Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prostředky oživující vypravování Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prostředky oživující vypravování Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným."— Transkript prezentace:

1 Prostředky oživující vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Prostředky oživující vypravování  rozmanité výrazy  citoslovce  běžně užívaná slova i obraty  užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje  přímá řeč  přirovnání – typická – netypická – netypická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

3 1) Z uvedených písmen sestav co nejvíce plnovýznamových slov: ( Každé písmeno lze použít jen jednou.) O K L A S M L A V I C E N U S O D E laso, maso, klas, osa, lok, mol, sok, kos cela, val, Eva, vila, lev, lvice sud, nos, den, sune Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. [cit ]Dostupné pod licencí Creative Commons – na 467#how_to_credit_this_imagehttp://openphoto.net/ 467#how_to_credit_this_image

4 Rozmanité výrazy  dějová slovesa (Vyskočil z postele.) (Vyskočil z postele.)  synonyma (Topil se. Šel pod vodu.) (Topil se. Šel pod vodu.)  slova citově zabarvená (Maminka šla nakupovat.) (Maminka šla nakupovat.)  citáty (Myslím, tedy jsem.) (Myslím, tedy jsem.)  přirovnání (Stál jako kůl v plotě.) (Stál jako kůl v plotě.) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

5 2) Spojte čarou, co k sobě patří Spí, Vypadá vyjeveně, Řval, Nedokázal chvíli posedět, Tvářil se nevinně, jako by spadl z višně. jako by ho na nože brali. jako by s ním čerti šili. jako by neuměl do pěti počítat. jako by ho do vody hodili. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

6 Citoslovce Jsou to slova, která vyjadřují: Jsou to slova, která vyjadřují:  nálady, city, (hurá, ach) (hurá, ach)  vůli mluvčího, (hop, jej) (hop, jej)  naznačují hlasy a zvuky. (mňau, kykyryký, bú) (mňau, kykyryký, bú) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

7 Běžně užívaná slova i obraty Užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje Žil kdys kdes chlap. Dá se říct též muž či kmán, jak kdo chce. Já ho zvu chlap. Nu a on krad, ten chlap. Krad, co moh a kde moh. Zvlášť když měl hlad. Byl den jak květ, pták pěl, klas zrál, a nad vším jas. Jen hvozd se tměl, tam, kde spal chlap. Žil kdys kdes chlap. Dá se říct též muž či kmán, jak kdo chce. Já ho zvu chlap. Nu a on krad, ten chlap. Krad, co moh a kde moh. Zvlášť když měl hlad. Byl den jak květ, pták pěl, klas zrál, a nad vším jas. Jen hvozd se tměl, tam, kde spal chlap. Jan Werich (Úsporná pohádka) Jan Werich (Úsporná pohádka) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

8 Přirovnání  typická Bojí se toho jako čert kříže. (hodně) Buší do toho jak hluchej do vrat. (marně) Cítí se jako nahý v trní. (nepříjemně) Bojí se toho jako čert kříže. (hodně) Buší do toho jak hluchej do vrat. (marně) Cítí se jako nahý v trní. (nepříjemně)  netypická Čumí do toho jak husa do flašky. (udiveně) Čumí do toho jak mladík do budíku. (udiveně) Čumí jak bagr do myší díry. (hloupě) Čumí do toho jak husa do flašky. (udiveně) Čumí do toho jak mladík do budíku. (udiveně) Čumí jak bagr do myší díry. (hloupě) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

9 3) Jak se to vlastně dívá? Vyberte z nabídky výraz přesně vystihující daná přirovnání. Dívá se: jako četník jako by ho chtěl očima probodnout jako kakabus jako by kousl do šťovíku nešťastněkysele přísně nepřátelsky pátravě zamračeně nepříjemně nenávistně Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

10 Použité zdroje: ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, ISBN WERICH, J. Fimfárum. Praha: Albatros, ISBN Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.


Stáhnout ppt "Prostředky oživující vypravování Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným."

Podobné prezentace


Reklamy Google