Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuPrůměrná a okamžitá rychlost Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastFyzika Vzdělávací obor63-41-M/01 Tematický okruhMechanika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník Anotace Žáci získají nové znalosti z fyziky a naučí se orientovat v základních pojmech průměrné a okamžité rychlosti hmotného bodu. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaPrůměrná rychlost, okamžitá rychlost, vektor rychlosti, trajektorie, dráha, čas. Datum PRŮMĚRNÁ A OKAMŽITÁ RYCHLOST

2 DRÁHA Na obrázku č. 1 vidíme silniční síť, která představuje soubor různých trajektorií, po nichž se pohybují automobily. Délka s čáry, kterou opíše hmotný bod za dobu t, se nazývá dráha. Je to skalární veličina. Fyzikální jednotkou je metr. s [m] 2

3 PRŮMĚRNÁ RYCHLOST 3

4 Příklad: Průměrná rychlost Cyklista jel do kopce stálou rychlostí 3 km.h -1 po dobu 45 minut a pak z kopce stálou rychlostí 30 km.h -1 po dobu 6 minut. Jaká byla jeho průměrná rychlost za celou dobu jízdy? 4

5 Řešení: 5

6 6

7 OKAMŽITÁ RYCHLOST Často nás zajímá okamžitá rychlost v daném okamžiku nebo v daném místě. Je to vektorová fyzikální veličina. Znázorňujeme ji orientovanou úsečkou. Směr vektoru nám ukazuje okamžitý směr pohybu. Vektor rychlosti leží vždy ve směru tečny k trajektorii. 7

8 VEKTOR OKAMŽITÉ RYCHLOSTI 8

9 Příklad: Okamžitá rychlost Znázorněte pomocí vektorů následující okamžité rychlosti: a)v 1 = 5 m.s -1, v 2 = 7 m.s -1, oba vektory rovnoběžné, souhlasného směru, b)v 1 = 60 km.h -1, v 2 = 20 km.h -1, oba vektory rovnoběžné, opačného směru, c)v 1 = 300 m.min -1, v 2 = 400 m.min -1, vektory jsou vzájemně kolmé a mají společný počátek. 9

10 Řešení: a) obr. č. 3 b) obr. č. 4 c) obr. č. 5 10

11 Použité zdroje ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 263 s. ISBN RNDr. Věra Miklasová. Fyzika sbírka úloh pro SOŠ a SOU, 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 298 s. ISBN Obrázek č. 1: Google [online] [cit ]. Dostupné z: Obrázek č : Vlastní zdroj. Kliparty MS Office. [cit ] 11


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google