Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

O PTICKÉ PŘÍSTROJE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "O PTICKÉ PŘÍSTROJE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro."— Transkript prezentace:

1 O PTICKÉ PŘÍSTROJE Mgr. Kamil Kučera

2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.11 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: prosinec Ročník: 4. ročník – čtyřleté gymnázium,8. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhZobrazení optickými soustavami Materiál slouží k zopakování optických přístrojů. Materiál je vhodný pro vysvětlení různých druhů optických přístrojů a jejich využití v praxi. Učivo je ověřeno závěrečným testem. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

3 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Optické přístroje přístroj využívající ke své funkci světlo tvořen optickými komponenty, které zpracovávají světelný paprsek pro předem stanovený účel v moderních optických přístrojích je silně zastoupena elektronika dělení:  subjektivní – využívá k pozorování oka (lupa, mikroskop, dalekohled)  objektivní – (fotoaparát, kamera, dataprojektor)

4 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Lupa nejjednodušší optický přístroj tvořena spojnou čočkou (soustavou čoček) s ohniskovou vzdáleností f (f < d) pozorovaný předmět se vkládá mezi předmětové ohnisko a vrchol čočky (vzniká zvětšený, zdánlivý a vzpřímený obraz) úhlové zvětšení (4x – 20x) [ 1] [ 2 ]

5 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Mikroskop sehrál velkou úlohu v historii sestrojen v 17. st. (Leeuwenhoek, Jansen, Hooke) charakterizují ho dva prvky: objektiv a okulár (obě spojky s různými ohniskovými vzdálenostmi) okulár slouží jako lupa úhlové zvětšení(max. 2000x) [4] [3]

6 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Dalekohledy slouží k pozorování vzdálených předmětů tvořen objektivem a okulárem hlavní parametry: světelnost a zvětšení dělení podle konstrukce: o refraktory o reflektory [5][5] [6][6]

7 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Refraktory (čočkové dalekohledy) objektiv tvořen čočkou nebo soustavou čoček optická velikost (apertura) objektivu určuje světelnost dalekohledu, ohnisková vzdálenost maximální možné zvětšení projevují se u nich vady čoček úhlové zvětšení příkladem Keplerův nebo Galileův dalekohled [ 7 ] [ 8] Keplerův dalekohled Galileův dalekohled

8 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Triedr upravený Keplerův dalekohled pro pozemská pozorování tvořený soustavou čoček a hranolů (hranoly jsou vzájemně pootočeny o 90°, převrací stranově i výškově) vyrábí obvykle v binokulárním provedení a je charakterizován dvojicí čísel, jež udávají zvětšení a průměr objektivu (např. 6x40) využití: turistika, myslivost, námořnictví, vojenství [ 9]

9 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Reflektory (zrcadlové dalekohledy) objektiv tvořen primárním kulovým nebo parabolickým zrcadlem, jehož plocha určuje světlost obraz předmětu se odráží ještě tzv. sekundárním zrcadlem a pak pozoruje okulárem hlavní výhody: o nepřítomnost barevné vady o snažší výroba velkých zrcadel o výhodnější uspořádání tubusu (tubus má teoreticky jen poloviční délku a těžké zrcadlo je umístěno na straně pozorovatele) příkladem Newtonův nebo Cassegrainův dalekohled [10] [ 11] Newtonův dalekohled Cassegrainův dalekohled

10 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Objektivní optické přístroje vytváří skutečný obraz dělení: o snímací přístroje – fotoaparát, kamera o projekční přístroje – zpětný projektor, dataprojektor [12] [13]

11 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Trocha opakování 1. Jak se liší objektivní a subjektivní optické přístroje? 2. Jaký obraz vytváří lupa? 3. Jaký je rozdíl mezi reflektory a refraktory? 4. Popište mikroskop a jak s ním pozorujeme? 5. Jak se musí upravit Keplerův dalekohled, abychom s ním mohli provádět pozemská pozorování? 6. Jaký je hlavní rozdíl mezi Newtonovým a Cassegrainovým dalekohledem?

12 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura [ 1 ] PAJS. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 2 ] TTTRUNG. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 3 ] PAJS. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 4 ] PAJS. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 5 ] PACKA. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: m_Telescope3,_Ond%C5%99ejov_Astronomical.jpg [ 6 ] ERICD. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 7 ] SZŐCS TAMÁSTAMASFLEX. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 8 ] TAMASFLEX. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 9 ] TAMASFLEX. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 10 ] SZŐCS TAMÁS TAMASFLEX. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 11 ] SZŐCS TAMÁS TAMASFLEX. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [ 12 ] ANUSKAFM. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: hhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Camara_de_fotos.svg [ 13 ] TRINITRIX. wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, 1990, ISBN


Stáhnout ppt "O PTICKÉ PŘÍSTROJE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google