Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Autor: Mgr. Michal Mynář.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Autor: Mgr. Michal Mynář."— Transkript prezentace:

1 Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář

2  Jednoduchá odpověď:  Řada tónů uspořádaná podle nějakého pravidla.  A kolik je těch tónů?  No, různě, někdy 5 a někdy třeba 12, ale nejčastěji 8.  A jaké je to pravidlo?  No, taky různé, většinou jde o uspořádání tónů a půltónů – ale pojďme raději na další stránku, tam se to pěkně ukáže … Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 2

3  Představ si schody do sklepa, které mají stupně různé výšky  stupnice se skládá s tónů a půltónů  Abys neupad, musíš si pamatovat, který schod je malý a který velký  durová stupnice má po třech celých tónech půltón a po dalších třech celých tónech zase půltón  Jenže schody do sklepa jsou jenom jedny a stupnic je mnoho a s různými pravidly – hudebník má co dělat, aby někde v hudebním světě „neupadl“! Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 3

4  durová stupnice  tu už jsme viděli – 8 tónů (1 1 1 ½ ½ )  mollová stupnice aiolská  8 tónů (1 1 ½ 1 1 ½ 1 1 )  mollová stupnice harmonická  8 tónů (1 1 ½ 1 1 ½ 1½ ½ )  mollová stupnice melodická  8 tónů (1 1 ½ ½ ) a shora (1 1 ½ 1 1 ½ 1) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 4

5 5

6  durová  (d e fis g a h cis d )  mollová aiolská  (d e f g a b c d )  mollová harmonická  (d e f g a b cis d )  mollová melodická nahoru  (d e f g a h cis d)  mollová melodická dolů  (d c b a g f e d) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 6

7  to jsou vlastně všechny tóny stupnice, resp. skladby – říkáme, že skladba je např. v tónině G-dur, nikoliv ve stupnici G-dur  první tón stupnice je pro nás opora – říkáme mu „tónika“ a obvykle na něm skladba končí  i vy máte cit pro tóniku – dozpívejte závěr: Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 7

8  toto je chromatická stupnice (12 tónů)  ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½  toto je celotónová stupnice (7 tónů)   a toto je pentatonická stupnice (5 tónů)  1 1½ 1 1 1½ („procházka po černých klávesách“) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 8

9 1. ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2003, 199 s. ISBN Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů


Stáhnout ppt "Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Autor: Mgr. Michal Mynář."

Podobné prezentace


Reklamy Google