emocí Vyjadřování negativních emocí Vyjadřování pozitivních emocí Vyjadřování pozitivních emocí Systém rodiny (hierarchie, role, místo v rodině) Systém rodiny (hierarchie, role, místo v rodině) Principy bezpodmínečného přijetí dítěte a stanovení hranic ve výchově Principy bezpodmínečného přijetí dítěte a stanovení hranic ve výchově

22 Původní rodina, vlastní dětství Já jako dítě – pozitiva a negativa vlastní výchovy Já jako dítě – pozitiva a negativa vlastní výchovy Pochopení rodinné historie Pochopení rodinné historie Přijetí nedokonalosti vlastních rodičů Přijetí nedokonalosti vlastních rodičů Identifikace přenášených či odmítaných vzorců chování ve výchově Identifikace přenášených či odmítaných vzorců chování ve výchově Práce s typickým problémem: „nikdy jako moje matka; nikdy jako můj otec!“ Práce s typickým problémem: „nikdy jako moje matka; nikdy jako můj otec!“

23 Manželství Manželský pár je základní jednotkou v rodině Manželský pár je základní jednotkou v rodině Manželství rodičů je pro děti zdrojem informací o světě, o řešení konfliktů, o zvládání krizí, o sounáležitosti, podpoře a empatii Manželství rodičů je pro děti zdrojem informací o světě, o řešení konfliktů, o zvládání krizí, o sounáležitosti, podpoře a empatii Rozdílnost muže a ženy v mnoha aspektech je pro výchovu a vývoj dětí důležitá (viz Chvála, Trapková – vývojové trajektorie synů a dcer ve vztahu k matkám a otcům; G. Corneau – Anatomie lásky) Rozdílnost muže a ženy v mnoha aspektech je pro výchovu a vývoj dětí důležitá (viz Chvála, Trapková – vývojové trajektorie synů a dcer ve vztahu k matkám a otcům; G. Corneau – Anatomie lásky)

24 Manželství 2 I po rozvodu a po hlubokém zranění partnerů je potřeba dítěti zachovat oba rodiče: I po rozvodu a po hlubokém zranění partnerů je potřeba dítěti zachovat oba rodiče: Nejenom „nezatahovat“ dítě do boje mezi partnery, ale dokázat najít na bývalém manželském partnerovi stránky hodné oceňování a opravdu je před dítětem vyzdvihovat. Nejenom „nezatahovat“ dítě do boje mezi partnery, ale dokázat najít na bývalém manželském partnerovi stránky hodné oceňování a opravdu je před dítětem vyzdvihovat.

25 O dítěti, jeho možnostech a limitech Dědičnost a prostředí Dědičnost a prostředí Temperament (koncept Thomase a Chessové – o obtížně a snadno vychovatelných dětech a pomalu se rozehřívajícím dítěti) Temperament (koncept Thomase a Chessové – o obtížně a snadno vychovatelných dětech a pomalu se rozehřívajícím dítěti) O kompatibilitě temperamentu mezi rodičem a dítětem O kompatibilitě temperamentu mezi rodičem a dítětem

26 O dítěti, jeho možnostech a limitech Co dítě určitě „nedělá schválně“… Co dítě určitě „nedělá schválně“… Omezení způsobená „postižením neklidem“ Omezení způsobená „postižením neklidem“ Něco z vývojové psychologie, na co dítě v daném věku má a na co rozhodně nemá Něco z vývojové psychologie, na co dítě v daném věku má a na co rozhodně nemá

27 Vyjadřování negativních emocí Jak vyjadřujeme negativní emoce? Jak vyjadřujeme negativní emoce? Zvládání hněvu (zdroj R. Campbell) Zvládání hněvu (zdroj R. Campbell) Zdroje negativních emocí v rodině s hyperaktivním dítětem Zdroje negativních emocí v rodině s hyperaktivním dítětem Jak učit zvládat hněv děti Jak učit zvládat hněv děti O ambivalenci O ambivalenci O legitimitě negativních emocí v mateřství a v životě vůbec O legitimitě negativních emocí v mateřství a v životě vůbec

28 Vyjadřování pozitivních emocí Jak si vyjadřujeme v rodině náklonnost a lásku? Jak si vyjadřujeme v rodině náklonnost a lásku? Umíme si říct něco „pěkného“? Umíme si říct něco „pěkného“? Rozdíl mezi pochvalou za něco a vyjádřením bezpodmínečné lásky a přijetí Rozdíl mezi pochvalou za něco a vyjádřením bezpodmínečné lásky a přijetí Koncept 5 jazyků lásky (R. Campbell a G. Chapman) Koncept 5 jazyků lásky (R. Campbell a G. Chapman)

29 Systém rodiny Pochopení hierarchie a rolí v rodině Pochopení hierarchie a rolí v rodině Rodič jako velký, dítě jako malé Rodič jako velký, dítě jako malé Princip dospělé zodpovědnosti za výchovu Princip dospělé zodpovědnosti za výchovu Sourozenecká skupina Sourozenecká skupina Širší souvislosti – původní rodiny a širší příbuzenstvo Širší souvislosti – původní rodiny a širší příbuzenstvo Rodinná tabu, mýty Rodinná tabu, mýty

30 Principy bezpodmínečného přijetí dítěte a stanovení hranic ve výchově Princip bezpodmínečného přijetí dítěte (viz J. Prekopová, Z. Matějček… Princip bezpodmínečného přijetí dítěte (viz J. Prekopová, Z. Matějček… Co jsou to hranice ve výchově (co je to přísnost, důslednost…) – Towsend, Cloud: Hranice v manželství, Děti a hranice Co jsou to hranice ve výchově (co je to přísnost, důslednost…) – Towsend, Cloud: Hranice v manželství, Děti a hranice

31 Principy bezpodmínečného přijetí dítěte a stanovení hranic ve výchově Rovnováha obou složek – souvislosti s výchovným stylem Rovnováha obou složek – souvislosti s výchovným stylem Výchovný styl a souvislosti s vývojem osobnosti dítěte Výchovný styl a souvislosti s vývojem osobnosti dítěte Širší společenský kontext výchovy – liberální vs. autoritativní společnost Širší společenský kontext výchovy – liberální vs. autoritativní společnost

32 Používané techniky Rozhovor Rozhovor Kresba (např. začarovaná rodina – podklad pro téma vlastního dětství v původní rodině) Kresba (např. začarovaná rodina – podklad pro téma vlastního dětství v původní rodině) Přehrávání rolí Přehrávání rolí

33 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Rodičovská svépomocná skupina: jedna z možností pomoci neklidným dětem Petra Škrdlíková – Lenka Lacinová."

Podobné prezentace


Reklamy Google